Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 22
  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts

    Vuurwerktraditie.nl - De site voor vuurwerkliefhebbers

    Per vandaag (1 mei 2009) is de website www.vuurwerktraditie.nl officieel geopend. Het betreft een initiatief van een groeiende groep bezorgde vuurwerkliefhebbers. De doorgaans negatieve, maar ook onjuiste of onvolledige berichtgeving over het onderwerp heeft het vuurwerk in diskrediet gebracht. Dat er problemen zijn rond de jaarwisseling is duidelijk en vormt ook voor de liefhebbers een doorn in het oog. In plaats van een onuitvoerbaar en eigenlijk ongewenst plan het vuurwerk te verbieden, kiest vuurwerktraditie.nl nadrukkelijk de weg van het overleg. Vuurwerktraditie.nl treedt op en probeert een spreekbuis te bewerkstelligen namens alle oprechte vuurwerkliefhebbers in Nederland. Het bestuur wordt gevormd door afgevaardigden van diverse populaire Nederlandse vuurwerksites en het doel is gezamenlijk te gaan zorgen voor eerherstel van het onderwerp en een bijdrage te leveren aan het oplossen van de problemen rond de jaarwisseling.

    Een unieke samenwerking
    Eind 2008 is voorzichtig begonnen met een overleg tussen een bescheiden groep liefhebbers. Het werd al snel duidelijk dat er zonder enige terughoudendheid samengewerkt moest gaan worden om gezamenlijk het doel na te streven. Iedereen is erbij gebaat dat de problemen worden aangepakt, er een goede gestructureerde dialoog ontstaat en vuurwerk als onderwerp weer de eer krijgt die het toebehoort. Sinds januari is hard gewerkt aan het initiatief. Er wordt nog gekeken of het handig is om het initiatief in een vereniging of stichting onder te brengen. Voorlopig kan men ons het beste typeren als een positieve vuurwerkbeweging.

    Projecten
    De website is slechts één van de projecten die het initiatief uitwerkt. Er staan meer acties op de planning. Daarvoor proberen we gecontroleerd te groeien. Er zullen projectgroepen worden samengesteld. De komende tijd zullen wij actief op zoek gaan naar personen die met dezelfde passie als wij zelf naar het onderwerp kijken en graag bij willen dragen. Er is behoorlijk wat werk aan de winkel. Zo streven wij er naar om wetenschappelijke en/of maatschappelijk onderzoeken te publiceren. Het gaat dan om gefundeerde informatie, waarbij de lezer het complete plaatje voor ogen krijgt. Alleen een eerlijke dialoog met feiten kan zorgen voor een sterkere positie van onze vuurwerktraditie.

    Meer informatie?
    Voor positief bij wil dragen aan ons initiatief wil ik vragen een bericht te sturen aan [email protected] Geef daarbij aan hoe je in de discussie staat en hoe je denkt bij te kunnen dragen. Wij nemen daarna snel contact met je op.
    Voor algemene vragen kan een bericht gestuurd worden aan [email protected]

  2. #2
    VWC-Lid Golddigger's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 november 2007
    Locatie
    Overal en nergens
    Berichten
    1.661
    Thanks
    2.188
    1.144 waarderingen in 424 posts
    Erg Erg Erg goed iniatief. Ik ben blij dat er nu daadwerkelijk iets gedaan is tegen de gekte om vuurwerk te verbieden.
    Zeker straks in aanloop richting oud&nieuw zal dit een uitkomst bieden voor ons, en kunnen wij voorstanders van het verbod wijzen op deze site.

    Van wie komt eigenlijk dit iniatief?

  3. #3
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Diverse bekende namen van de bekende sites doen mee, zowel voor als achter de schermen. We hebben dus een breed fundament en dat is belangrijk als je een vuist wilt maken. Nadrukkelijk spreken we niet van "de websites" maar van "de liefhebbers" die bijdragen aan het initiatief.

    Er is al veel werk verzet, maar er moet nog onnoemelijk veel meer gedaan worden. Dat kunnen we niet alleen, dus proberen we de komende maanden te groeien om de juiste mensen bij de juiste projecten te krijgen.

    Nick
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 juli 2005
    Locatie
    Apeldoorn (Gld)
    Berichten
    701
    Thanks
    351
    99 waarderingen in 46 posts
    Geweldig initiatief inderdaad. Hier kunnen we wat mee, een geweldig begin van de verdediging van de vuurwerkwereld.
    Het team is compleet met mensen van kennis die van dé topsites komen.

  5. #5
    VWC-Lid drummer 92's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 oktober 2006
    Locatie
    Twente
    Berichten
    202
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Dit is echt een geweldig initiatief. De site ziet er erg netjes uit. Er is duidelijk uitgelegd wat jullie standpunt is en wat jullie doelstellingen zijn. Er zijn ook al een paar interessante artikelen te lezen die goed laten zien dat meneer bonte en zijn volgelingen lang niet altijd gelijk hebben.
    Kortom, gewoon een top site. Ga zo door mannen

  6. #6
    VWC-Lid ilvan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    1.863
    Thanks
    114
    192 waarderingen in 97 posts
    Geweldige site! ik kan niet anders zeggen!

    Ik zal binnenkort een artikel schrijven over deze site. Dit artikel ga ik dan plaatsen op: http://tegenstaakthetvuren.hyves.nl/

    Aangezien we op deze hyve 1120 leden hebben, en iedereen altijd een mail ontvangt van een nieuw bericht of een nieuw artikel van een hyve waar diegene lid van is, komt het er op neer dat er straks zo'n 1120 mensen ook op de hoogte zijn van deze site.




  7. #7
    VWC-Lid roelwijngaarden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 juni 2007
    Berichten
    400
    Thanks
    537
    1.213 waarderingen in 220 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeko Bekijk bericht
    Prachtig initiatief, misschien dat we nu eens een keer fatsoenlijk worden genomen door de media. En dat er een keer positiviteit gemeld kan worden vanuit vuurwerkland.
    Klopt, Jeko; dat is één van de 'zwaardere' doelstellingen van vuurwerktraditie.nl; proberen om de publieke opinie de andere kant op te krijgen, de media had in z'n sensatie beluste houding vrij spel. Ook de anti's die met halve feiten, uit het lood getrokken onderzoeken en grove leugens hun zin proberen te krijgen ondervonden weinig tot geen weerstand. Dat hopen we te veranderen door vuurwerk positief in het licht te zetten. De website is een begin, verdere plannen worden uitgewerkt. grtz, roel.
    www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Mannen, sinds kort staat er op de website een enquete:
    Vuurwerk, een traditie?
    Het zou mooi zijn als jullie die allemaal invullen.


    Ikzelf ben momenteel bezig met een studie over dit onderwerp. De uitkomsten zal ik binnenkort op www.vuurwerktraditie.nl plaatsen.
    Waarom dit zo belangrijk is zal ik jullie vertellen: er zijn de laatste tijd nogal wat lieden die beweren dat Nederland nooit een vuurwerktraditie heeft gekend en dat het afsteken van vuurwerk op oudejaarsavond pas sinds de jaren 1970 door de hier wonende Chinezen in Nederland is geintroduceerd.
    Een schop tegen onze zere been, en dat het niet zo is zullen de uitkomsten ook laten blijken.

    Hebben jullie nog een opa die iets meer kan vertellen over het afsteken van vuurwerk vroeger?
    Het zou leuk zijn als je hem zou intervieuwen hier over. Helemaal geweldig als je dit intervieuw op dit forum wil plaatsen.
    We kunnen dit soort materiaal goed gebruiken.
    Laatst gewijzigd door moontan; 11 juni 2009 om 13:27

  9. #9
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Vuurwerkgebruik door particulieren (want daar gaat het hier om) in Nederland gaat zeker terug tot voor de eerste wereldoorlog, al was het toen nog niet echt gestruktureerd. Begin vorige eeuw waren er drie soorten gerelateerde activiteiten om het oudejaar weg te knallen:

    - Carbid melkbusschieten
    - Geweerschoten/pistoolschoten in de lucht (Waar kwamen die patronen daarna terecht?? Hoor ik je denken.)
    - Geimporteerde vuurwerkjes (uit China of Duitsland)

    Pas na de tweede wereldoorlog ontwikkelde het consumentenvuurwerk zich verder. Pistoolschoten (salutes) geraakten uit gebruik door regelgeving. Carbidschieten is er altijd in gebleven, maar toch vooral in de meer agrarische delen van Nederland. Het afsteken van rotjes en andere kleine vuurwerkjes kwam in de jaren 50 langzaamaan in de mode. Veel import uit diverse windstreken en eigenlijk zonder restrictie. Duitsland had toen reeds een goed aantal vuurwerkfabrieken lopen en in Nederland kwam de productie ook op gang.

    Er is natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar ik hou het even relevant aan de stelling. Ik stel dat het gebruik van consumentenvuurwerk voor het eerst gesignaleerd is aan het begin van de vorige eeuw (1900-1910) en dat deze na beide wereldoorlogen pas goed verder tot ontwikkeling is gekomen. E.e.a. gebaseerd op overlevering en verhalen van opa's en oma's. Foto's of documenten die deze stellingen bekrachtigen zijn uiteraard welkom. Feiten tellen immers zwaarder dan aannames.

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

  11. #11
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Haha, nog voor ik het aan je kon melden heb je het al gevonden, super
    Ik zie dit als een extra "vangpost" voor publiek. Vanmiddag live gezet.

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Oke, neen ik dacht eerst aan een naaper, maar gelukkig is dat niet zo.
    Goede zaak Nick, hoe meer hoe beter

  13. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    6 september 2009
    Berichten
    48
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Ik heb dit zojuist gekopieerd van tequila slamer (i hope you don`t mind) omdat ik vind dat hij hier wel een punt heeft.:

    Haha, ja, precies. Als een dronken kok de helft van zijn vinger afsnijd worden de messen ook niet hetzelfde behandeld als men vuurwerk behandeld. Toch zijn er talloze mensen die zich per ongeluk in de vingers snijden, en dan heb ik het niet eens over mensen die opzettelijk andere mensen verwonden.
    Je hoort nooit iets over het mes, altijd over de dader (zoals het hoort) maar met vuurwerk is het over het algemeen ` het vuurwerk` en in mindere mate de dader.
    Hoezo scheef, krom, blind, doof en een plaat voor je harses?!

  14. #14
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Dank voor je bijdrage, Robert john jacques!

    Vergelijkingen te over inderdaad. Vuurwerk wordt niet eerlijk beoordeeld in Nederland. Verreweg het meerendeel aan letselgevallen of overlast is terug te brengen tot het gedrag van een of meer individuen. Het vuurwerk deed vrijwel altijd waar het voor gebouwd was.

    Letsel door roekeloos gedrag is verder grof in te delen in:

    - onwetendheid; mensen weten soms niet beter.
    Aanpak: meer voorlichting en aandacht voor een veilig gebruik!

    - baldadigheid; stoer doen en "expres" de veiligheidsregels niet volgen.
    Aanpak: strengere en tijdige handhaving!

    - dronkenschap; vuurwerk en alcohol gaan slecht samen.
    Aanpak: voorlichtingscampagnes om consumenten hierop te wijzen (SIRE? Consument en Veiligheid?) en strengere handhaving

    De discussie omtrent vuurwerk moet eerst eerlijk gemaakt worden. Hoe doen we dat? Door de feiten en statistieken te verzamelen en deze kritisch tegen het licht te houden. Stel vast waar het knelpunt zit en bepaal een effectieve aanpak. Zodra een goede discussie, gebaseerd op feiten, over consumentenvuurwerk gevoerd kan worden in Nederland zien wij 1 van onze belangrijkste speerpunten als volbracht. Helaas is er nog een lange weg te gaan.

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 november 2009
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    1.256
    Thanks
    1.362
    731 waarderingen in 273 posts
    Allereerst, zeker een goed initiatief!

    Waarom zouden tradities per se (heel) oud moeten zijn om te kunnen behouden? Ik zie het ook meer in de zin van wat wij nu als jaarlijks terugkomend fenomeen zien, zien onze overgroot kinderen dan toch ook als traditie?! Kortom, kun je als Nederlander zijnde dan geen nieuwe traditie (in)voeren?! Volgens mij gebeurt dat op allerlei andere vlakken ook (bijv. de WK-gekte) Wie bepaald er eigenlijk of iets een traditie is? De regering of de bevolking zelf? En zelfs als het de regering zou zijn, wij kiezen toch echt zelf de bestuurders van ons landje die ons vertegenwoordigen!

    Wat ik i.i.g. wel vind is dat we met zijn allen ernaar moeten streven dat die uitzonderingen die ons jaarlijkse feestje dreigen te verpesten met al die zinloze vernielingen en (extreem) geweld naar o.a. hulpverleners toe (ik vraag mij altijd af hoe deze klinken als ze zelf zwaar gewond zijn geraakt en niet op tijd geholpen kunnen worden door oponthoud door mede oproerkraaiers) worden aangepakt. Neem nu dat initiatief dat de burger ertoe moet aanzetten e.e.a. te filmen (of fotograferen met de mobiel) als men iets dergelijks ziet gebeuren, dat vind ik nu eens een goed streven. Eens kijken of men daar dan gehoor aan geeft op zo'n moment en dan niet de kop in het zand steekt als het zover zou zijn. Zo van "ik heb niks gezien hoor".

    Moe word ik ook van al die mensen die zogenaamd groen denken in december (O wat is dat vuurwerk slecht voor het milieu) en de rest van het jaar lekker rondtoeren in hun benzine slurpende bakken of 3x per jaar lekker ver weg op vakantie gaan met het vliegtuig...daar word ik nou groen van.

    Zo genoeg even. Moest ook even stoom afblazen.
    Laatst gewijzigd door FireDragon; 3 maart 2011 om 16:02 Reden: spelfoutje aangepast

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •