Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 30

Discussie: Wetgeving Spanje

  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts

    Wetgeving Spanje

    De wetgeving van Spanje m.b.t. het vuurwerk.

    Wanneer mag je afsteken:
    Het gehele jaar maar in beperkte met mate. Tijdens festivals als Fallas mag je wel afsteken, maar ook dan moet je het niet op te gekke plaatsen doen, want de politie in Spanje heeft er een handje van om mensen te straffen hiervoor.

    Verkoop:
    Gedurende het gehele jaar.

    Klasses:
    Classe I: Schetsartikelen die binnen ontstoken worden maar met geringe pyrotechnische lading en weinig geluid. Vanaf 8 jaar.

    Classe II: Vuurwerk dat buiten ontstoken word maar met geringe pyrotechnische lading en weinig geluid. Vanaf 14 jaar.

    Classe III: Vuurwerk dat buiten ontstoken word maar met middelmatige pyrotechnische lading en normaal geluidsniveau. Vanaf 18 jaar.

    Classe IV: Groot vuurwerk dat enkel door profi’s ontstoken mag worden. Met grote pyrotechnische lading en dat in verkeerde handen tot gevaarlijke situatie’s kan leiden.

    Classe V: Vuurwerk voor meteorologen en boeren. Het gaat hierbij om fakkels, rookvuurwerk, patronen (voor vogels te verschrikken) en weerraketten.

    Classe VI: Vuurwerk voor schippers: noodsignalen, fakkels en rooksignalen.

    Classe VII: Vuurwerk voor mariniers: noodsignalen, fakkels en rooksignalen.

    Classe VIII: Theatervuurwerk

    Veiligheidsafstanden:
    Er zijn geen aangegeven veiligheidsafstanden voor de verscheidene klassen bekend.

    Wetten:
    Pyrotechnische wetten van 1999 staan op http://noticias.juridicas.com/base_d...-1998.t28.html

    Winkels:
    Enkele populaire vuurwerksites zijn:
    www.ricardocaballer.com
    www.pirotecniaigual.com



    Gelieve dit NIET over te nemen zonder toestemming en/of bronvermelding.

    Wij danken Feuerwerk voor deze informatie.

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 juni 2008
    Berichten
    10
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    behoord een shellkitje tot de klasse van 14+ of 18+?

  3. #3
    VWC-Lid poziloc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 februari 2007
    Locatie
    Pijnacker
    Berichten
    439
    Thanks
    9
    19 waarderingen in 13 posts
    die behoord tot 18 plus

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 juni 2008
    Berichten
    10
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    en doen ze daar moeilijk over of geven ze t ook al mee aan iemand van 16

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    9 september 2007
    Berichten
    1.673
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 4 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pita Bekijk bericht
    en doen ze daar moeilijk over of geven ze t ook al mee aan iemand van 16
    Ik zou zeggen probeer het
    Zal wel aan de winkelier leggen of ze er lak aan hebben de ja of de nee.

  6. #6
    Pyroworld Firespree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    Achter de dijk...
    Berichten
    1.251
    Thanks
    0
    3 waarderingen in 3 posts
    Mij hebben ze er wel eens om gevraagd...
    Dus reken er maar gewoon niet op

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 juni 2008
    Berichten
    10
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    ok nou ik hoop er maar wel op

    bedankt

  8. #8
    VWC-Lid BloodyFrits's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 februari 2008
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    83
    Thanks
    11
    9 waarderingen in 4 posts
    Dit is wel wat handige info. Maar zoals ook op FPM besproken is geweest, de regelgeving tijdens Fallas zijn nogal vaag. Misschien dat ze dit jaar (2009) een tijdje voor Fallas een duidelijke regelgeving maken omtrent zelf vuurwerk afsteken.

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 juni 2008
    Berichten
    10
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    maar nu rust nog steeds mijn vraag van of je het ook mag afsteken, kopen mag, afsteken ook dan neem ik aan of isdat weer anders??

  10. #10
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    Wordt meestal gedoogd ga je tever dan komen ze wel en nemen alles in beslag
    Gerwin

  11. #11
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pita Bekijk bericht
    maar nu rust nog steeds mijn vraag van of je het ook mag afsteken, kopen mag, afsteken ook dan neem ik aan of isdat weer anders??
    Het beste is om het even na te vragen in de winkel waar je het koopt, dan heb je wat meer zekerheid.

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 januari 2007
    Berichten
    372
    Thanks
    108
    265 waarderingen in 113 posts
    Hoe kan ik in Spanje klasse IV vuurwerk kopen? Er zit daar een importeur van Lidu en ik zou er deze zomer maar al te graag eens langsgaan...

  13. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Nieuwe regels Europa bedreigen traditionele feesten met vuurwerk

    BARCELONA - Vele feestgroepen en Catalanen zijn zeer verontrust over de uitspraken van een hooggeplaatst persoon in de Europese Unie over het waarschijnlijk verbeiden van het gebruik van vuur, rotjes, knallen en andere pirotechnisch vuurspektakel tijdens de traditionele feesten die in Catalunya en de rest van Spanje plaatsvinden. Er zouden regels komen over het gebruik van vuurwerk, de leeftijden, de afstanden etc.

    De organisatoren en trouwe toeschouwers van traditionele feesten in Catalunya maar ook de rest van Spanje zijn zeer verontrust over de nieuwe regels die de Europese Unie wil gaan invoeren in verband met het gebruik van vuurwerk en ander vuurgevaarlijk materiaal tijdens feesten. De Diables en verschillende groepen Bestias del Seguici Festiu, feestgroepen die eigenlijk alleen bestaan uit het dansen met vuur en rotjes, twijfelen of zij in de toekomst nog wel deze feestelijke praktijk mogen uitvoeren. Volgens velen zullen de traditionele feesten verdwijnen als de nieuwe regel wordt ingevoerd.

    De nieuwe eventueel te plaatsen Europese regel, 2007/23/CE stamt uit 2007 maar is tot nu toe nog niet echt toegepast. Een hooggeplaatst persoon bij de Europese Unie wil de 2 jaar oude regel echter strenger gaan toepassen. De regel zal het fabriceren, bewaren en gebruik van vuurwerk en verwante vuurartikelen aan banden gaan leggen. De nieuw toe te passen regel houdt in dat toeschouwers en deelnemers minstens 15 meter van het vuur verwijderd moeten zijn, iets wat uiteraard ondenkbaar is tijdens een Correfoc. Volgens een woordvoerder van een Cool de Diables in Tarragona zou dat betekenen dat er straten van minstens 30 meter breed moeten zijn om de Correfoc te vieren of alle vuurfestiviteiten in een arena plaats te laten vinden. Een ondenkbare situatie volgens hem. Daarnaast mogen jongeren onder de 18 jaar niet dicht bij het vuur komen en zullen de festiviteiten waarbij ook jongeren onder het vuur doorlopen tijdens een Correfoc, compleet verdwijnen.

    Afgelopen weekend hebben de deelnemers aan de Patum feesten in Berga, Catalunya, een protestmars gehouden met, hoe kan het ook anders, veel vuurwerk. Daarnaast vonden er ook protestacties plaats op de Balearen en in Valencia, allemaal regio’s in Spanje waar het gebruik van vuur en vuurwerk essentieel is bij de traditionele feesten, feesten die soms vele honderden jaren oud zijn.
    De wet die uit 2007 stamt, heeft een driejarig tijdslimiet om de wet toe te passen wat zou betekenen dat vanaf 2010 het gebruik van vuurwerk niet meer zal worden toegestaan.

    http://www.spanjevandaag.com/nieuwe-...-met-vuurwerk/

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Berichten
    48
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    weet niet goed dit te omschrijven maar krijg er vaag gevoel bij.

    Maar zoals ik al zei op dit vlak word het overal wel strenger en strenger.
    Als dat zo door gaat zal binnen een paar jaar de grond knal uitgestorven zijn.
    Moet je dat eens inbeelden :/
    Spanje , het land van de Trueno's top knallers !!! Ook één van de weinige landen waar nog top knallers te vinden zijn.

    Ik vraag me dan nog altijd af hoeveel gram er max. in een grondknaller mag zitten ?

  15. #15
    VWC-Lid Jean-Paul_*'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 december 2007
    Locatie
    Skyline
    Berichten
    996
    Thanks
    522
    927 waarderingen in 327 posts
    Weet iemand of er ook winkels liggen in de streek costa brava ??

    Groetjes
    Knaap!

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •