Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 15 van 53 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 225 van 783

Discussie: 25KG regeling

  1. #211
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarkSoul Bekijk bericht
    Ik geef je gelijk hoor. De wet is zo, omdat het zo voor een nitwit van een wijkagent nog makkelijk na te wegen is op een personenweegschaal.

    ADR classificaties maken fors onderscheid tussen 1.1G, 1.3G en 1.4G vuurwerk. Dat werkt met een puntensysteem in transport. Je kunt met ADR veel meer kilogrammen 1.4G klasse vuurwerk vervoeren, dan dat je aan 1.3G mag vervoeren, wat weer meer is dan de klasse 1.1G wat je mag vervoeren om onder de vrijstellingsgrens te blijven.
    Waarom wordt dit puntensysteem dan niet voor de consument gehanteerd? Een fonteinen is 1.4G. Een los verpakte cake (uit de kooi gehaald), is 1.3G. Een stapeltje single shots is zelfs 1.1G!
    Waarom mag ik dan 25 kg massaexplosief (losse pakjes single shots, 1.1G) in mijn auto stoppen, maar is 26 kg fonteinen dan verboden?!

    Alleen maar omdat het voor de agent die mij staande houdt, onmogelijk is te onderscheiden. Die zou dan ter plekke moeten weten in welke klasse welk stuk vuurwerk valt. Hij zou dan elke klasse apart moeten wegen en de punten van elke klasse moeten optellen. Erg onpraktisch.
    Maar eigenlijk is het gewoon vreemd dat er met kilo's vuurwerk wordt gerekend, en niet met kruitinhoud. Ook dat valt niet te controleren omdat daar makkelijk mee te knoeien is, maar toch is het een idiote regel.

  2. Deze gebruiker waardeert Avalanche voor het bericht:


  3. #212
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    Met de huidige ontwikkelingen de laatste jaren qua vuurwerk isbhet zowizo een achterhaalde regel. Een doorsnee consument die twee cakeboxxen koopt zit al boven de limiet van 25 kg

  4. Deze gebruiker waardeert vuurwerkduiven voor het bericht:


  5. #213
    VWC-Lid Jantjebeton1981's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 december 2016
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    1.088
    Thanks
    814
    856 waarderingen in 385 posts
    Ik doe de laatste jaren gewoon mee met deze regel 25kg kruit en 400kg karton

  6. Deze gebruiker waardeert Jantjebeton1981 voor het bericht:


  7. #214
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sprinkhaan Bekijk bericht

    [...]

    De grote "maar" voor mij aan deze wet is voor mij dat een wet altijd in het dagelijkse leven zijn reden moet hebben en onderbouwd moet zijn en er niet voor moet zorgen dat burgers zonder een goede onderbouwing van de desbetreffende wetsregel zichzelf eenvoudig criminaliseren terwijl er geen duidelijk aangewezen reden of zin is.

    De wet is zo omdat het de wet is is voor mij geen uitleg.
    Ik denk dat het 2-delig is.
    Aan de ene kant handhaafbaarheid; bruto gewicht is makkelijk te wegen. Van 10 kilo (vroeger ruim voldoende) is een willekeurige (procentueel veel hogere) 25 kg gemaakt toen het vuurwerk ook zwaarder werd. Met bruto gewicht is verder weinig te knoeien.

    Aan de andere kant is er überhaupt een limiet, om het ADR in de hand te werken; zodat de burger geen bunker thuis kan maken en transporthoeveelheden bij de burger klein blijven.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  8. #215
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 september 2013
    Berichten
    808
    Thanks
    537
    728 waarderingen in 269 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk bericht
    Ik denk dat het 2-delig is.
    Aan de ene kant handhaafbaarheid; bruto gewicht is makkelijk te wegen. Van 10 kilo (vroeger ruim voldoende) is een willekeurige (procentueel veel hogere) 25 kg gemaakt toen het vuurwerk ook zwaarder werd. Met bruto gewicht is verder weinig te knoeien.

    Aan de andere kant is er überhaupt een limiet, om het ADR in de hand te werken; zodat de burger geen bunker thuis kan maken en transporthoeveelheden bij de burger klein blijven.
    Wat jij zegt klopt, dat is de uitvoering
    Maar waarom?
    CAt. F2 is niet massa explosief bijv. Dus ook al heb je bunkerhoeveelheden, geen extra risico behalve dat je veel brandbaar spul in huis heb.
    Maar ja, er hangen overal gordijnen bij mij die nog brandgevsarlijker zijn.

    Zijn ze bang voor handel?
    Ik rij in een half uur naar hoogstraten.Dus dat is ook geen issue.

    Wat is er aan het vuurwerk dan volgens de staat zo gevaarlijk dat je maar 25 kg mag hebben ?

  9. #216
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sprinkhaan Bekijk bericht
    Wat jij zegt klopt, dat is de uitvoering
    Maar waarom?
    CAt. F2 is niet massa explosief bijv. Dus ook al heb je bunkerhoeveelheden, geen extra risico behalve dat je veel brandbaar spul in huis heb.
    Maar ja, er hangen overal gordijnen bij mij die nog brandgevsarlijker zijn.

    Zijn ze bang voor handel?
    Ik rij in een half uur naar hoogstraten.Dus dat is ook geen issue.

    Wat is er aan het vuurwerk dan volgens de staat zo gevaarlijk dat je maar 25 kg mag hebben ?
    Dit en ik mag wel gewoon zoveel jerrycans benzine of gasflessen in huis hebben ala ik wil.

    Sterker nog ik heb gewoon een bijna onbeperkte voorraad gas in huis zolang ik mijn rekening betaal.

    Waarom zou een kamer vol dozen met legaal vuurwerk gevaarlijker zijn dan dat gasfornuis wat ik heb.

    Met dat gasfornuis is de potentiele schade veel grote mocht er iets mis gaan.

  10. Deze 3 gebruikers waarderen lbanoa voor het bericht:


  11. #217
    VWC-Lid chupinazo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juli 2008
    Locatie
    Zonnig zuid NL
    Berichten
    791
    Thanks
    458
    350 waarderingen in 196 posts
    De vuurwerkramp van 2000 zal hier ook wel mee te maken hebben.
    Wordt er ergens in een schuur of zolder bijv 50 kilo legaal sier 1.4G gevonden, wordt er meteen aan enschede gedacht en wordt er ook nog wel eens de term massaexplosief gebruikt. Onterecht natuurlijk.

  12. Deze gebruiker waardeert chupinazo voor het bericht:


  13. #218
    Banned
    Geregistreerd
    28 december 2017
    Berichten
    244
    Thanks
    230
    88 waarderingen in 38 posts
    Ingewikkelde materie dit allemaal........
    Laatst gewijzigd door Steffets; 19 oktober 2018 om 00:30

  14. Deze gebruiker waardeert Steffets voor het bericht:


  15. #219
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Wat wanneer je per keer 25kg ophaalt en dit een aantal keer doet, dan stapeltjes vuurwerk van 25kg verspreid over je huis, tuin, garage, tuinhuisje etc. Dan hou je je eigenlijk aan regeltjes wat betreft veiligheid, mocht men dan komen controleren dan zou het zo moeten zijn dat het in orde is. Maar nee, zo gaat het niet in Veilig Nederland, het is allemaal veel te gevaarlijk en er kan van alles gebeuren en dan hebben we weer een ramp dat de ramp in Enschede evenaart.

  16. #220
    VWC-Lid RickGAE's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 januari 2013
    Berichten
    3.500
    Thanks
    2.550
    1.542 waarderingen in 803 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
    Wat wanneer je per keer 25kg ophaalt en dit een aantal keer doet, dan stapeltjes vuurwerk van 25kg verspreid over je huis, tuin, garage, tuinhuisje etc. Dan hou je je eigenlijk aan regeltjes wat betreft veiligheid, mocht men dan komen controleren dan zou het zo moeten zijn dat het in orde is. Maar nee, zo gaat het niet in Veilig Nederland, het is allemaal veel te gevaarlijk en er kan van alles gebeuren en dan hebben we weer een ramp dat de ramp in Enschede evenaart.
    Klopt inderdaad, dat is het kromme aan die regel. Heb je 25 KG in huis en 25 KG in een tuinhuisje ben je strafbaar bezig, maar woon je in een rijtjeshuis en verspreid je 150 KG over 6 woningen is er niets aan de hand, terwijl dat met de veiligheid 0,0 verschil is.

  17. Deze gebruiker waardeert RickGAE voor het bericht:


  18. #221
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Dan gaan we eens een stapje verder.. denk dat dit ook een hersenbreker zou zijn voor de politie. Stel, je bezit twee woningen naast elkaar en je hebt 25kg in iedere woning liggen. Ben je dan strafbaar?
    Zo niet, wanneer je dan deze woningen met elkaar verbind middels een deur, ben je dan wel strafbaar en zo ja, waarom dan wel?

    Of, 25kg regel is toch per huishouden, niet? Wat wanneer je een kamertje verhuurt aan je zoon, ziet men dit dan als een aparte huishouden en mag je dan en in je eigen huis 25kg en 25kg op het kamertje van je zoon hebben liggen?

    En wanneer dat allemaal wel mag, hoe kan het dan zijn dat men in een bepaald geval dan spreekt over gevaar terwijl het in een andere omstandigheid ineens wel mag en niet gevaarlijk is?

    De hele wetgeving hieromtrent is zeer onduidelijk.

  19. Deze 2 gebruikers waarderen Grizmo Raizor voor het bericht:


  20. #222
    VWC-Lid elgielo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 februari 2006
    Berichten
    715
    Thanks
    694
    977 waarderingen in 322 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
    Dan gaan we eens een stapje verder.. denk dat dit ook een hersenbreker zou zijn voor de politie. Stel, je bezit twee woningen naast elkaar en je hebt 25kg in iedere woning liggen. Ben je dan strafbaar?
    Zo niet, wanneer je dan deze woningen met elkaar verbind middels een deur, ben je dan wel strafbaar en zo ja, waarom dan wel?

    Of, 25kg regel is toch per huishouden, niet? Wat wanneer je een kamertje verhuurt aan je zoon, ziet men dit dan als een aparte huishouden en mag je dan en in je eigen huis 25kg en 25kg op het kamertje van je zoon hebben liggen?

    En wanneer dat allemaal wel mag, hoe kan het dan zijn dat men in een bepaald geval dan spreekt over gevaar terwijl het in een andere omstandigheid ineens wel mag en niet gevaarlijk is?

    De hele wetgeving hieromtrent is zeer onduidelijk.
    helaas kun je dit soort vragen pas stellen tijdens een eventueele rechtszaak vrees ik.

  21. #223
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elgielo Bekijk bericht
    helaas kun je dit soort vragen pas stellen tijdens een eventueele rechtszaak vrees ik.
    Klopt en omdat de rechter het dan waarschijnlijk ook een bizarre kwestie vind en hier eigenlijk geen antwoord op heeft, zegt hij/zij waarschijnlijk "wet is wet en u bent gewoon in overtreding."

  22. #224
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 oktober 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    1.632
    Thanks
    1.475
    2.047 waarderingen in 624 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
    De hele wetgeving hieromtrent is zeer onduidelijk.
    Gebouwen en percelen staan geregistreerd bij het Kadaster. Dus 1 woning waar jij onderverhuurt blijft 1 woning/huishouding, dus 25 kg.

    Ik heb het een OvJ gevraagd toen ik de kans had. Haar argument voor de 25 kg regel was "gevaarlijk, Enschede, rijdende bom, etc."

    Toen vroeg ik haar wat te doen als ik een groep vrienden uitnodig die allemaal vuurwerk meenemen naar mijn huis en je raad het al, als het meer dan 25 kg is? Strafbaar.

    Je mag wel 25 kg thuis opslaan en dan 25 kg in de auto. Heb je nog een auto dan nog eens 25 kg, etc.

    Winkeliers mogen 25 kg meegeven per persoon. Ga met je vader, je broertje vuurwerk halen en je hebt 75 kg vuurwerk in de auto/thuis liggen.

    Onduidelijk vind ik de wetgeving niet. Wel krom.
    ..

  23. #225
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Nou, wat als ik mijn perceel laat splitsen in bijvoorbeeld 10 delen en dit laat vastleggen bij de notaris en dus ook laat aanpassen in het kadaster? Dan leg ik op iedere deel 25kg vuurwerk. Probleem opgelost.

  24. Deze gebruiker waardeert Grizmo Raizor voor het bericht:


Pagina 15 van 53 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •