Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 33
  1. #1
    VWC-Lid kaboem's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2005
    Berichten
    1.275
    Thanks
    248
    621 waarderingen in 247 posts

    Oud en nieuw in andere landen: Zweden

    Heb eens nagevraagt hoe het zat in Zweden met vuurwerk.

    Knalvuurwerk is verboden, en volgens die gast zijn ze verboden doordat jongeren ze naar oude mensen gooide.
    Vuurpijlen zijn wel toegestaan.
    In centrale steden is vuurwerk alleen toegestaan om gebruikt teworden in parken.
    In Zweden heet vuurwerk: Fyrverkeri

    Meer informatie heb ik nog niet gevonden zal eens me best doen ;)

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kaboem Bekijk bericht
    Heb eens nagevraagt hoe het zat in Zweden met vuurwerk.

    Knalvuurwerk is verboden, en volgens die gast zijn ze verboden doordat jongeren ze naar oude mensen gooide.
    Vuurpijlen zijn wel toegestaan.
    In centrale steden is vuurwerk alleen toegestaan om gebruikt teworden in parken.
    In Zweden heet vuurwerk: Fyrverkeri

    Meer informatie heb ik nog niet gevonden zal eens me best doen ;)
    Ok Kaboem, goede actie.
    Zweden was nog niet aan de beurt geweest.
    Als je toch met Zweden verder gaat is misschien leuk om iets van de gebruiken te vertellen met Oud en Nieuw?
    En wat foto,s van vuurwerk etc.:
    bye:

  3. #3
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Nyår (Nieuwjaar)
    Er wordt meestal gedineerd aan een mooi gedekte tafel en men kleedt zich sjiek. Om twaalf uur volgen de nieuwjaarswensen (en goede voornemens) en natuurlijk vuurwerk.
    Ik weet trouwens wel dat vuurpijlen in Zweden maximaal 400 gram mogen bevatten. Over het aantal grammen in potten weet ik het niet maar het ligt zeker aardig hoog want toen ik op 2 januari in Zweden was voor skivakantie lagen er potten langs de kant van de weg met verschillende tubediameters van 0.5'' tot 3'', en moesten ook wel een kilo of 25 gewogen hebben.

  4. #4
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts

    1 (Kronor) staat aan 20 tot 25 cent.



    Wat je rechtsachteraan ziet staan zijn ook gewoon cake's maar dan in echte kisten, ook een paar keer gezien langs de kant.


    De pijlen bovenaan en deze VIP komen van het merk Royal Party.

    Edit:
    Hier nog een zweedse site met wat producten: http://www.fyrverkerier.se/
    Laatst gewijzigd door Ruben; 10 augustus 2007 om 19:08

  5. Deze gebruiker waardeert Ruben voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 augustus 2007
    Berichten
    20
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Doe mij maar gewoon Nederland hoor!
    Maar, wel leuk om te weten hoe het daar gaat, en vooral over het vuurwerk vandaar...

  7. #6
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Oja helemaal vergeten mensen! Volgens mij een van de grootste vuurwerkmerken: SVEA.


  8. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 augustus 2010
    Berichten
    4
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Bekijk bericht
    image

    1 (Kronor) staat aan 20 tot 25 cent.

    image


    Wat je rechtsachteraan ziet staan zijn ook gewoon cake's maar dan in echte kisten, ook een paar keer gezien langs de kant.

    image

    De pijlen bovenaan en deze VIP komen van het merk Royal Party.

    Edit:
    Hier nog een zweedse site met wat producten: http://www.fyrverkerier.se/
    heey ruben een van de top merken van zweeds vuurwerk is inderdaad SVEA fireworks.

    maar hier heb ik nog wat sites.
    http://www.fyrverkerimastarna.se/ , http://www.fyrverkerier.se/fyrverker...artsida_1.html ,
    http://www.sveafireworks.com/countries.html



    sorry ruben maar ik heb in zweden gewoon voor 2jaar en de valetta is 1 kroon is 11 cent

    ook nog een beetje informatie over SVEA helaas heb ik het niet kunnen vertalen naar het nederlands alleen engels!

    :::
    SVEA FIREWORKS was founded 1993 in Sweden. Today we are Scandinavia’s largest and number one fireworks importer. After five years we established in Norway, in 2000 we started in Poland and since 2001 we have had agency in Estonia, Latvia and Lithuania. The aim is now locked in on new and exciting markets. Fairly soon we will be represented outside Europe as well……….

    Our customer’s needs have always been our absolute main point of convergence. Attentive focus on high quality material to competitive prizes, has of course contributed to our successful expansion.

    All of Svea Fireworks’ products are today leading in terms of QUALITY, EXPERIENCE and SAFETY. Big or small.

    In addition to market leading products with a modern and attractive design, we can offer catalogues, boards,flyers, bumper stickers, flags, rocket balloons, banners, DVD- and video presentations and marketing material in absolute WORLD CLASS. Our website is also a highly popular forum where consumers can attain all information possibly needed.

    Not everyone is allowed to sell SVEA!
    Our objective is to have a limited qualified sales staff within each district. This to ensure you, as a Svea representative, to have the highest quality of service, avoid mutual competition with other Svea stores in the area and last but not least to make a good profit.
    Laatst gewijzigd door Ruben; 23 augustus 2010 om 09:14

  9. #8
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Etienne Bekijk bericht
    sorry ruben maar ik heb in zweden gewoon voor 2jaar en de valetta is 1 kroon is 11 cent.

    Klopt. Ik was denk ik nog in de war van de valuta toen met de guldens. 1 kronor was 1 kwartje ongeveer. Dus komt inderdaad uit op ongeveer 11 (euro)cent.

  10. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 oktober 2007
    Berichten
    616
    Thanks
    778
    79 waarderingen in 47 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kaboem Bekijk bericht
    Heb eens nagevraagt hoe het zat in Zweden met vuurwerk.

    Knalvuurwerk is verboden, en volgens die gast zijn ze verboden doordat jongeren ze naar oude mensen gooide.
    Vuurpijlen zijn wel toegestaan.
    In centrale steden is vuurwerk alleen toegestaan om gebruikt teworden in parken.
    In Zweden heet vuurwerk: Fyrverkeri

    Meer informatie heb ik nog niet gevonden zal eens me best doen ;)
    In Nederland is (echt)knalvuurwerk in principe ook verboden. Want wat stellen die Nederlandse kanonslagen nog voor, dat zijn slechts plofjes. Vroeger, zo'n 30 jaar terug, toen had je nog echt knalvuurwerk, toen zat er nog flash in de kanonslagen ipv. BP.

  11. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 augustus 2010
    Berichten
    4
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kaboem Bekijk bericht
    Heb eens nagevraagt hoe het zat in Zweden met vuurwerk.

    Knalvuurwerk is verboden, en volgens die gast zijn ze verboden doordat jongeren ze naar oude mensen gooide.
    Vuurpijlen zijn wel toegestaan.
    In centrale steden is vuurwerk alleen toegestaan om gebruikt teworden in parken.
    In Zweden heet vuurwerk: Fyrverkeri

    Meer informatie heb ik nog niet gevonden zal eens me best doen ;)
    Kaboem je hebt niet eens gelijk ook niet sorry over dat vuurwerk ik zal het uitleggen.
    in zweden hebben ze verschillende jacht periodes waar mensen mogen jagen en waarneer en
    er is een keer iemand geweest met knalvuurwerk uit duitsland dat de politie er heen moest om te controleren of er op oud jaars avond nog iemand aan het jagen was en daarom hebben ze het dus afgeschaft.

    gr

  12. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 december 2010
    Berichten
    513
    Thanks
    22
    89 waarderingen in 47 posts

  13. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 december 2013
    Berichten
    176
    Thanks
    6
    108 waarderingen in 55 posts
    Echter heeft men vuurpijlen in 2019 verboden.

  14. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    26 december 2005
    Berichten
    283
    Thanks
    203
    239 waarderingen in 114 posts
    Ik ben vorig jaar (2020)in zweden geweest en vroeg mij zoals andere freaks op vakantie in een vreemd land af hoe het vuurwerk geregeld is en of er wat te bezoeken valt.


    Zo kwam ik in het zuiden van zweden in contact met een bedrijf genaamd https://4verkeri.se/ waar ik dan ook even een bezoekje heb gepleegd na telefonisch contact. Helaas was het tijdens de zomer maar buiten het seizoen verkoopt deze winkel fietsen. Dit vond ik persoonlijk wel grappig want de koppeling vuurwerk verkoop en rijwielhandels zie (zag) je ook veel in NL. Je kan in Zweden het hele jaar vuurwerk kopen en afsteken maar er wordt wel verwacht dat je rekening met elkaar houdt. Helaas is de verdeling van vuurwerkliefhebbers en tegenstanders net zo verdeeld als in NL dus de discussie is hier ook groeiende om het helemaal te verbieden voor het milieu, dieren en overlast. Hoewel je het hele jaar vuurwerk kan kopen start de officiele verkoop op 18december! ruim 10 dagen eerder dan in NL. De supermarkten en kleinere popup winkels beginnen dan ook de verkoop met een enkele uitzondering daar gelaten. Deze verkooppunten beginnen de dag na kerst.

    De eigenaar is een echte liefhebber en vertelde met trots dat hij zelf ook een eigen lijn importeerd uit china maar ook de goede merken uit Denemarken. Op de website kun je de verschillende cakes en merken vinden maar pas vanaf het einde van het jaar met de prijzen. Ik ken een hoop vuurwerk merken maar op Svea na hield het wel op met m"n zweedse kennis dus ik was redelijk verrast door het aanbod. Vulcan is het enige merk wat wij hier kennen wat ze daar ook voeren en is ook goed verspreid. (funke is begonnen in 2021 maar zal me niet verbazen als hij dit ook gaat verkopen)

    Vuurwerk voor consumenten is sinds 2019 terug gebracht naar categorie 1 2 en 3 met een toevoeging van het verbod op vuurpijlen. Er gebeurde daarmee teveel ongelukken mee en als je bedenkt dat ze tot 400gram waren dan is dat wel een beetje anders dan hier in NL. Er waren voor 2019 ook grotere singleshots tot 4inch! maar helaas is dit ook terug gebracht naar categorie en dus maximaal 50mm. Volgens de eigenaar blijven deze artikelen zeer populair en heeft dan ook veel verschillende merken. Wat ook een leuk weetje is dat er binnen de categorie 3 cakes het ook mogelijk is om compounds te maken. Dit betekent een maximum van 4kg netto ipv 2kg netto tov categorie 2 en een max diameter van 50mm mits er niet meer dan 40gr per schot in zit. Om een voorbeeld te geven wat mogelijk is: de 100shots 2 inch compound van vulcan.

    https://4verkeri.se/produkt/podium/

    Helaas is het vuurwerk wel erg prijzig. Omgerekend zou je voor bovenstaand blok rond de 400 euro moeten betalen. Overige cakes zijn qua prijs wel een beetje te vergelijken met NL maar dan zonder de kortingsacties. Daarintegen is het lastig te vergelijken per product omdat er veel categorie 3 cakes zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan mix caliber cakes zoals onderstaand. Voor mij toch wel een behoorlijke toevoeging als je net die paar schoten van 38mm en groter erbij hebt.

    Ik heb een paar foto's mogen nemen in de bunker maar omdat het buiten het seizoen was is dit niet zo heel bijzonder. Het is wel een aanrader om het youtube kanaal te bekijken van deze winkel want hij heeft in de loop der tijd opnames gemaakt in de bunker. Ga je verder terug in de tijd dan zie je de pijlen nog en grotere single shots!


    https://www.youtube.com/user/4verkerier/videos

    Naam: IMG_20200930_1528190.jpg
Bekeken: 2206
Grootte: 175,1 KBNaam: IMG_20200930_1533324.jpg
Bekeken: 2231
Grootte: 186,6 KBNaam: IMG_20200930_1533408.jpg
Bekeken: 2305
Grootte: 176,5 KB

  15. Deze 10 gebruikers waarderen rollingthunder voor het bericht:


  16. #14
    VWC-Lid Pointer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2015
    Locatie
    Hoge Noorden
    Berichten
    900
    Thanks
    567
    485 waarderingen in 244 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rollingthunder Bekijk bericht
    Ik ben vorig jaar (2020)in zweden geweest en vroeg mij zoals andere freaks op vakantie in een vreemd land af hoe het vuurwerk geregeld is en of er wat te bezoeken valt.


    Zo kwam ik in het zuiden van zweden in contact met een bedrijf genaamd https://4verkeri.se/ waar ik dan ook even een bezoekje heb gepleegd na telefonisch contact. Helaas was het tijdens de zomer maar buiten het seizoen verkoopt deze winkel fietsen. Dit vond ik persoonlijk wel grappig want de koppeling vuurwerk verkoop en rijwielhandels zie (zag) je ook veel in NL. Je kan in Zweden het hele jaar vuurwerk kopen en afsteken maar er wordt wel verwacht dat je rekening met elkaar houdt. Helaas is de verdeling van vuurwerkliefhebbers en tegenstanders net zo verdeeld als in NL dus de discussie is hier ook groeiende om het helemaal te verbieden voor het milieu, dieren en overlast. Hoewel je het hele jaar vuurwerk kan kopen start de officiele verkoop op 18december! ruim 10 dagen eerder dan in NL. De supermarkten en kleinere popup winkels beginnen dan ook de verkoop met een enkele uitzondering daar gelaten. Deze verkooppunten beginnen de dag na kerst.

    De eigenaar is een echte liefhebber en vertelde met trots dat hij zelf ook een eigen lijn importeerd uit china maar ook de goede merken uit Denemarken. Op de website kun je de verschillende cakes en merken vinden maar pas vanaf het einde van het jaar met de prijzen. Ik ken een hoop vuurwerk merken maar op Svea na hield het wel op met m"n zweedse kennis dus ik was redelijk verrast door het aanbod. Vulcan is het enige merk wat wij hier kennen wat ze daar ook voeren en is ook goed verspreid. (funke is begonnen in 2021 maar zal me niet verbazen als hij dit ook gaat verkopen)

    Vuurwerk voor consumenten is sinds 2019 terug gebracht naar categorie 1 2 en 3 met een toevoeging van het verbod op vuurpijlen. Er gebeurde daarmee teveel ongelukken mee en als je bedenkt dat ze tot 400gram waren dan is dat wel een beetje anders dan hier in NL. Er waren voor 2019 ook grotere singleshots tot 4inch! maar helaas is dit ook terug gebracht naar categorie en dus maximaal 50mm. Volgens de eigenaar blijven deze artikelen zeer populair en heeft dan ook veel verschillende merken. Wat ook een leuk weetje is dat er binnen de categorie 3 cakes het ook mogelijk is om compounds te maken. Dit betekent een maximum van 4kg netto ipv 2kg netto tov categorie 2 en een max diameter van 50mm mits er niet meer dan 40gr per schot in zit. Om een voorbeeld te geven wat mogelijk is: de 100shots 2 inch compound van vulcan.

    https://4verkeri.se/produkt/podium/

    Helaas is het vuurwerk wel erg prijzig. Omgerekend zou je voor bovenstaand blok rond de 400 euro moeten betalen. Overige cakes zijn qua prijs wel een beetje te vergelijken met NL maar dan zonder de kortingsacties. Daarintegen is het lastig te vergelijken per product omdat er veel categorie 3 cakes zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan mix caliber cakes zoals onderstaand. Voor mij toch wel een behoorlijke toevoeging als je net die paar schoten van 38mm en groter erbij hebt.

    Ik heb een paar foto's mogen nemen in de bunker maar omdat het buiten het seizoen was is dit niet zo heel bijzonder. Het is wel een aanrader om het youtube kanaal te bekijken van deze winkel want hij heeft in de loop der tijd opnames gemaakt in de bunker. Ga je verder terug in de tijd dan zie je de pijlen nog en grotere single shots!


    https://www.youtube.com/user/4verkerier/videos

    Naam: IMG_20200930_1528190.jpg
Bekeken: 2206
Grootte: 175,1 KBNaam: IMG_20200930_1533324.jpg
Bekeken: 2231
Grootte: 186,6 KBNaam: IMG_20200930_1533408.jpg
Bekeken: 2305
Grootte: 176,5 KB
    Leuk verslag. Wist niet dat in Zweden het hele jaar door vuurwerk te krijgen is.. Toch eens nadenken over een toekomstige vakantie die kant uit..
    2024 >> 25

  17. #15
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    Ook afsteken hele jaar?

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •