Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts

    [INFO] Afvuurdruk en gemeten snelheid bij display shells.

    Hier onder een klein tabelletje waar men de afvuurdruk af kan lezen van verschillende kalibers shells, het begint vanaf 100 mm.

    100 mm bom ca. 151 m/s (ca. 543 km/u) MG - ca. 0,4 T Afvuurdruk
    125 mm Bom ca. 140 m/s (ca. 504 km/u) MG - ca. 1,1 T Afvuurdruk
    150 mm Bom ca. 133 m/s (ca. 478 km/u) MG - ca. 3,2 T Afvuurdruk
    200 mm Bom ca. 127 m/s (ca. 455 km/u) MG - ca. 4,8 T Afvuurdruk
    250 mm Bom ca. 110 m/s (ca. 396 km/u) MG - ca. 8 T Afvuurdruk
    300 mm Bom ca. 103 m/s (ca. 370 km/u) MG - ca. 18 T Afvuurdruk

    MG= Gemeten snelheid bij het verlaten van de mortier.
    T=Ton.

    Dit zij gemeten waardes, men ziet dus de enorme snelheid en druk die vrijkomen bij het schieten van display shells.

    Bron : www.pyroweb.de
    Laatst gewijzigd door kruitsnuiver; 1 december 2007 om 15:02

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    9 november 2008
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    35
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    woww das niet niks.
    Nooit zo erg bij nagedacht dat er zoveel kracht bij vrij kwam bij het schieten van shells.
    Dan zijn de 2" shells die ik schiet daar nog wel niets bij.
    Greetzz Cas,

  3. #3
    VWC-Lid headoner's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 oktober 2008
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    193
    Thanks
    16
    17 waarderingen in 5 posts
    damm, 478 kn/h bij een 6 inch.....
    maar de afvuurdruk in tonnen?
    wat moet ik me daar bij voorstellen? 3,2 ton is veel...

  4. #4
    VWC-Lid roelwijngaarden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 juni 2007
    Berichten
    400
    Thanks
    537
    1.213 waarderingen in 220 posts
    Hmm, die 'Ton afvuur druk' kan ik ook niet plaatsen; ton is een gewichts maat zoals een ton (1000 kilogram) aardappelen die je bij de groenteboer koopt. Druk word uitgedrukt in 'bar' of liever in Pascal (volgens de SI normen). In de tabel mis ik trouwens een zeer belangrijke factor; de massa van de shell; een bol van 4 inch piepschuim wegschieten verloopt anders dan een 4" bol van massief lood, dit even als voorbeeld.
    Met de Vo (lees; V-nul), de mondings snelheid, massa van de shell en de lengte van de mortier buis kan je alles uit rekenen, zelfs de hoogte die de shell bereikt, e.e.a. theoretisch, dus zonder invloeden van wind, atmosferische luchtdruk, etc.

    Maar goed. De bron is pyroweb.de lees ik, kon het artikel/post niet terug vinden op de site. Iemand een directe link naar dat artikel?
    (Kan het mis hebben maar ik denk dat de schrijver de toegepaste natuurkunde eens moet bestuderen).
    www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

  5. #5
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Bij kogelbommen is een gemiddelde gemeten piekdruk van 14 psi , 100 KPa per inchmaat.
    Bij cilinderbommen is deze 2x zo hoog.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    4 juni 2008
    Berichten
    584
    Thanks
    362
    416 waarderingen in 221 posts

    Uitleg.

    Ik zal een poging wagen het duidelijk uit te leggen.

    Als voorbeeld neem ik de 100mm Shell met een afvuurdruk van ca: 0.4 T

    Op het moment dat de shell wordt weggeschoten is de NEERWAARDSE druk 0.4 T oftewel 400Kg op de bodemplaat/ondergrond.
    Deze tabel is handig wanneer je bijv vanaf een strand of ponton schiet, je wil dat de ondergrond de druk kan opvangen van de shell die weggeschoten wordt.

    (Roel: het klopt dat druk ook gemeten wordt in bar, echter gaat het dan om de druk van vloeistoffen e.d. wanneer er bijv een pomp gebruikt wordt.)

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roelwijngaarden.com Bekijk bericht
    Hmm, die 'Ton afvuur druk' kan ik ook niet plaatsen; ton is een gewichts maat zoals een ton (1000 kilogram) aardappelen die je bij de groenteboer koopt. Druk word uitgedrukt in 'bar' of liever in Pascal (volgens de SI normen). In de tabel mis ik trouwens een zeer belangrijke factor; de massa van de shell; een bol van 4 inch piepschuim wegschieten verloopt anders dan een 4" bol van massief lood, dit even als voorbeeld.
    Met de Vo (lees; V-nul), de mondings snelheid, massa van de shell en de lengte van de mortier buis kan je alles uit rekenen, zelfs de hoogte die de shell bereikt, e.e.a. theoretisch, dus zonder invloeden van wind, atmosferische luchtdruk, etc.

    Maar goed. De bron is pyroweb.de lees ik, kon het artikel/post niet terug vinden op de site. Iemand een directe link naar dat artikel?
    (Kan het mis hebben maar ik denk dat de schrijver de toegepaste natuurkunde eens moet bestuderen).

    Hier heb je de directe link;

    http://www.pyroweb.de/WissenAbschuss...54AC20180B8615

  8. #8
    VWC-Lid roelwijngaarden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 juni 2007
    Berichten
    400
    Thanks
    537
    1.213 waarderingen in 220 posts
    Hmm, dat bedoel ik, min of meer; de term is "Schubkraft" in het Nederlands "stuwkracht". Deze grootheid word uitgedrukt in kiloNewton, das heel wat anders dan tonnen of kilogrammen. Ook vind ik in de tabel op pyroweb de belangrijke variabele de massa van de shell, zonder deze waarde begin je niets, ik mis die dus in de tabel van de begin post, de tabel van pyroweb maakt het e.e.a. duidelijker.
    @firewire; 'bar' is een algemene eenheid om druk uit te drukken, het medium maakt hierbij niet uit, haal druk en gewicht niet door elkaar, Sir Isaac Newton die deze natuurkunde drie eeuwen geleden heeft uitgevonden gaat dat niet leuk vinden.
    www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Berichten
    15
    Thanks
    0
    8 waarderingen in 1 post
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roelwijngaarden.com Bekijk bericht
    Hmm, dat bedoel ik, min of meer; de term is "Schubkraft" in het Nederlands "stuwkracht". Deze grootheid word uitgedrukt in kiloNewton, das heel wat anders dan tonnen of kilogrammen. Ook vind ik in de tabel op pyroweb de belangrijke variabele de massa van de shell, zonder deze waarde begin je niets, ik mis die dus in de tabel van de begin post, de tabel van pyroweb maakt het e.e.a. duidelijker.
    @firewire; 'bar' is een algemene eenheid om druk uit te drukken, het medium maakt hierbij niet uit, haal druk en gewicht niet door elkaar, Sir Isaac Newton die deze natuurkunde drie eeuwen geleden heeft uitgevonden gaat dat niet leuk vinden.
    Wat jij zegt over stuwkracht klopt, maar ik vraag mij af waarom worden de waardes aangegeven als (x)t? t staat voor ton, en stuwkracht wordt als het goed is altijd weergeven in Newton. Natuurlijk kun je Newton wel omrekenen naar ton maar dit is niet echt netjes, haha Achja beetje natuurkundig gemiereneuk moet kunnen. Verder leuke tabel, maakt erg duidelijk dat je nooit met je kop boven een mortier moet hangen

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Berichten
    17
    Thanks
    24
    3 waarderingen in 3 posts
    Misschien een leuke berekening voor de geïnteresseerden (gebaseerd op de 4", 100mm, shell) :

    0,4 ton is officieel een massa. Omgerekend naar gewicht is dit ~3925 N.
    Een druk is gedefinieerd als kracht/oppervlak (N/mm2 = MPa = 1 miljoen Pascal). Hierdoor komen we op een druk/spanning in het bodemmateriaal van 0,5 N/mm2 (MPa; ~50 gram/mm5).

    Ter vergelijking:
    Normaal pisbakkenstaal (ja, staal waar de pisbakken in discotheken en dergelijke van gemaakt werden. Oftewel het simpelste staal wat in de industrie gebruikt wordt) kan een trekspanning van 235 N/mm2 hebben, voordat het blijvend vervormd. En een buigspanning (zoals hier het geval) van 180 N/mm2.

    Glasvezel kan met de trekspanning op een paar duizend zitten. (afhankelijk van de dikte; geclassificeerd in micrometers; hoe dunner, hoe sterker) Maar dit kan maar een erg kleine buigspanning hebben, omdat een composiet hiervan bestaat uit glasvezels met daartussen een hars. Deze hars is erg zwak en moet er eigenlijk alleen voor zorgen dat de vorm blijft bestaan. Glasvezel kan eigenlijk alleen op trek belast worden.

    Als laatste opmerkingen (maar zeker niet onbelangrijk!):
    Als deze druk echter op, bijvoorbeeld, je hand komt, zal dit niet goed aflopen. De druk is laag, maar uit deze druk ontstond immers wel een kracht van 3925 N (massa = 400kg). Dit kan zeker tot grote schade leiden!

    Voor het besef:
    - Til maar eens 400kg op met je hand, waarbij de pols ondersteund wordt :P
    - Stel dat je hand binnen een halve seconde dezelfde snelheid wil hebben (gaat in werkelijkheid
    veeeeel sneller), dan moet je hand binnen een halve seconde naar 543 km/u. Dit is een versnelling
    van 1086 km/s2. (302 m/s2, oftewel bijna 31 G!!). Zo snel kan je hand echt niet van snelheid
    veranderen zonder kapot te gaan! (Komt door de massatraagheid) Bij een degelijke versnelling zou de shell 1,32 kg wegen. (In werkelijkheid dus minder, omdat de versnelling veel hoger is)

    Groeten!
    Laatst gewijzigd door NightHawk; 17 november 2012 om 19:43 Reden: Gewicht toegevoegd
    - To fire, or not to fire.

  11. Deze gebruiker waardeert NightHawk voor het bericht:


  12. #11
    VWC-Lid stefantvs's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 oktober 2009
    Berichten
    3.301
    Thanks
    2.271
    1.826 waarderingen in 608 posts
    Interessant topic ! Ik ga maar eerst terug naar school hahahha begrijp er geen ***** van :P
    Laatst gewijzigd door stefantvs; 17 november 2012 om 19:59
    http://www.stefandrukker.nl

  13. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 januari 2006
    Berichten
    414
    Thanks
    224
    171 waarderingen in 80 posts
    Okeeeeeeee......

  14. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2011
    Berichten
    123
    Thanks
    2
    22 waarderingen in 15 posts
    Mss niet het juiste topic maar...heb ik het goed als ik zeg dat de druk bij ti shells groter is dan bij andere (sier)shells? Hoe komt dit dan?

  15. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2011
    Berichten
    123
    Thanks
    2
    22 waarderingen in 15 posts
    Blijkbaar een moeilijke vraag......

  16. #15
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xl champion Bekijk bericht
    Mss niet het juiste topic maar...heb ik het goed als ik zeg dat de druk bij ti shells groter is dan bij andere (sier)shells? Hoe komt dit dan?
    Nee, de afvuurdruk is vergelijkbaar met een kleurbom van dezelfde diameter.
    De burstdruk in de lucht is wel groter.
    Dit komt door de vulling.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •