Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 26 van 26

Discussie: Snelle jelle idee

  1. #16
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Op FPM staat ook wat informatie over rekken bouwen, daar heeft een lid ook eens van dat soort rekken gemaakt voor de sweet coconut en green dahlia anders moet je daar ook even kijken.

    Maten weet ik ook niet precies, misschien dat er maten staan in diverse topics over de single shots.

  2. #17
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 januari 2009
    Berichten
    405
    Thanks
    97
    229 waarderingen in 90 posts
    Ik heb het gevonden dankje!
    [B]We stelen de show daarom denk je dat we dieven zijn![/B]

  3. #18
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 november 2009
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    1.256
    Thanks
    1.362
    731 waarderingen in 273 posts
    Zet je de linkjes hier ook neer voor de geïnteresseerden onder ons?
    Bij voorbaat dank!

  4. #19
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 januari 2009
    Berichten
    405
    Thanks
    97
    229 waarderingen in 90 posts
    [B]We stelen de show daarom denk je dat we dieven zijn![/B]

  5. #20
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cameo Bekijk bericht
    De tubes plaats ik inderdaad recht tegen een lat, waarna ik ze fixeer al naar gelang de te verwachten terugslag bij het afvuren. Transport- en/of ductape zijn goeie hulpmiddelen hierbij. Minimaal boven en onderaan de tube een paar keer goed wikkelen, maar je mag dit ook over de hele tube doen. Let er overigens wel goed op dat de tape niet te strak om de tube omwonden wordt, omdat je dan de doorgang van de bombette/shell zou kunnen belemmeren. Dat geeft dan weer een heel ander effect

    De onderzijde kun je gerust op de grond laten rusten, maar je kunt ook een klein stukje van het resthout gebruiken om een basis te maken. Deze monteer je onderaan het rek, waarbij je gebruik kunt maken van kleine metalen montagehoeken (90 graden) waarmee je het houtdeel aan het rek monteert.

    Ik haal voor dergelijke rekjes altijd lange sterke latten (ongeveer 1cm dik, 5cm breed, 200cm lang) bij de bouwmarkt en zaag deze op maat. Fixeren op de kruispunten doe ik met schroeven. Let er verder op dat je per kruispunt minimaal twee schroefpunten maakt, zodat het rek niet langer "schaart". Aan het rek monteer ik vervolgens twee lange piketvormige stokken (2cm/2cm) op twee niveaus. De stokken steken iets uit boven je project, zodat je deze eenvoudig met een campinghamer in de grond kunt slaan als je project af is. Als je het goed doet blijft de schietbaan van de tubes ongemoeid.

    Het doorlonten van zo'n project is weer een topic op zichzelf waard. Je kunt ze getimed schieten of simultaan (als je schietlont/stopine gebruikt).

    Afstand tot het publiek hou ik altijd op minimaal 35 meter.
    Het rek kun je hergebruiken. Ik demonteer deze altijd na oudjaar en bewaar 'm voor volgend jaar in de schuur.

    [UPDATE] Op verzoek heb ik even een schetsje gemaakt.

    Het rek zoals deze in de grond gefixeerd staat
    image


    Hier heb ik de fixatiepunten (kruispunten) in het hout aangeduid met een rode stip.
    Ik gebruik altijd twee schroeven per fixatiepunt tegen de frictie. Schreven draai je er aan de achterzijde in, anders zitten ze mogelijk in de weg voor de tubes.

    image


    En tenslotte heb ik de Snelle Jelle's er even tegenaan gefotosoeped. Dan krijg je een idee hoe het eruit kan zien.
    De tubes fixeer je dus met tape en rusten op de grond, zoals eerder omschreven

    image


    Hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Zoals gezegd; veilig, eenvoudig en goedkoop.

    Cameo
    het is een heel mooi rek .
    maar zodra het vriest krijg je die 2 latten echt de grond niet in .
    hoe los je dat op dan
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  6. #21
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Goed punt hoor. Ik schreef "piketvormige stokken". Wellicht moet ik even uitleggen wat ik daarmee bedoel;

    Aan de onderzijde van deze stokken (dus het deel dat de grond in moet) zaag je schuin een deel af, zodat een punt wordt gevormd. Dit hoeft niet erg lang te zijn; 15 cm is lang zat. Met behulp van een campinghamer krijg jij deze stokken vervolgens prima de grond in. Als je de stok voor minimaal 1/4, maar liefst 1/3 de grond in krijgt, zit ie stevig genoeg.

    Ik heb met deze opzet nog nooit problemen gehad om de stokken de grond in te krijgen, zelfs bij -8 ging het prima. Zorg dat de punt goed is en je de hamer het werk laat doen. Natuurlijk kan het zijn dat je je even "boos" moet maken als het toevallig bevroren kleigrond is, maar ook dan krijg je het er wel in met wat overtuigingskracht

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  7. #22
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cameo Bekijk bericht
    Goed punt hoor. Ik schreef "piketvormige stokken". Wellicht moet ik even uitleggen wat ik daarmee bedoel;

    Aan de onderzijde van deze stokken (dus het deel dat de grond in moet) zaag je schuin een deel af, zodat een punt wordt gevormd. Dit hoeft niet erg lang te zijn; 15 cm is lang zat. Met behulp van een campinghamer krijg jij deze stokken vervolgens prima de grond in. Als je de stok voor minimaal 1/4, maar liefst 1/3 de grond in krijgt, zit ie stevig genoeg.

    Ik heb met deze opzet nog nooit problemen gehad om de stokken de grond in te krijgen, zelfs bij -8 ging het prima. Zorg dat de punt goed is en je de hamer het werk laat doen. Natuurlijk kan het zijn dat je je even "boos" moet maken als het toevallig bevroren kleigrond is, maar ook dan krijg je het er wel in met wat overtuigingskracht

    Cameo
    ja dan wordt het al makkelijker van ja .
    maar ik denk dat ik persoonlijk toch voor het jeko Principe ga .
    want als je je boos moet maken heb je kans dat je het rek stuk slaat
    en bovendien kost het veel minder moeite als je iets gewoon neer kunt zetten
    maar ik zal het wel een keer proberen wat je hebt verteld .
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  8. #23
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Tsja, iedereen kiest zelf wat ie het makkelijkst/leukst vind. Sinds de eerste Zena Trophy heb ik een beetje de kunst van het fixeren in bevroren grond afgekeken (van Jan Veen). Sindsdien heb ik er eigenlijk geen probleem meer mee. We stonden toen piketjes bij een temperatuur van -8 de grond in te slaan.

    Het rek van Jeko ziet er inderdaad erg fraai en stevig uit. Ik heb een soortgelijk rek wat ik elk jaar gebruik voor de candles. Die wil ik meestal midden op straat in w-vorm neerzetten. Dan heb je geen keus, want het is me nog niet gelukt om piketjes het asfalt in te slaan

    Mijn versie zit aan een schraag gemonteerd. Werkt idd prima.



    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  9. #24
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    en ik denk dat dit ook de meest simpele manier is om een goed rek te bouwen .
    je hoeft er enkel een paar latten tegen te slaan en klaar ben je .
    ach ja waar schragen allemaal wel niet goed voor zijn
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  10. #25
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 november 2009
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    1.256
    Thanks
    1.362
    731 waarderingen in 273 posts
    In de tweede video die Pyromil0 geplaatst heeft (5 July 2010, 00:26) zie je op +/- 20sec ook een mooie standaard voor dit soort dingen. Als je het afgeronde blok dan maar wel goed vastzet aan de ondergrond, of in ieder geval ervoor zorgt dat het geheel heel goed stabiel blijft staan en niet door de burst omver word geknald.

    zie topic, 2e filmpje op 20 seconden.

    http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/sho...755#post262755
    Laatst gewijzigd door FireDragon; 4 juli 2010 om 23:39 Reden: link erbij gezet

  11. #26
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    2.347
    Thanks
    1.165
    1.193 waarderingen in 545 posts
    Dit jaar ga ik toch maar een paar schragen aanschaffen denk ik, wat een perfect idee is dat van Cameo (ook helemaal dat pijlen rek aan de achterkant!

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •