Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 49
  1. #16
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts
    Mooi stukje Eric, maar ik denk dat deze informatie in overvloed te vinden is, voornamelijk op Engelse en Amerikaanse site's.
    Desondanks zijn wij dankbaar voor de informatie, maar het is beter en denk voor velen interessanter in welke hoeveelheden burstcharge (chloraat, perchloraat, Bp) in de shells toegepast wordt, eveneens geldt voor de liftcharge (FA)(cilinder, sferisch, peanut, meerslagen).

    Maar ik denk dat hier geen concreet antwoord opgegeven kan worden, elke maker dient zijn eigen hoeveelheden toe, elke maker heeft zo zijn techniek voor shells maken.
    Vanuit binnen verstevigen, of vanuit buiten, of vanuit binnen en buiten,doelend op fuseversteviging.

    En ga zo maar door.

    Hier zelf wat concrete informatie van mij kant;

    De gekozen burstcharges in de volgende kaliber shells;

    >75mm-whistle mix
    75mm-Chloraat charge
    100-175mm-Perchloraat charge
    >200mm-Blackpowder(Bp) charge

    Er wordt soms Bp gebruikt bij shells vanaf 100mm, alleen dan wordt er gekozen voor shellcasing verdunnen, dus de schalen zijn dunner waardoor eveneen de shellcasing zwakker wordt, grotere kans op flowerpotten etc.

    Voor liftcharge wordt vaak FA-blastingpowder gebruikt, Fg is sportingpowder en brand sneller af, gevolg kan men wel raden.
    Voor liftcharge wordt vaak dus 2FA gekozen (grain size 1.68-4.7)

    Maargoed tot zover is alles bekend, wij gaan het niet meer verder hebben over het maken van de stars en burstcharges, we houden het liever zo!
    Eerste post met recepten wordt per direct verwijderd, men mag door discussieren over hoeveel gram burstcharge of liftcharge gebruikt wordt bij welke type shell, aangezien dit voor velen best interessant is.Men mag ook over de shellcasing door discussieren, alles wat binnen de beperkingen valt, dus geen complete recepten.
    Dank u.
    Laatst gewijzigd door Peter; 16 augustus 2007 om 15:22

  2. #17
    VWC-Lid dikkeeric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 augustus 2006
    Berichten
    1.436
    Thanks
    2.989
    858 waarderingen in 463 posts
    Oke , dan weet ik dat ook weer .

    Ook H3 dat is volgens mij ook een burst charge , trouwens ik weer het bijna wel zeker . Ik dacht niet echt dat voor dit soort dingen mensen zouden gaan googlen dus ik dacht , ik ga eens even wat info droppen .
    Trouwens Whistle Mix is een zeer slecht goedje , ten eerst bij wrijving kan het afgaan . Onhandig van het vervoeren van shells en ten tweede IK heet alberto ! en niet die bolle ( grapje :P kwam even in me op :P ) nee en ten tweede uhm kan het ervoor zorgen dat je lontje van je shell niet aangaat , te weinig warmte , en vonkage ( goed gespeld? ) .

    Grtz , Eric

  3. #18
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dikkeeric Bekijk bericht
    Oke , dan weet ik dat ook weer .

    Ook H3 dat is volgens mij ook een burst charge , trouwens ik weer het bijna wel zeker . Ik dacht niet echt dat voor dit soort dingen mensen zouden gaan googlen dus ik dacht , ik ga eens even wat info droppen .
    Trouwens Whistle Mix is een zeer slecht goedje , ten eerst bij wrijving kan het afgaan . Onhandig van het vervoeren van shells en ten tweede IK heet alberto ! en niet die bolle ( grapje :P kwam even in me op :P ) nee en ten tweede uhm kan het ervoor zorgen dat je lontje van je shell niet aangaat , te weinig warmte , en vonkage ( goed gespeld? ) .

    Grtz , Eric
    Wordt wel eens toegepast door mensen die eigen shells maken.
    Whistle mix is een explosievere en krachtigere mix dan de Chloraat type naar mijn weten.
    Ik heb namelijk een kleine 8-tal jaren tests gedaan met whistle mix opsluiten, het knalt er schel maar is erg krachtig.
    Daarnaast is het goed brandbaar, aangezien de fluitpijltjes ook altijd met whistle mix afgevult zijn, en de mix wordt enkel ontstoken door een stuk visco-lont, daarnaast hebben alle sferische shells tegenwoordig dubbele ontstekers, zijn tevens bottom-fused.
    Niet zoals de Cilinderbommen die top-fused zijn en maar enkel ontstoken worden door 1 ontsteker.
    H3 break is inderdaad een burstmix.

    Potassium perchloraat is tegenwoordig de type burstcharge dat in de vuurwerkindustrie gebruikt wordt.
    Het is de meest veilige burstmix, veiliger dan de andere mixen.

  4. #19
    Banned
    Geregistreerd
    14 juli 2007
    Berichten
    728
    Thanks
    402
    783 waarderingen in 190 posts
    Hier wat informatie en foto's hoe de effecten geregeld worden in de shell.
    Laatst gewijzigd door Bombone; 6 augustus 2008 om 23:52

  5. #20
    Banned
    Geregistreerd
    14 juli 2007
    Berichten
    728
    Thanks
    402
    783 waarderingen in 190 posts
    En nog eentje
    Laatst gewijzigd door Bombone; 6 augustus 2008 om 23:52

  6. #21
    VWC-Lid mitchy112's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 december 2008
    Berichten
    116
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 3 posts
    Hmm mooi initiatief maar ik mis een paar dingen...
    Je gebruikt wel mooi de termen maar je vergeet verschillende termen zoals:
    Schillen?? Dit horen hemi's te heten ;)

    En de stars die gerold worden dat is zeker geen BP:
    Alleen bij Tigertail C6 C8 en C of mystery die hebben ongeveer de compositie van Black Powder.
    @ Peter
    Potassium perchlorate is Kalium perchloraat oftewel KClO4 en dat wordt niet zo de shell ingegooid als burst charge!
    Wat jij bedoelt is Flash KClO4 en GD aluminium !
    Laatst gewijzigd door mitchy112; 7 januari 2009 om 07:31

  7. #22
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Making Aerial Shells

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

  8. #23
    VWC-Lid Firecracker's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 september 2006
    Berichten
    131
    Thanks
    9
    10 waarderingen in 7 posts
    Hallo Moontan,

    Mooi he ? Blijft fascinerend om te zien !

    fantastisch toch wat die mensen doen.


  9. #24
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Bedankt voor deze mooie filmpjes Fred.
    Je vind het ook altijd he.
    Leuk om naar te kijken.

  10. #25
    VWC-Lid Pyroguy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Berichten
    6.283
    Thanks
    2.953
    5.398 waarderingen in 1.974 posts
    Kan iemand wat meer uitleg geven over de burst charge? Dat zit toch om rijst ofzo?

    Edit: Wat is het verschil tussen burst en break charge?
    Laatst gewijzigd door Pyroguy; 27 oktober 2009 om 19:32

  11. #26
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    De burst in een shell bestaat meestal uit een krachtige compositie, zoals flash of whistle mix. Toch kan je ook gewoon zwart buskruit gebruiken voor een burst, maar je zal dat minder vaak aantreffen in vuurwerk. De burst compositie bevat juist geen rijst, maar is een fijn poeder. Rijst(vliesjes) worden juist gebruikt bij het maken van sterren.

    Burst en break zijn volgens mij praktisch hetzelfde. Het woord "break" wordt echter vaak gebruikt bij een siershell. De break is de burst die de sterren verspreidt, terwijl je bij een salute wél een (harde) burst hebt, maar eigelijk geen echte break.
    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 28 oktober 2009 om 00:13

  12. #27
    VWC-Lid Pyroguy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Berichten
    6.283
    Thanks
    2.953
    5.398 waarderingen in 1.974 posts
    Bedankt voor de info DS!

    Maar het lijkt toch wel of het hier om rijstkorrels o.i.d. zit. Het ziet er in ieder geval niet uit als fijn poeder..
    http://www.pyroworld.nl/images/makingshells/21.JPG

    En het stukje wat peter hierboven heeft geschreven, klopt dit?
    En wat is de samenstelling van FA, Fg enz. ? Kan iemand hier ook wat meer info over geven?
    Laatst gewijzigd door Pyroguy; 28 oktober 2009 om 11:18

  13. #28
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarkSoul Bekijk bericht
    De burst in een shell bestaat meestal uit een krachtige compositie, zoals flash of whistle mix. Toch kan je ook gewoon zwart buskruit gebruiken voor een burst, maar je zal dat minder vaak aantreffen in vuurwerk.

    De burstcharge is wel degelijk gemaakt van rijstvliesjes waar kruit omheen zit\bij zit.. zou deze namelijk massief gevuld zijn met burstcharge (kruit) dan knalt hij zo hard open dat het beoogde effect niet bepaald mooi zal zijn.

    Verder dient de burst charge ook om de sier sterren op zn plek te houden. Daarom dus dat het opgevuld wordt min of meer met rijst korrels.

    Is mij thans zo ooit eens geleerd
    Laatst gewijzigd door RedBaron; 28 oktober 2009 om 11:43
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  14. #29
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Het zijn inderdaad rijstvliesjes ( andere granen worden ook gebruikt ) waar een heel dun laagje poeder op is aangebracht.

    Een burstcharge kan ook bestaan uit een kleine hoeveelheid flash verpakt in een grotere hoeveelheid rijstvliesjes.

  15. #30
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    De burstlading is afhankelijk van allerlei factoren; de maat van de bom, de gebruikte sterren.
    Een break moet precies hard genoeg zijn en alle sterren laten ontbranden.

    Zo kan bv. een kleine bom gevuld worden met flash en een grote met BP.
    Combinaties van BP met flash en vliesjes zijn ook mogelijk.

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •