Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 58
  1. #31
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Ja, daar moet een verhouding in zitten denk ik .
    Aan de andere kant hangt het van het kruit af. Goed kruit heeft een snellere verbrandingswaarde = hogere druk dus kan de shell met minder kruit hoger komen..

  2. #32
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door invader999 Bekijk bericht
    Ja, daar moet een verhouding in zitten denk ik .
    Aan de andere kant hangt het van het kruit af. Goed kruit heeft een snellere verbrandingswaarde = hogere druk dus kan de shell met minder kruit hoger komen..
    Hangt grotendeels af van de korrelgrootte en ook wel een beetje van de kwaliteit, heb je wel gelijk in.

    Het is doorgaans een groffe korrel die voor de stijglading gebruikt wordt, hoe groffer de korrel des te langzamer de druk opbouw en vaak is bij een bepaalde hoeveelheid de druk geheel opgebouwd zonder dat de mortier breekt of de shell vroegtijdig explodeerd.
    Neem je daarentegen een kleine korrelgrootte dan is de drukopbouw vele malen sneller en krachtiger, vaak houdt de mortier het niet of de shell explodeerd vroegtijdig.
    De korrelgrootte is ook weer afhankelijk van welke type shell, zoals een sferische bom is qua constructie stukken sterker dan een cilinderbom, alleen de zwakke punten worden met behulp van een kartonnen schijfje verstevigd, veelal is dit het geval onder de shell voor versteviging bij en rondom de bottomfuses en bovenaan de bom aangezien de neerwaartse druk daar het grootst is.
    De druk wordt dan langs de bom afgegleden, bij een cilinderbom ligt de situatie anders en worden vaak de zwakke punten met behulp van een houtenplaatje of stuk piepschuim steviger gemaakt.
    Daarom kan men in theorie en af en toe ook wel werkend in de pratijk bij een sferische bom een kleinere korrelgrootte toepassen aangezien de constructie dus vele malen sterker is aangezien de neerwaartse stromen dus langs de bom afglijden en bij een cilinderbom zijn er 2 punten die vrij zwaar belast worden, ten eerste de onderkant van de bom door de vrijkomende druk van de verbranding van het liftcharge, en de bovenkant door de neerwaartse druk bij het verlaten van de mortier, dus deze 2 punten worden vaak verstevigd met de in dit verhaal genoemde materialen.

    Maargoed in volume zit er doorgaans meer kruit in een cilinderbom dan in een sferische bom wat voor iedereen duidelijk is, dat er een groffere korrel gebruikt moet worden als stijglading bij cilinderbommen is ook algeheel duidelijk.

    Denk dat elke shellmaker zijn eigen stijglading toepast, afhankelijk aan de brutogewicht van de shell.
    Daarentegen is het gewicht van de stijglading amper te controleren door bijvoorbeeld standaard waardes, het geheel is helemaal afhankelijk van welk effect gebruikt wordt, wat de effectsamenstelling is, wat de grootte van de stars zijn, type burstlading, enz, enz.
    Laatst gewijzigd door Peter; 28 maart 2007 om 21:20

  3. #33
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 juli 2005
    Berichten
    94
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Hier wat theoretisch rekenwerk hoe zwaar een shell maximaal zou kunnen wegen.

    De inhoud van een bol is 4/3πr3. De straal van bijvoorbeeld een 4" shell is 5 cm = 0.05 meter. Ga nu aan het rekenen:
    (0.05)3 = 0.05 x 0.05 x 0.05 = 0.000125. Vermenigvuldig dit met 4/3 x 3.14 (π = pi). De uitkomst is 5.24 x 10-4 m3. Dit is 524 mL.
    Zou je de 4" shell met water (soortelijk gewicht is 1) vullen dan weegt hij dus 524 gram. Het soortelijk gewicht van kruit/sterren is hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan van water. En hoe groter de sterren hoe meer lucht er tussen zit en hoe lichter de shell relatief gaat worden. Er zal dus afhankelijk van het soort lading een verschil in gewicht zijn.
    Berekening voor een 3" shell: 220 mL
    Berekening voor een 6" shell: 1767 mL

  4. #34
    VWC-Lid Gurby's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2006
    Locatie
    Palmbeach
    Berichten
    807
    Thanks
    42
    35 waarderingen in 17 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mantronix Bekijk bericht
    Hier wat theoretisch rekenwerk hoe zwaar een shell maximaal zou kunnen wegen.

    De inhoud van een bol is 4/3πr3. De straal van bijvoorbeeld een 4" shell is 5 cm = 0.05 meter. Ga nu aan het rekenen:
    (0.05)3 = 0.05 x 0.05 x 0.05 = 0.000125. Vermenigvuldig dit met 4/3 x 3.14 (π = pi). De uitkomst is 5.24 x 10-4 m3. Dit is 524 mL.
    Zou je de 4" shell met water (soortelijk gewicht is 1) vullen dan weegt hij dus 524 gram. Het soortelijk gewicht van kruit/sterren is hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan van water. En hoe groter de sterren hoe meer lucht er tussen zit en hoe lichter de shell relatief gaat worden. Er zal dus afhankelijk van het soort lading een verschil in gewicht zijn.
    Berekening voor een 3" shell: 220 mL
    Berekening voor een 6" shell: 1767 mL

    het verschilt dus ook heeel erg per effect. want als ik me shells aflees die een tail hebben ,hebben die 10 gram meer kruit als de rest ,is het een peony + 5 gram als het een peony+ extra is dus een red peony to blue.. dan is het +10 gram dat is zowel bij de 3" als de 4" of hoger kaliber .
    dus ik denk dat het uit eindelijk wel lastig is om zoiets uit te rekenen.
    maar je theorie mantronix klopt volgens mij wel in zoverre je van een gemiddeld uit gaat niet?

  5. #35
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 juli 2005
    Berichten
    94
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Klopt, dit is puur theorie. Neem bijvoorbeeld de shells met "figuurtjes" zoals harten etc. Deze wegen heel weinig. Een chrysant effect of een salute met kleine korrels zal relatief zwaar zijn.

  6. #36
    VWC-Lid Gurby's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2006
    Locatie
    Palmbeach
    Berichten
    807
    Thanks
    42
    35 waarderingen in 17 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mantronix Bekijk bericht
    Klopt, dit is puur theorie. Neem bijvoorbeeld de shells met "figuurtjes" zoals harten etc. Deze wegen heel weinig. Een chrysant effect of een salute met kleine korrels zal relatief zwaar zijn.
    daar wou ik net bij in haken over salute's gesproken nou staat er op een flash salute 3" 75 gram sommige 120 gram 1 ervan moet dan een type fout zijn, ik heb het over die van de kruiterij

  7. #37
    VWC-Lid Rollende_Babba's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 november 2006
    Locatie
    ROTJEknor
    Berichten
    704
    Thanks
    7
    6 waarderingen in 5 posts
    Je gaat hier dus uit van de standaard neerwaarste druk (aantrekkingkracht van de aarde) dat 1 Liter water 1 kilogram weegt en dus 1 Newton is?
    En in plaatvan dat het in quadraad sneller wordt, wordt het langzamer door de aantrekkingskracht van de aarde omdat het omhoog geschoten wordt....

    Eigenlijk komt het er op neer dat per 1 Kilogram netto gewicht van de shell een quadraad meer stijglading zou moeten zijn?
    hehehehehehe

    Even voor de duidelijkheid voor de mensen die niet zo goed zijn in natuurkunde zijn...



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mantronix Bekijk bericht
    Hier wat theoretisch rekenwerk hoe zwaar een shell maximaal zou kunnen wegen.

    De inhoud van een bol is 4/3πr3. De straal van bijvoorbeeld een 4" shell is 5 cm = 0.05 meter. Ga nu aan het rekenen:
    (0.05)3 = 0.05 x 0.05 x 0.05 = 0.000125. Vermenigvuldig dit met 4/3 x 3.14 (π = pi). De uitkomst is 5.24 x 10-4 m3. Dit is 524 mL.
    Zou je de 4" shell met water (soortelijk gewicht is 1) vullen dan weegt hij dus 524 gram. Het soortelijk gewicht van kruit/sterren is hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan van water. En hoe groter de sterren hoe meer lucht er tussen zit en hoe lichter de shell relatief gaat worden. Er zal dus afhankelijk van het soort lading een verschil in gewicht zijn.
    Berekening voor een 3" shell: 220 mL
    Berekening voor een 6" shell: 1767 mL
    Laatst gewijzigd door Rollende_Babba; 28 maart 2007 om 22:54

  8. #38
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Locatie
    n.v.t.
    Berichten
    8
    Thanks
    7
    20 waarderingen in 2 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rollende_Babba Bekijk bericht
    Je gaat hier dus uit van de standaard neerwaarste druk (aantrekkingkracht van de aarde) dat 1 Liter water 1 kilogram weegt en dus 1 Newton is?
    En in plaatvan dat het in quadraad sneller wordt, wordt het langzamer door de aantrekkingskracht van de aarde omdat het omhoog geschoten wordt....

    Eigenlijk komt het er op neer dat per 1 Kilogram netto gewicht van de shell een quadraad meer stijglading zou moeten zijn?
    hehehehehehe

    Even voor de duidelijkheid voor de mensen die niet zo goed zijn in natuurkunde zijn...
    1 kilo was toch 9,8 newton?
    [url=www.pyroteam.net]PyroTeam.net[/url] DE Nederlandse vuurwerksite !

  9. #39
    VWC-Lid Rollende_Babba's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 november 2006
    Locatie
    ROTJEknor
    Berichten
    704
    Thanks
    7
    6 waarderingen in 5 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KlaaSjaaP Bekijk bericht
    1 kilo was toch 9,8 newton?
    nee... kijk hier maar

  10. #40
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 juli 2008
    Locatie
    Utrecht,Utrecht
    Berichten
    54
    Thanks
    1
    15 waarderingen in 3 posts
    Op de 3" lidu display shells staat dat er een 150 gram pyrotechnisch sas inzit.Ik heb het hier over de 2009 serie die geimporteerd is door Crescom Kft budapest.

  11. #41
    VWC-Lid doncorleone37's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 oktober 2005
    Berichten
    86
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rollende_Babba Bekijk bericht
    nee... kijk hier maar
    Volgens mij heb je zelf de link niet gelezen...?
    Ik weet 100% zeker dat 1 kg gelijk staat aan 9.8 newton op zeeniveau.
    Dat was ik niet...

  12. #42
    VWC-Lid roelwijngaarden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 juni 2007
    Berichten
    400
    Thanks
    537
    1.213 waarderingen in 220 posts
    Er worden twee grootheden door elkaar gehaald; 'massa' en 'kracht'. Dit zijn verschillende dingen, de valversnelling op onze planeet van bijna 10m/s*s nodigt uit om deze grootheden door elkaar te halen. Als je met je vinger op een knop drukt lever je kracht, een appel heeft een massa van 100gram bijvoorbeeld.
    www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

  13. #43
    VWC-Lid doncorleone37's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 oktober 2005
    Berichten
    86
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Mijn natuurkunde docent zei atijd: ''de aarde trekt 1kg (massa) met +-10 newton naar beneden''
    Ik denk dat jij meer aan het massatraagheidsmoment zit te denken Roel...?
    Dat was ik niet...

  14. #44
    VWC-Lid Firekiddo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 november 2007
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    268
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 4 posts
    Ik wil jullie nog wel attenderen dat dit een vuurwerkforum is en geen wetenschapsforum. De wetenschap die jullie verkregen hebben d.m.v. scholing mogen jullie ergens anders uitvogelen.
    De Topicstarter wilde de concrete vraag op de hoeveel kruit per inch.
    Er is daarom geen goed antwoord te geven, omdat dit per shell verschilt.
    Er is ook geen linear verband of exponentiëel verband omdat per effect het gewicht verschilt. Een 75 grams pijl is ook nooit precies 75 gram!, maar afwijkend van het effect en dat kan zelf tot onder de 70 gram zijn.
    Er is wel een getal met een marge beschikbaar en die is al in verschillende posts gegeven afhankelijk van de fabricage v/d fabrikant.
    Laatst gewijzigd door Firekiddo; 25 augustus 2010 om 20:27
    2011, denk!

  15. #45
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Berichten
    15
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Shells

    3” Shell 75mm
    160 gram P.T.S

    4” Shell 100mm
    320 gram P.T.S

    5” Shell 125mm
    620 gram P.T.S

    6” Shell 150mm
    1200 gram P.T.S!!

    zijn van het merk nle

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •