Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    Oud en Nieuw in andere landen: Spanje

    Ik begin mijn serie Oud en Nieuw in andere landen met het land Spanje
    `
    Gebruiken in Spanje

    Op Oudejaarsavond - Noche Vieja - blijven vele Spanjaarden tot middernacht thuis. Daarna is het feesten buiten de deur, met name voor de jongere generaties. In Spanje kennen ze een traditie die uit het begin van de 20e eeuw stamt. Deze traditie heet 'Las Uvas de la Suerte' ('druiven voor geluk'). Iedereen krijgt een schaaltje met twaalf druiven. Op het moment dat de klok op de Puerta del Sol in Madrid 12 uur begint te slaan, wordt er druifgehapt. Één druif per kloksla. Dit moet geluk en voorspoed geven voor het Nieuwe Jaar. Het idee ontstond toen er aan het begin van de 20e eeuw een keer een erg omvangrijke druivenoogst was. Vanaf dat moment is het uitgegroeid tot de traditie zoals we die hier beschreven hebben. De klok op de Puerta del Sol is op de televisie te zien. Nadat de druiven naar behoren zijn verwerkt, wordt er getoost op het nieuwe jaar.
    Met heerlijke, Spaanse champagne (Cava). En dan wordt er uitbundig gefeest tot de vroege ochtend. Vervolgens wenst iedereen elkaar,al dan niet met volle mond, een gelukkig nieuwjaar ('Feliz Año Nuevo').

    Vuurwerk
    In Spanje wordt Oud en Nieuw wat vuurwerk betreft iets anders gevierd dan in Nederland. Zo speelt vuurwerk een veel kleinere rol bij de festiviteiten. Waar in Nederland vuurwerk juist alleen tijdens Nieuwjaar is toegestaan, is het in Spanje meer iets dat bij zomerfeesten hoort.
    Spanje heeft jaarlijks meerdere traditionele feesten waarbij groot vuurwerk het middelpunt vormt. Rond maart vindthet feest Fallas de Valencia plaats, waarbij zeer spectaculaire dag en nachtvuurwerken afgestoken worden.

    Aangezien het in Spanje ook best koud kan zijn met de jaarwisseling speelt het feest zich veel meer binnenshuis af.


    VuurwerkverkoopIn Spanje mag het hele jaar door vuurwerk verkocht worden.
    Het Spaanse woord voor vuurwerk is fuegos artificiales. Winkel = tienda
    Ga je via google op zoek naar een spaanse vuurwerkwinkel = tienda de fuegos artificiales.
    Laatst gewijzigd door Mattenfreak; 20 februari 2008 om 22:35

  2. #2
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Zéér interessant verhaal over die druiven
    Mijn complimenten.
    Maar nog een vraag, over het feit dat vuurwerk niet zo zeer in het middelpunt staat bij Noche Vieja.
    Wordt er dan wel veel vuurwerk afgestoken?

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door invader999 Bekijk bericht
    Zéér interessant verhaal over die druiven
    Mijn complimenten.
    Maar nog een vraag, over het feit dat vuurwerk niet zo zeer in het middelpunt staat bij Noche Vieja.
    Wordt er dan wel veel vuurwerk afgestoken?
    Wat ik uit onderzoek begrepen heb leeft het bij de Spanjaarden veel minder dan bij ons. Er wordt vuurwerk afgestoken maar niet meer dan als bij andere gelegenheden. Er komt trouwens nog een vervolg Invader.!!! Over de wetgeving in Spanje en de soorten vuurwerk/prijzen.
    Leuk je belangstelling.

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 juli 2005
    Berichten
    696
    Thanks
    194
    708 waarderingen in 180 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Wat ik uit onderzoek begrepen heb leeft het bij de Spanjaarden veel minder dan bij ons. Er wordt vuurwerk afgestoken maar niet meer dan als bij andere gelegenheden. Er komt trouwens nog een vervolg Invader.!!! Over de wetgeving in Spanje en de soorten vuurwerk/prijzen.
    Leuk je belangstelling.
    Zover ik begrepen heb wordt er bijna geen vuurwerk afgestoken.
    Het is behoorlijk stil op straat. Ik wil afgelopen jaar wisseling met het vrouwtje naar Spanje toe maar dat werd me door de Spanjolen afgeraden omdat het totaal anders is dan wat wij gewend zijn. Een vriend van me is toch gegaan en voor hem is dat vuurwerk afsteken ook niet erg belangrijk en hij vertelde ook dat het zeer rustig vieren is zelfs in Valencia.

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tony Bekijk bericht
    Zover ik begrepen heb wordt er bijna geen vuurwerk afgestoken.
    Het is behoorlijk stil op straat. Ik wil afgelopen jaar wisseling met het vrouwtje naar Spanje toe maar dat werd me door de Spanjolen afgeraden omdat het totaal anders is dan wat wij gewend zijn. Een vriend van me is toch gegaan en voor hem is dat vuurwerk afsteken ook niet erg belangrijk en hij vertelde ook dat het zeer rustig vieren is zelfs in Valencia.
    Dank je Tony.
    Spanje is natuurlijk erg groot en wat ik ook begrepen heb is dat in de grote steden zoals Madrid en Barcelona centraal vuurwerk wordt afgestoken waarbij mensen toeschouwer zijn maar het zelf afsteken zie je inderdaad erg weinig in Spanje.
    Tijdens Fallas enz. gaan Spanjaarden wel volledig uit hun dak met vuurwerk.
    En daar weet jij alles van. En ik dit jaar ook voor het eerst.

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 juli 2005
    Berichten
    696
    Thanks
    194
    708 waarderingen in 180 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Dank je Tony.
    Spanje is natuurlijk erg groot en wat ik ook begrepen heb is dat in de grote steden zoals Madrid en Barcelona centraal vuurwerk wordt afgestoken waarbij mensen toeschouwer zijn maar het zelf afsteken zie je inderdaad erg weinig in Spanje.
    Tijdens Fallas enz. gaan Spanjaarden wel volledig uit hun dak met vuurwerk.
    En daar weet jij alles van. En ik dit jaar ook voor het eerst.
    Er zijn inderdaad genoeg evenement vuurwerken te zien alleen daar ga je normaal niet voor met oud en nieuw. Ik zag het al helemaal voor me. Een kofferbak vol vuurwerk kopen in Calle Sueca en dan helemaal los maar ik durfde het risico niet te nemen dat ik daar alleen zou staan.

    Het kan ook haast niet anders. Wij moeten het doen op 1 dag en in Spanje kunnen ze heel het jaar door vuurwerk af steken. Al heb je daar natuurlijk ook weer regels voor.

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    New Year's 2007 (Puerta del Sol - Madrid)


    Kort, maar leuk filmpje:


  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    92
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Was er met 1999/2000, in Gran Canaria, wat ik van te voren al niet wilde. Vader nog wat klein grut meegesmokkeld in de koffer, wat we overdag afgestoken hebben. 's Avonds naar een soort theater, waar het hele dorp naartoe kwam, showtje erbij, grote tribune die vrij vol zat, 2000 in vuurwerkletters en om 00.00 wat pijlen en potten maar dat was na een kwartiertje alweer over en ging iedereen weer naar huis.
    We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

  9. #9
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Dus je valt daar al aardig op als je met O&N vuurwerk afsteekt, laat staan de rest van het jaar? Maar er zijn dus zomerfeesten waarbij shows zijn, maar ook consumenten vuurwerk afsteken? Iemand meer info daarover?

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    Dus je valt daar al aardig op als je met O&N vuurwerk afsteekt, laat staan de rest van het jaar? Maar er zijn dus zomerfeesten waarbij shows zijn, maar ook consumenten vuurwerk afsteken? Iemand meer info daarover?
    Tijdens oud en nieuw doen ze niet veel met vuurwerk afsteken inderdaad.
    Het vuurwerk is daar in tegen wel het hele jaar tekoop.

    Tijdens het festival fallas in Maart word er heel veel vuurwerk afgestoken door de spanjaarden in Valencia. Hoe dat precies zit in de andere steden weet ik niet.
    Once a pyro, always a pyro

  11. #11
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Ok, maar Fallas red ik niet, misschien volgend jaar en dan nog liever Malta op de een of andere manier
    Ik ben wel benieuwd naar andere feesten in de zomer waar vuurwerk wordt afgestoken. Lijkt me leuk om in de vakantie aldoor wat te kunnen stoken. Anders de politie en gemeente van desbetreffende stad maar vragen of het mag. Hopen dat ze Engels kunnen

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    Ok, maar Fallas red ik niet, misschien volgend jaar en dan nog liever Malta op de een of andere manier
    Ik ben wel benieuwd naar andere feesten in de zomer waar vuurwerk wordt afgestoken. Lijkt me leuk om in de vakantie aldoor wat te kunnen stoken. Anders de politie en gemeente van desbetreffende stad maar vragen of het mag. Hopen dat ze Engels kunnen
    Malta boven fallas? Ik zou het niet doen.
    Ten eerste kan je op malta niet zelf afsteken, en tijdens fallas zie je veel meer vuurwerk.

    Maarja we dwalen een beetje af,,

    Oud en nieuw in Spanje
    Once a pyro, always a pyro

  13. #13
    VWC-Lid ward-01's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 februari 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    89
    Thanks
    11
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Een enkel puntje dat niet klopt, In de text staat dat vuurwerk winkel : fuegos tienda betekend, Echter klopt dat niet. Fuegos betekend Vuur, Tienda betekend winkel. Dus '' Vuur - winkel ''

    Wat wél klopt, Vuurwerk winkel - tienda de fuegos artificiales

    Ward.

  14. #14
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Drie maal Oud en Nieuw vieren in Salamanca
    Het is alom bekend dat in Spanje het Oudjaar uitgeluid wordt door het eten van twaalf druiven, één voor elke klokslag, twaalf druiven voor twaalf gelukkige maanden. Dit is een traditie, die teruggaat naar het einde van de 19de eeuw. Maar in Salamanca gebeurt dat tegenwoordig zelfs drie keer, de eerste keer al half december. Het zijn dan de studenten die bezit nemen van de prachtige gothische Plaza Mayor. Dat kan zomaar op elke dag gebeuren. Niet dat iedereen in Salamanca het daarmee eens is, om te beginnen de burgemeester. Die wil dan de wijzers van de klok nog wel eens stilzetten, tot grote consternatie van allen. De mensen die op 31 december naar het plein komen, mogen in ieder geval wel op het ritme van de klokken de druiven eten. Maar voor de Portugezen is dat dan weer anders. Die komen naar Salamanca om de feestvreugde in de universiteitsstad te proeven. Salamanca ligt dan ook maar een kleine 110 kilometer over de Portugese grens. En omdat Portugal een uur tijdverschil heeft met Spanje, wordt om 1 uur ‘s nachts opnieuw afgeteld, maar nu dus in het Portugees. Helaas slaat de klok dan wel maar één keer. Dus de rest moeten de Portugezen dan zelf bijtellen.

    bron: infonu.nl

    En oh ja, iets met auteursrecht bla bla hehehe.
    Sssssst, niets zeggen.

  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 december 2008
    Berichten
    145
    Thanks
    6
    23 waarderingen in 18 posts
    Afgelopen jaar oud en nieuw gevierd in Valencia. Om 12 uur stond ik op het dak van een flat om al het mooie vuurwerk te zien. Dikke tgenvaller omdat er niks te zien viel. Er werd echt niks afgestoken, helaas. Het feest erna was wel super en vooral de vrouwen

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •