Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stilte voor de storm bij Koningsdal

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Stilte voor de storm bij Koningsdal

    UTRECHT - Er kan er maar één de grootste vuurwerkverkoper zijn. Dat is in deze provincie met afstand Koningsdal in Utrecht.


    Tot voor kort was Koningsdal de enige met een provinciale vergunning voor de opslag van meer dan 10.000 kilo vuurwerk. Maar dit jaar is daar het tentenverhuurbedrijf Witte in Eemnes bijgekomen. Gemakshalve rekenen we dan de diverse vuurwerkgroothandels in Veenendaal niet mee. En ook de politie Utrecht heeft zo’n ruime vergunning van de provincie, voor de opslag van in beslag genomen partijen illegaal vuurwerk.

    Bij Koningsdal aan de Koningsweg - de rest van het jaar beter bekend als Intratuin - ligt in de bunker het vuurwerk hoog opgetast. Alles is klaar voor de driedaagse vuurwerkexercitie die vanaf morgen moet plaatsvinden. Van bunkeropslag naar snijruimte (waar de dozen worden geopend), naar de raapkluis (waar de bestellingen worden samengesteld) en vervolgens naar de wachtende klanten aan de balie.

    Aan diezelfde balie is het in de dagen voorafgaand aan de verkoop nog opvallend rustig. Behalve dan dat grote schermen alvast een voorproefje te zien en vooral te horen is van het geknal dat is aan te schaffen.

    ,,Het is de stilte voor de storm, zegt Ben Jongerius, opperhoofd van de vuurwerkverkoop. ,,Ik verwacht dat er straks meer mensen naar onze balie zullen komen om te bestellen.’’

    Anderzijds, steeds meer mensen bestellen hun vuurwerk vanachter de pc, een landelijke trend die ook bij Koningsdal merkbaar is. Het heeft voor zowel de klant als Koningsdal voordelen. Jongerius: ,,Wij weten welk vuurwerk er gewild is en kunnen de mensen die besteld hebben spreiden over de drie dagen. Zo kunnen we ze een VIP-behandeling geven: ze hoeven maar minimaal te wachten, krijgen een oliebol én gratis extra vuurwerk.’’

    Vraag Jongerius wat er dit jaar nieuw is en hij begint meteen een verhaal over het grotere asortiment 500 grams potjes. Maar opvallender is natuurlijk het Gerard-Joling- maak-me-gek-pakket. Na de dekbedden, zonnebrillen en al die andere merchandise is zet BN’er Joling nu ook z’n eigen vuurwerk in de markt, in gelimiteerde oplage. Met in het pakket naast vuurwerk ook een Joling-kalender en dito badhanddoek.

    De volkszanger staat in de folder zelfs afgebeeld met heuse Koningsdalcap. Jongerius: ,,We waren bij de kick-off en hebben Gerard even snel met onze pet gefotografeerd. BN’er vuurwerk is een nieuwe ontwikkeling.’’ Met een veelzeggende glimlach: ,,Wat mij betreft komen er ook Katja-Schuurman-knallers.’’

    Jongerius polste en passant Joling ook nog even voor een optreden. ,,Dat kost 10.000 euro per half uur. Dat werd me toch wat te gek.’’

    Landelijk wordt er naar verwachting 50 miljoen euro aan vuurwerk besteed. Maar wat gaat er bij Koningsdal over de balie? Weer die glimlach. ,,Een fractie van al die miljoenen. De tijd dat er heel veel mee verdiend werd, is voorbij. De veiligheidseisen zijn hoog. We hebben ter waarde van een grote villa in de bunker moeten investeren. Dat moet terugverdiend worden. Maar vuurwerk blijft interessant, omdat we zo groot zijn.’’

    Over geld gesproken: het duurste attribuut in zijn winkel is een 500 grams cake met de naam Whale. Goed voor 97 zogenoemde multishots met palmeffecten. Binnen een minuut of twee is 79 euro aan pret weer voorbij. ,,Tja, de mensen hebben het ervoor over.’’

    Jongerius zelf zal vlak na de jaarwisseling ook het een en ander de lucht in schieten. ,,Ik kom niks tekort.’’

    Zijn favoriet? ,,De professionele stylepotten zoals de Whale. Eén keer aansteken en het blijft knallen. Pijlen knallen pas hoog in de lucht, zo’n potje op een meter of 15. Dan beleef je de knal veel intenser.’’
Working...
X