Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alles in de ban

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Alles in de ban

    Zonder SUV en ganzenlever kunnen we nog wel leven. Maar nu iedereen zich druk maakt om onze gezondheid en het milieu gaan de gekste dingen in de ban: van de flatscreen tot de tamme eekhoorn.

    Een SUV kan echt niet (meer). Autoproducenten proberen met hybride uitvoeringen hun vroegere verkoopkanonnen nieuw leven in te blazen. Tevergeefs, zo lijkt het: dit jaar halveerden de omzetten. Natuurlijk, de totale automarkt krijgt klappen, maar dat de verkopen van SUV’s nog harder dalen komt voor een groot deel voort uit de toegenomen aandacht voor milieu en gezondheid.



    SUV’s zijn groot, zwaar, gevaarlijk én extreem vervuilend. Met zo’n imago zijn er geen overheidsregels meer nodig om een product uit de handel te krijgen. Zo is het ook gegaan met ganzenlever. Het mag in Nederland verkocht worden, maar toch laten veel restaurants en bedrijven, zoals de hotelketens Mövenpick, Bilderberg en Carlton, KLM en de Bijenkorf zich erop voorstaan dat ze geen ganzenlever meer verkopen.

    Naast de SUV, ganzenlever en natuurlijk de gloeilamp, die vanaf 2012 in Europa verboden is, worden er het komende decennium meer veelverkochte producten naar de geschiedenisboeken verbannen. Ze lijken onschuldig en u gebruikt ze nu waarschijnlijk achteloos, maar ergens ter wereld wordt er al hard gewerkt aan hun definitieve einde.



    Honden

    In hun boek Time to eat the dog? tonen de professoren Robert en Brenda Vale van de Victoria University in Nieuw-Zeeland het aan: het houden van een grote hond als huisdier is schadelijker voor het milieu dan het rijden van twee forse SUV’s.

    Ze maakten de volgende rekensom. Een hond van gemiddelde grootte eet per dag 90 gram gedroogd vlees en 156 gram gedroogd graan. Ongedroogd is dat 450 gram vlees en 260 gram graan. Dat betekent dat Boris jaarlijks 164 kilo vlees eet en 95 kilo graan. Om 1 kilogram kip te produceren is een jaar lang 43,3 vierkante meter nodig (voor varken, rundvlees en lam is dat meer). Een kilo graan gebruikt 13,4 vierkante meter. Dat geeft Boris een ecologische voetafdruk van 0,84 hectare.

    Een SUV, ze nemen een Toyota Landcruiser, die jaarlijks 10.000 kilometer rijdt, heeft een voetafdruk van 0,41 hectare. Dit is inclusief het bouwen van de auto. Boris is dus een grotere belasting voor het milieu dan twee SUV’s.



    Winterbanden

    Ze zijn bij winters weer nu nog verplicht in Duitsland, Italië, Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden en Zwitserland. Maar in Zweden hebben onderzoekers van het VTI, een onderzoeksinstituut voor transport, vastgesteld dat winterbanden veel deeltjes van het wegdek losmaken die vervolgens in het bloed terechtkomen. Het effect is nog sterker bij de in Zweden erg populaire banden met spikes. Die ‘eten’ het wegdek op en spugen de asfaltdeeltjes in de lucht. Deze nanodeeltjes zouden gezondheidsklachten veroorzaken, al kan het VTI niet zeggen welke. Dat maakt beleidsbepalers niets uit: banden met spikes zijn in sommige Zweedse gemeenten en wijken van Stockholm al verboden.

    Ook de ‘brede bandjes’ hebben het moeilijk. Om de uitstoot van CO2 te verlagen, heeft de Europese Commissie bedacht dat de rolweerstand van banden omlaag moet. Een hogere rolweerstand zorgt voor een hoger brandstofgebruik en dus voor meer uitstoot van CO2. Twee weken terug is besloten een energielabel voor banden in te voeren, wellicht gevolgd door wetgeving in 2012. De grootste slachtoffers: de brede banden onder Porsches, Lamborghini’s en Maserati’s. Die hebben de beste grip en dus de meeste rolweerstand.



    Flatscreens

    Twee weken terug zijn in Californië de toekomstige energiegrenzen voor flatscreen-televisies vastgesteld. Zo moet het vermogen van een nieuwe televisie van 106 centimeter (42 inch) in 2011 onder de 183 watt liggen. In 2013 is 116 watt de bovengrens. Dat is een stuk efficiënter dan de flatscreens die nu verkocht worden. Zo heeft een Panasonic TH 42PZ70 van 42 inch een vermogen van 370 watt. De LG 42LH3300 komt met 220 watt al iets meer in de buurt.

    Californië is goed voor 11 procent van de totale tv-markt in de Verenigde Staten, waar 35,4 miljoen stuks per jaar worden verkocht. Milieugroepen hopen dat de nieuwe standaarden zich over het hele land verspreiden, om daarna ook in Europa ingevoerd te worden. ‘Californië loopt weer eens voorop’, zei Noah Horowitz van de National Resources Defense Council tegen persbureau AP. ‘We hopen dat anderen volgen.’

    Vuurwerk

    Jaarlijks gaat er in Nederland voor zo’n 60 miljoen euro vuurwerk in rook op. Als het aan de overheid ligt, mag dat wat minder. In verschillende gemeenten wordt het afsteken van vuurwerk al aan banden gelegd. Zo is dit jaar het hele centrum van Zeewolde vuurwerkvrij, ook op oudejaarsavond. Nieuwegein verbiedt vuurwerk rond schoolpleinen en ook gemeenten als Koggenland (NH), Albrandswaard (ZH) en Aalten in Gelderland hanteren op een of andere manier een vuurwerkverbod.



    Vuurwerk is gevaarlijk en zorgt voor overlast en smog. Twee jaar geleden werd er op oudejaarsavond in Groningen 423 microgram fijnstof gemeten per kubieke meter. De limiet voor een smogmelding ligt op 50 microgram. Een voorstel van minister Jacqueline Cramer van VROM om vuurwerk afsteken te beperken van oudejaarsavond 22.00 uur tot Nieuwjaarsdag 2.00 uur, haalde het tot dusverre niet. Als we straks een wilde jaarwisseling hebben, dan zal het in januari wel weer van stal worden gehaald.

    Eekhoorns

    Vijver- en aquariumplanten verstoppen en vertroebelen onze sloten en vaarten. Buitenlandse vissen, parkieten en eekhoorns bedreigen hun Nederlandse soortgenoten. Met de eekhoorns werd de situatie zo ernstig dat minister Gerda Verburg van Landbouw en Visserij onlangs een verbod afkondigde op het houden van de grijze eekhoorn, de Pallas’ eekhoorn en de Amerikaanse voseekhoorn.

    Als die ontsnappen maken ze het leven van de Europese rode eekhoorn echt onmogelijk. Woordvoerder van de Zoogdiervereniging Jasja Dekker was erg blij met de beslissing van de minister: ‘Die tamme eekhoorns lijken onschuldig beestjes, maar in het wild kunnen ze enorm veel schade aanrichten.’

    Mvg Frans

    #2
    Ik rij geen SUV, ik moet eerst mijn grote hond de deur uit doen.
    Veel vuurwerk afsteken blijf ik doen, als de overheid dat gaat verbieden wordt het pas echt gevaarlijk op straat met al dat illegale spul dat er dan afgestoken gaat worden.

    Allemaal veel afsteekplezier, uiteraard pas op 31 december.

    Gr.Frits

    PS. pas op de hond!
    Stunt niet met vuurwerk, dat doen wij al.

    Comment


      #3
      Mag verwijderd worden.
      Laatst aangepast door vuurwerk4life!; 9 June 2011, 18:08.

      Comment


        #4
        zucht wat moet ik hier van vinden ...
        van die grote Flatscreens en gloeilampen kan ik het me voorstellen dat ze daar
        van af willen .
        over de verplichte winter band heb ik geen mening
        het houden van een hond verbieden vindt ik onzin .
        en over het verbieden van vuurwerk is al een discussie gaande
        02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

        Comment


          #5
          Ik ben al zo goed bezig voor het milieu.
          - Geen hond
          - Geen SUV
          - Geen kids (da's meer dan 10 keer zo zwaar dan 5 SUV's en een vracht honden)

          Dan vind ik dat ik best een paar killotjes de lucht in mag jassen die eerste paar uur van't nieuwe jaar :-)

          Comment

          Working...
          X