Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 76
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts

    [Tutorial] W shape rek voor cakes

    Oud en Nieuw komt dichterbij en vaak beginnen mensen nu al dingen te knutselen voor Oud en Nieuw zoals pijlenrekken,mortier rekken en bouwwerken voor cakes. Om jullie een handje te helpen maak ik dit topic aan, als je de stappen volgt komt er een mooi W shape rek uit voor cakes.


    Waarom zo'n rek voor cakes?
    Het gebeurt nog té vaak dat cakes zomaar neer gezet worden en dan ontstoken worden, met als gevolg dat de cake om kan vallen met alle gevolgen van dien.
    Als je de cakes vast zet op een rek zoals in dit topic dan staan de cakes goed stevig. En doordat het rek in W shape is gemaakt heb je een mooi breed effect als je 3 cakes tegelijk ontsteekt.



    Benodigdheden:
    - Multiplex 9mm, 122 x 61 cm (9 euro, Praxis) (voor de zijkanten van het kistje)
    - Multiplex 6mm, 122 x 61 cm (4 euro, Praxis) (voor de bovenkant van het kistje)
    - Constructielijm
    - Kleine spijkertjes

    De kosten per rek is +- 4euro.


    Stap 1:
    Pak een plaat multiplex van 9mm om hieruit de zijkanten te zagen.

    Om de zijkanten te maken moet je een beetje puzzelen. Je moet de hoek waaronder de buitenste twee cakes komen te staan ongeveer 27 graden maken.
    De middelste cake moet uiteraard recht naar boven gericht staan.

    De 3 bovenkanten die je bij de volgende stap gaat maken zijn allemaal even groot, dus de lengte van de 3 vlakken waarop de bovenkanten komen moeten even lang (ca. 21,5 cm)






    Stap 2:
    Pak een plaat multiplex van 6mm om hieruit de platen voor de bovenkant te zagen.

    De platen voor de bovenkanten moeten 21,5 cm x 30,5 cm zijn, niet zo moeilijk dus.






    Stap 3:
    Nu gaan we de 3 platen voor de bovenkant vast maken aan de 2 platen voor de zijkant.

    Zet de 2 zijkanten 30,5 cm uit elkaar zodat de eerste plaat voor de bovenkant er goed tussen past. Smeer de randen van de zijplaaten in met constructie lijm op de plekken waar de bovenplaat komt te zitten.
    Als de lijm er op zit druk je de eerste bovenplaat er op zodat hij er mooi recht op zit, als de bovenplaat er goed op zit sla je de plaat vast met 2/3 kleine spijkertjes per kant.

    Als de eerste bovenplaat goed vast zit doe je precies het zelfde met de andere 2 platen (zie foto's)





    Laatst gewijzigd door kruitsnuiver; 16 november 2007 om 16:29
    Once a pyro, always a pyro

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    OPMERKING: als je dit maakt, let er dan wel op dat je hellinghoek niet te groot wordt anders schieten de bombettes wellicht te ver weg en wellicht ergens tegen aan. Zeker als je dit in een straat wilt gebruiken is dit noodzakelijk om in gedachte te houden om de kans op ongelukken zo klein mogelijk te houden!
    Laatst gewijzigd door Jupilerfreak; 18 november 2007 om 10:15

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 januari 2006
    Berichten
    414
    Thanks
    224
    171 waarderingen in 80 posts
    Ik hoop toch niet dat de tutorial al klaar is!
    Denk dat je je potten wel vast moet maken.
    Anders loopt het verkeerd af.

  4. #4
    VWC-Lid Gurby's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2006
    Locatie
    Palmbeach
    Berichten
    807
    Thanks
    42
    35 waarderingen in 17 posts
    dat lijkt me verstandig ja,en je cake's er op lijmen lijkt me niet handig want dan kan je het maar 1x gebruiken, je kan er wel een ijzeren hoek profiel op schroeven(op alle 3 de plaatjes) en dan daar je cake tegen aan zetten met duck tape of een span bandje,

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vincer Bekijk bericht
    Ik hoop toch niet dat de tutorial al klaar is!
    Denk dat je je potten wel vast moet maken.
    Anders loopt het verkeerd af.
    De tutorial is klaar
    Dat de potten goed vast gezet moeten worden is vrij logisch, en dat weet iedereen volgens mij wel.

    Hoe de cakes goed vast te maken aan het rek:

    Neem Bison Kit lijm, en smeer de onderkant van de cake in en smeer de plaat waar de cake op komt ook goed in.
    Laat dit +- 30min drogen en druk dan de cake op de plaat stevig vast.

    Klaar is kees, het zit dan super stevig.

    Je zou het ook met een lijmpistool vast kunnen lijmen, dit werk ook goed.



    @ Gurby:

    Als je de cakes vast lijmt kan je het daarna gewoon nog een keer doen, je trekt de cake er vanaf en je kan er zo een nieuwe op plakken als je wilt.
    Once a pyro, always a pyro

  6. #6
    VWC-Lid Gurby's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2006
    Locatie
    Palmbeach
    Berichten
    807
    Thanks
    42
    35 waarderingen in 17 posts
    maar kruitsnuiver,je begrijpt zelf ook dat het zelf op de wat langere termijn een zooitje word met dat lijm/kit elke keer een cake er af trekken en een nieuwe cake er op lijmen .. dus erg handig vind ik dat lijmen gewoon niet.. want die cake moet ook drogen dus je kan niet meteen herhalen in een W shape formatie,dat kan met een spanband/ducktape wel...

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gurby Bekijk bericht
    maar kruitsnuiver,je begrijpt zelf ook dat het zelf op de wat langere termijn een zooitje word met dat lijm/kit elke keer een cake er af trekken en een nieuwe cake er op lijmen .. dus erg handig vind ik dat lijmen gewoon niet.. want die cake moet ook drogen dus je kan niet meteen herhalen in een W shape formatie,dat kan met een spanband/ducktape wel...
    Je kan het inderdaad ook op een andere manier doen, maar zoals ik het uitleg hebben wij het getest en het werkte buitengewoon goed.

    Met een ducktape zou ik het niet doen, vooral bij de cakes die in een schuine hoek staan is dit niet aan te raden. Dit gaat fout, door de klappen van de cake gaat de ducktape los laten.

    Once a pyro, always a pyro

  8. #8
    Pyroworld Firespree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    Achter de dijk...
    Berichten
    1.251
    Thanks
    0
    3 waarderingen in 3 posts
    Handige tutorial Kruitsnuiver!
    Heb zelf ook al de nodige rekjes gemaakt die in principe op dezelfde wijze in elkaar zitten...
    Wel heb ik tussen de zijplaten nog een plankje zodat ook de onderkant goed gefixeerd zit...
    Zelf ga ik dit jaar gebruik maken van bisonkit om de potjes vast te lijmen aangezien ik deze rekjes maar 1 keer gebruik dit jaar...
    Dus alle tijd om ze weer schoon te maken...

    Ook de manier door gerwin aangedragen werkt erg goed gewoon ducttape eromheen en ze gaan geen kant op!

    Andere manier die ik voor een groot rek voor 8 Z05 potten heb gemaakt is gewoon een echte bak maken waar ze in zitten met opstaande randen waardoor ze geen kant op kunnen zeker niet als er meerdere in zitten...
    Erg handig!
    Zal wel keertje fotootje maken voor het beeld...


    ps. Van wie zijn die lekkere benen onder die casual afgeknipte spijkerbroek

  9. #9
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Lijm en ducktape lijken me beide geen goed idee.
    Dat van Gerwin lijkt er wel op, maar ik neem aan dat 1 latje ieder niet genoeg is?
    Ik zou nog een wand omhoog maken, als je toch eenmaal bezig bent. Ondersteunt meteen de cake.

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gurby Bekijk bericht
    maar kruitsnuiver,je begrijpt zelf ook dat het zelf op de wat langere termijn een zooitje word met dat lijm/kit elke keer een cake er af trekken en een nieuwe cake er op lijmen .. dus erg handig vind ik dat lijmen gewoon niet.. want die cake moet ook drogen dus je kan niet meteen herhalen in een W shape formatie,dat kan met een spanband/ducktape wel...
    Schuur je het weer kaal en anders maak je over een tijd weer een nieuw rekje. Wat Gerwin laat zien kan op zich wel, maar als je plankje dun zijn, en dat zijn die van Kruitsnuiver aangezien hij 9mm gebruikt, dan heb je weinig hout om te schroeven. Dan moet je minstens gaan lijmen en dan kun je je rekje niet meer uit elkaar halen als je het op wilt bergen.

  11. #11
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.455
    Thanks
    41.046
    19.065 waarderingen in 8.441 posts
    Zeer handig topic dit, waar het duidelijk wordt uitgelecht hoe je zo'n rek kunt maken.

    @Firespree : zou je mischien een keer als je tijd over hebt die foto kunnen plaatsen over het rek waar jij het over had, ben erg benieuwd namelijk.

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 juli 2005
    Berichten
    94
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Firespree;50108ps
    Van wie zijn die lekkere benen onder die casual afgeknipte spijkerbroek
    Van de timmerman natuurlijk, herken je ze niet???

  13. #13
    VWC-Lid DJ-Focus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 december 2008
    Locatie
    gelderland
    Berichten
    5
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    maar is de helling hoek van dat ding niet tegroot ?

  14. #14
    VWC-Lid Golddigger's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 november 2007
    Locatie
    Overal en nergens
    Berichten
    1.661
    Thanks
    2.188
    1.144 waarderingen in 424 posts
    Voor dit jaar heb ik dit rekje...

    Wel handig systeem, want doormiddel van de draaibouten en schanieren kan je zelf de hoogte instellen.

    [IMG][/IMG]

    Is natuurlijk copyright
    Groeten...:)

  15. Deze gebruiker waardeert Golddigger voor het bericht:


  16. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    9 september 2007
    Berichten
    1.673
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 4 posts
    Ik ga dit overmorgen ook maken, waar kan je spanbandjes kopen en hoe duur zijn die ongeveer, want ik wil de cake's vastmaken aan latjes met een spanband. Net als op de voorbeeld van gerwin.

    EDIT: ik weet het al.
    Laatst gewijzigd door Monsterking; 24 december 2008 om 21:36

Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •