Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    San Fermin - Stierenrennen, Pamplona (SP)

    Een van de festivals die de komende jaren op mijn verlanglijstje staat is het bezoeken van San Fermin, Pamplona, Spanje.

    Pamplona ligt ongeveer vijftig kilometer ten zuiden van de Pyreneen bergketen, in de hoofdzakelijk groene provincie Navarra.
    De stad ligt op een heuvel en kijkt uit over de rivier de Arga en is buiten San Fermin tamelijk gewoon. De provinciale hoofdstad telt 190.000 inwoners.
    In praktisch alle straten van de Casco Viejo (oude centrum) is het feest met veel evenementen, eten, drinken in de vele restaurants en bars. Vooral de straten Jarauta en Santo Domingo en omgeving zijn populair om te genieten van de live optredens en de rondtrekkende brassbands. Hier is ook het Plaza Ayuntamiento met het Stadhuis, waar de meeste plechtigheden plaatsvinden.


    Alleen Spanjaarden houden negen dagen non-stop feesten vol. Die doen dan ook het hele jaar rustig aan om tijdens San Fermin helemaal los te gaan. Als je nog langer mee wilt, is het verstandig alleen de laatste dagen mee te pakken, wanneer de duizenden toeristen naar huis zijn en de Spanjaarden het feest weer voor zichzelf hebben.

    Wat dit feest zo bijzonder maakt, is dat iedereen, ongeacht leeftijd of nationaliteit, het samen viert. Iedereen is je vriend, calamiteiten komen nauwelijks voor en al wordt er door sommigen flink ingenomen; ook nuchter zul je de tijd van je leven hebben. Het enige wat je nodig hebt is San Fermin feestkleding: Alles wit, een rood sjaaltje en een rode sjerp. Waarom deze outfit? Het staan gewoon pittig en als je één miljoen mensen hierin ziet rondlopen, besef je dat je zonder behoorlijk uit de toon valt.

    Snurkende feestgangers
    Een dag San Fermin heeft een vast omlijnt programma dat vroeg in de ochtend begint. Vanaf half zeven wandelt een blazersensemble door de straten om slapers wakker te toeteren. Gazons die door een tekort aan hotelkamers vol liggen met snurkende feestgangers, komen weer tot leven.

    Dansend volg je de band richting gemeentehuis, waar honderden avonturiers zich verzamelen voor de 'Encierro'; het stierenrennen. Tijdens dit krankzinnige spektakel hollen stieren en waaghalzen samen richting arena, waar de dieren einde dag zullen vechten met een matador. Al duurt het voor een toeschouwer slechts enkele seconden; het beeld van snuivende kolossen en panische renners blijft op je netvlies branden.

    De hele dag lopen Penja's, een soort muzikale jongerenverenigingen, dansend en musicerend door de stad. Als er een Penja langsloopt, danst de hele menigte vrolijk mee. Voor de lunch even naar het cafe voor een pre-lunch-drankje en een 'poncho'; een gratis hapje zoals een gefrituurde gamba of een kaaskroketje.

    's Avonds dineert men weer uitgebreid, waarna de dag wordt afgesloten met prachtig vuurwerk. De nacht is net als de dag gevuld met straattheater, concerten en dansen tot in de kleine uurtjes.


    Informatie over San Fermin:
    http://www.sanfermin.com/2006/portad...40706&lang=eng

    filmpje vuurwerk:


    filmpje Encierro
    Laatst gewijzigd door moontan; 9 juni 2010 om 22:18

  2. #2
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Het festival wordt dus alleen afgeloten met vuurwerk, maar goed, dat vuurwerk is dan ook niet bepaald klein. Prachtige bommen en het is op een zeer hoog tempo, zeker de moeite waard.

    Ik heb zelf ook nog een korte film ervan, hier o.a. een belachelijke hoeveelheid Chrysantemum Crackling-bommen, waanzinnig!


  3. #3
    VWC-Lid Gurby's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2006
    Locatie
    Palmbeach
    Berichten
    807
    Thanks
    42
    35 waarderingen in 17 posts
    dat mag je zeggen ja ( waanzinnig) jemig he wat een geweld ziet er zeeeer goed uit... als het mij uit komt zou ik dit ook wel mee willen maken.

    PRACHTIG

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 juli 2005
    Berichten
    696
    Thanks
    194
    708 waarderingen in 180 posts
    Het feest San Fermin staat al jaren op me lijstje maar ik krijg de vrouw niet mee. Die zit liever in de hete maanden op het strand dan in een stad waar er een rivier je reetspleet uitloopt. Toch ga ik het een keer doen desnoods alleen...

    Ik heb het idee dat Mattenfreak denkt dat er maar 1 show is aan het einde van het festival maar let op er is elke dag een afsluitende show. En de bedrijven die komen schieten zijn niet de kleinste. Vorige jaar waren de mannen van Zaragozana, A.Caballer, Parente, Valenciana, Pirotecnia Fogos de Artificio, Xaraiva, Tómas, V,Caballer en Pirotecnia Atlas Pyro Vision aan de beurt om hun kunsten te tonen.

    Persoonlijk lijkt het me wel lang om 9 dagen in die stad rond te lopen maar ik wil het een keer bezoeken..

  5. #5
    VWC-Lid Gurby's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2006
    Locatie
    Palmbeach
    Berichten
    807
    Thanks
    42
    35 waarderingen in 17 posts
    ja 9 dagen is vrij lang voor enkel de avond shows.
    want dat stieren gebeuren hoeft voor mij niet erg ,daar ben ik geen fan van om het zo maar te noemen.

  6. #6
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Tony, bedankt voor die info, ik had inderdaad het idee dat er maar 1 avondshow was als afsluiter. Het klinkt zeker verleidelijk met al die namen die jij even aangeeft en het idee dat er zoveel avondshows zijn. Daarbij is het stierenrennen natuurlijk ook gaaf om te zien, maar zoals gezegd, 9 dagen is wellicht wat lang, je komt uiteindelijk toch voor die avondshows.

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Tony, idem, bedankt voor je info.
    Inderdaad elke dag een waardige afsluiting met een grootse vuurwerkshow van een half uur met klinkende namen.
    Twee vliegen in een klap, want mij lijkt het juist geweldig om dat stieren rennen een keer live mee te maken.
    Desnoods pak ik een paar (3 a 4) dagen, want 9 dagen is wel erg lang.

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    MSN nieuws 06-07-2007

    Miljoen bezoekers voor stierenrennen Pamplona
    PAMPLONA - Het beroemde San Ferminfestival in de Spaanse stad Pamplona dat vrijdag met een groot vuurwerk is begonnen, trekt de komende negen dagen naar verwachting een miljoen toeschouwers. Dat heeft de organisatie vrijdag bekendgemaakt.

    Het wordt als vanouds een festijn met veel muziek, lekker eten en veel drank. Elke dag worden er de befaamde traditionele stierenrennen gehouden. Daarbij rennen grote stieren door de smalle straatjes en proberen jonge mannen een veilig heenkomen te zoeken om te voorkomen dat ze worden vertrapt of op de horens genomen.

    Het spektakel is niet zonder gevaar, maar dat is volgens de deelnemers juist een deel van de lol. Sinds 1911 zijn in totaal veertien mensen omgekomen.

    Actievoerders die tegen de stierenrennen zijn, hielden donderdag een protestmars, waarbij ze slechts gekleed in hun ondergoed door de straten renden en op hoorns bliezen.

  9. #9
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Zag van de week wat beelden waar een achtergebleven stier even iemand letterlijk op de horens nam, en die man werd echt als speelgoed tegen de muur aan gekwakt en zo weer verder op de horens genomen alsof het niks is.. eigen schuld dikke bult?
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Zeker Red Baron eigen schuld. Je weet van tevoren welk risico je loopt.
    Ik hoop dat er ook snel beelden van de grote vuurwerkshows komen.
    Die worden bij dit festival een beetje onderbelicht.
    En wat ik begrepen heb zijn dit toch wel shows met een groot kaliber en impact.

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts


    Festival vindt dit jaar plaats van 6 t/m 14 juli 2009

    Deelnemende bedrijven o.a. Zaragozana, Parente

    Programma:

    http://www.piroart.com/default.htm

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Programma San Fermin 2010:

    06-07 Vicente Caballer
    07-07 Pirofantasia
    08-07 Tomas
    09-07 Zaragozana
    10-07 First Class (Duitsland)
    11-07 Caballer Fx
    12-07 Apogee (Canada)
    13-07 Valenciana
    14-07 Vulcano

    Bron: http://www.pyroinfo.com

  13. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 juni 2007
    Locatie
    Bremen
    Berichten
    3
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts

    Talking

    Hi, I´m part of the german team first class pyro-events and I made a quite nice video of our fireworks show.

    Some information:

    More than 1400 shells up to 250mm, a lot of different cakeboxes, roman candles, singleshots and elements.

    Products from Zaragozana, Vaccalluzzo, ABA (from Germany e.g. 100mm or 125mm Saluts) and Jorge

    We made some nice pictures showing the setup, if I get them they will be added too. But first the movie (cut in 2 parts):

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    In the next days I will upload the movie from Pirotecnia Astondoa, they shot instead of Apogée.

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Fantastic show from Pyro Events, good quality of products and a amazing final
    Well filmed and thanks for sharing with us
    This great movie asks for more

  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 juni 2007
    Locatie
    Bremen
    Berichten
    3
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Thank you moontan!

    As I said, now the movie from Pirotecnia Astondoa instead of the scheduled company Apogée:

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    I couldn´t get to my filming position of our show... so I was in the middle of the public... ;)

    Have fun!

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •