Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Alles over candles

  1. #1
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts

    Alles over candles

    Bij het speuren door de zeer uitgebreide en goed geordende database van informatie over professionele vuurwerkjes mis ik een belangrijke groep: de candles. Misschien kijk ik er overheen? Anders zou ik graag middels dit topic wat informatie centraliseren. Professionele candles zijn er in vele kalibers (grofweg vanaf 1 tot aan wel 3 inch) en met uiteenlopende uitwerkingen (tails, tail-to-effects, tail-to-report, etc).

    Wie goed oplet bij de opbouw van een profshow heeft al een goed idee over het fixeren en doorlonten (want daar gaat het in de basis over). Hetgeen ik weet of gezien heb zet ik hieronder. Misschien kan een ervaringsdeskundige mij verbeteren of aanvullen?

    Fixatiemethodes:
    • Aan een stevige stok of paal in de grond
      Een sterke stok, minstens voor de helft (beter is tweederde) recht in de grond slaan. Daarna de candle middels ductape en/of sterke tiewraps hieraan vastmaken. Let er op dat de candle daarna zelf ook op de grond rust en de stok niet boven het topje van de candle uit komt.
    • Ingraven in de grond/zand
      Een candle kan ook goed vastgezet worden door het bijvoorbeeld in een grote bak met zand vast te zetten. De kaars dient dan voor tweederde in het zand gestoken te worden. Het zand mag niet vochtig zijn, ander trekt dit in de huls en kan/zal de candle falen. Deze methode is naar mijn mening het minst aan te bevelen als gekozen moet worden uit alle vier de opties.
    • Middels tiewraps aan een stevig rekje
      Fixatie aan de afzonderlijke latten van het rekje gaat net zoals bij de eerste optie (ductape/tiewraps). Het fixeren van het rekje kan door deze aan tenminste twee ((voor tweederde) stevig in de grond geslagen palen te koppelen. Eventueel kan een rek extra gestut worden door middel van zandzakken tegen de basis. Deze optie is naar mijn mening de beste als er een serie candles (in waaiervorm) geschoten gaat worden.
    • In een met zand gevulde mortier
      Dit zag ik enige tijd geleden bij een kermisshow.In een 3 of 4 inch mortier wordt een candle gestoken, waarna dit wordt afgevuld met zand. De mortieren werden daarna in een regulier rekje (bedoelt voorhet schieten van shells) geplaatst.


    Bij het fixeren van candles is de te verwachten terugslag bij het afvuren een niet te onderschatten faktor. En als je een waaierrek neerzet spelen zelfs zijdelingse krachten een rol. En wat te denken van de de kracht als meerdere tubes tegelijkertijd een lading afvuren? Heeft iemand hier informatie over? Of misschien eigen ervaringen? Wat voor rek gebruik jij? Wat voor kaarsen gebruik jij? Hoe zet jij een candle vast? Op welke manier lont jij meerdere candles door? Ik lees er graag over

    Groetjes,
    Cameo

    PS: Als er toch al een dergelijk centraal topic blijkt te bestaan, dan hierbij mijn excuus en een verzoek aan de mods om mijn post te verplaatsen of verwijderen.
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  2. #2
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Ten eerste: een erg mooi en leerzaam stukje Cameo, hier hebben we wat aan en hier kunnen we veel van leren. Je hebt het ook mooi duidelijk en overzichtelijk neergezet. Mijn complimenten.

    Ik had vorig jaar in totaal 8 candels, allemaal vaan het calibber 1.5''. 4 hiervan waren silver tail en de andere 4 waren ass. flowers.
    Ik heb deze candels in een standaard van een parasol gedaan. De candels pasten precies in de buis van de standaard. De standaard zelf had ik nog verstevigd met een paar flinke zakken zand, het geheel stond erg stevig.

  3. #3
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Dank voor je reactie, omepje. Ik ben inmiddels bezig her en der mijn licht op te steken en zal vergaarde kennis in dit topic bijplaatsen.

    Doorlonten
    De meeste profi candles hebben een stopinelont. Het beste gebruik je quickmatch om de kaarsen door te lonten. Je maakt dan een sneetje in de quickmatch, waarin je de stopinelont schuift. Wel even fixeren, anders schuift de lont er geheid weer uit. Om het "klappen" van het snellont te voorkomen maak je er het beste 1 of 2 extra sneetjes in, om de druk wat te verzachten.

    Rek of geen rek?
    Als een candle faalt (ontploft bijvoorbeeld), dan kan deze het hele rek meenemen, waarna de andere candles een onvoorspelbare richting kunnen kiezen. Om dit gevaar terug te brengen tot een minimum, plaats je een serie candles het beste apart naast elkaar. Dus voor iedere candle een eigen stok in de grond. Het doorlonten kun je vooraf voorbereiden. Let wel op dat je voldoende ruime doorlont gebruikt. Fixeren met tie-wraps, die je handvast draait (niet vaster, anders bestaat een klein risico dat de tube beknald raakt), en tevens met ductape.

    Groet,
    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts
    Meeste bombenrohr's hebben een los meegeleverde stoppinelont (blackmatch), deze kun je tevens oook prepareren door 2 sneetjes te maken en de tube op dat punt een beetje samendrukken zodat deze hol wordt, dan haal je het lont hier doorheen en dan plak je het af.
    Dit is mede vanwege dat men dan meer stoppinelont in de bombenrohr heeft zitten wat ook nog eens aan 2 kanten ontstoken word.

    Als je de bombenrohr geprepareerd hebt dan kan je de bovenkant afdekken met aluminiumfolie of bij de spaanse candle's de meegeleverde plasticen dop.
    Dit zorgt er niet voor dat de candle'beschermd is tegen voregtijdige ontsteking maar zorgt er ook voor dat al het vuur dat vrijkomt bij de verbranding van het stoppinelont gevangen blijft zodat er vele malen een grotere kans is op een daadwerkelijke ontsteking.
    Dit mede doordat ik vaak gelezen heb dat de candle's niet aangingen omdat ze de bovenkant niet afgedekt hebben.

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts
    Wat er ook gedaan kan worden als men een serieschakeling tot stand brengt waarbij men bijvoorbeeld een serie schakelt van 5 candle's is door e-matches te gebruiken met kap waar een gaatje inzit.
    Door het gaat haalt men dan het stukje stoppinelont en deze stopt men vervolgens weer terug in de candle en dekt de candle weer keurig af met aluminiumfolie.
    Tijdens de schakeling loopt door alle e-matches diezelfde hoeveelheid stroom dus alle e-matches gaan dus tegelijk af.

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 juni 2008
    Berichten
    9
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts

    Nle 1.75''

    Iemand ervaring met 8 schots NLE candle's van 1.75''??

  7. #7
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Het gaat hier om de techniek en veiligheid, geen specifieke candle.


  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 februari 2008
    Locatie
    Beringen-Paal, Limburg, België
    Berichten
    233
    Thanks
    59
    47 waarderingen in 16 posts
    Interessant topic, zo leer je nog eens iets

    Gelden deze regels i.v.m. doorlonten en afdekken ook voor de kleinere (consumenten)candles? Ik denk daar aan de AK-54 van Zena, omdat ik deze per 5 in waaiervorm wil doen.
    Thanks!

  9. #9
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ronaaron Bekijk bericht
    Interessant topic, zo leer je nog eens iets

    Gelden deze regels i.v.m. doorlonten en afdekken ook voor de kleinere (consumenten)candles? Ik denk daar aan de AK-54 van Zena, omdat ik deze per 5 in waaiervorm wil doen.
    Thanks!
    Uiteraard kan het geen kwaad om de "lichtere" kaarsen op gelijksoortige wijze te koppelen. De AK-54 heeft weinig terugslag (het zijn eigenlijk 7 (?) losse romeinse kaarsen, die in 1 kaars gebundeld zijn). Prima in een shape te zetten dus.

    Groet,
    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  10. #10
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Het zijn inderdaad 7 zeer dunne (zoals wij ze als consumenten romeinse kaarsen kennen) Romeinse Kaarsen gebundeld bij elkaar met een label eromheen. Top produckt, eigenlijk terug van weggeweest nadat de Pot Blitz uit het assortiment is gegaan.

    Om meerdere van deze producten af te steken in een waaiervorm zou ik gaan voor de houten constructie methode. Maak eerst een stabiele ondergrond met daarop 5 stevige planken waar de AK aan vast gemaakt kan worden. Ik zou dit doen met Ducktape of met Ti- Rips. Denk er alleen wel aan dat ze niet te strak komen te staan in verband met afknellen.
    Laatst gewijzigd door Ruben; 21 juli 2008 om 00:44

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •