Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 122 van 123 EersteEerste ... 2272112120121122123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.816 t/m 1.830 van 1832
  1. #1816
    VWC-Lid chac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 december 2011
    Berichten
    149
    Thanks
    45
    291 waarderingen in 79 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mans5 Bekijk bericht
    Als ik 4k 60fps film en ik haal hem door de videobewerking dan krijg ik groene bluwe vlakken inbeeld, is dit dus de sluutertijd?
    Hoi Mans5,

    Ik kan zo niet bepalen waar jouw probleem vandaan komt maar als je in je videobewerker iets met de kleur/witbalans instellingen veranderd of met optimalisatie filters werkt dan kan dit afwijkingen in je video render resultaat opleveren.

  2. #1817
    VWC-Lid RickGAE's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 januari 2013
    Berichten
    3.498
    Thanks
    2.548
    1.540 waarderingen in 802 posts
    Ik heb sinds kort de Sony RX10IV aangeschaft met een externe microfoon o.a om vuurwerk te gaan filmen en fotograven. Heeft iemand tips hoe ik de camera voor beide doelen het beste kan instellen?

  3. #1818
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 januari 2019
    Berichten
    1.473
    Thanks
    3.719
    1.166 waarderingen in 546 posts
    Mooie camera RickGae, veelzijdig! Wat tips betreft:

    Belangrijkste tip: geen autofocus. Zet hem scherp op een vast punt. Wat je vaak ziet bij autofocus aan, is dat bij een effect het eerst wazig is en pas later scherp is, dan weer wazig en dan weer scherp. Door zelf scherp te stellen heb je niet dat ie zo 'ademt'.

    Andere belangrijke tip: gebruik een statief. Blijft het beeld mooi strak

    Verder als tip, kijk filmpjes op Youtube, genoeg experts die je alles kunnen leren over vuurwerkfilmen en fotografie, dingen waar je o.a. rekening mee moet houden is:

    - Diafragma, zo laag mogelijk bij voorkeur
    - Witbalans (uitgedrukt in kelvin), kies je voor warmte of meer een coole tint
    - ISO waarde, te lage ISO waarde (bijv, 200-400) en alles is zwart, te hoog (bijv, 6400-12800) en alles is korrelig als je het later terugkijkt. Net als met witbalans is het een kwestie van experimenten en oefenen ook. Ben je tevreden met de eerste shots, dan kan je eventueel ook ervoor kiezen om met hogere framerates (120 fps) te werken. Dan kan je dat later als slowmotion editen.

    Succes! Benieuwd naar je beelden.

  4. Deze gebruiker waardeert Pyropinoy voor het bericht:


  5. #1819
    VWC-Lid RickGAE's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 januari 2013
    Berichten
    3.498
    Thanks
    2.548
    1.540 waarderingen in 802 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyropinoy Bekijk bericht
    Mooie camera RickGae, veelzijdig! Wat tips betreft:

    Belangrijkste tip: geen autofocus. Zet hem scherp op een vast punt. Wat je vaak ziet bij autofocus aan, is dat bij een effect het eerst wazig is en pas later scherp is, dan weer wazig en dan weer scherp. Door zelf scherp te stellen heb je niet dat ie zo 'ademt'.

    Andere belangrijke tip: gebruik een statief. Blijft het beeld mooi strak

    Verder als tip, kijk filmpjes op Youtube, genoeg experts die je alles kunnen leren over vuurwerkfilmen en fotografie, dingen waar je o.a. rekening mee moet houden is:

    - Diafragma, zo laag mogelijk bij voorkeur
    - Witbalans (uitgedrukt in kelvin), kies je voor warmte of meer een coole tint
    - ISO waarde, te lage ISO waarde (bijv, 200-400) en alles is zwart, te hoog (bijv, 6400-12800) en alles is korrelig als je het later terugkijkt. Net als met witbalans is het een kwestie van experimenten en oefenen ook. Ben je tevreden met de eerste shots, dan kan je eventueel ook ervoor kiezen om met hogere framerates (120 fps) te werken. Dan kan je dat later als slowmotion editen.

    Succes! Benieuwd naar je beelden.
    Bedankt voor de tips! Ik ga binnenkort eens oefenen met wat cat 1 vuurwerk.

  6. #1820
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chac Bekijk bericht
    Hi Flutsjah,

    Ik heb nog even wat voor je uitgezocht i.v.m. je vragen en hier mijn onderstaande antwoorden.

    Afstand tot locatie en opname oppervlakte berekenen
    Om de opname oppervlakte te berekenen kun je gebruik maken van handige camera Field Of View (FOV) calulatie tools. Ik maak daar zelf ook gebruik van om te bepalen welke afstanden ideaal zijn om een object goed in het frame te kunnen passen.

    1 hele goede calculator tool hiervoor is de kowa lens calulator

    Ik heb hier nog een link ingevoegd waarbij de parameters meteen zijn ingevuld op basis van jouw eerder aangegeven specs. FullFrame sensor, 24mm lens, 25m afstand.

    Ik denk dat je net niet alles erop kunt krijgen aangezien sommige F2 boxen tot 40m hoog schieten. Dan moet je daar boven op nog de straal van de boeket grootte erbij optellen à 10 tot 15m. je komt dan dus uit op een benodigde hoogte van 55m

    Volgens de output van de calculator kun je met deze parameters 37,5 m aan hoogte in beeld vastleggen. je zult in dit geval dus altijd onder een verticale hoek moeten filmen bij een afstand van 25m.

    Focus
    Wanneer je bij manuele focus de focus op oneindig zet dan is alles scherp vanaf een afstand groter dan # meters scherp. Dit is afhankelijk van je lens en verschilt dus enigszins. Je kunt er wel van uit gaan dat wanneer de camera op oneindige stand staat het scherp zal zijn. Om de focus scherpte te bepalen op manuele stand is op een systeem camera ook een functie. Hier kun je Focus Highlighting voor gebruiken. Op mijn camera kan ik daar ook een kleur voor kiezen en een helderheid niveau. Op het moment dat je dan in je live view kijkt zie je op de randjes waar de focus ligt bijvoorbeeld een rode rand. Aan de hand hiervan kun je dan dus bepalen of je goed zit met de focus.

    Witbalans
    Ja je kunt de witbalans van de camera calibreren met een wit A4 papier. Als je daar gebruik van wilt maken moet je de witbalans overdag op een zonnige stralende dag calibreren. Maak hiervoor gebruik van de instructies behorend bij de camera. Tevens wil ik je dan adviseren om dik wit papier (+200gr) te gebruiken op een donkere achtergrond. Het contrast van de 2 zorgt voor een nauwkeuriger calibratie. Het witte papier mag geen zwarte achtergrond doorlaten en moet volledig door de zon belicht worden. Als je hier een foto van maakt heb je een dag witbalans calibratie.

    De eerder door mij geadviseerde daglicht witbalans komt hier heel dichtbij in de buurt en scheelt jou een hoop instel moeite.

    Camerastand
    Je kunt ervoor kiezen om met een voorgedefinieerde stand te filmen of met LOG. Als je met LOG filmt moet je weten hoe je de content moet graden. Als je niet weet hoe je dat moet doen dan kun je beter de geadviseerde standaard film stand van de camera gebruiken.

    4K filmen met de Nikon Z6II

    Ik las op de Nikon website dat je voor het filmen in 4K resolutie met 60fps een camera firmware nieuwer dan 2021 moet hebben. Ik zou even vragen aan je vriend / kennis of hij de firmware van de camera naar de laatst beschikbare versie wilt upgraden.

    Ik hoop dat je nog wat hebt aan de aanvullende informatie en dat je die camera hier goed mee onder controle kunt krijgen.
    Eerste proef is aardig geslaagd vind ik zelf, al heb ik toch de focus op automatisch gezet. Met de hand lukte het me niet goed om het helemaal scherp te krijgen via de zoeker/monitor. Ga binnenkort nog even met wat F1 vuurwerk wat meer testen rondom diafragma en iso. Stond nu op 1.8 en 6400, witbalans op heldere dag. De youtube codec maakt er wel een mindere film van zie ik, uit Premiere komt ie beter uit.

    https://www.youtube.com/user/flutsjah/

  7. Deze 2 gebruikers waarderen flutsjah voor het bericht:


  8. #1821
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 januari 2019
    Berichten
    1.473
    Thanks
    3.719
    1.166 waarderingen in 546 posts
    Ziet er strak uit! Met welke lens heb je gefilmd?

  9. #1822
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Ik heb een vraag aan iPhone gebruikers namens een vriend zonder VWC account.

    Hij probeert vuurwerk te filmen met zijn iPhone 14 Pro. Maar het geluid is echt niet om aan te horen. Wat ie ook probeert, het geluid blijft zó slecht dat het eigenlijk niet bruikbaar is. Een simpel cakeje gaat nog wel, maar zodra het volume toeneemt bij een prof show, slaat de microfoon op tilt. De harde knallen worden zo ver gedempt dat de mic helemaal dichtslaat.
    Het probleem blijft opspelen bij de standaard ingebouwde mic van de iPhone 14 pro, de iPhone 14 pro met de Rode Videomic pro+ en de iPhone 14 pro met de Rode Videomicro.
    Ik ben zelf redelijk ervaren met filmen, maar ik heb nul ervaring met een iPhone. De Rode microfoons hebben heel erg weinig instelmogelijkheden (eigenlijk zelfs géén). Ik krijg persoonlijk prima geluid met mijn Rode Videomicro, maar dan op een systeemcamera. Heeft iemand enig idee waar het mis gaat? Kan het aan de softwarematige verwerking liggen van de audio? Misschien dat een andere app het probleem verhelpt?

    Laten we lekker link gaan doen!

  10. #1823
    VWC-Lid YorickT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Berichten
    2.090
    Thanks
    1.883
    3.886 waarderingen in 1.196 posts
    Dat is inderdaad niet best. Mijn Iphone 12 heeft Adelfia gefilmd zonder ook maar 1 hapering in de video's.. Het klinkt als een enorme overbelasting / kapotte microfoon.. maar heel gek dat het met externe microfoons ook gebeurd.

    Het enige wat ik wellicht kan bedenken maar wat jullie vast ook al geprobeerd hebben is 'stereo' geluid aanzetten in de camera settings.

  11. #1824
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 september 2009
    Locatie
    jailhouse rock
    Berichten
    501
    Thanks
    1.357
    466 waarderingen in 183 posts
    Iemand ervaring met een gimbal voor een mobiele telefoon? Waar moet ik opletten als ik er 1 koop?
    VEILIGHEID EERST

  12. #1825
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyropinoy Bekijk bericht
    Ziet er strak uit! Met welke lens heb je gefilmd?
    Met de NIKON Z 24MM F/1.8 S-LINE NIKKOR
    https://www.youtube.com/user/flutsjah/

  13. #1826
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Ik ben benieuwd naar de tips/ervaringen van mensen die filmen met een (video)camera hoe ze hun focusmeting doen? Ik ben nu met mijn nieuwe camera en lens wat instellingen aan het nalopen en proberen en ik merk dat het scherpstellen nog niet altijd zo gaat als ik zou willen. Ik heb een Sony ZV-E10 met Sigma 1.4f 16mm lens. Echt al een hele verbetering met de kitlens, en bij veel situaties stelt de lens snel scherp.

    Echter bij cakes in de lucht gaat het niet vaak genoeg goed, en nu was ik benieuwd of dat ligt aan het feit dat ik nu spotmeting gebruik. Ik ga zelf nog wat testen doen, maar wat zijn de ervaringen hier; beter centrum / wide / spot meting voor het scherpstellen?

    Overige instellingen die me goed bevallen: 1/60 sluitertijd bij 30 frames per seconde, 3.2f (scherper beeld), iso op automatisch (tussen 100 - 1600 max, merk dat tussen de 400 en 800 vaak genoeg is voor vuurwerk. Ik vind het wel mooi als het contrast goed aanwezig is), witbalans op daglicht met een exposure compensation -2. Zal binnenkort nog wat testfilmpjes plaatsen om te zien of jullie de mening delen.
    https://www.youtube.com/user/flutsjah/

  14. #1827
    VWC-Lid Stoker's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 februari 2017
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    222
    Thanks
    130
    344 waarderingen in 102 posts
    Je spotmeting heeft niet zo veel te maken met de focus. Het is een van de lichtmeet functies, en die instelling bepaalt welk deel van het beeld wordt genomen om vast te stellen hoe donker of licht je foto is. Het beïnvloedt daarmee dus wél je iso waarde die je op automatisch hebt ingesteld!

    De meeste controle heb je door de focus handmatig in te stellen. En door je diafragma wat verder dicht te gooien heb je een groter deel van je beeld in focus, wat dus ook de camera zou moeten helpen bij het (automatisch) scherpstellen. Bij fotografie ga ik altijd uit van minimaal F10, van 3.2 zoals je zegt word ik stiekem zelfs al een beetje zenuwachtig, dat is een bijzonder smal scherpstelgebied voor vuurwerk.

    Daarnaast kun je de snelheid van de autofocus instellen. Door te kiezen voor een langzamere autofocusmodus, blijft de camera bij het voorgaande schot van de cake, waardoor de kans op scherp beeld aanzienlijk groter wordt. Bij het eerste schot is het dan waarschijnlijk wel echt zoeken naar focus voor de camera. Vandaar mijn keuze voor handmatig scherpstellen.
    Groeten uit Enschede.

  15. Deze gebruiker waardeert Stoker voor het bericht:


  16. #1828
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 januari 2019
    Berichten
    1.473
    Thanks
    3.719
    1.166 waarderingen in 546 posts
    Eens met bovenstaande. Handmatig scherpstellen. Zo weet je altijd dat je camera scherp blijft op het punt wat je wil filmen. Groot voordeel van het filmen van vuurwerk is dat je waarschijnlijk vanaf 1 positie stookt en vanaf 1 punt filmt. Dus eenmaal je focus goed, hoef je er niet veel meer aan te doen. Wat je weleens ziet bij shows en demo's is dat ze wat cakes of shells schieten zodat filmers en fotografen de focus kunnen bepalen. Zou je ook kunnen overwegen.

    Op je camera heb je 2 tools die je bij handmatige focus kan helpen. Focus peaking en mf assist. Met focus peaking geeft je camera aan wat in focus is en wat niet. Dit doormiddel van de contouren te highlighten met gekleurde pixels. Alles wat gehighlighted is, is in focus. MF assist is vaak dan niet nodig, maar MF assist laat een ingezoomde weergave zien van het beeld en daarmee kan je focus beter vaststellen.

  17. Deze gebruiker waardeert Pyropinoy voor het bericht:


  18. #1829
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoker Bekijk bericht
    Je spotmeting heeft niet zo veel te maken met de focus. Het is een van de lichtmeet functies, en die instelling bepaalt welk deel van het beeld wordt genomen om vast te stellen hoe donker of licht je foto is. Het beïnvloedt daarmee dus wél je iso waarde die je op automatisch hebt ingesteld!

    De meeste controle heb je door de focus handmatig in te stellen. En door je diafragma wat verder dicht te gooien heb je een groter deel van je beeld in focus, wat dus ook de camera zou moeten helpen bij het (automatisch) scherpstellen. Bij fotografie ga ik altijd uit van minimaal F10, van 3.2 zoals je zegt word ik stiekem zelfs al een beetje zenuwachtig, dat is een bijzonder smal scherpstelgebied voor vuurwerk.

    Daarnaast kun je de snelheid van de autofocus instellen. Door te kiezen voor een langzamere autofocusmodus, blijft de camera bij het voorgaande schot van de cake, waardoor de kans op scherp beeld aanzienlijk groter wordt. Bij het eerste schot is het dan waarschijnlijk wel echt zoeken naar focus voor de camera. Vandaar mijn keuze voor handmatig scherpstellen.
    Ah thanks, dan had ik de functie van de spotmeting niet goed helder. Ga ik nog een testje doen hoe nauwkeurig die blijft als ik het iets breder zet. Tijdens oud&nieuw film ik waarschijnlijk niet zelf dus is het onzeker of elke keer er echt op het midden wordt gericht.

    De handmatige focus ben ik mee bekend inderdaad, nadeel is zowel wat ik hierboven zeg (ik film niet zelf) in combinatie dat ik ook fonteinen, pijlen en ratelbanden afsteek. Daarnaast wil ik ook wat sfeerbeelden maken van de omgeving, dus de afstand van de focus is nooit hetzelfde. Als het alleen zou blijven bij afsteken van cakes is het niet zo'n probleem inderdaad.

    Goede tip van de snelheid van de autofocus! Ga ik eens mee testen, mogelijk dat de camera dan tussendoor niet meer out of focus gaat.
    https://www.youtube.com/user/flutsjah/

  19. #1830
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyropinoy Bekijk bericht
    Eens met bovenstaande. Handmatig scherpstellen. Zo weet je altijd dat je camera scherp blijft op het punt wat je wil filmen. Groot voordeel van het filmen van vuurwerk is dat je waarschijnlijk vanaf 1 positie stookt en vanaf 1 punt filmt. Dus eenmaal je focus goed, hoef je er niet veel meer aan te doen. Wat je weleens ziet bij shows en demo's is dat ze wat cakes of shells schieten zodat filmers en fotografen de focus kunnen bepalen. Zou je ook kunnen overwegen.

    Op je camera heb je 2 tools die je bij handmatige focus kan helpen. Focus peaking en mf assist. Met focus peaking geeft je camera aan wat in focus is en wat niet. Dit doormiddel van de contouren te highlighten met gekleurde pixels. Alles wat gehighlighted is, is in focus. MF assist is vaak dan niet nodig, maar MF assist laat een ingezoomde weergave zien van het beeld en daarmee kan je focus beter vaststellen.
    Goede, de peaking kende ik inderdaad maar is wat zoeken als je puur omhoog richt. De MF assist kende ik nog niet. Thanks voor de tips!
    https://www.youtube.com/user/flutsjah/

Pagina 122 van 123 EersteEerste ... 2272112120121122123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •