Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkoop en afsteektijden vroeger

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Verkoop en afsteektijden vroeger

    Hoe waren de afsteektijden en verkooptijden vroeger?

    Ik vond bijgaande advertentie van de Gemeente Ammerzoden:
    In deze gemeente mocht het vuurwerk in het jaar 1990 nog op twee dagen worden afgestoken

    #2
    In 1993 was het Vuurwerkbesluit voor het eerst van kracht.
    Daarin worden de verkooptijden en afsteektijden landelijk uniform geregeld.
    In 1993 mocht er per keer maximaal 2 kilo vuurwerk aan particulieren worden verkocht.
    Voor het eerst in de geschiedenis 3 verkoopdagen voor het vuurwerk. 29,30 en 31 december.
    Verder mag vuurwerk alleen worden afgestoken op 31 december vanaf 10.00 uur, s morgens tot de volgende ochtend 02.00 uur.


    DIT IS DUS DE HUIDIGE REGELING ZOALS DIE NU GELDT.
    Laatst aangepast door moontan; 22 June 2009, 01:32.

    Comment


      #3
      En dan volgt hieronder een advertentie van de Gemeente Woudrichem uit 1974
      Zoals je kunt lezen mocht vuurwerk in die Gemeente worden afgestoken in de dagen vanaf 27 december tot en met 1 januari. !!! 6 dagen dus.!!!!

      Comment


        #4
        Hele leuke bijdragen Fred, stukje geschiedenisles. Bedankt!

        Comment


          #5
          Geweldig dit, waarom is dat tegenwoordig nou zo lastig? Zonde hoor...

          Comment


            #6
            6 dagen lang stoken! Dat is denk ik een droom van elke freak! Helaas kan dat in deze tijd niet meer
            www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

            Comment


              #7
              mooi stukje geschiedenis!
              in 93 pas de in voering van 1 dag?
              ag ik was toen 7 en kan het me niet meer heugen!
              maar dat deze tijd maar weer trug mag komen

              Comment


                #8
                en zo komen er langzaamaan steeds meer regeltjes bij.

                Comment


                  #9
                  Kwa stooktijden is het al weer jaren hetzelfde, daar verandert niet zo veel. Mooi voorbeeld van Moontan, andersom kan ook; begin jaren 70 was de afsteek tijd (in een aantal gemeentes, deze konden zelf deze tijden bepalen) van 00:00 tot 02:00, slechts twee uur dus. Niet alles is er slechter op geworden. In mijn dorp is er rond 1984 een experiment gedaan om de afsteek tijden uit te breiden; op 30-12 van 10:00 tot 22:00. Dat was heel relaxed, afsteken deden we toch wel maar nu hoefde je niet constant op je hoede te zijn voor de politie.
                  www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

                  Comment


                    #10
                    wat een mooie tijd moet dat geweest zijn roel!
                    ag nu zal zo iets niet meer gebeuren:P

                    Comment


                      #11
                      dis toch fantastisch om te lezen dit.
                      ik hoor namelijk ook een beetje bij de oude garde maar dat je 6dagen mocht stoken wist ik niet(had niks uitgemaakt want in 74 was ik pas 4).
                      dat klopt roel in de jaren 80 gingen ze dat testen kwa tijd,toen gingen ze in de beginjaren 90 weer naar 10.00uur s ochtends en haverwege de jaren 90 gingen ze weer naar 10uur s avonds dus zoals je zegt'"we mogen tegenwoordig niet klagen""

                      Comment


                        #12
                        Je kon hier als 12-jarige zelf bestellen en ophalen, naderhand bekeken vraag ik me af of dit helemaal in de haak was.

                        Comment


                          #13
                          acjah wat ik me zelf kan herinneren is het van 10:00 tot 2:00 geweest dus ben ook niet anders gewend. en heb er eigenlijk ook geen problemen mee.

                          is toch een beetje traditie die tijden voor mij. en als ik zo lang heb afgestoken heb ik het meestal ook wel weer ff gehad hoor.

                          Comment


                            #14
                            nou ja de 2de kamer kan wel is bespreken of je tijdens de verkoop ook de 30ste al mag afsteken ja toch iedereen wil het uit proberen
                            don't worry im fireworks crazy!!!

                            Comment


                              #15
                              In Amsterdam had je in ieder geval in de jaren tachtig 4 verkoopdagen en ook het stoken op de dertigste kan ik mij nog wel herinneren.
                              Hele dagen kruitsnuiven, ik mis het, mooie tijd!

                              Comment

                              Working...
                              X