Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Bedankt , ik krijg hem volgende week .
    En inderdaad als er meer suggesties zijn laat maar horen

    Comment


      Bij de camera heb ik ook de rode stereo video pro . Hier ook nog standen te adviseren ?

      Comment


        Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
        Ik heb deze camera zelf ook, en het is even zoeken.
        Voor siervuurwerk gebruik ik Manual Focus.
        Bij het scherpstellen is het beeld scherp als je net rechts van het rode stukje zit.
        Ook stel ik hem in op de donkere stand. Dit doe je door bij iA+ te gaan, en dan het onderste icoontje aan te klikken. Die zet ik op -3.
        Mochten anderen nog tips hebben, laat het weten. Met het scherpstellen heb ik zelf ook wel eens moeite.
        Dit jaar gebruik ik ook voor het eerst mijn Panasonic G80 voor het filmen van consumenten vuurwerk. (Showtje ging erg goed)

        Als je gaat filmen en je steekt het zelf ook af, dan kun je het beste ongeveer dezelfde afstand houden bij het terug lopen. Hij blijft dan ook altijd scherp en je hoeft geen zorgen te maken over dat je films niet meer scherp is.

        Desnoods laat iemand anders eerst een cakeje afsteken (Mocht er geen lantaarnpaal in de buurt zijn) en ga daarop scherpstellen en onthou je afstand bij het teruglopen.
        With great fireworks comes great responsibility

        Comment


          Goedemorgen allemaal.
          Ik heb even aan vraag m.b.t het geluid tijdens het filmen van vuurwerk.

          Ik gebruik de rode video mic compact.
          Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	81MvAYdiXnL._AC_SL1500_.jpg
Vertoningen:1
Grootte:176,8 KB
ID:	1584035

          Ik heb uiteindelijk een heerlijk o&n gehad met veel vuurwerk en dit heb ik ook gefilmd. Echter vond ik nadat ik het beeldmateriaal heb bekeken op mijn computer dat het geluid wat na achter werd gedrukt. Ik ging een beetje op onderzoek uit waaraan dit kon liggen. Dus ging naar me instellingen kijken op me camera waar ik in zag dat ikzelf het aantal db wat naar beneden heb geschroefd zodat het niet gaat clippen en dus tussen de -12 en 0 db blijft.

          Maar zag ik ook dat Attenuator ( letterlijke vertaling : verzwakker ) op Auto stond.
          Bij een filmpje wat ik vond op YT staat als uitleg : Automatically suppresses sound distortion caused by loud noises.

          Is dit dan ook de oorzaak van waardoor ik het idee heb dat het geluid wat naar achter word gedrukt ? Hieronder een voorbeeld


          En is dit nog te fixen in de nabewerking ? Ik gebruik zelf Adobe Premiere Pro nieuwste versie
          Knaap!

          Comment


            Yoooyoooyoooo,

            Hier zijn we op zoek naar een drone om te filmen!

            Zijn er ideeën?

            Gr,

            Comment


              Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Paul_* Bekijk bericht
              Goedemorgen allemaal.
              Ik heb even aan vraag m.b.t het geluid tijdens het filmen van vuurwerk.
              .....
              En is dit nog te fixen in de nabewerking ? Ik gebruik zelf Adobe Premiere Pro nieuwste versie
              Ik heb deze microfoon ook, en merk dat bij veel harde knallen achter elkaar hij een beetje dichtslaat.
              Zie bijvoorbeeld dit filmpje van een ratelband: https://youtu.be/wRM_O4nrYEY

              Ik heb er meer last van bij ratelbanden, of veel knetter tegelijk dan knallen van cakes ofzo.
              Geen idee hoe ik het kan fixen eigenlijk. Ik heb mic ingesteld op -3 dB. Helemaal naar beneden hoor je de knal te zacht, helemaal naar boven wordt het effect nog erger. Microfoon begrenzer staat op off. Windreductie staat ook op off (de dooie kat doet daar al veel aan. Deze instellingen heb ik al een tijdje terug geoptimaliseerd, enige nadeel is dat veel knallen dus er voor zorgen dat de microfoon een beetje dichtslaat. Verder zijn losse knallen wel goed hoorbaar. Zie hier bv de Black Thunder:

              Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

              Comment


                Vroeger kocht men altijd dikke camera's voor het filmen van vuurwerk en werden er ook dikke rigs gemaakt.
                10+ jaar geleden waren er mannen op AVP en VWC die de toen populaire Panasonic 3CCD MiniDV videocamera's kochten, speciaal voor het filmen van vuurwerk.

                Mattenfreak had een Panasonic NV-GS500 met bijbehorende Panasonic shutgun mic en een Raynox Wide Angle Lens geloof ik. Pyromaniac had ook zoiets (NV-GS320 geloof ik) en kocht later de Canon Legria HV-20 of 30 en daarna een heuse "TV camera".

                Pieter had in zijn tijd bij AVP een JVC waar ik ook over twijfelde. Uiteindelijk kocht ik zelf ook een Panasonic NV-GS320. Heb de camera tot vandaag de dag nog werkend.

                Tegenwoordig filmt iedereen met telefoon? Ik ben zelf van plan een MFT te kopen met een lichtgevoelige (groothoek) lens.

                Comment


                  Klopt inderdaad, knap geld toen en filmde toen echt alles wat ik kon. Altijd het meest tevreden geweest met de Panasonic, maar later koos ik toch voor HD en nog later weer 4K output. Maar qua kleuren was de Panasonic m.i. heel goed en ik ben nergens een beter geluid tegen gekomen dan hetgeen de Panasonic microfoon vast kon leggen. Veel varianten nog gehad qua microfoon, maar merk dat ik die niet eens meer koppel, de interne microfoon bevalt dan nog beter.

                  Comment


                    Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
                    Vroeger kocht men altijd dikke camera's voor het filmen van vuurwerk en werden er ook dikke rigs gemaakt.
                    10+ jaar geleden waren er mannen op AVP en VWC die de toen populaire Panasonic 3CCD MiniDV videocamera's kochten, speciaal voor het filmen van vuurwerk.

                    Mattenfreak had een Panasonic NV-GS500 met bijbehorende Panasonic shutgun mic en een Raynox Wide Angle Lens geloof ik. Pyromaniac had ook zoiets (NV-GS320 geloof ik) en kocht later de Canon Legria HV-20 of 30 en daarna een heuse "TV camera".

                    Pieter had in zijn tijd bij AVP een JVC waar ik ook over twijfelde. Uiteindelijk kocht ik zelf ook een Panasonic NV-GS320. Heb de camera tot vandaag de dag nog werkend.

                    Tegenwoordig filmt iedereen met telefoon? Ik ben zelf van plan een MFT te kopen met een lichtgevoelige (groothoek) lens.
                    Het mooiste blijft gewoon om te filmen met zo'n MFT of andere camera die ervoor gemaakt is. Tuurlijk zijn de resultaten van telefoon foto's en films verbeterd de afgelopen jaren maar mijn inziens gaat er niks boven wat jij schrijft. Passie en liefde gecombineerd met een (goeie) camera en kennis van wat je doet.

                    Comment


                      Oorspronkelijk geplaatst door YorickT Bekijk bericht
                      Het mooiste blijft gewoon om te filmen met zo'n MFT of andere camera die ervoor gemaakt is. Tuurlijk zijn de resultaten van telefoon foto's en films verbeterd de afgelopen jaren maar mijn inziens gaat er niks boven wat jij schrijft. Passie en liefde gecombineerd met een (goeie) camera en kennis van wat je doet.
                      Daarom wil ik ook een MFT.

                      Ik heb al rondgekeken en de meeste (Panasonic) MFT's zijn al enkele jaren oud, maar daarom ook wel betaalbaar. Tenminste, de basis versies (de GX en G varianten).

                      Het jammere is wel dat je vaak moet kiezen tussen een combinatie van een van de onderstaande voor/nadelen;
                      - Jaartal
                      - Wel of geen microfoon input
                      - Wel of geen O.I.S.
                      - Beperkte opnametijd in 4K (10 minuten of zo)
                      - De sensor die gecropt wordt in 4K movie mode (zo lijkt het net alsof je hebt ingezoomd)
                      - Wel/geen batterygrip mogelijkheid
                      - In raw exporteren van je 4K beelden (geen gedoe met compressie)

                      O.I.S. heeft nog steeds de voorkeur boven E.I.S. of helemaal niets, want objectieven met O.I.S. zijn nogal aan de prijzige kant, zeker als je ook nog eens goed lichtgevoelige objectieven wil hebben.

                      Een body met O.I.S., waarbij je objectieven zonder eigen stabilisatie kan gebruiken, bespaart geld. Dat geld kan je dan weer steken in een lichtgevoeliger objectief.

                      Andere merken dan Panasonic zijn best prijzig (m.u.v. Olympus) en de nieuwe reeksen van alle merken zijn gewoon (te) duur voor mij (1200+ euro voor alleen de body bijvoorbeeld).

                      Het is dus nog even aankijken en nadenken.

                      Comment


                        Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
                        Klopt inderdaad, knap geld toen en filmde toen echt alles wat ik kon. Altijd het meest tevreden geweest met de Panasonic, maar later koos ik toch voor HD en nog later weer 4K output. Maar qua kleuren was de Panasonic m.i. heel goed en ik ben nergens een beter geluid tegen gekomen dan hetgeen de Panasonic microfoon vast kon leggen. Veel varianten nog gehad qua microfoon, maar merk dat ik die niet eens meer koppel, de interne microfoon bevalt dan nog beter.
                        Haha.
                        Dat waren nog eens tijden. Wat kocht je voor HD? De HV-20 of 30?

                        Qua kleuren was Panasonic inderdaad uitzonderlijk. Het was ook de reeks camera's die het blauw geloof ik, goed op beeld konden krijgen destijds. Een shotgun mic stond bij mij op de planning destijds (zo een van Hama), maar mijn winkel kreeg daar nooit meer een voorraad van, dus is er niets meer van gekomen.

                        Wat gebruik je nu? De Panasonic G100 schijnt een ingebouwde stereo microfoon te hebben die het goed doet, maar het nadeel is de 4K movie mode met crop + maar 10 minuten in 4K kunnen filmen.

                        Comment


                          Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
                          Daarom wil ik ook een MFT.

                          Ik heb al rondgekeken en de meeste (Panasonic) MFT's zijn al enkele jaren oud, maar daarom ook wel betaalbaar. Tenminste, de basis versies (de GX en G varianten).

                          Het jammere is wel dat je vaak moet kiezen tussen een combinatie van een van de onderstaande voor/nadelen;
                          - Jaartal
                          - Wel of geen microfoon input
                          - Wel of geen O.I.S.
                          - Beperkte opnametijd in 4K (10 minuten of zo)
                          - De sensor die gecropt wordt in 4K movie mode (zo lijkt het net alsof je hebt ingezoomd)
                          - Wel/geen batterygrip mogelijkheid
                          - In raw exporteren van je 4K beelden (geen gedoe met compressie)

                          O.I.S. heeft nog steeds de voorkeur boven E.I.S. of helemaal niets, want objectieven met O.I.S. zijn nogal aan de prijzige kant, zeker als je ook nog eens goed lichtgevoelige objectieven wil hebben.

                          Een body met O.I.S., waarbij je objectieven zonder eigen stabilisatie kan gebruiken, bespaart geld. Dat geld kan je dan weer steken in een lichtgevoeliger objectief.

                          Andere merken dan Panasonic zijn best prijzig (m.u.v. Olympus) en de nieuwe reeksen van alle merken zijn gewoon (te) duur voor mij (1200+ euro voor alleen de body bijvoorbeeld).

                          Het is dus nog even aankijken en nadenken.
                          Ik herken je struggle maar al te goed. Voornamelijk had ik dat dan op fotografie gebied. Ben begonnen met een Panasonic G80 maar daar groeide ik uit en zocht naar iets professioneler, meer mogelijkheden en kwalitatief beter. (niet dat de g80 slecht was, verre van) uiteindelijk zit ik nu bij de Sony alpha serie. Ontzettend blij mee maar ook wel een categorie duurder.

                          Comment


                            Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
                            Haha.
                            Dat waren nog eens tijden. Wat kocht je voor HD? De HV-20 of 30?

                            Qua kleuren was Panasonic inderdaad uitzonderlijk. Het was ook de reeks camera's die het blauw geloof ik, goed op beeld konden krijgen destijds. Een shotgun mic stond bij mij op de planning destijds (zo een van Hama), maar mijn winkel kreeg daar nooit meer een voorraad van, dus is er niets meer van gekomen.

                            Wat gebruik je nu? De Panasonic G100 schijnt een ingebouwde stereo microfoon te hebben die het goed doet, maar het nadeel is de 4K movie mode met crop + maar 10 minuten in 4K kunnen filmen.
                            Overgestapt op de HV30 inderdaad, daarna terug over naar de Panasonic HC-VX870, maar die niet per se gericht gekocht voor het filmen van vuurwerk.
                            Wij gebruiken voor VWC films momenteel Panasonic G80 camera's.

                            Comment


                              Oorspronkelijk geplaatst door YorickT Bekijk bericht
                              Ik herken je struggle maar al te goed. Voornamelijk had ik dat dan op fotografie gebied. Ben begonnen met een Panasonic G80 maar daar groeide ik uit en zocht naar iets professioneler, meer mogelijkheden en kwalitatief beter. (niet dat de g80 slecht was, verre van) uiteindelijk zit ik nu bij de Sony alpha serie. Ontzettend blij mee maar ook wel een categorie duurder.
                              Ik ben nog maar een beginner met MFT's, dus ik twijfel. En de G80 is alweer uit 2016.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
                              Overgestapt op de HV30 inderdaad, daarna terug over naar de Panasonic HC-VX870, maar die niet per se gericht gekocht voor het filmen van vuurwerk.
                              Wij gebruiken voor VWC films momenteel Panasonic G80 camera's.
                              Ik herinner mij nu opeens inderdaad die HV-30 en Panasonic.

                              Goed om te weten dat jullie met Panasonic G80's filmen. Die heb ik op het oog namelijk, maar wat mij op dit moment tegenhoudt is de jaar van uitgave, ook al krijg je een splinternieuwe. :P Wat voor lens gebruiken jullie? De kitlens?

                              Comment


                                Wij hebben de basis variant inderdaad die prima werkt voor het filmen. De externe microfoon gebruik ikzelf niet meer, soms testen we het nog weleens als we 2 camera's op een demo hebben, dan kan je altijd nog audio delen naderhand.
                                Voor diegenen die foto's maken zijn er wel anderen lenzen in gebruik, maar daar heb ik geen verstand van hehe.

                                Met de G80 echt tevreden, mooie films, goede kwaliteit en het introductie jaartal is maar een getal. Het is gewoon goed en goed betaalbaar tegenwoordig ook waarschijnlijk. Nieuwer is niet per se beter, en over 5 jaar is het huidige nieuwe ook achterhaald. Kan je beter investeren in iets betaalbaar nu wat goed is en meteen geld apart houden en in 5 jaar een paar stappen vooruit maken.

                                Comment

                                Working...
                                X