Banner Vuurwerkvisie - VuurwerkTotaal.nl
Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 75 van 133
  1. #61
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 oktober 2012
    Berichten
    98
    Thanks
    9
    38 waarderingen in 31 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeejayTim Bekijk bericht
    Dit klopt inderdaad. Leeftijden mogen worden verhoogd en de toelating van bepaalde categorieën of soorten vuurwerk mag per land worden bepaald, zolang de eisen en de plaatsing van categorieën van het toegestane vuurwerk 1:1 overeen komen met de EU-eisen.
    Het zou dus in strijd zijn met de Europese Regelgeving om de tubeinhoud van cakes te verlagen naar 15 gram.

  2. #62
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Dat is inderdaad zo. Een van de uitgangspunten voor de hele CE-regelgeving voor vuurwerk is de vrije markt voor vuurwerk binnen de Europese Unie, zowel voor de importeurs als voor de consumenten. Als Nederland onder de EU-eisen gaat zitten is vrije handel voor een hoop cakes in dit voorbeeld niet mogelijk en dus in strijd met de CE-regelgeving en vrije handel voor vuurwerkartikelen.
    Stel: een Franse vuurwerkfabrikant brengt een 25 shots, 25 gram per tube Cake uit en exporteert deze naar landen waar Cakes uit Categorie 2 zijn toegestaan (500 gram, max. 25 gram per tube) en Duitsland hanteert 25 gram, Oostenrijk 20 gram, en Nederland en België 15 gram, dan zou alleen de cake naar Duitsland kunnen worden geëxporteerd en dus niet door de verdere EU. Dit mag dus niet.

    Daarom zie je dan ook de laatste jaren dat landen om ons heen (zoals bijvoorbeeld Duitsland en België) wèl al bijvoorbeeld cakes met maximaal 25 gram per tube hebben en bijvoorbeeld ook fonteinen met maximaal 250 gram SAS (Categorie 2).
    Ook is het zo dat het merendeel van de EU-landen alles uit Categorie 1,2 en 3 toestaat. Vanaf 2017 moet ieder land gewoon alles toestaan naar de EU-eisen, maar ze mogen wel bepaalde productgroepen, keuringsfamilies of categorieën verbieden (bijvoorbeeld: Rockets uit categorie 3). Het verbieden van bepaalde keuringsfamillies is nu al het geval bij bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk en ook bij ons, maar de RACT (voorheen het Nederlandse vuurwerkbesluit) stelt nog eens beperkende eisen aan toegestaan vuurwerk, wat absoluut niet mag.

  3. Deze 6 gebruikers waarderen DeejayTim voor het bericht:


  4. #63
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 oktober 2012
    Berichten
    98
    Thanks
    9
    38 waarderingen in 31 posts
    Ben benieuwd hoe het Europese Hof dit op gaat pakken. Het is in ieder geval te hopen dat het voor ons in positieve zin gaat uitpakken. Ik denk dat die 25 gram er wel in blijft, maar ben benieuwd wat er nog meer mogelijk is. Vuurpijlen zijn nu ook te licht hier...

  5. Deze 2 gebruikers waarderen Mister-e voor het bericht:


  6. #64
    Banned
    Geregistreerd
    23 juli 2011
    Berichten
    240
    Thanks
    62
    80 waarderingen in 40 posts
    Ik heb liever dat men vuurpijlen verbied!

  7. #65
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 8inches Bekijk bericht
    Ik heb liever dat men vuurpijlen verbied!
    En dan? Dan moeten er eerst fatsoenlijke single shots komen met écht goede effecten zoals terug te vinden in bv de Killing Arrow pijlen.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  8. #66
    VWC-Lid PYROMANIAC 1975's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2007
    Locatie
    Noord-brabant
    Berichten
    3.984
    Thanks
    8.013
    6.947 waarderingen in 1.827 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk bericht
    En dan? Dan moeten er eerst fatsoenlijke single shots komen met écht goede effecten zoals terug te vinden in bv de Killing Arrow pijlen.
    Moet je nog ff geduld hebbenIn progress
    Extreme Pyromaniac for life.

  9. Deze 5 gebruikers waarderen PYROMANIAC 1975 voor het bericht:


  10. #67
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 oktober 2012
    Berichten
    98
    Thanks
    9
    38 waarderingen in 31 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 8inches Bekijk bericht
    Ik heb liever dat men vuurpijlen verbied!
    Dit ben ik met je eens, het gaat mij echter meer om het principe! Er worden aanpassingen gedaan in Nederland die eigenlijk niet mogen...

  11. Deze gebruiker waardeert Mister-e voor het bericht:


  12. #68
    VWC-Lid red thunder's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 maart 2006
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    156
    Thanks
    88
    40 waarderingen in 20 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
    Over die pijlen. Ik kan je vertellen dat bijvoorbeeld voor Belgie de pijlen ook aangepast zullen gaan worden, wanneer weet ik niet precies. Enfin, Veel minder kruit voor effect en met een burstlading van, schrik niet, slechts 0,2 gram kruit. Tja, dan krijg je daar volgens mij net nog een mooie horstail uit.
    Dit gerucht heb ik vorig jaar ook voor het eerst gehoord. Maar dit is technisch echt niet mogelijk!
    Dan krijg je nog grotere flut pijlen als die Duitse meuk.
    Want hoe wil je bijvoorbeeld een Lighyear open laten knallen met 0,2 gram burstlading?
    Dan moet je zelfs blij wezen met een Horsetail
    Zeg niet alles wat je weet,maar weet wat je zegt...

  13. #69
    VWC-Lid red thunder's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 maart 2006
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    156
    Thanks
    88
    40 waarderingen in 20 posts
    Naam: jorge thunder.jpg
Bekeken: 262
Grootte: 194,2 KB
    Denk dat ze dergelijke apparaten de komende jaren zelfs toe moeten laten.
    Zit namelijk ook een CE op! 22 gram totaal en 4.4 voor de knal,dus kan nooit als lawine of signaal pijl beschouwd worden!


    Edit: post 73 van Deejay Tim gelezen,en heb begrepen dat deze vlieger niet op gaat...
    Laatst gewijzigd door red thunder; 11 januari 2013 om 11:19 Reden: geëdit
    Zeg niet alles wat je weet,maar weet wat je zegt...

  14. #70
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 november 2010
    Berichten
    206
    Thanks
    0
    32 waarderingen in 18 posts
    2 regels zijn niet overgenomen. Door deze fout daardoor zijn er twee regels niet overgenomen.
    Welke 2 regels en wat is fout overgenomen en in welk verband. Wees concreet.
    CE is 25 gram pts toegestaan. Dus ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt.

  15. #71
    VWC-Lid red thunder's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 maart 2006
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    156
    Thanks
    88
    40 waarderingen in 20 posts
    Je ziet toch dat ik in post 68 Grismo Raisor aanhaal of niet?
    Daar gaat het over pijlen, aangezien dit topic breder is dan alleen cakes. En jij hebt het alleen over cakes.
    Dus ik weet niet waar jij je onzin vandaan haalt.
    Zeg niet alles wat je weet,maar weet wat je zegt...

  16. #72
    Banned
    Geregistreerd
    23 juli 2011
    Berichten
    240
    Thanks
    62
    80 waarderingen in 40 posts
    Er moeten goede 50 mm single shots komen met 50 gr lading.

    5 gr stijg
    4 gr burst
    40 gram effect.

  17. Deze 3 gebruikers waarderen 8inches voor het bericht:


  18. #73
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Vuurpijlen uit Categorie 3 zullen denk ik niet in Nederland worden toegestaan. De Jorge Thunderrocket is een Categorie 3 vuurpijl, omdat deze meer dan 2 gram perchloraatflash bevat.

    EU-eisen voor burst of knalladig
    De schifting tussen Categorie 2 en 3 zit hem primair in het gebruik van burst of knallading:
    Categorie 2
    - Knallers 0,5 gram flash, 6 gram buskruit
    - Mines 1 gram flash per compartiment, 5 gram buskruit (totaal max 50 gram pts)
    - Singleshots: 2 gram flash of 10 gram buskruit als burst of knallading (totaal max 25 gram pts)
    - Vuurpijlen: 2 gram flash of 10 gram buskruit als burst of knallading (max 75 gram pts)
    - Romeinse kaarsen: 2 gram flash of 10 gram buskruit als burst of knal (max 50 gram pts totaal)

    Categorie 3
    - Knallers 5 gram flash, 10 gram buskruit
    - Mines 1 gram flash per compartiment, 5 gram buskruit (totaal max 200 gram pts)
    - Singleshots: 4 gram flash of 20 gram buskruit als burst of knallading (totaal max 40 gram pts)
    - Vuurpijlen: 10 gram flash of 50 gram buskruit als burst of knallading (max 200 gram pts)
    - Romeinse kaarsen: 4 gram flash of 20 gram buskruit als burst of knal (max 250 gram pts totaal)

    Bovemstaand zijn de Europese regels voor devices met burst of knallading.

    Nog even de EU-vastgestelde flashgehaltes per categorie samengevat:
    Categorie 2 is dus maximaal 2 gram flash bij singleshots/cakes,romeinse kaarsen en vuurpijlen. Bij mines per insert 1 gram. Bij knallers 0,5 gram.
    Categorie 3 is dus maximaal 4 gram flash bij singleshots/cakes en romeinse kaarsen. Bij vuurpijlen 10 gram flash, bij mines ook 1 gram flash per insert. Bij grondknallers 5 gram flash (maar vanwege de transportclassificatie als 1.3G en met verstevigde verpakking 1.4G vaak maximaal 2 gram flash per knaller, neem bijvoorbeeld België).


    Overige EU-eisen
    - Bij matten uit Categorie 2: 25 gram flash of 100 gram buskruit totaal.
    - Bij matten uit Categorie 3: 250 gram flash of 1000 gram buskruit totaal.
    - Cakes/combinaties/matten mogen een 2e reservelont bevatten als er een het begeeft, dus geen doorlontmogelijkheid.

    - Categorie 1 is 1.4S.
    - Categorie 2 is meestal 1.4G, soms 1.3G (voor bijvoorbeeld singleshots/cakes of pijlen met meer dan 25% van het totale kruitgewicht aan flash).
    - Categorie 3 is meestal 1.3G, soms 1.4G.

    Met verstevigde verpakking of kooiconstructie kan 1.3G als 1.4G worden geclassificeerd en dus in Nederland worden verkocht en worden opgeslagen.

    - Categorie 1: ≦40 gram kruit brutogewicht per verpakking.
    - Categorie 2: ≦ 500 gram kruit brutogewicht*.
    - Categorie 3: ≦1000 gram kruit brutogewicht**.
    * Cakes/combinaties met singleshots of mines en fonteinen mogen 600 gram bevatten, mits de 100 gram extra aan fonteinen wordt besteed.
    ** Cakes/combinaties met singleshots of mines en fonteinen mogen 3000 gram bevatten, mits de 2000 gram extra aan fonteinen wordt besteed.

    EU afgesproken verkoopregelingen, toelatingen en leeftijdsgrenzen
    verkoopregelingen
    - Categorie 1: moet het hele jaar door beschikbaar worden gesteld.
    - Categorie 2: ieder EU-land mag hier eigen invulling aan geven.
    - Categorie 3: ieder EU-land mag hier eigen invulling aan geven.
    - Categorie 1, 2 en 3 zijn altijd voor particulier gebruik (maar mag natuurlijk ook door profs worden gebruikt), Categorie 4 uitsluitend voor professioneel gebruik.

    toelatingen
    - Categorie 1: alles. Mag geen (hard) knallend vuurwerk (al dan niet met flash) bevatten.
    - Categorie 2: ieder EU-land mag deze categorie toestaan of weigeren, dit geldt ook voor bepaalde vuurwerktypen uit deze categorie.
    - Categorie 3: ieder EU-land mag deze categorie toestaan of weigeren, dit geldt ook voor bepaalde vuurwerktypen uit deze categorie.

    leeftijdsgrenzen
    - Categorie 1: moet vanaf 12 jaar, mag niet hoger.
    - Categorie 2: moet vanaf 16 jaar, mag hoger (bijvoorbeeld vanaf 18 jaar, zoals nu in Duitsland en Oostenrijk geldt).
    - Categorie 3: moet vanaf 18 jaar, mag hoger (bijvoorbeeld vanaf 21 jaar, zoals in Tsjechië geldt).


    Nederlandse situatie/afwijking (niet toegestaan vanuit de EU)
    - Nederland heeft zowel al het sierspul (exclusief mines) wat uit Categorie 2 en 3 is toegestaan op 2 gram flash begrensd, wat voor Categorie 3 dus niet mag omdat het in strijd is met vrije handel.
    Let op: in Nederland zijn alleen singleshots (met beperkende eisen die niet mogen) en buskruitrollen (met de beperkende eis van 0,5 gram per knaller wat dus ook niet mag)uit Categorie 3 toegestaan.
    - De Nederlandse wet stelt dat een knal (knallading) niet als hoofdeffect mag dienen in singleshots/cakes, pijlen, mines en kaarsen, maar van de EU mag dit wel.
    De Binkie van Marijn bijvoorbeeld is, als deze CE-gekeurd was, voor alle EU-landen waar Categorie 2- singleshots zijn toegestaan legaal verkrijgbaar, dus moet ook Nederland zich hier aan houden.
    - Ook worden er nog beperkende eisen gesteld aan het kruitgewicht, wat dus ook niet mag (zoals bijvoorbeeld 40 gram voor vuurpijlen, in plaats van 75 gram en bijvoorbeeld 100 gram voor fonteinen, in plaats van 250 gram voor Categorie 2 etc,).
    ------------------------------------

    Wat is vastgesteld in de RACT, zoals het feit dat vuurwerktypen uit Categorie 2 en 3 "professioneel" zouden zijn, klopt gewoon niet en mag dus ook niet!!
    Er kan wel een gerucht rond gaan dat 25 gram per tube binnenkort wordt teruggedraaid, maar dit mag gewoon niet omdat er dan geen volledige vrije handel voor cakes uit deze categorie mogelijk is, dit geldt ook voor het toegelaten vuurwerk uit Categorie 3. Sterker nog, de Nederlandse wetgevers moeten verplicht van de EU de hele RACT aanpassen naar de EU-eisen. Natuurlijk hopen we ook dat flashknallers en matten uit Categorie 2 (en eventueel Categorie 3) worden toegestaan...
    Ook dat knallers met een "illegaal uiterlijk" niet mogen worden ingevoerd is bullsh*t, omdat een knaller een knaller is, in welke vorm dan ook. Dit is gewoon een typisch gecreëerd Nederlands probleem dus!
    Laatst gewijzigd door DeejayTim; 18 november 2012 om 20:12 Reden: Laatste correctie

  19. Deze 10 gebruikers waarderen DeejayTim voor het bericht:


  20. #74
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door red thunder Bekijk bericht
    Dit gerucht heb ik vorig jaar ook voor het eerst gehoord. Maar dit is technisch echt niet mogelijk!
    Dan krijg je nog grotere flut pijlen als die Duitse meuk.
    Want hoe wil je bijvoorbeeld een Lighyear open laten knallen met 0,2 gram burstlading?
    Dan moet je zelfs blij wezen met een Horsetail
    Dit kan technisch gewoon niet en gaat ook niet gebeuren, zie mijn post #73. Dat wat daar in staat geldt uiterlijk vanaf 2017 voor ieder EU-land, want dan moet uiterlijk al het voor de legale handel bestemde vuurwerk binnen de Europese Unie een CE-keurmerk hebben.
    Zie ook de rest van de EU-eisen voor consumentenvuurwerk: http://www.scribd.com/doc/103902776/...els-universeel
    Laatst gewijzigd door DeejayTim; 18 november 2012 om 14:22

  21. #75
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 juli 2005
    Berichten
    696
    Thanks
    194
    708 waarderingen in 180 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
    Of het enkel een gerucht is, ik weet het ook niet, ik wilde het in ieder geval met jullie delen en gezien de vele reacties is het een prima discussie. De opmerking van Tony die hierboven is gequote stemt mij ook positiever, maar zekerheid hebben we niet, de tijd zal het leren.

    De opmerking over doorlontbakken, dat het gewoon pakketten zijn, is zeker waar, maar dit jaar hebben we ook al hele doorlontinstructies inclusief illustraties kunnen zien in de doos, wat naar mijn weten juist niet mag.


    Hoe dan ook, de discussie over veiligheid, uiterlijk, wel of geen toevoeging voor het Nederlandse vuurwerk, vind ik al interessant om te lezen.
    Dit is inderdaad niet de bedoeling en volgens mij kan het bedrijf daar ook een flinke boete voor krijgen.

  22. Deze gebruiker waardeert Tony voor het bericht:


Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •