Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18
  1. #1
    Pyroworld Firespree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    Achter de dijk...
    Berichten
    1.251
    Thanks
    0
    3 waarderingen in 3 posts

    Knokke-Heist *Revealed*

    Hier de eerste van een aantal uitgebreide verslagen over de verschillende vuurwerkfestivals over de hele wereld.

    Knokke-Heist

    Inleiding

    De zomer groots afsluiten met een geweldig sluitstuk en vooral een activiteit dat het seizoen zou verlengen, dat hadden de bestuurders Van Knokke-Heist voor ogen toen ze in 1969 het eerste internationale vuurwerkfestival op het Zegemeer organiseerden.
    Sinds die dag wordt elk jaar het zomerseizoen knallend afgesloten met een geweldig stukje pyrotechniek om de toeristen nog een laatste geschenk mee te geven en vooral uit te nodigen om volgend jaar weer te komen.

    Het Begin

    Wie het in de jaren zestig over vuurwerk had, dacht aan sigaretten, Saint Michel en de vuurwerkshows die in alle badplaatsen geschoten werden door de familie Ledure. Deze familie was toen ook in Knokke en Heist al actief. Zo brachten zij in 1948, nog vol in de sleur van de naoorlogse periode, een eerste kleine vuurwerkshow naar deze plek. Knokke had de slag te pakken maar wilde meer van dit spektakel. Het gemeentebestuur van Knokke nam contact op met de Parijsenaar Jacques Quiri om in augustus 1969 vanaf een ponton op het zelfde Zegemeer een aantal vuurwerken af te schieten. Deze eerste shows werden een groot succes en telde al zo een 80.000 toeschouwers langs het meer.

    Hendrickx en Lefeber

    In 1834 begin het sprookje van dit bedrijf bij de vuurwerkmaker Jean-François Hendrickx. Deze vuurwerkmaker uit Antwerpen begint een fabriek voor het produceren en afvuren van vuurwerk in het centrum van Antwerpen. Het begin van een hele lange loopbaan van vuurwerk maken en schieten.



    In 1890 verhuist de fabriek en Hendrickx familie vanuit het centrum van Antwerpen naar het plaatsje Deurne om daar hun vuurwerk loopbaan te vervolgen. Vervolgens is er niet veel nieuws omtrent het vuurwerkbedrijf van de familie Hendrickx tot het in 1985 officieel een NV wordt met bijkomende rechten en plichten. De zaak wordt tegen deze tijd gerunt door Eugène Hendrickx die met trots de toorts van zijn familie overneemt. In 1996 wordt vervolgens de hele zaak over genomen door Euromental Holding. En in 2000 sterft ook Eugène Hendrickx. Dit heeft tot gevolg dat de zaak zonder leiding zit en in 2001 wordt Hendrickx & Lefeber vuurwerken opgericht om de zaak weer nieuw leven in te blazen.
    Eerste grote overwinning voor de Belgen was toen de al gevierde firma Hendrickx van de grote namen uit Mexico Japan en Spanje te winnen.
    In 2006 is de firma Hendrickx en Lafeber, in samenwerking met het district Deurne, met een nieuw internationaal vuurwerkfestival gestart in het Rivierenhof te Deurne.
    De firma wordt tegenwoordig geleid door Marc Lefeber samen met Guy Hendrickx, Koen Swiers en John Smeets. Deze vuurwerkmaker is de enige in België die zich enkel bezig houdt met het verzorgen van professionele vuurwerkshows. De firma verkoopt geen vuurwerk aan particulieren. Veiligheid heeft de hoogste prioriteit. Daarom worden alle vuurwerkshows elektronisch afgeschoten, nooit handmatig.
    Hendrickx&Lefeber verzorgt zowel binnen- als buitenvuurwerk. Hun specialiteit is vuurwerk afschieten synchroon op muziek. Ook het verzorgen van special effects voor theater en televisie behoort tot de ervaring van deze vuurwerkmaker.

    Hier een filmpje die goed bij het onderwerp past en waarbij Hendrickx en Lefeber ook nog uitgebreid aan het woord komen.
    *Filmpje Youtube*


    Festival op stoom, of juist niet...

    Na vijf jaar vol met gastlanden die hun kunsten toonden, werd een wedstrijd georganiseerd tussen alle vorige winnaars en opnieuw wonnen de Belgen. In de tussentijd had het Festival een grote reputatie opgebouwd als internationaal Festival.
    Toen in de jaren zeventig een economische en olie crisis plaatsvonden had dit ook invloed op het gemeentebestuur omtrent het internationale vuurwerkfestival. 1974 werd het gemeentebestuur opgedragen om toegangskaartjes te gaan verkopen om op deze manier een deel van de kosten te kunnen oplossen. Dit plan werd snel verworpen toen naderhand bleek dat door de extra kosten die gemaakt werden voor het verkopen van de kaartjes er nauwelijks extra winst was geboekt en het eigenlijk alleen maar een heel gedoe was geweest.

    Catastrofe

    In 1976 beleefde Knokke zijn eerste tegenslag. Eén van de deelnemers dat jaar was de firma Panzera uit Italië. Het elektronisch afschieten werd bewerkstelligt door de kabels naar het vuurwerk op latten te timmeren en die te verbinden met de centrale schietkist.
    Maar een overijverige medewerker, die de taak had de kabels op de latten te bevestigen, sloeg de spijkers zo diep dat alle kabels met elkaar in verbinding stond. Toen Panzera het startschot wilde luiden werd deze wat luider dan ze verwacht hadden. Het Zegemeer werd het toneel van een totale inferno. Al het opgestelde vuurwerk ging binnen enkele secondes de lucht in en zorgde zo voor een overweldigende hoeveelheid geluid en licht. Gelukkig zonder enige schade of gewonden maar het werd duidelijk dat er veranderingen moesten plaatsvinden. Vooral in de locatie van het festival moest verandering komen. Aangezien het Zegemeer niet genoeg in evacuatiemogelijkheden voorzag en ook de natuur rondom het meer de grote massa mensen niet meer aankon.

    Op zoek naar Duinbergen

    De zoektocht naar een nieuw Zegemeer om het festival weer in oude glorie te herstellen begon. Verschillende locaties op het strand bij Knokke werden geprobeerd aangezien er voor moest worden gezorgd dat alle badplaatsen aan hun trekken kwamen.
    Na meerdere tests waarbij vuurwerken zowel op verschillende tijden als op verschillende plaatsen werden gehouden werd begin jaren negentig beslist om het festival voortaan op het strand te Duinbergen te houden op de vaste data, 19 tot en met 27 augustus.
    Elke avond om 22 uur stipt een vuurwerk begeleid door muziek met als beoordelingscriteria originaliteit, synchronisatie, kleurgebruik en harmonie blijkt nog steeds een geweldige formule te zijn om duizenden toeschouwers elk jaar weer naar Knokke te lokken. Elk jaar komen er zo een 30.000 man kijken naar het vuurwerk in Knokke-Heist en op een zaterdag kan dit aantal oplopen tot een 40.000 mensen. Dan is de politie soms genoodzaakt om in te grijpen en een deel van de mensen die met de auto komen teru te sturen onder het mom: vol=vol.

    For Glory And Fame

    De jury, die de shows van de verschillende landen beoordelen, bestaat uit de jury uit lokale prominenten, de sponsoren, en nog wat vakmensen die de shows beoordelen.
    Deze jury beoordeelt ieder vuurwerk met punten die worden gegeven voor kleurenspel, synchronisatie, compositie, harmonie en originaliteit.

    Kleurenspel
    Hoewel een vuurwerk met enkel wit licht ook erg mooi kan zijn, wordt bij het festival speciaal gelet op het kleurenspel van de pyrotechnicus. De kostprijs van het spektakel hangt af van de kracht van de shells én van de verwerkte kleuren. Wit is het goedkoopst om in een Shell te verwerken, blauw het duurst. Mooie kleurcombinaties in een show zijn natuurlijk een lust voor het oog. Wie dan ook het beste deze geweldige kleurencombinaties neer weet te zetten scoort dan ook het hoogst op dit punt.

    Synchronisatie
    Bij het schieten op muziek is timing essentieel. Bij het vuurwerk in Knokke-Heist wordt dan ook bijzonder goed gelet of de pyrotechnicus de juiste snaar weet te raken op het vlak van synchronisatie van het vuurwerk en de muziek.

    Compositie
    Het vuurwerk duurt een minimum van 15 minuten en wordt opgebouwd in enkele herkenbare delen die ieder naar een krachtige finale toewerken. De combinatie van licht en muziek, de evolutie in het ritme en de groei naar de finale zijn allen belangrijke punten waar in dit onderdeel goed opgelet en beoordeeld wordt.

    Harmonie
    Het vuurwerk in Knokke-Heist moet een product zijn van topkwaliteit. Elke voorstelling moet één harmonisch geheel vormen waarbij muziek, kleur en geluid elkaar perfect moeten aanvullen. Een aaneenschakeling van Chinese vuurwerkdozen is hier dus zeker niet van toepassing.

    Originaliteit
    Elke vorm van originaliteit vertoond door de pyrotechnici wordt in Knokke erg gewaardeerd. Hoe subtiel of juist overdreven deze ook zijn. Innovatieve dingen van de laatste jaren zijn bijvoorbeeld de hartjes, smilies, vierkanten en andere ruimtelijke figuren waarmee de pyrotechnici ons tegenwoordig verrassen.

    Naast dat het natuurlijk een hele eer is om zo een groot internationaal festival als Knokke-Heist te winnen. Staat het natuurlijk ook geweldig op je cv en zal dit zeker niet slecht zijn voor de zaken als showmaker.

    Het Festival

    Aan het festival van Knokke-Heist doen elk jaar 4 landen mee aan de competitie. Elk land geeft een show van rond de 15 minuten. Elk jaar worden de shows op dezelfde data geschoten. Waarbij de winnaar van het jaar ervoor een afsluitende show mag schieten.
    1ste vuurwerk: 19 augustus
    2de vuurwerk: 21 augustus
    3de vuurwerk: 23 augustus
    4de vuurwerk: 25 augustus
    5de afsluitende vuurwerk: 27 augustus
    Elke avond kijken zo een 30 tot 50 duizend toeschouwers naar de kunsten van de Pyrotechnici. En per avond wordt er voor zo een 13.500 euro aan vuurwerk verschoten.

    Deelnemers

    Deelnemers
    Hieronder een lijst met deelnemers van de afgelopen jaren en een lijst met winnaars van de afgelopen jaren en uit de jonge jaren van het festival. Wat misschien ook wel interessant is om te melden is dat je nooit een belgisch bedrijf zal zien schieten. Aangezien Hendrickx & Lafeber willen vermijden dat er beschuldigingen van vals spel uit zouden gaan naar Belgische kant mocht deze winnen aangezien de jury ook Belgisch is.

    De deelnemende landen in 1999
    • Minhota - Portugal
    • Fiatlux - Canada
    • Weco - Duitsland
    • DK Festyrvaerkeri - Denemarken
    • Bugano - Zwitserland (winnaar 1998)


    De deelnemende landen in 2000
    • JNS - Nederland
    • Caballer - Spanje
    • Soldi - Italië
    • Pyro 2000 - Engeland
    • Weco - Duitsland (winnaar 1999)


    De deelnemende landen in 2001
    • Prestatech - Frankrijk
    • Götenborgs Fyrverkerifabrik - Zweden
    • Liebenwein - Oostenrijk
    • Pains - Ierland
    • Pyro 2000 - Engeland (winnaar 2000)


    De deelnemende landen in 2002
    • Panzera - Italië
    • Minhota - Portugal
    • Foti Fireworks - Australië
    • Pirotecnia Minota, Lda - Chili
    • Götenborgs Fyrverkerifabrik - Zweden (winnaar 2001)


    De deelnemende landen in 2003
    • Pyro Spectacular - Zuid-Afrika
    • Rohr - Duitsland
    • Thailand Fireworks - Thailand
    • Pyro-tech - Engeland
    • Foti Fireworks - Australië (winnaar 2002)


    De deelnemende landen in 2004
    • Broekhoff - Nederland
    • Régie Fëte - Frankrijk
    • Parente - Italië
    • Sunny - China
    • Thailand Fireworks - Thailand (winnaar 2003)


    De deelnemende landen in 2005
    • Goldregen - Polen
    • Luso - Portugal
    • Pyrovision - Oostenrijk
    • Apogee - Canada
    • Parente - Italië (winnaar 2004)


    De deelnemende landen in 2006
    • Reyes - Mexico
    • Flash Barandov - Tsjechie
    • Weco - Duitsland (winnaar 1999)
    • Bugano - Zwitserland (winnaar 1998)
    • Oostenrijk - Pyrovision (winnaar 2005)


    De deelnemende landen in 2007
    • Göteburg Fyrverkerifabriken-Zweden(winnaar 2001) (Aanrader!!!!)
    • Pyro-show-Ukraïne
    • A.Caballer-Spanje
    • Pyro 2000-Engeland(winnaar 2000)
    • Bugano-Zwitserland(winnaar 2006 en 1998)

    Winnaars van de voorbije jaren
    1973 : Caballer - Spanje
    1974 : Hendrickx - België
    1994 : Panzera - Italië
    1995 : JNS - Nederland
    1996 : Innovative Pyrotechniek - Duitsland
    1997 : Bugano - Zwitserland
    1998 : Panzera - Italië
    1999 : Weco - Duitsland
    2000 : Pyro 2000 - Engeland
    2001 : Götenborgs Fyrverkerifabrik - Zweden
    2002 : Foti Fireworks - Australië
    2003 : Thailand fireworks - Thailand
    2004 : Parente - Italië
    2005 : Pyrovision - Oostenrijk
    2006 : Bugano-Zwitserland
    2007: ?????????

    Media en links
    Natuurlijk horen bij dit spektakel ook wat foto's en natuurlijk de links.
















    Voor meer foto's van Knokke Heist 2006 zie: *Pyroworld*
    Bron van info: *Hendrickx & Lafeber*
    En RedBaron bedankt voor de nog wat extra info en hulp!


    En Vooral Tot Ziens Op Knokke-Heist!!!
    Laatst gewijzigd door RedBaron; 27 januari 2009 om 19:52

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Bijzonder interessant Firespree dit back ground verhaal over Knokke.
    Zeer goed gedaan. Ontzettend handig deze informatie en vooral leuk om te lezen.
    Zo krijg je een totaal beeld over het gebeuren naast de info die we al hadden van Red Baron met zijn verslag-foto,s en film.

    Ik heb een vraagje als het mag.
    In jouw verhaal lees ik ergens dat er per avond 6000 euro verschoten wordt.
    Is dat bedrag actueel? Lijkt mij zo weinig.


  3. #3
    Pyroworld Firespree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    Achter de dijk...
    Berichten
    1.251
    Thanks
    0
    3 waarderingen in 3 posts
    Ja ik moet eerlijk zijn heb hier maar even een bedragje neer gepent aangezien ik het precieze budget niet kon vinden maar heb net ff gecheckt bij RedBaron
    En hij zei dat het rond de 13.500 euro lag dus zat er maar een beetje naast
    Verandert ondertussen
    En inderdaad vond het zelf ook heel leuk om allemaal te lezen vooral achtergrond van het hele festival en de catastrofe en dergelijke zijn dingen die je normaal eigenlijk nooit te weten komt....!
    Will be continued...

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Firespree Bekijk bericht
    Ja ik moet eerlijk zijn heb hier maar even een bedragje neer gepent aangezien ik het precieze budget niet kon vinden maar heb net ff gecheckt bij RedBaron
    En hij zei dat het rond de 13.500 euro lag dus zat er maar een beetje naast
    Verandert ondertussen
    En inderdaad vond het zelf ook heel leuk om allemaal te lezen vooral achtergrond van het hele festival en de catastrofe en dergelijke zijn dingen die je normaal eigenlijk nooit te weten komt....!
    Will be continued...

    Wordt vervolgd!! Ga je alle festivals doen? En wat vervolgd betreft: Ga je het festival ook bezoeken? Ik zit er zwaar aan denken om dit jaar te gaan om Zweden aan het werk te zien.

  5. #5
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Je moet zeker voor zweden gaan Moontan!! Maar goed een puik stukje werk. zover ik nu kan oordelen klopt alle info aardig Firespree. echt netjes!
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  6. #6
    Pyroworld Firespree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    Achter de dijk...
    Berichten
    1.251
    Thanks
    0
    3 waarderingen in 3 posts
    Ik hoop op beide ja te kunnen antwoorden...
    Zoiezo wil ik nog een aantal Festivals doorspitten zoiezo Fallas heb ik nog heel wat over te vertellen en over de andere is vast ook wel wat leuks te vinden....
    Enne ja ik hoop dat ik dit jaar ook aanwezig ben bij Zweden
    Misschien tot dan

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Firespree Bekijk bericht
    Ik hoop op beide ja te kunnen antwoorden...
    Zoiezo wil ik nog een aantal Festivals doorspitten zoiezo Fallas heb ik nog heel wat over te vertellen en over de andere is vast ook wel wat leuks te vinden....
    Enne ja ik hoop dat ik dit jaar ook aanwezig ben bij Zweden
    Misschien tot dan
    Ja het is waarschijnlijk ook aardig wat werk om te doen. Maar ik weet zeker dat je er vele mensen een plezier mee zult doen.

    Red Baron: we gaan elkaar tegenkomen daar. Weet jij of de reis naar Knokke een beetje te doen is?

  8. #8
    Pyroworld Firespree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    Achter de dijk...
    Berichten
    1.251
    Thanks
    0
    3 waarderingen in 3 posts
    Heb een filmpje toegevoegd die zeker bij het onderwerp past en waar ook Hendrickx en Lefeber nog uitgebreid aan het woord komen:
    *Filmpje Youtube*

  9. #9
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Firespree Bekijk bericht
    Heb een filmpje toegevoegd die zeker bij het onderwerp past en waar ook Hendrickx en Lefeber nog uitgebreid aan het woord komen:
    *Filmpje Youtube*

    Gaaaaaaaaaaaaaf filmpje!!!! deze had ik nog niet eerder gezien! Is al wel ff oud dit! De man op het filmpje is wijlen Eugene Hendrickx die in 2000 Overleden is.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  10. #10
    VWC-Lid Feuerwerk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    116
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts

    Thumbs up

    Ik vind het heel leuk om dit weer te zien.

    De inspanningen die leden vanuit Zichzelf in dit forum steken zijn echt heel leuk om te zien. Eerst Moontan en nu ook een ander lid....

    Zo te zien is vuurwerkcrew een hecht forum waar de echte liefhebber graag tijd in steekt
    NLE ..... Feuerwerk Pur-Natur

  11. #11
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Heel mooi topic. Kan niet anders zeggen!

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    614
    Thanks
    52
    35 waarderingen in 13 posts
    Bedankt voor de inzet.
    Ik reageer wat laat doordat ik het wel bekeken had maar nu eens op mijn gemak en ook een beetje interesse kreeg om dit festival te bezoeken.

    Leuk om dit allemaal te lezen

  13. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Internationaal Vuurwerkfestival 2009
    19 augustus, 2009, 22.00 - Zeedijk-Duinbergen
    Programma vuurwerk nog niet bekend.
    19 - 21 - 23 - 25 - 27 augustus 2009 om 22.00

  14. #14
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Internationaal Vuurwerkfestival 2009
    19 augustus, 2009, 22.00 - Zeedijk-Duinbergen
    Programma vuurwerk nog niet bekend.
    19 - 21 - 23 - 25 - 27 augustus 2009 om 22.00
    Datums van dit festival zijn altijd 19, 21, 23, 25 en 27 Augustus. Staat ook in de start post van dit topic Fred
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Haha, je hebt gelijk Jack, overbodige post van mij dus


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •