Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 31 t/m 33 van 33
  1. #31
    VWC-Lid herdervriend's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 september 2007
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    2.593
    Thanks
    100
    1.643 waarderingen in 555 posts
    Voor mij is deze vraag redelijk lastig te antwoorden, simpelweg omdat ik nog maar weinig herinner en dus vooral moet afgaan op wat andere mensen, of de piekjes die ineens boven komen drijven, mij zeggen.

    Volgens mijn ouders was ik als klein kind doodsbang voor vuurwerk. Hoe dit ineens is opgelost weet ik niet. Maar wel weet ik dat ik al sinds jaar en dag gek ben op vuur. Specifiek vuur van vulkanen. Brand. En meer. En aangezien vuurwerk toch voor een deel uit vuur bestaat, misschien is dat de reden. Maar echt weet ik het niet zeker. Ben ook niet voor niks 112 fotograaf geworden (fotografeer al sinds 2011 zoveel mogelijk brandweer-inzetten) en kijk ook niet voor niks zoveel mogelijk rampenfilms (waar films als Supervulcano, Dante's Peak toch de betere zijn:P ) Het is gewoon een passie van mij, naast het hedendaagse passie, vuurwerk. Mogelijk kunnen er ook andere redenen zijn, maar die weet ik dan niet.

    Weet nog toen ik klein was, denk rond 12 jaar. Dat het oud & nieuw was bij m'n oma en toen nog levende opa. We gingen er naar toe. Mijn pa had al wat vuurwerk gekocht, voor mij klein spul, voor zichzelf duizendklapper en vuurpijlen en n cake of 2. We gingen naar oma & opa toe, gezellig eten/drinken, tv kijken. Eventjes een dutje doen voor iets van 4 uur. Waarna we om half 12 wakker werden. Wachtende op de klok van 12 uur. Die kwam snel. Waarna we na buiten gingen. En waar t nu dus doodstil in Dordrecht, was t toen echt n herrie. Wow. Ik heb genoten in die tijden, al stond ik daar maar met sterretjes. Helemaal enthousiast keek ik naar al het prachtige vuurwerk wat er werd afgestoken.

    Daarna weet ik nog dat ik rond mijn 17de pas echt begon met het zelf kopen en afsteken van vuurwerk. Vroeger was dit nog leuk, weinig illegaal en met een groepje leeftijdsgenoten. We gingen op 29 december naar de lokale vuurwerkwinkel en kochten daar prachtig vuurwerk, veel pakketten, en ook heel veel klein spul. Een keer zelfs gewoon 2000 rotjes gekocht, geen idee waarom. Mijn passie begon pas net, dus, t was gewoon even leuk. Samen met n groepje overdag rondlopen. In de avond tv kijken. En daarna om 12 uur even staan knallen met m'n pa en zusje. Helaas gebeurde het toendertijd ook nog dat men me huisarrest gaf en ik maar weinig geld had, 100 euro was t maximale toendertijd.

    Naarmate ik ouder werd werd t steeds meer, waarbij de gebeurtenis in 2010 toch echt wel mijn passie echt een passie maakte. Ik heb dit verhaal volgens mij al verteld. Maar laten we zeggen, als je met 2x zoveel vuurwerk GRATIS thuiskomt, als je besteed heb (dat jaar 500 euro, dus reken t maar zelf uit). Dan, ja, dan wilt je hobby wel in leven komen xD

    In 2011 kreeg ik een andere passie erbij, namelijk 112 fotografie. Dus daar besteedde ik ook erg veel tijd aan. Ergste was dat ik mijn baan kwijt raakte. Waardoor er niet zoveel geld was. Maar nog steeds meer dan 2 jaar daarvoor. Jap, sparen voor vuurwerk lukt me elk jaar weer. En elk jaar weer, ook al weigeren m'n familie me zakgeld toendertijd te geven / ging alles kapot, toch had ik t geluk ineens wat meer geld te hebben. Was t in 2012 de Wajong die ineens mij toegewezen werd. Was t de rest van de tijd gewoon goed sparen.

    In 2012 was het zelfs zo dat ik een staande ovatie kreeg van n flat naast mijn huis toen ik een paar cakes had afgestoken Wat pas echt goed voelde:P

    Tegenwoordig is het zo dat ik zonder m'n passie 112 fotografie en vooral vuurwerk niet meer wil leven. Worden die 2 dingen uit mijn leven gehaald. Kan de hel mijn direct binnenhalen. Want dat word mijn leven dan, niks minder dan de hel.

    Dit jaar meer besteed dan ooit tevoren En ga dit jaar ook vollop proberen te genieten. Helaas weer mogelijk alleen. Maar goed, niks word me afgenomen

    Alleen het enigste wat mij, naast t gezeik over t vuurwerkverbod, afgelopen jaren heeft tegengehouden is toch wel, mensen. Mijn hele familie haat vuurwerk, dus elk jaar weer zoveel mogelijk tegendruk. Mijn ouders hebben t ondertussen opgegeven, gelukkig maar. De rest echter helaas niet. Nu is het ook zo dat ik zowat elk jaar word bekogeld. 5 jaar geleden waren t rotjes en pijltjes. Afgelopen jaar kon ik op n haar na een cobra 6 ontwijken. (T moet niet gekker worden). En ja, nu zijn t vooral die harde knallen die t verzieken. 2 jaar geleden bijvoorbeeld zat ik achter m'n computer rond 10 uur in de avond, t was creepy stil buiten. En ineens, KABOEM. Echt nog nooit zo'n harde knal gehoord. Echt t had een haar gescheeld en ik had n reanimatie nodig gehad. De angst, de paniek, de stress, de pure schrik die door me heen schoot was zo erg dat ik gewoon ff voor een paar seconde bevroren was. En nog erger, de rest van de avond en nacht was ik DOODSBANG. Waardoor dat jaar mijn hele oud & nieuw was verkloot. Maar t heeft me verder nog niet tegengehouden. En mijn passie zal blijven groeien.
    Website: https://www.rfgfireworks.nl

  2. Deze 2 gebruikers waarderen herdervriend voor het bericht:


  3. #32
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 maart 2010
    Berichten
    270
    Thanks
    104
    127 waarderingen in 72 posts
    voor mij heel makkelijk zo vader zo zoonen ik heb het weer aan me zoontje over gebracht

  4. #33
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 december 2008
    Berichten
    380
    Thanks
    272
    124 waarderingen in 47 posts
    Bij mij is het ook op vrij jonge leeftijd begonnen, was een jaar of 7 toen we hier kwamen wonen en met oud en nieuw was er altijd na 00:00 een vreugdevuur (vaak sloopauto's) en partytent in de dorpstraat.

    nadat mijn vader een vuurwerkpakket had opgestookt gingen we samen met mijn zus altijd een "rondje dorp" maken. vooral om te kijken waar er nog flink gestookt werd, en natuurlijk ff langs de feesttent.

    nou als klein ventje was vooral het laatste heel erg spannend want daar werd volop illegaal gestookt en werd er vanalles in die brandende auto's gegooid. vlogen de nitraten en vlinders je zowat om de oren! rete spannend en die harde klappen toch wel een beetje eng :P

    Mn allereerste vuurwerk wat ik zelf mocht afsteken was een doosje aangebroken moon travellers (babypijltjes) helemaal geweldig natuurlijk! in diezelfde periode gingen ook de buurjongens stoken die van ongeveer dezelfde leeftijd waren.

    dat werd ieder jaar steeds meer en we mochten ook ieder jaar wat bestellen. ik kon echt uren in die folders kijken! Prima leesvoer!
    zodoende is de straat waarin ik woon ook een beetje uitgegroeid tot een aardige stookplek voor vuurwerk liefhebbers. die buurjongens wonen er niet meer maar daar is wel 1 fanatieke stoker voor terug gekomen, ook de overburen die er later zijn komen wonen vinden vuurwerk geweldig en iets verderop in de straat woont een familie die het ook ieder jaar groots viert dus elke jaarwisseling gaat er hier voor een fortuin de lucht in. zelfs de buurvrouw stookt ieder jaar mee echt prachtig! Het feest in het dorp word helaas al een aantal jaren niet meer georganiseerd. er word wel ieder jaar nog een "rondje dorp" gemaakt met een vriendengroep die gelukkig ook van vuurwerk houd. Mn zwager is ook groot vuurwerkliefhebber dus het zit wel een beetje in de familie zo!!

    Al met al is het een aardige traditie geworden, m'n vader laat het nu helemaal aan mij over maar gaat af en toe nog mee om vuurwerk op te halen. het budget groeit ook nog steeds ieder jaar al stook ik vrijwel niks meer overdag, dit jaar helemaal geen klein vuurwerk gekocht en alleen maar meer sier besteld.

    Oh en nog iets over deze straat, ieder jaar gaan we op 1 januari met z'n alle ook de straat weer schoonvegen, zelfs de buren die niet stoken helpen daar elke keer bij mee als bedankje voor het mooie vuurwerk, echt helemaal top!

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •