Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 51

Discussie: Kerstsfeer

  1. #1
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts

    Kerstsfeer

    Beste leden,

    Het duurt straks allemaal niet meer zo lang. De maanden die eindigen met -ber zijn alweer gearriveerd en het duurt straks niet meer lang voordat we in de laatste maand van het jaar zitten. Daarbij hebben we twee grote feestdagen die we gaan vieren. De eerste is natuurlijk Sinterklaas. Voor ons misschien een feestdag die we niet allemaal meer zo groot vieren, maar voor mij betekende het meestal wel dat de periode aanbrak dat de dagen voorbij vlogen! En natuurlijk rond Sinterklaas kwamen de nieuwe folders in de winkels te liggen.

    Na Sinterklaas komt Kerst. De rood met gele puntmuts word vervangen door de echte kerstmuts, en de buik van Sinterklaas is binnen een halve maand heel wat uitgezet. 1 ding hebben ze gemeen: ze nemen altijd de kinderen op schoot, de ouders niet. Maar wat vieren we eigenlijk met Kerst?

    De geschiedenis van kerst
    De Germanen vierden rond 25 december midwinter- of joelfeesten. Feesten van dankbaarheid voor wat geweest was en hoop voor wat nog komen moest. Ze duurden 13 dagen en 12 nachten (van 24 december tot 6 januari) en kwamen direct na de grote slachttijd. Er werd niet gewerkt, maar wel enorm veel gegeten, gedronken en lawaai gemaakt. Het lawaai was bedoeld om de geesten die tegen het einde van het jaar tevoorschijn komen te verjagen.

    Er brandden voortdurend enorme vreugdevuren waarop offers werden gebracht aan de goden, godinnen en doden. Alles werd versierd met groenblijvende takken en twijgen, die gezien werden als symbool van vruchtbaarheid en verjager van heksen, geesten en ziekte. Niet alleen de Germanen kenden deze midwinterfeesten, ook Romeinen, Egyptenaren, Vikingen en nog veel meer volken vierden in de winter dit 'feest van het licht

    Pas in 381 kwam het Christelijke element om de hoek kijken: men koos 25 december als geboortedag van Christus. Voor 381 werd alleen Zijn kruisiging, besnijdenis en wederopstanding herdacht en gevierd. Het heidense 'feest van het licht' werd samen gevierd met het Christelijke 'feest van de vrede'. De kerk maakte op deze manier handig gebruik van de enorme populariteit van de joelfeesten om het Christendom verder te verspreiden. Mensen die de midwinterfeesten vierden, vierden nu ook de geboorte van Christus.

    Advent
    Kerstmis wordt voorafgegaan door Advent (=Nadering). Tijdens de Advent wachten de Christenen op de komst van Jezus. Advent begint op de vierde zondag voor Kerstmis (het begin van het kerkelijk jaar) en duurt tot Kerstavond. Kinderen krijgen een adventskalender met voor elke dag een 'deurtje' waar iets lekkers achter verstopt zit. Er wordt een adventskrans met vier rode of gele kaarsen neergezet. De eerste kaars wordt op adventszondag aangestoken en elke zondag erna wordt er een kaars extra aangestoken.

    Tijdens de adventsperiode worden overal Kerstmarkten gehouden. Zo vertrekken er dagelijks bussen vol Nederlanders naar de beroemde Kerstmarkt in Dusseldorf. Al met al bezoeken jaarlijks tienduizenden Nederlanders de kerstmarkten in Nederland en Duitsland.

    De kerstman
    In 1930 kreeg de tekenaar Haddon Sundblom de opdracht van The Coca-Cola Company een serie advertenties te ontwerpen voor de aanstaande kerstperiode. Niet helemaal vreemd, omdat in die jaren Coca-Cola bekend stond als een ideale dorstlesser voor met name de zomerperiode en niet zozeer voor de koudere dagen. De opdracht was een menselijke, gezellige dikkerd met een mooie baard te ontwerpen in de bedrijfskleuren rood en wit. Nu had Sundblom een gepensioneerde buurman, ene meneer Prentice die zeer goed aan de vereisten voldeed. Tevens was hij een zeer vrolijk type die een zeer aparte lach had die klonk als Yo-ho-ho. Vanaf de eerste dag was deze Santa Claus een hit. Nog steeds is het beeld dat door Sundblom is geschapen hét gezicht van de kerstman.

    En hier werd Rudolph geboren…
    Robert L. May creëerde rond 1939 het negende rendier, Rudolph. Op een mistige kerstavond, terwijl het zicht steeds slechter werd, riep Santa de hulp in van Rudolph. Hij had immers een lichtgevende rode neus en kon zo de weg verlichten. In eerste instantie is Rudolph door zijn mede-rendieren verstoten uit de rendierengroep omdat hij zo'n opvallende neus had. Maar door zijn hulp op die mistige nacht werd hij de bekendste uit de groep van negen.

    Wat betekend Kerst voor jou? Welk gevoel krijg komt er bij jou op met de gedachte bij Kerst? En wat mag je elk jaar niet missen met Kerst?

  2. #2
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Kerst, 2 geweldige dagen.
    Het begint voor mij al met de voorpret om naar de tuinwinkels te gaan en daar de kerst afdelingen te bekijken, heerlijke sfeer.
    Vind het altijd prachtig om savond's door de straten te lopen, wij doen dit dan ook bijna iedere avond in de winter tijd.
    Overal zie je de kerst verzieringen hangen, vaak een heerlijke geur van de openhaard.
    De dagen zelf altijd heerlijk rustig met famillie, heerlijk eten en genieten.

  3. #3
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Mooiste van de periode naar de Kerst toe vind ik de verlichting bij iedereen, sfeervol, warm idee en gezellig. In de kou nog de stad in waar iedereen dan ook is, nog even de laatste kado's halen, rookworst eten bij de hema, vuurwerkfolders scoren en overal Kerstversieringen.
    Uiteraard wat Kerstmarkten afgaan, altijd leuk, vaker kijken dan ook echt wat kopen, maar gaat meer om de sfeer en gezelligheid.

    Kerst is gewoon gezellig samenzijn met de familie, lekker eten en praten over de week erop hahaha. Vind het een nutteloos feest, maar het brengt wel veel sfeer en gezelligheid met zich mee.

    Luister wel vanaf oktober/november al Kerstnummers hoor haha, lekker in de sfeer komen!

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Ik vind de kerst ook erg leuk, niet per definitie de eerste en tweede kerstdag maar alles er omheen vind ik veel mooier. Ga ook veel op bezoek bij tuincentra's om wat leuke sfeerartikelen te kopen en alles wordt dan versiert.

    Ook vind ik het altijd genieten als ik op de fiets zat in de kou en overal was verlichting aan, een erg apparte sfeer hangt er dan waar je gewoon vrolijk van wordt. Ik vind dit toch wel de mooiste tijd van het jaar.

  5. #5
    VWC-Lid PYROMANIAC 1975's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2007
    Locatie
    Noord-brabant
    Berichten
    3.984
    Thanks
    8.013
    6.948 waarderingen in 1.827 posts
    Kan niet wachten om de kerstverlichting buiten te hangen
    Heeft toch altijd weer iets warms als je op de weg zit en het is wit van de sneeuw en overal waar je kijkt brand die gezellige buitenverlichting.

    Iki ben er klaar voor.

    grtz
    Pyromaniac 1975
    Extreme Pyromaniac for life.

  6. #6
    VWC-Lid vuurwerkfreak4live's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2008
    Berichten
    822
    Thanks
    90
    83 waarderingen in 31 posts
    December is altijd de leukste maand van het jaar geweest vanaf kinds afaan! Toen was het altijd eerste Sinterklaas en daarna me verjaardag en daarna Kerstmis en daarna ook nou Oud en nieuw! Nu is het allemaal iets anders, nu luister ik al vanaf november kerstnummers en gaat de kerstboom al op 1/2 december op en dat betekend voor mij ook het kerstedorp bouwen onder de kerstboom. Altijd erg leuk werk! Lekker een hele dag onder de kerstboom liggen en de huisjes en latarenpaaltjes enzo neer zetten! Heerlijk!Natuurlijk is mijn verjaardag niet veranderd. Maarja de spanning naar oud en nieuw word niet vergeten en word steeds erger! Maar eerst komt nog de heerlijke en leuke kerst! Altijd er gezellig en natuurlijk ook kadootjes op de eerste kerstdag. En die dag word afgesloten met een uitgebrijd dinee. Heerlijk! En ja dan komen die dagen.........

  7. #7
    VWC-Lid pyro-power's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 augustus 2008
    Locatie
    Op het bureau
    Berichten
    587
    Thanks
    3
    9 waarderingen in 6 posts
    Heerlijk toch, kerst?

    Iedereen op straat die je niet kent gewoon met een big smile aankijken, en prettige feestdagen wensen Hoe ze dan ook altijd kijken... Echt een zwaar verbaaste blik van "Ken ik jou?"

    Alleen helaas, ik heb al een paar jaar geen witte kerst meer gehad, Dat is toch wel echt de ultieme kerst happening

    Op het werk hebben we het er over gehad, met kerst krijgen we roze kerstmutsen Ik werk bij de bakkerij Bart, vandaar roze

    Kerst nummers luister ik nu al af en toe, maar die dan meestal hard de boxjes aan, tot m'n vader zegt dat ik ze uit moet doen, Het is namelijk nog lang geen kerst...

    Maar dat gevoel... En die kriebels.. Heeeerlijk
    Guess who's back?

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 oktober 2005
    Locatie
    Limburg (NL)
    Berichten
    4.794
    Thanks
    2.000
    4.517 waarderingen in 1.264 posts
    Hierbij een aantal foto's van mijn huisje.. die bewijzen denk ik wel hoeveel ik van kerst, de sfeer en de lichtjes houdt;)







    Zoals je ziet, stond dit cadeautje, bovenop de schoorsteen



    uhhh... jaa!!




    Moet zeggen dat er ook steeds meer mensen bij ons huis voorbij wandelen, en even blijven staan om te kijken.
    Het huis knalt er echt uit omdat er verder in de straat niet erg veel aangedaan wordt.
    Afgelopen jaar was het zelfs zo erg dat een vrouw bijna tegen de lantaarnpaal fietste doordat ze heel aandachtig naar de lichtjes aan het kijken was:P

  9. #9
    VWC-Lid vuurwerkfreak4live's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2008
    Berichten
    822
    Thanks
    90
    83 waarderingen in 31 posts
    Gezellige boel Pyroboy!

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    ziet er erg gezellig uit hoor! ik zal over een tijd als mijn kamer weer is versierd ook wat foto's maken en hier plaatsen. ik krijg er nu al een warm gevoel van en heb flink zin om naar de tuincentra's te gaan zeg.. overal zijn ze al wel begonnen met opbouwen want dat is echt een hoop werk om dat allemaal te doen.

  11. #11
    VWC-Lid vuurwerkfreak4live's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2008
    Berichten
    822
    Thanks
    90
    83 waarderingen in 31 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door *kevin* Bekijk bericht
    ziet er erg gezellig uit hoor! ik zal over een tijd als mijn kamer weer is versierd ook wat foto's maken en hier plaatsen. ik krijg er nu al een warm gevoel van en heb flink zin om naar de tuincentra's te gaan zeg.. overal zijn ze al wel begonnen met opbouwen want dat is echt een hoop werk om dat allemaal te doen.
    Ja dat is me de laatste jaren wel opgevallen, het word allemaal steeds meer en groter. Ik kan me herinneren dat we een heletijd geleden een aantal huisjes voor onder de boom kregen en dat zag je bijna nergens. Nu word hier bij een groot tuincentrum de hele dieren afdeling en een deel waar tuinstellen en banken staat compleet omgebouwd! Waarvan een heel groot deel met allemaal van die kleine huisjes en lantarenpaaltjes enz! Maar mij hoor je niet klagen hoor!

  12. #12
    VWC-Lid Jeko's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Berichten
    764
    Thanks
    131
    198 waarderingen in 61 posts
    Wij hebben voor het huis 2 kleine boompjes staan in zinken bakken. Daar doe ik met de kerst altijd graag lampjes in. Verder hebben we nog een verlichte kerstster in de woonkamer en vaak ook een mooie krans aan de buitendeur.

    Ooh echt ik kerst altijd geweldig! De sfeer van kerst is ontzettend gezellig, gemoedelijk! Ik ben gewend ook naar de kerk te gaan en dat vind ik op 1e kerstdag altijd wel leuk, alles is dan ook in de kerk versiert, de liederen zijn anders en er hangt een gezellige sfeer!

    Verder kan in me herinneren dat er rond de kerst al veel vuurwerk geluiden te horen waren buiten. Ik vind het dan ook echt heeeerlijk om 's avonds buiten te lopen, lichtjes te bekijken terwijl ik vuurwerk op de achtergrond hoor

  13. #13
    VWC-Lid vincmeister's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 september 2006
    Berichten
    744
    Thanks
    460
    846 waarderingen in 321 posts
    kerst, heerlijk! oook dit jaar gaan we voor derde keer op rij een kerstreisje doen, dit jaar word het parijs!
    ik kan ook echt genieten van al die lempkes buiten, ook altijd even naar binnen spieken wat daar allemaal staat. de donkere dagen, de hele commercie.

    het enige wat ik minder vind van de decembermaand is de drukte, sinterklaas op 4 verschillende plekken vieren, verjaardag, kadootjes kopen voor de kerst, druk maken om oud en nieuw...

    vroeger gingen we altijd met het hele gezin naar de kerk, al heeft dit nooit echt een betekenis voor mij gehad. geloof doet mij niet veel, maar toch had dat wel iets. inmiddels is dit er al jaren vanaf en vervangen door kerstvieren bij de schoonouders thuis. op een heel andere manier als bij ons thuis, ook leuk.

    ik vind het de dag na kerst ook altijd zo raar, de hele drukte is weg, verdwenen. ineens rust terwijl alles nog wel kerst is. ineens kan iedereen weer rustig aan doen omdat het lekkere eten wat per se geserveerd moest worden heeft gesmaakt...
    vaak lijkt het voor kerst wel oorlog in de supermarkten, verschrikkelijk als je dan een klein boodschapje moet doen...

    dit jaar word kerst een uitdaging. ik heb sinds juni 2 katjes hier rondrennen, die hun eerste kerst mee gaan maken. glimmende ballen, slingers en slierten...
    de speeltjes van hunzelf is het minst interessant, alles wat niet mag is leuk.
    word dus nog een kleine uitdaging met die 2 rattenkoppen

  14. #14
    VWC-Lid herdervriend's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 september 2007
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    2.593
    Thanks
    100
    1.643 waarderingen in 555 posts
    Kerstmis is echt het leukste van het jaar. Al voel ik me nooit echt gelukkig zoals bij Oud & Nieuw. Simpelweg omdat het hier niet echt meer is dan eten en oprotten.

    We vieren nooit eens echt kerstmis in de vorm van spelletjes spelen, lekker spelen in de sneeuw, lekker samen films kijken, geen ruzies maken en ja, de kerstbomen moeten ik en me zusje kopen want anders helemaal geen kerstmis. Geen idee waarom!

    Eigenlijk is het hier gewoon een standaard dag, alleen eten we uitgebreid ontbijt en diner met een toetje erbij. Verder is het eigenlijk niks hier.

    En ja! Wat moet je doen als je 19 ben, dus te oud om ineens te vragen, kunnen we niet die films nadoen? Die films waarin mensen lekker met z'n allen een dagje alleen doorbrengen. Een dagje zonder dat commerciële gezeik zoals cadeaus.

    Agh ja. Je hebt geluk of je hebt het niet. En ik vraag me eerlijk gezegd af of ik niet vervloekt ben. Want alles zit altijd tegen en Kerstmis helemaal:(

  15. #15
    VWC-Lid pyro-power's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 augustus 2008
    Locatie
    Op het bureau
    Berichten
    587
    Thanks
    3
    9 waarderingen in 6 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herdervriend Bekijk bericht
    Kerstmis is echt het leukste van het jaar. Al voel ik me nooit echt gelukkig zoals bij Oud & Nieuw. Simpelweg omdat het hier niet echt meer is dan eten en oprotten.

    We vieren nooit eens echt kerstmis in de vorm van spelletjes spelen, lekker spelen in de sneeuw, lekker samen films kijken, geen ruzies maken en ja, de kerstbomen moeten ik en me zusje kopen want anders helemaal geen kerstmis. Geen idee waarom!

    Eigenlijk is het hier gewoon een standaard dag, alleen eten we uitgebreid ontbijt en diner met een toetje erbij. Verder is het eigenlijk niks hier.

    En ja! Wat moet je doen als je 19 ben, dus te oud om ineens te vragen, kunnen we niet die films nadoen? Die films waarin mensen lekker met z'n allen een dagje alleen doorbrengen. Een dagje zonder dat commerciële gezeik zoals cadeaus.

    Agh ja. Je hebt geluk of je hebt het niet. En ik vraag me eerlijk gezegd af of ik niet vervloekt ben. Want alles zit altijd tegen en Kerstmis helemaal:(
    Nou je bent hier niet aaleen hoor, m'n broers willen alleen maar op de computer, Snel vreten, en dan nog zeggen "IJs, hoezo dat dan?" Nou snel vreten en dan weer terug achter de PC m'n pa ligt de halve dag te slapen en wil ook niks eigelijk. Ik en m'n moeder proberen er maar het beste van te maken. Maar 3 jaar geleden was een van m'n broers zo aan het doorzeuren plus het overlijden van mijn oma, dat mijn moeder in huilen was uitgebarst, nooit meer vergeten eigelijk.

    Ik ga dus eigelijk zo veel mogelijk met m'n vrienden die wel van kerst houden door de straten met verlichting slenteren enzo. Een beetje nieuwe ervaringen opdoen met roken en dergelijke. En met de tante van m'n moeders kant, die houd ook wel van kerst. Lekker vaak op bezoek gaan.

    Guess who's back?

Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •