Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 59
  1. #31
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    Ik vind dat je niet veilig genoeg kan werken.
    Dus buiten bezig zijn, Quickmatch niet gaan knippen als je een ander deel in de cake hebt zitten. Dus het beste meet je uit wat je nodig hebt en knip je het buiten. Dan beperk je het risico.
    greetzz
    Eer was was was, was was is!

  2. Deze 2 gebruikers waarderen tjopper voor het bericht:


  3. #32
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts
    Het lijkt er wel erg op dat de draden -op de foto rechts- bestaan uit een soort flashcompositie dan uit blackpowder. Gelet op de melding van Fric dat het heel wrijvingsgevoelig is en daarnaast ook heel gevoelig is voor schokken.
    Kan dit misschien geen fout zijn uit China zelf, waar dit lont geproduceerd wordt? Dit omdat het kruit op de draden van het quickmatch op de foto rechts sterk lijkt op flashpowder, gezien de kleur en de eigenschappen van flashpowder. Dit is zomaar een idee wat in me op kwam, hoeft natuurlijk lang niet zo te zijn.

    Iets om misschien over verder te discussiëren. Ik vind dit wel belangrijk namelijk, ook voor de professionals onder ons.

    (Ps. Ik moet er wel even bij vermelden dat dit type lont al langer in omloop is. Heb hier namelijk in 2010 al eens mee gewerkt.)

  4. Deze gebruiker waardeert Peter voor het bericht:


  5. #33
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht
    Het lijkt er wel erg op dat de draden -op de foto rechts- bestaan uit een soort flashcompositie dan uit blackpowder. Gelet op de melding van Fric dat het heel wrijvingsgevoelig is en daarnaast ook heel gevoelig is voor schokken.
    Kan dit misschien geen fout zijn uit China zelf, waar dit lont geproduceerd wordt? Dit omdat het kruit op de draden van het quickmatch op de foto rechts sterk lijkt op flashpowder, gezien de kleur en de eigenschappen van flashpowder. Dit is zomaar een idee wat in me op kwam, hoeft natuurlijk lang niet zo te zijn.

    Iets om misschien over verder te discussiëren. Ik vind dit wel belangrijk namelijk, ook voor de professionals onder ons.

    (Ps. Ik moet er wel even bij vermelden dat dit type lont al langer in omloop is. Heb hier namelijk in 2010 al eens mee gewerkt.)
    Ja, dit lont is al iets langer in omloop maar er werd momenteel voor gewaarschuwd omdat het in verband wordt gebracht met recente ontploffingen, Zaragozana en andere.

  6. Deze gebruiker waardeert Fric voor het bericht:


  7. #34
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Er wordt nu ook in de Duitse branche voor dit lont gewaarschuwd.

    Het zeer gevoelige lont is in allerlei producten verwerkt.
    Het gooien of vallen van producten met dit lont is genoeg om het te ontsteken.
    Reden te meer om niet met dozen vuurwerk te gooien en te schuiven; iets wat overal wel gebeurt.

    Voor de volledigheid hier de Duitse tekst.

    Gefahr durch hoch sensible Stoppine.
    Auf dem europäischen Markt taucht vermehrt Stoppine auf, bei deren Handhabung eine unplanmäßige Auslösung nicht ausgeschlossen werden kann. Dies kann zu folgenschweren Unfällen führen. Herkunft: China.
    Werte Kollegen,
    in den letzten Monaten erhalten wir vermehrt Hinweise darauf, dass zunehmend pyrotechnische Gegenstände mit hochsensibler Stoppine auf dem deutschen Markt auftauchen. Davon betroffen sind alle gängigen Bauformen. Nach unserem bisherigen Kenntnisstand betrifft dies: Stoppine (als Meterware) aber auch Stoppine in Verbindung mit Großfeuerwerksbomben, Feuertöpfen und Frontstücken. Nach ersten Nachforschungen kann man davon ausgehen, dass die betroffenen Waren seit 2014 zunehmend in den Verkehr gebracht wurden. Ebenso ist bisher kein Unterschied zwischen günstiger und hochwertiger Ware zu erkennen.
    Erste Laborversuche, einiger engagierter Fachkollegen, nach BAM Maßstäben haben gezeigt, dass die Stoppine überaus empfindlich auf Schläge reagiert.
    Der Dt. Sprengverband e. V. empfiehlt daher allen betroffenen Anwendern ihren Lagerbestand auf etwaige mangelhafte Ware zu untersuchen und diese, sofern sich der Verdacht bestätigt, mit größter Vorsicht zu handhaben oder aber diesen ggf. auszutauschen.
    Wie erkennt man den Mangel?
    Einen Großteil der mangelhaften Ware können Sie mit einer einfachen Durchschau erkennen. Die betroffene Stoppine ist deutlich heller (grau) als die übliche, nahezu ganz schwarze, Schwarzpulverstoppine. Ferner kann sie einen aromatischen Geruch aufweisen. Die, durch den Abbrand, entstehenden Gase riechen signifikant nach Chlor, vergleichbar mit dem Geruch angeriebener Zündplättchen (Amorces).
    Was kann passieren?
    Wie schon erwähnt, können sich die Stoppinen durch äußere Einwirkungen außerplanmäßig umsetzen. Die Fachkollegen die einige Proben untersucht haben, berichten von einer merklich erhöhten Schlagempfindlichkeit. Bei der Durchführung von Reibtests konnte allerding bisher keine vorzeitige Auslösung der untersuchten Proben festgestellt werden. Ein Risiko durch Schneiden kann jedoch nicht gänzlich ausgeschlossen werden. Ferner sind auch Wechselreaktionen mit anderen pyrotechnischen Sätzen oder Gegenständen nicht auszuschließen. So z. B. wenn man einen minderwertigen Anzünder aus der Stoppine herauszieht. Hier könnten die Schwächen beider Produkte zusammen zu unerwünschten Folgen führen.
    Um Ihnen die Sachlage an einem Beispiel zu verdeutlichen: Das Gewicht einer durchschnittlichen 75 mm Kugelbombe würde ausreichen, um bei einem Sturz der Bombe aus 1 Meter Höhe die Stoppine zur Reaktion zu bringen, sollte diese auf der Stoppine auf dem Boden auftreffen. Ebenso könnten Stöße, die man beim Verladen auf die Produkte ausübt, zur Umsetzung führen.
    Mit dem zur Verfügung gestellten Video können Sie die Empfindlichkeit der Proben selbst beurteilen und angemessene Maßnahmen ableiten:
    https://www.youtube.com/watch?v=rT1RpwEocms
    Wir möchten als Fachverband eindringlich darauf hinweisen, dass sich die hier geschilderten Beobachtungen und Schlussfolgerungen nicht auf einzelne Produkte oder Marken beziehen lassen, sondern tendenziell von einem wachsenden Problem, der den Gesamtmarkt betrifft, ausgegangen werden muss.
    Daher empfehlen wir Ihnen, die Risiken für Ihre Tätigkeiten beim Umgang mit Stoppinen auf Grundlage dieser Information neu zu beurteilen. Sollten Sie ebenfalls signifikante Mängel an Ihren Produkten feststellen, bitten wir um Information an: [email protected]
    Wir möchten die verschiedenen Erfahrungen sehr gern sammeln und ggf. mit Importeuren in Kontakt treten, um den Sachverhalt zu erörtern. Darüber hinaus möchten wir Sie auch zukünftig mit detaillierteren Informationen versorgen, sofern derartige oder andere Probleme verstärkt auftreten.
    Vielen Dank für Ihre Mitarbeit.
    Hanspeter Scheibe - Fachgruppenleiter Pyrotechnik

  8. Deze gebruiker waardeert Fric voor het bericht:


  9. #35
    VWC-Lid chupinazo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juli 2008
    Locatie
    Zonnig zuid NL
    Berichten
    790
    Thanks
    458
    350 waarderingen in 196 posts
    Even een vraag over visco lont: waarom is dit eigenlijk groen van kleur?
    De duitse retroknallers van xplode hebben nml grijs viscolont.
    Dit oogt toch veel mooier vind ik.En is beter zichtbaar in het donker om te ontsteken.
    Maarja, is mijn mening :-)

  10. #36
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupinazo Bekijk bericht
    Even een vraag over visco lont: waarom is dit eigenlijk groen van kleur?
    De duitse retroknallers van xplode hebben nml grijs viscolont.
    Dit oogt toch veel mooier vind ik.En is beter zichtbaar in het donker om te ontsteken.
    Maarja, is mijn mening :-)
    Visco is veel veiliger en betrouwbaarder. Visco kan beter tegen water dan dat grijze lont.
    Viscolont is eigenlijk een bp kern met daarom heen twee lagen draad die in tegengestelde richting om het bp heen gedraaid zijn, daar omheen zit dan weer een nitrocellulose lak laagje die de lont beschermd tegen water.

    Die verschillende lagen zorgen er tevens ook voor dat visco minder vonkgevoelig is over de lengte van het lont. Alleen het begin en eind van een stuk visco zijn erg vatbaar.

    Waarom het groen is zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen, maar ik denk dat het misschien iets te maken heeft met dat je aan de groene kleur kunt zien dat het geen snellont is, dat het een tragere brandtijd heeft. (Maarja er is ook snel visco lont (10cm/s) dus het is niet altijd een goede indicator)
    When you stand for nothing, you fall for anything.

  11. #37
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fric Bekijk bericht
    Is al jaren een discussie over, sommige snijden het, sommige knippen het, sommige met perforatietang, non-ferro reduceert vonkvorming maar dat gereedschap slijt sneller.
    Waar het hierover gaat is dat het lont niet gemaakt is op basis van zwart buskruit maar van veel gevoeliger materiaal. De wrijving van een schaar is dan genoeg voor ontbranding.
    Ook is het veel schokgevoeliger.

    Er zijn mensen die beweren dat dit soort lont de oorzaak is van een aantal recente ontploffingen.
    Dit type lont hebben wij aangetroffen aan o.a. 3 en 4inch shells van Arka, zit inderdaad geen blackmatch in de huls maar het lijkt wel of ze flashpowder hebben gebruikt om te coaten. Gevaarlijke zooi, kettingen maken met meerdere shells die deze lont hebben is ook lastig, lont A ontbrand zo snel dat lont B uit elkaar klapt en niet af gaat.
    When you stand for nothing, you fall for anything.

  12. #38
    VWC-Lid broodjekaas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 oktober 2014
    Berichten
    703
    Thanks
    381
    248 waarderingen in 147 posts
    Maar viscolont mag je dus gewoon bezitten?

  13. #39
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 december 2013
    Locatie
    't Zuiden
    Berichten
    1.014
    Thanks
    1.236
    720 waarderingen in 491 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door broodjekaas Bekijk bericht
    Maar viscolont mag je dus gewoon bezitten?
    Nee mag niet.
    Je bent een runt als je jezelf geen vuurwerk gund

  14. #40
    VWC-Lid broodjekaas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 oktober 2014
    Berichten
    703
    Thanks
    381
    248 waarderingen in 147 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkpatje Bekijk bericht
    Nee mag niet.


    edit2: Voor zo ver ik kan vinden is het dus verboden om visco te kopen/verkopen, maar niet om het te bezitten. Klopt dit?
    Laatst gewijzigd door bassie1978; 21 december 2016 om 17:10 Reden: chat deel

  15. #41
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 november 2012
    Berichten
    107
    Thanks
    1
    27 waarderingen in 22 posts
    Hey vuurwerk vrienden, kan iemand mij een tip geven waar is snel visco vandaan kan halen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik heb niet genoeg over van vorig jaar..

  16. #42
    VWC-Lid RafQue's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 december 2015
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    3.152
    Thanks
    1.002
    1.122 waarderingen in 479 posts
    Ik zag laatst nog genoeg liggen bij Loots in Baarle.

  17. #43
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 november 2012
    Berichten
    107
    Thanks
    1
    27 waarderingen in 22 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RafQue Bekijk bericht
    Ik zag laatst nog genoeg liggen bij Loots in Baarle.

    Dat is nogal een eindje rijden voor alleen lont.. Of zouden ze ook wat versturen?

  18. #44
    VWC-Lid RafQue's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 december 2015
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    3.152
    Thanks
    1.002
    1.122 waarderingen in 479 posts
    Nee... versturen doen ze niet ben ik bang...
    Ik heb een tijdje geleden nog wat weten te bestellen via BariumBuizen.nl maar dat was in november. Ik weet niet of ze nog oude voorraad hebben.

  19. #45
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 november 2012
    Berichten
    107
    Thanks
    1
    27 waarderingen in 22 posts
    RafQue ik heb je een pb gestuurd..

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •