Banner GBV-WECO - Categorie1.nl
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 73
  1. #1
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts

    [Stelling] De 18:00u regel heeft averechts gewerkt.

    Morgen is het weer zo ver, oudjaar en mag er eindelijk weer 8 uur lang vuurwerk afgestoken worden, hoera! Echter sinds 2014 is de 18:00u regel van kracht, met als doel minder overlast en minder ongelukken. Hierdoor houden we in plaats van 16 uur, nog 8 uurtjes over. De vraag is echter, heeft het geleid tot minder vuurwerk overlast, of juist het tegenovergestelde?

    Ik ben van mening dat het laatste het geval is. Uiteraard, op oudjaarsdag is het overdag rustiger, maar waar men geen rekening mee heeft gehouden is dat vooral jongeren/kinderen amper klein spul kopen. Overdag rotjes knallen, wondertollen spinnen en ander vertier is er niet meer bij. Na 18:00u is het vrijwel altijd koud rond nieuwjaar, dus is de lol er snel vanaf.

    Er is echter nog wel een enorme vraag naar overdag vertier. Omdat dit nu niet meer 'legaal' mag, gaan jongeren (en ook kinderen) op zoek naar illegaal vuurwerk. Wat begint met een klein pakje Belgische klappertjes en de minimale pak kans, draait al snel uit op nitraten, lawinepijlen, Cobra's en salute shells. Wanneer men de 'smaak' te pakken krijgt, en dus nagenoeg niet gepakt kan worden, moet het harder en harder. Dat terwijl voor veel jongeren de rotjes en wondertollen normaal gesproken genoeg zou zijn geweest.

    Het illegale circuit loopt de spuigaten uit en de 18:00u regel is naar mijn idee tevens debet aan. Natuurlijk niet hét probleem, maar er is dankzij deze regel nu het gehele jaar door 'overlast', terwijl dit voorheen veel meer werd beperkt tot 31 december.

    De regel is er om beide partijen tevreden te houden, maar ik heb toch echt het idee dat niemand er beter van is geworden. En dat zeg ik niet omdat ik door een roze kruit bril kijk. Ik irriteer me al maanden mateloos aan snotjong met Cobra's en vernielzucht. De laatste paar weken is hier o.a. drie maal hetzelfde bushokje vernield en speeltuintjes vervuild.

    Ik vind dat het averechts heeft gewerkt, wat is jullie mening?

    Even ter aanvulling omdat er wat onduidelijkheid is omtrent de stelling;

    Voor de duidelijkheid, 31 december is het ook hier absoluut rustiger. Af en toe een knalletje, maar zeker geen 'overlast'. Met averechts bedoel ik vooral dat er nu veel meer vuurwerk buiten 31 december om wordt afgestoken. Zoals Sweet Laker zegt, de vroegere overdag knallers zijn hun grenzen aan het verleggen. Zeker in mijn gemeente waar de afgelopen 3-4 maanden geen dag/nacht zonder knal is voorbij gegaan. Maar niet alleen knal vuurwerk, met zeer grote regelmaat hoor je ook cakes afgaan. Dat was een paar jaar geleden werkelijk nooit.
    Laatst gewijzigd door Arahon; 31 december 2016 om 11:53

  2. Deze 11 gebruikers waarderen Arahon voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Naast dat ik het gewoon mega jammer vind, heb ik niet het idee dat er nu meer overlast is. De woonplaats zal ongetwijfeld meetellen in je beeld over deze stelling, maar hier in het dorp is het bijvoorbeeld erg kalm al die jaren, zelfs Cat. 1 vuurwerk gaan ze niet mee los overdag.

    Ben het dus niet eens met de stelling op basis van mijn ervaring, maar dat is met name plaatsgebonden.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  4. Deze 3 gebruikers waarderen Mattenfreak voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid remcus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 augustus 2009
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    496
    Thanks
    152
    415 waarderingen in 208 posts
    Vorig jaar begon het hier rond de middag als van ouds gewoon lekker druk te worden in elke buurt was iets of een groepje mensen aan het knallen, een heerlijke sfeer nam dat met zich mee en vanavond was het ook goed druk tot 21:30 ongeveer en hoop dat het morgen ook weer zoals vorig jaar is

  6. #4
    VWC-Lid Palm Tree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    5.939
    Thanks
    1.145
    2.879 waarderingen in 1.215 posts
    Heb het idee dat het hier een stuk rustiger is, iets wat me al 2 jaar opvalt...
    Ben benieuwd morgen overdag...
    Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Berichten
    293
    Thanks
    438
    189 waarderingen in 97 posts
    Hier is het ook al een tijdje een stuk drukker. Zowel met cat 1 als de zware dreunen. Dit is al weken en de opbouw / intensivering van afsteken naar oud en nieuw neemt toe. Ook het aantal cakes dat geschoten wordt, zelfs voor de kerst, lijkt iets toe te nemen. Plaatsgevonden wellicht maar toch. Ik denk dat een groep mensen die eerst met vuurwerk overdag genoegen nam inderdaad zijn grenzen verlegt. Zowel met het soort vuurwerk als de tijd vóór oud en nieuw dat afgestoken wordt. Dat laatste kan wellicht ook nog demografisch verklaard worden omdat er een nieuwe generatie in de puberteit zit.

  8. #6
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Het is hier geen verschil. Er zal vandaag wat later geknald worden, maar buurjoch wou om 15u losgaan. Zware knallen kwamen hier pas later dit jaar, 2 week geleden ofzo. Ik merk niet veel verschil behalve minder tijd om leuk dagspul te stoken. De overlast is zeker niet mínder erg geworden.

  9. #7
    VWC-Lid MagicSjefke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 oktober 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    2.716
    Thanks
    1.839
    2.091 waarderingen in 1.210 posts
    Ik heb ook het idee dat het dit jaar een stuk rustiger is hier in de buurt. Vooral het illegale werk hoor ik stukken minder dit jaar, wellicht dat de steeds zwaardere sancties als je gepakt word de mensen beweegt om toch voor legaal te gaan. Gistermiddag trouwens wel een paar mooie salutes gehoord.

  10. #8
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Ik denk dat de 18:00 regel er voor heeft gezorgd dat het overdag op de 31e wat rustiger is. Verder is de aanloop niet heel veel anders. Misschien iets drukker gisteravond, maar dat kan mijn beleving zijn.

  11. #9
    VWC-Lid josZie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 augustus 2005
    Berichten
    1.037
    Thanks
    1.306
    850 waarderingen in 342 posts
    Als ik over de hele linie kijk dan heeft de maatregel er alleen aan bijgedragen dat het de 31e overdag saaier is geworden. De mate van te vroeg afgeschoten vuurwerk is niet veranderd. Vind het over het algemeen ieder jaar rustiger worden. Denk dat met de prachtige boxen die er te koop zijn een goede weg is ingeslagen en mensen meer kwaliteit willen en dit gewoon om 0.00 afsteekt.
    -Step outside the box to see the real picture-

  12. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Ik denk dat de overlast wel wat is afgenomen, er wordt veel minder overdag afgestoken als eerst, je blijft altijd wel houden dat er mensen wel afsteken en ik denk dat dit vaak ook de mensen zijn die ook eerder al wel wat vuurwerk afsteken. De meeste van ons weten nog dat we vanaf 10:00 af konden steken, de volgende generatie weet zit straks niet meer en het zal er dus langzaam uitgroeien denk ik.

    Vind het overigens ook erg jammer want die dag was toch wel magisch altijd.

  13. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Maakt hier niks uit. De hele buurt is nu al bezig. Die hele regel wordt massaal aan de laars gelapt...

  14. #12
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.985
    5.191 waarderingen in 2.008 posts
    Hier echt wel gemerkt dat het een heel stuk rustiger is dan voorgaande jaren. Ik ziet dat positief.Voert de spanning ook een beetje op. En dan vanavond met z'n allen los gaan.
    December Will Be Magic Again!!

  15. #13
    VWC-Lid Thunderboy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 februari 2006
    Berichten
    2.515
    Thanks
    4.155
    5.068 waarderingen in 1.516 posts
    Ik vind niet dat een beperking van de Afsteektijden heeft bijgedragen aan minder overlast, integendeel.
    Er spelen andere problemen waardoor er zoveel klachten komen en die los je niet door deze maatregel niet op.

  16. #14
    VWC-Lid Knalpak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 oktober 2015
    Berichten
    932
    Thanks
    998
    486 waarderingen in 210 posts
    hier heeft het wel degelijk geleid voor minder overlast, als liefhebber vind ik het ook jammer dat het niet meer mag vanaf 10:00 uur. Maar het zorgt voor de mensen wel voor een stukje rust als ze bv boodschappen moeten doen zonder dat het vuurwerk ze om de oren vliegt.

  17. #15
    VWC-Lid Thunder Kingss's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 november 2010
    Berichten
    93
    Thanks
    41
    104 waarderingen in 17 posts
    Het eerste jaar dat deze regel werd ingevoerd, werd er volop gestookt vanaf 10 uur. Dit jaar hoor ik bijna niks, op een enkele knal na. Ik denk dat deze regel zeker niet averechts werkt.

Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •