Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    VWC-Lid A2Racer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 oktober 2009
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Berichten
    90
    Thanks
    2
    3 waarderingen in 2 posts

    Kracht van knalvuurwerk meten

    Hallo iedereen,

    Naar aanleiding van alle berichten in de media, waarbij er allerlei vuurwerk vergeleken wordt met dynamietstaven en handgranaten, ben ik op het idee gekomen om eens te meten hoe zwaar die zware knallers nou eigenlijk zijn. Hierbij heb ik het over consumentenknallers als vlinders en nitraten tot grotere jongens als Cobra's en salute shells. De data uit deze metingen wil ik dan vergelijken met data van dynamiet, handgranaten of andere explosieven. Dat ga ik uiteraard niet zelf meten, maar ik wil deze data zoeken op internet, in boeken of via instanties die ervaring hebben met deze materialen.

    Nou vroeg ik me af, hoe kan ik het beste deze metingen verrichten? Het lijkt me handig om een bepaalde druksensor te gebruiken om de kracht van drukgolven te bepalen. Ik vind het een leuk idee, maar hier houdt het voor mij op: welke sensoren kan ik hiervoor gebruiken en welke software kan ik gebruiken om data te registreren? De data zelf verwerken gaat me wel lukken.
    Laatst gewijzigd door A2Racer; 7 januari 2014 om 18:13

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 november 2010
    Berichten
    310
    Thanks
    44
    386 waarderingen in 132 posts
    drukmeter i.c.m matlab;)

  3. #3
    VWC-Lid A2Racer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 oktober 2009
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Berichten
    90
    Thanks
    2
    3 waarderingen in 2 posts
    Bedankt voor je antwoord. Weet je toevallig ook wat voor drukmeter je hiervoor kunt gebruiken? Want hij moet wel continu in de tijd de druk kunnen meten, een drukverandering als gevolg van de drukgolf bevindt zich maar een fractie van een seconde bij de meter.

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 november 2010
    Berichten
    310
    Thanks
    44
    386 waarderingen in 132 posts
    Drukmeter aansluiten op matlab. Matlab vervolgens opdracht geven om drukverschil uit te zetten tegen de tijd in een meetgrafiek. Matlab 100 metingen per seconde laten doen. Een vaste plek markeren waar je het product afsteekt. De drukmeter verankeren op een vaste afstand. En elke keer je meting starten, product afsteken, meting opslaan en uitlezen. Lijkt me niet heel lastig

  5. #5
    VWC-Lid nismo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2005
    Berichten
    730
    Thanks
    238
    980 waarderingen in 373 posts
    Schrijf een brief naar mythbusters misschien helpen ze je wel.Heb je gelijk de data van een handgranaat er ook bij.

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nismo Bekijk bericht
    Schrijf een brief naar mythbusters misschien helpen ze je wel.Heb je gelijk de data van een handgranaat er ook bij.
    Alleen krijg je dan niet representatieve data van Amerikaans vuurwerk.

    Allicht dat zij je wél aan de data van ene handgranaat kunnen helpen, of dat je je eigen data daar voorlegt met de situatie mbt granaat en dynamite
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  7. #7
    VWC-Lid A2Racer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 oktober 2009
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Berichten
    90
    Thanks
    2
    3 waarderingen in 2 posts
    Ik ben bang dat de Mythbusters me niet gaan helpen foutieve berichtgeving over vuurwerk in de Nederlandse media tegen te gaan.

    Na wat zoekwerk op internet ben ik er in ieder geval achter gekomen dat de kracht van explosieven op verschillende manieren bepaald kan worden. Onder andere detonation velocity (detonatiesnelheid) en detonation pressure (detonatiedruk) zeggen iets over de kracht van een explosief. Op de eerste link hierboven staan meerdere maatstaven uitgelegd. De meeste zijn zelf niet uitvoerbaar/meetbaar en zijn gevaarlijk.

    Ik heb wel wat data van handgranaten gevonden. De militairen van de VS gebruiken M67 handgranaten. Deze zijn gevuld met het explosief Composition B. Eigenschappen van dit en andere explosieven zijn te vinden in http://www.fas.org/sgp/othergov/doe/...books/epro.pdf.

    Als ik nog wat meer info kan vinden over de meetstrategieën van deze gegevens, kan ik proberen zelf een meetopstelling te ontwerpen om vervolgens data te vergelijken. Echter is het zo dat bij vuurwerk (buskruit, flashpoeder) geen sprake is van detonatie, maar van zogenaamde deflagratie. Dit is een mooi woord voor explosieve verbranding. Als je naar beide definities kijkt, zie je eigenlijk al dat je zonder te meten al kunt stellen dat het onzin is om handgranaten met Cobra's te vergelijken.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    21 februari 2016
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.269
    Thanks
    82
    841 waarderingen in 352 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A2Racer Bekijk bericht
    Ik ben bang dat de Mythbusters me niet gaan helpen foutieve berichtgeving over vuurwerk in de Nederlandse media tegen te gaan.

    Na wat zoekwerk op internet ben ik er in ieder geval achter gekomen dat de kracht van explosieven op verschillende manieren bepaald kan worden. Onder andere detonation velocity (detonatiesnelheid) en detonation pressure (detonatiedruk) zeggen iets over de kracht van een explosief. Op de eerste link hierboven staan meerdere maatstaven uitgelegd. De meeste zijn zelf niet uitvoerbaar/meetbaar en zijn gevaarlijk.

    Ik heb wel wat data van handgranaten gevonden. De militairen van de VS gebruiken M67 handgranaten. Deze zijn gevuld met het explosief Composition B. Eigenschappen van dit en andere explosieven zijn te vinden in http://www.fas.org/sgp/othergov/doe/...books/epro.pdf.



    Als ik nog wat meer info kan vinden over de meetstrategieën van deze gegevens, kan ik proberen zelf een meetopstelling te ontwerpen om vervolgens data te vergelijken. Echter is het zo dat bij vuurwerk (buskruit, flashpoeder) geen sprake is van detonatie, maar van zogenaamde deflagratie. Dit is een mooi woord voor explosieve verbranding. Als je naar beide definities kijkt, zie je eigenlijk al dat je zonder te meten al kunt stellen dat het onzin is om handgranaten met Cobra's te vergelijken.
    Naam: ExplosieKrachten.jpg
Bekeken: 487
Grootte: 34,7 KB

    Ik vond deze ergens op het internet

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 september 2018
    Berichten
    1.039
    Thanks
    238
    490 waarderingen in 236 posts
    4 inch salute zit totaal 320 gram geloof ik maar 86 gram is flash de rest zijn de titanium vonken.

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    alvast een lichte waarschuwing; Laatste keer dat ik over granaten begon hier werd het topic verwijderd, mods willen geen verwijzing of info over granaten op het forum zelfs niet als het is om het veelgebruikte argument in de media te ontkrachten.

    Overigens is het ook mogelijk om de kracht van explosies te meten en te converteren naar decibel, omdat deze schaal al logaritmische werkt kan je zelfs naar bepaalde afstanden terug rekenen en beter vergelijken.

    Dit converteren werd door William Hamby in 2004 al gepubliceerd

    http://www.makeitlouder.com/document...stimation.html

    http://stemtheory.com/document_bombs...stimation.html

    SHOCK waves are usually measured in overpressure P.S.I. (peak only)
    SOUND waves are usually measured in decibels. (peak or R.M.S.)

    This is a rule of convention only, because its very inconvient to measure SOUND using a P.S.I. meter, and no one has converted SHOCK waves to decibels until now, by this author.

    The reason I chose to express SHOCK wave pressure as decibels is that once you do it, it makes all other bomb calculations very easy, quick and straight forward. In the long run it greatly simplifies all work calculations. Futhermore, SHOCK wave size and intencity typically generate and degenerate logarithmicly (cubicly i.e. to the power of 3), and decibels are already logarithmic so SHOCK wave and DECIBELS readily transpose and substitute back and forth with each other once you learn this papers simple equations.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A2Racer Bekijk bericht

    Als ik nog wat meer info kan vinden over de meetstrategieën van deze gegevens, kan ik proberen zelf een meetopstelling te ontwerpen om vervolgens data te vergelijken. Echter is het zo dat bij vuurwerk (buskruit, flashpoeder) geen sprake is van detonatie, maar van zogenaamde deflagratie. Dit is een mooi woord voor explosieve verbranding. Als je naar beide definities kijkt, zie je eigenlijk al dat je zonder te meten al kunt stellen dat het onzin is om handgranaten met Cobra's te vergelijken.

    Klopt, in de media zeggen ze ook vaak, aanvalsgranaat zoals een flashbang, echter scheelt het nogal een decibel of 12 met bijvoorbeeld een cobra 8 , dat klinkt niet als veel maar is het wel.

    Wil je het goedkoop meten dan zou je ook nog met van die shockstickers kunnen experimenteren. Shockwatch heten die dingen geloof ik.
    Laatst gewijzigd door lbanoa; 17 december 2019 om 21:30

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •