Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

‘Mijn rol was een laffe, die van de antiheld’

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    ‘Mijn rol was een laffe, die van de antiheld’

    Filmmaker Astrid Bussink overleefde de Enschede vuurwerk-ramp en verfilmde haar persoonlijke impressie. ‘Ik vond alleen een kandelaar van de Blokker terug.’

    U was aanwezig bij de vuurwerkramp op 13 mei 2000.

    Citaat uit haar internetdagboek op www.docster.nl: ‘Het was mooi vuurwerk. ...Tegen de zonnige heldere hemel had het iets vervreemdends. ‘Weet jij waar ik moet zijn?’ Ik draai me om, naast me staat een brandweerauto, de man in de auto vraagt me hoe hij met de wagen bij de loods kan komen.’

    U rende weg, anderen hielpen. De brandweerman zou sterven.

    Uit het dagboek: ‘Mijn rol was een laffe. De antiheld. De ouders van mijn vriend hielpen gewonden in een busje, de broer van mijn vriend rende terug het brandende huis in om mijn tas te redden, maar ik, ik wilde alleen maar wegrennen.’

    En nu woont u weer in een studentenhuis in Enschede en doet u onderzoek.

    ‘Maar het wordt niet echt een journalistieke film, meer een persoonlijke impressie. Ik studeerde op de kunstacademie en ging verhuizen naar Amsterdam. Alles was ingepakt. Toen ik later terugkwam, vond ik een verkoolde kandelaar van de Blokker terug en een blikje met de tekst: ‘Murphy’s law.’ Dat was van een biermerk.’
Working...
X