Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

25KG regeling

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Oorspronkelijk geplaatst door htevents Bekijk bericht
    @Vuurwerkliefhebber34
    @thermite

    Dit staat er in het vuurwerk besluit:

    Artikel 1.2.4
    Lid 1: Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:

    a.artikel 1.1.4;

    b.artikel 2.2.1, 3.2.1 of 3A.2.1 waarvoor een omgevingsvergunning is verleend die betrekking heeft op de opslag van vuurwerk;

    c.artikel 2.2.1 waarvoor een melding is gedaan krachtens artikel 2.2.4.

    Lid 2: Het eerste lid is niet van toepassing:

    a.tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;

    b.buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;

    Lid 2 toevoeging b, zegt dus eigenlijk al dat je op een niet voor publiek toegankelijke plaats (jouw eigen auto dus), tot 25kg voorhanden mag hebben, buiten de perioden zoals o.a. bedoeld in artikel 2.3.2 (wat de verkoopdagen regelt).

    Het vuurwerkbesluit behandeld dus wel degelijk het vervoer en wanneer dat wel en niet mag. Het mag dus altijd in de auto vervoert worden. Waar ik eerder stelde dat dat niet zomaar in de auto mee mag bij bijvoorbeeld woon werkverkeer o.i.d, lijkt het er nu zelfs op dat je het eigenlijk altijd in de auto mag hebben liggen.

    Dat ik de huidige 25kg regeling erg krom vind, juist met de komst van compounds en dat er alleen nog maar siervuurwerk, dus voornamelijk cakes, boxen en compounds worden verkocht, welke al een behoorlijk verpakkingsgewicht hebben, is weer een ander verhaal en ik hoop dat we met HVLV, de BPN, de Federatie, VuurwerkCheck, enz. het voor elkaar kunnen gaan krijgen dat deze regeling van tafel gaat en veel realistischer gaat worden. Het huidig beschikbare vuurwerk is veel veiliger, juist door het verpakkingsgewicht, waardoor het minder snel omvalt, dan moet je ook aanmoedigen om voor de meest veilige producten te kunnen kiezen en niet dat iemand zelfs met 1 product (een dubbele compound van meer dan 25kg burto) al in overtreding is. Iemand die dat wil, moet toch minimaal 4 van die compounds aan kunnen schaffen en vervoeren + opslaan, daar is niets onveiligs aan.
    Over de 25KG ben ik het eens, vindt die regel ook krom. Zeker nu met die compounds op de markt. Hopen dat HVLV het voor elkaar krijgt iets te regelen inderdaad.

    Heb de betreffende agent weer gesproken vandaag. En 1 ding was me duidelijk. Je mag vuurwerk voor handen hebben 25KG mits een gekoelde plaats en niet publiekstoegankelijk.

    Echter mocht de politie je met vuurwerk pakken, dan pakken ze het ook direct af want diezelfde auto kan publiekstoegankelijk worden. Verder vindt ik het een prima stuk ook met de wetten maakt een hoop duidelijk. De agent is duidelijk geweest schrikt het af nee. Alleen pakken ze het af voor onderzoek of het legaal/illegaal is en de herkomst van.

    Maar bedankt voor je info ik kon er zeker wat mee. Gaf ook aan er zijn geen bronnen van mijn kant via deze weg ben ik wel wijzer

    Ook dat HVLV bezig is met de federatie en bpn bezig is de 25kg regeling van tafel te krijgen. Ben een eind geüpdated daarvoor dank.

    Comment


      Oorspronkelijk geplaatst door Vuurwerkliefhebber34 Bekijk bericht
      Heb de betreffende agent weer gesproken vandaag. En 1 ding was me duidelijk. Je mag vuurwerk voor handen hebben 25KG mits een gekoelde plaats en niet publiekstoegankelijk.

      Echter mocht de politie je met vuurwerk pakken, dan pakken ze het ook direct af want diezelfde auto kan publiekstoegankelijk worden. Verder vindt ik het een prima stuk ook met de wetten maakt een hoop duidelijk. De agent is duidelijk geweest schrikt het af nee. Alleen pakken ze het af voor onderzoek of het legaal/illegaal is en de herkomst van.

      Maar bedankt voor je info ik kon er zeker wat mee. Gaf ook aan er zijn geen bronnen van mijn kant via deze weg ben ik wel wijzer
      Dat een auto publiekstoegankelijk wordt is onzin. Hoezo zou een prive auto publiekstoegankelijk (kunnen) worden?
      Waarom zouden ze het vuurwerk dan afpakken? Zij kunnen het vuurwerk ter plekke, aan de hand van de verpakking controleren en als het F2 siervuurwerk is, dan is er volgens de wetgever geen reden om het in beslag te nemen voor verder onderzoek. Als er vuurwerk tussen zit wat knalvuurwerk is of er op lijkt, dan is het een ander verhaal, gezien bezit in NL tegenwoordig verboden is.

      Wees aub voorzichtig met het verstrekken van onjuiste of incomplete info. Zoals iemand al eerder opmerkte hier, veel agenten weten de (volledige) wetgeving hier niet eens in, dus die zullen mogelijk dingen aangeven die niet kloppen.

      Ik ben ook wel eens staande gehouden na het kopen van vuurwerk in België. Agent dacht dat al het vuurwerk uit België illegaal was, dus wilde over gaan tot inbeslagname en proces-verbaal. Ik heb op een rustige manier uitgelegd dat dat niet het geval was en het in mijn geval om vuurwerk ging wat aan dezelfde eisen voldeed als het vuurwerk wat legaal in NL wordt verkocht en ik dit dus legaal bij me mocht hebben en mocht vervoeren en het gewicht ruim beneden de 25kg was. Voor deze agent was dit nieuwe informatie en hij heeft dit gelijk bij zijn meerdere nagevraagd. Die bevestigde mijn verhaal en ik kon zonder problemen verder. De agent in kwestie bedankte mij zelfs voor mijn informatie en rustige houding (dat is namelijk het belangrijkste, blijf rustig) en gaf aan dit intern te gaan bespreken, gezien hij het absurd vond dat deze informatie niet bekend is gemaakt aan hem en hij vermoede dat er (veel) meer agenten zouden zijn die hier niet van op de hoogte zijn.

      Met andere woorden: het Vuurwerkbesluit heeft dus bepaald dat jij het gehele jaar door tot max 25kg vuurwerk voorhanden mag hebben op een niet voor het publiek toegankelijke plaats. Daar valt een auto dus ook onder, net als jouw eigen huis/garage/schuur. Er is in beginsel geen juridische basis dat de politie jouw vuurwerk zomaar in beslag kan nemen als jij het vervoert. Enkel als er sterke vermoedens zijn dat het geen legaal vuurwerk betreft en dat kan ter plaatse bekeken worden aan de hand van de verpakking.

      Nergens is bepaald dat jouw prive auto een voor het publiek toegankelijke plaats is/kan worden. Sterker nog, dat is tijdens afgelopen, eenmalige verbod ook gebleken, gezien lid 4 van artikel 1.2.4 van het Vuurwerkbesluit specifiek vervoer uitsloot op de uitzondering om tot max 25kg vuurwerk voorhanden te hebben.

      Ik hoop dat je met deze info wat kan en je het met me eens kan zijn dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat je problemen kan/zal krijgen op het moment dat je wanneer dan ook, tot max 25kg vuurwerk vervoert wat aan de Nederlandse wetgeving en eisen voldoet.

      Comment


        Misschien dat deze vraag al eerder is geweest maar.Nu zie ik nergens op de facturen de massa staan van de bestellingen. Moeten de winkels de massa niet aangeven? Of kan ik het dan gewoon alleen ophalen omdat het niet aangegeven staat?

        Comment


          Bijzonder dat dat bij jouw bestellingen er niet bij staat, op alle facturen die ik heb (7 winkels) staat dat wel...

          Apart dat verschil, veel winkels gebruiken dezelfde soort (vuurwerkpos ofzoiets) website dan zou dat toch niet moeten verschillen.
          Laatst aangepast door Bbqommando; 12 September 2021, 13:26.

          Comment


            Bij mij staan op de afhaalbonnen ook geen aantal kg vermeld..
            https://www.youtube.com/@vuurpijl

            Comment


              Bij mij ook niet

              Comment


                Heb bestelling staan bij 2 winkels, deze geven het beide niet aan. Zal dan niet zo nou gekeken worden lijkt mij dan. Desalniettemin haal ik het sowieso niet alleen op ;p.

                Comment


                  De winkel is er voor verantwoordelijk dat ze (per persoon) max 25 kg meegeven. Veel winkels zullen daarom ergens een weegschaal hebben staan waar je om kunt vragen als je het op komt halen. Maar als jij je bestelling met twee volwassen op komt halen, mag je dus max 50 kg meenemen de winkel uit. Echter, als jij de auto in stapt ben jij er zelf voor verantwoordelijk dat je max 25 kg per auto inlaadt. Je kunt dus met twee personen de winkel legaal uitlopen met 50 kg vuurwerk, maar zodra jij dat in één auto stopt, ben jij aansprakelijk (en niet de winkel). Voor winkeliers is het overigens erg moeilijk gebleken om het gewicht te achterhalen van artikelen. Vaak zit het er gewoon heel erg naast, zeker als je verschillende batches hebt staan. Het gewicht enigzins correct op de factuur krijgen, is daarom nogal een uitdaging gebleken.
                  Laten we lekker link gaan doen!

                  Comment


                    Bump.

                    We moeten bij ILT en MvJ toch echt ns duidelijk krijgen hoe idioot deze kartonregel is, zeker met huidige type producten! Zit HVLV hier ook op te hameren aan de tafels?

                    Comment


                      Het is echt waanzinnige wetgeving inderdaad, totaal niet in lijn met de praktijk. Maar gezien de 'populistische' krachten in de politiek t.a.v. vuurwerk lijkt het me geen makkie dit aan te passen.

                      Comment


                        Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
                        Bump.

                        We moeten bij ILT en MvJ toch echt ns duidelijk krijgen hoe idioot deze kartonregel is, zeker met huidige type producten! Zit HVLV hier ook op te hameren aan de tafels?
                        Het max aantal kg's vervoeren en in bezit hebben is inderdaad krom, zeker met de inachtneming van het gevaar. Terwijl de helft van de politiek zit te hameren op een vuurwerkverbod, is de kans wel heel klein denk ik dat ze akkoord gaan met het aanmoedigen van meer kilo's per huishouden...

                        Comment


                          Ik weet niet of het verstandig is om bij de instanties te gaan lobbyen om deze regel te veranderen. Zoals wij het voor ons zien, gaat het van 25kg bruto naar 25kg netto. Maar ik geloof nooit dat dat gaat gebeuren. Het zal dan eerder naar 10kg netto gaan oid.
                          Enerzijds worden je vrijheden als pyro de laatste jaren ingeperkt, dan gaan ze niet ineens toestaan dat je meer vuurwerk mee mag nemen. Dit betekend namelijk ook dat je ineens uit België het hele jaar door 25kg netto mee zou mogen nemen.

                          Aangezien er toch niet actief op gehandhaaft word, (is er bij iemand bekend dat er wel eens een boete oid voor uitgeschreven is??) lijkt het mij verstandiger dat we geen slapende honden wakker maken. Ik zie het overigens toch meer als een kapstok wet. Bij excessen, (overlast) kan men optreden als men geconstateerd heeft dat je meer dan 25kg in bezit hebt.

                          Comment


                            Oorspronkelijk geplaatst door T-rixxer Bekijk bericht
                            Ik weet niet of het verstandig is om bij de instanties te gaan lobbyen om deze regel te veranderen. Zoals wij het voor ons zien, gaat het van 25kg bruto naar 25kg netto. Maar ik geloof nooit dat dat gaat gebeuren. Het zal dan eerder naar 10kg netto gaan oid.
                            Enerzijds worden je vrijheden als pyro de laatste jaren ingeperkt, dan gaan ze niet ineens toestaan dat je meer vuurwerk mee mag nemen. Dit betekend namelijk ook dat je ineens uit België het hele jaar door 25kg netto mee zou mogen nemen.

                            Aangezien er toch niet actief op gehandhaaft word, (is er bij iemand bekend dat er wel eens een boete oid voor uitgeschreven is??) lijkt het mij verstandiger dat we geen slapende honden wakker maken. Ik zie het overigens toch meer als een kapstok wet. Bij excessen, (overlast) kan men optreden als men geconstateerd heeft dat je meer dan 25kg in bezit hebt.
                            Ik zou proberen de term netto en bruto niet te gebruiken, maar pleiten voor NEM of iets dergelijks. Dat klinkt in de volksmond ook minder gevaarlijk dan 300 kilo illegaal vuurwerk gevonden. Je mag overigens, naar mijn interpretatie, helemaal geen 25 kilo het hele jaar door uit België halen. Dit geldt volgens mij gewoon voor de laatste 3 dagen van het jaar. Genoeg mensen van VWC die zijn gepakt, kijk nu maar eens in het "grote" lijstjes topic.

                            Comment


                              Het vreemde aan deze regel is ook dat de koper strafbaar is maar dat winkels mogen strooien met acties waarin meer dan 25KG wordt aangeboden. Ik ben niet tegen deze acties, maar ergens is het krom haha.

                              Zelfde als vroeger met de tabaksindustrie. Dat de tabaksindustrie verslavende stofjes in sigaretten stopte, zodat gebruikers het blijven kopen ;)
                              www.youtube.com/channel/UC87Ra0dmyahLt8AZoj3Nr_Q

                              Comment


                                Oorspronkelijk geplaatst door T-rixxer Bekijk bericht
                                Ik weet niet of het verstandig is om bij de instanties te gaan lobbyen om deze regel te veranderen. Zoals wij het voor ons zien, gaat het van 25kg bruto naar 25kg netto. Maar ik geloof nooit dat dat gaat gebeuren. Het zal dan eerder naar 10kg netto gaan oid.
                                Enerzijds worden je vrijheden als pyro de laatste jaren ingeperkt, dan gaan ze niet ineens toestaan dat je meer vuurwerk mee mag nemen. Dit betekend namelijk ook dat je ineens uit België het hele jaar door 25kg netto mee zou mogen nemen.

                                Aangezien er toch niet actief op gehandhaaft word, (is er bij iemand bekend dat er wel eens een boete oid voor uitgeschreven is??) lijkt het mij verstandiger dat we geen slapende honden wakker maken. Ik zie het overigens toch meer als een kapstok wet. Bij excessen, (overlast) kan men optreden als men geconstateerd heeft dat je meer dan 25kg in bezit hebt.
                                Moet je eens bij ons oosterburen gaan kijken, ze mogen zelfs een pallet van 1000kg bestellen en naar huis laten verzenden en dan komt NL even aan, hoe liberaal.

                                Comment

                                Working...
                                X