Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Vuurwerkverbod Middelburg staat of valt met goede controle'

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    'Vuurwerkverbod Middelburg staat of valt met goede controle'

    MIDDELBURG - Begrip is er wel voor het vuurwerkverbod op de Vlasmarkt in Middelburg. Maar of het helpt? ,,Dat zal helemaal afhangen van de controle'', reageren betrokkenen.

    ,Je kunt wel zéggen dat iets niet mag, maar hoe controleer je daarop?'', vraagt Thijs van den Berge van café De Heren zich af. ,,Hoe weet je van wie het was? De rottigheid vorig jaar kwam van klanten en passanten, niet van ondernemers en bewoners.''

    Controle, daar hangt het van af of dit dé oplossing is, vindt ook Loes Souisa. Zij en haar man Rinus waren tot voor kort nog eigenaar van Fine Line Tattoo aan de Vlasmarkt. Mede namens ondernemers en bewoners trok Loes begin dit jaar hard aan de bel bij de gemeente over de enorme schade door vuurwerk. Maar een vuurwerkverbod? ,,De Vlasmarkt is geen risicogebied. Het probleem ligt in de productie en handel van dit soort illegale vuurwerkbommen. Dáár moet iets aan gebeuren, maar dat is een landelijk probleem. De tijd moet leren of het door dit vuurwerkverbod op de Vlasmarkt op een andere plek zal escaleren.''

    Goeie vraag

    Want om de hoek mag wel vuurwerk worden afgestoken. Op de Markt, in de Kromme Weele. Braai/Tapperij De Mug zit precies op het hoekje met de Kromme Weele. Dus als ze aan de zijkant wel vuurwerk mogen afsteken, wat helpt het dan dat het aan de voorkant niet mag? ,,Goeie vraag'', reageert Mikkie van Ossenbruggen. Of de ruit er nu aan de voorkant of aan de zijkant uit knalt, schade wil ze sowieso niet hebben. ,,De Mug is niet open met oudjaar, maar ik blijf die nacht wel boven de zaak. Vanwege de vrees dat er wat kan gebeuren.''

    Om die reden vindt ze een vuurwerkvrije zone al met al toch een goed idee. ,,Dat geeft in ieder geval was rust. Dus ja, ik sta er wel achter. Als er tenminste goed gecontroleerd wordt. Als ondernemer kun je er niet op letten. Het kunnen passanten zijn die toch vuurwerk afsteken en daar heb je geen zicht op. Je kunt hooguit je gasten aanspreken.''

    Groter vuurwerkfeest

    Lang niet alle horecazaken aan de Vlasmarkt zijn met de jaarwisseling open. En een aantal opent de deuren pas rond half één. Zoals Thijs van den Berge. Die is dan ook niet bang voor een verlies aan inkomsten doordat klanten naar cafés aan de Markt gaan omdat ze daar wel vuurwerk mogen afsteken.

    Loes Souisa vindt dat de gemeente in plaats van een vuurwerkverbod in één straat beter kan kiezen voor een groter vuurwerkvrij gebied en dan een groter vuurwerkfeest kan aanbieden. ,,Dan laat je zien dat je echt iets doet. Nu lijkt het vooral een lapmiddel voor één straat.''

    Beter toezicht

    Van Ossenbruggen is het daar niet mee eens. ,,Gezien de problemen van vorig jaar kan ik me deze maatregel wel voorstellen. Ik vind het niet erg dat de mensen die vuurwerk willen afsteken zich nu concentreren op de Markt. Dan kan de politie daar ook beter toezicht houden.''

    Van Ossenbruggen en Van den Berge zijn geen vuurwerkliefhebbers. Siervuurwerk vinden ze nog wel mooi. ,,Maar ik ben geen knaller'', lacht Van Ossenbruggen. Dat vanwege die zware knallen ook de mooie vuurpijlen verboden zijn, vinden ze stiekem toch ook wel een beetje jammer. Van den Berge: ,,Zeker voor de bewoners in onze straat die kinderen hebben.''

    Bron
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:
Working...
X