Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 30

Discussie: HDPE-buizen

  1. #16
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    18
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Is dat dan alleen bij die van 75mm? aangezien ik dit met die van 90mm, 110mm, en 160mm nog nooit heb gezien. En dit zou ook eigenlijk ook helemaal niet moeten kunnen, want dan krijg je ze ook niet meer gelast. (ik ken wel alleen pe100 aangezien dat de nieuwe norm is en pe80 niet meer wordt gemaakt.)

    Heb je wel eens een 2,5 inch geschoten uit een buis van 75mm en een sdr van 17? Het klinkt haast alsof je dan met zo'n buis eerst in moet schieten totdat hij gekrompen is, dit lijkt mij toch niet de normale gang van zaken. Mss kun je jezelf wat nader toelichten?
    Of bedoel je met krimp, het platter worden van de buis?

  2. #17
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    HDPE wordt gemaakt bij lage druk, met behulp van een katalysator.
    Bij lage druk ontstaan lineaire ketens waardoor de stof kristallijn is opgebouwd.
    Door deze stuctuur zal het in de loop der tijd, afhankelijk van wanddikte en bewerking kunnen krimpen.
    Dit geldt in principe voor alle maten.

    De HDPE buizen die ik gezien heb, 2t/m6'', waren allemaal erg strak in vergelijking met andere buizen.

  3. #18
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    18
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Als ze allemaal erg strak waren, lijkt het me sterk dat bij de 2,5" een sdr van 17 wordt gebruikt, aangezien je bij een buis van 75mm dan zoveel ruimte over zou houden dat er nog wel een vinger tussen shell en mortier past.

    De overige informatie die je hierboven geeft gaat niet op voor klasse pe100, en dat is de klasse die voor mortieren wordt gebruikt. (pe80 wordt niet meer geproduceerd). Het is geen aanval op jou of de topic starter trouwens. Maar ik vroeg me af of iemand ook daadwerkelijk ervaring heeft met hdpe mortieren voor 2,5 inch shells en de door peter aan te raden sdr waarde van 17.

  4. #19
    VWC-Lid paumo1996's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Berichten
    35
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Hallo,
    Weet iemand of een of meerdere van de hdpe-buizen uit de volgende lijst geschikt zijn om shells uit te schieten?
    http://www.wildkamp.com/wildkamp/Har...iool_c_2001011
    Groeten Niels!


    PS. De shells zijn niet van mij voor het geval daar weer over geklaagd word...
    Groeten,

  5. #20
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Ik zou het niet met zelf gefabriceerde mortieren proberen. Ook zit hier geen eindstop in, zou je dan ook nog moeten maken. Ik zou dan gewoon iets meer geld inleggen en gaan kijken naar echte mortieren.

  6. #21
    VWC-Lid paumo1996's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Berichten
    35
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Bekijk bericht
    Ik zou het niet met zelf gefabriceerde mortieren proberen. Ook zit hier geen eindstop in, zou je dan ook nog moeten maken. Ik zou dan gewoon iets meer geld inleggen en gaan kijken naar echte mortieren.
    Ik graaf ze toch in...
    Groeten,

  7. #22
    VWC-Lid smilli's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2009
    Berichten
    2.462
    Thanks
    879
    1.554 waarderingen in 709 posts
    ingraven staat niet gelijk aan een eindstop eh

  8. #23
    Administrator R@lph's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 september 2005
    Berichten
    2.178
    Thanks
    3.955
    2.556 waarderingen in 956 posts
    Waarom HDPE als je voor hetzelfde geld gewoon een glasviber mortier MET eindstop kunt kopen?

    Een eindstop fabriceren komt redelijk nauwkerig namelijk.

  9. #24
    VWC-Lid paumo1996's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Berichten
    35
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smilli Bekijk bericht
    ingraven staat niet gelijk aan een eindstop eh
    / laatmaarr
    Laatst gewijzigd door paumo1996; 21 juli 2010 om 18:46
    Groeten,

  10. #25
    VWC-Lid paumo1996's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Berichten
    35
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R@lph Bekijk bericht
    Waarom HDPE als je voor hetzelfde geld gewoon een glasviber mortier MET eindstop kunt kopen?

    Een eindstop fabriceren komt redelijk nauwkerig namelijk.
    Ik wist niet dat die prijzen per meter waren
    Bij nader inzien koop ik idd gewoon glasvezel mortieren
    Groeten,

  11. #26
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 oktober 2005
    Berichten
    31
    Thanks
    3
    3 waarderingen in 3 posts
    Ik heb wel eens een 2,5 mortier buis besteld en kreeg ook een hdpe buis binnen met houten stop.
    Werd er niet bij vermeld dat het niet om ''echte'' mortier buizen ging.
    Maarja prima dingetje dus niks te klagen.

  12. #27
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 november 2010
    Berichten
    14
    Thanks
    0
    8 waarderingen in 3 posts
    heb zelf ook een hdpe 3inch mortier, hoeveel shells zou je ermee kunnen schieten, of is dit nooit te zeggen vantevoren? heb wel eens opgevangen dat je per mortier maar een paar shells kunt schiete

  13. #28
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    6 januari 2010
    Berichten
    435
    Thanks
    21
    148 waarderingen in 93 posts
    Kijk eens rustig in dit topic rond http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthr...chieten/page11 kan nooit kwaad. Staan antwoorden op al je vragen en meer!

  14. #29
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mike2702 Bekijk bericht
    heb zelf ook een hdpe 3inch mortier, hoeveel shells zou je ermee kunnen schieten, of is dit nooit te zeggen vantevoren? heb wel eens opgevangen dat je per mortier maar een paar shells kunt schiete
    Dat heb je dan goed op gevangen inderdaad. Bij ieder gebruik 'slijt' je mortier, totdat deze op een gegeven moment versleten is. Hoeveel shells je zou kunnen schieten met één mortier voordat deze "op" is, zou ik persoonlijk niet durven zeggen. Dit is van meerder zaken afhankelijk. Schiet je bijvoorbeeld 10x vlak achter elkaar dan zal de buis meer warmte behouden en dus ook sneller slijten.

    Daarnaast schiet jij ook nog een met soort van "geïmproviseerde" mortier. Het is eigenlijk plastic en plastic smelt/trekt krom bij warme temperaturen. Dus in het geval van mortieren bestaande uit HDPE zou ik het maar bij enkele shells houden, en een goede afkoel tijd er tussen laten om het veilig te houden.

  15. #30
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    18
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    in amerika is hdpe eerder de standaard ipv glasvezel. Je moet gewoon weten waar je ze koopt met een fatsoenlijke eindstop, en niet met zelf gemaakte stukje hout gaan klooien. En als je normaal met de buizen omgaat, gaan ze gegarandeerd langer mee als glasvezel. Maar het grootste voordeel vind ik, is dat ze mooier "klinken".

    En je kunt ook gewoon meerdere keren achter elkaar schieten, ik ken mensen met al meer dan 10 jaar dezelfde buizen in gebruik, zonder wat voor vorm van schade ook.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •