Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[INFO] Veilig een blok afsteken

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    [INFO] Veilig een blok afsteken

    Sier/knal blokken zijn natuurlijk erg mooi en onder de freaks erg gewild, maar er kan nogal wat fout gaan tijdens het afsteken van een blok. Met dit topic hoop ik duidelijk te kunnen maken waar je op moet letten als je een blok gaat afsteken.

    Inhoud:
    Vervoeren van professionele blokken.
    Het opslaan van blokken.
    Voordat je een blok gaat afsteken.
    Locatie.
    Veilige afstanden.
    Vastzetten van blokken.
    Het afsteken van een blok.
    Weersomstandigheden.


    Het vervoeren van professionele blokken:
    Voordat je een professioneel blok kan afsteken moet je het eerst vervoeren naar je huis of een andere plek waar het heen moet. Zorg dat de blokken rechtop in de auto staan,dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld bij een mortierblok de stijglading onder de shelletjes vandaan schuift met tot gevolg dat de shelletjes niet hoog genoeg worden geschoten of zelfs in het blok kunnen blijven hangen.
    Dus zet de blokken rechtop in de auto om dit soort dingen voor te zijn.


    Het opslaan van blokken:
    Als je de blokken verkeerd opslaat kan dit ook gevolgen hebben tot de veiligheid van zo'n blok. Als je de blokken bijvoorbeeld lang opslaat in een vochtige ruimte dan kan bijvoorbeeld de stijglading vochtig worden en niet goed werken en daadoor worden de bombettes/shell's niet hoog genoeg afgeschoten.

    Verpak de blokken bijvoorbeeld in grote ''horeca'' zakken, dit zijn hele grote zakken van heel sterk plastic. doe een blok in zo'n zak en doe er een vochtvreter of een paar handjes rijst bij en knoop de zak dicht.

    Ook kan je de blokken gewoon in een ruimte opslaan met vochtvreters in die ruimte.


    Voordat je een blok gaat afsteken:
    Een professioneel blok heeft meestal 2 lonten, één lont is voor het los afsteken van het blok (het Visco lont) en één lont is om bijvoorbeeld door te lonten in shows of om electrisch te schieten (het Quickfuse lont).Het quickfuse is erg snel lont dus zorg er altijd voor dat je het visco lont aan steekt en een stuk verlengt met +- 10cm visco lont, en bijvoorbeeld het quickfuse lont afplakt met tape of iets dergelijks om te zorgen dat er geen vonken kunnen overslaan.

    De blokken zitten vaak in een kartonnen doos met "flappen'' er aan, voordat je een blok afsteekt zorg je ervoor dat deze ''flappen'' er af zijn gescheurd of vast zijn getaped. Of je haalt gewoon het blok zelf uit de kartonnen doos zodat er zowiezo geen problemen kunnen ontstaan met de ''flappen'' die bijvoorbeeld boven het blok gaan hangen en de baan van de ''bombettes/shells'' veranderen of vertragen.


    Locatie:
    Voordat je een blok veilig kan afsteken moet je er een geschikte locatie voor hebben. Steek dit vuurwerk ook nooit af in een straat of iets dergelijks, zorg ervoor dat je het afsteekt op bijvoorbeeld een pleintje/veldje of een andere open plek waar je ook geen last hebt van bomen etc voor de fan en Z shaped blokken. Ook moet je er voor zorgen dat het eventuele publiek op een veilige afstand kan staan.

    Zorg er ook voor dat de plek waar je een blok afsteekt een platte/harde bodem heeft zodat het blok niet schuin staat of iets dergelijks.

    Veilige afstanden:
    Vuurwerk is geen speelgoed en je dient er dus ''veiligheids afstanden'' voor te nemen. je moet het caliber in millimeters van het blok veranderen in meters afstand.

    30millimeter = 30meter
    63millimeter = 63 meter
    etc etc.


    Het caliber in millimeters is altijd terug te vinden op de verpakking van het blok.


    Vastzetten van blokken:
    Tijdens het leeg schieten van een blok komt er veel kracht vrij dus vaak is het nodig om een blok vast te zetten.
    Als een blok heel breed en laag is dan is het niet noodzakelijk om het blok vast te zetten,als een blok bijvoorbeeld heel hoog is en niet zo breed is dan is het echt nodig om dit blok vast te zetten om te voorkomen dat het blok omvalt of bijvoorbeeld gaat wankelen.
    Fan shaped blokken moet je altijd vast zetten want zoals je op de foto's kan zien heeft de onderkant van een fan shaped blok een kleiner oppervlak als de bovenkant van het blok, hierdoor kan het blok omvallen of gaan wankelen en dat kan zéér gevaarlijk zijn.

    Verstevigen met zandzakken:
    Omring het blok met zandzakken van 10-25 kilo zodat het blok stevig op de grond staat en daardoor niet kan omvallen. leg de zandzakken strak tegen het blok aan en voel even of het blok stevig genoeg staat.





    Ingraven van een blok:
    Graaf het blok voor 3/4 in zodat het blok geen kant op kan, als het rond oud en nieuw dreigt te gaan vriezen zorg dan dat je het gat voor het blok al hebt gegraven want als de bodem is bevroren is het geen pretje om nog een gat te 'hakken'' voor het blok.




    Vastzetten aan paaltjes/latjes:
    Zet het blok neer op de plek waar je hem wilt afsteken en sla aan twee zijde van het blok een paaltje/lat een flink stuk de grond in en tape het blok vast aan de paaltjes of zet het blok vast met spanbanden aan de paaltjes.
    Let op: zorg ervoor dat de paaltjes niet boven het blok uit steken (vooral bij fan en z-shaped blokken etc) hierdoor kunnen de bombette's/shelletjes van richting worden veranderd doordat ze tegen het paaltje aan schieten.







    Het afsteken van een blok:
    Nu weet je hoe je het blok moet vervoeren,opslaan,voorbereiden,vastzetten en je weet hoe je de afstanden/locatie kan bepalen maar nu moet je het blok nog veilig aansteken.

    Om veilig een blok af te steken gebruik je bijvoorbeeld een pyrotorch of een ''creme brulee'' brandertje, ook kan je een blok electrisch ontsteken.
    Als je het blok met een creme brulee brandertje of pyrotorch af steekt zorg er dan voor dat je dit altijd met gestrekte arm doet en nooit met je hoofd boven het blok.

    Neem na het aansteken van je blok een veilige afstand om te genieten van het blok.


    Weersomstandigheden:
    Steek bijvoorbeeld geen blokken af met harde wind. Door de harde wind kunnen de bombettes/shell's niet hoog genoeg komen door bijvoorbeeld tegen wind of ze waaien bijvoorbeeld schuin door de lucht wat ook gevaarlijk kan zijn.
    Ook ''verwaaien'' de effecten van de blokken met sterke wind en dat is erg zonde.
    Denk ook bij hardere wind aan de windrichting. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de wind niet richting het publiek/rieten daken gericht staat, hierdoor kunnen brandende deeltjes in het publiek/rieten dak terecht komen.

    Tijdens dichte mist is het ook niet handig om een blok af te steken. Ten eerste zie je dan niet goed waar je loopt als je weg rent van het blok als je het hebt aangestoken en daardoor kan je vallen of iets dergelijks. Ook zijn de effecten niet goed zichtbaar in dichte mist en dat is erg zonde van het blok.


    LET OP, het vuurwerk wat hier word besproken is alleen voor professioneel gebruik en het bezit van dit vuurwerk is daarom ook strafbaar!!!
    Wij zijn niet aansprakelijk voor enige gevolgen met betrekking op het gebruik van dit vuurwerk.


    Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en als je vragen/opmerkingen hebt post het gerust in dit topic en wacht op je antwoord.


    Groeten,
    Kruitsnuiver....
    Laatst aangepast door kruitsnuiver; 1 December 2007, 15:59.
    Once a pyro, always a pyro

    #2
    Goeie info, netjes uitgewerkt

    Comment


      #3
      Grote klasse Kruitsnuiver.
      Heel goed uitgewerkt. Het is een belangrijk item.
      Ik hoop dat veel mensen het zullen lezen.
      Voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar.

      Comment


        #4
        Er zijn nu ook foto's bij geplaatst met betrekking tot het vastzetten van blokken.

        Kruitsnuiver..
        Once a pyro, always a pyro

        Comment


          #5
          ik zou de paaltjes niet op deze manier bevestigen als het een fanshaped cake betreft. Zo kunnen de paaltjes minder druk van de cake overnemen.




          bij het bovenstaande blok wordt eerst de voorste rij afgevuurd waarna de 2e, 3e enz. De kracht die daarbij vrij komt, (vanuit het punt van de bovenstaande foto gezien) drukt het blok naar voren. En niet naar de zijkanten waar nu de paaltjes staan. De paaltjes zou ik dus voor het blok en er achter plaatsen.

          Overigens wanneer iemand onbewust voor langere paaltjes heeft gekozen, wordt de vulling van de F-shaped cake tegen de paal aan geschoten. Wanneer de paaltjes er voor en achter staan is dit uitgesloten.

          verder erg goed samen gesteld! weer een goed toevoegsel aan de site
          Grtz Lev-he

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Lev-he
            ik zou de paaltjes niet op deze manier bevestigen als het een fanshaped cake betreft. Zo kunnen de paaltjes minder druk van de cake overnemen.


            bij het bovenstaande blok wordt eerst de voorste rij afgevuurd waarna de 2e, 3e enz. De kracht die daarbij vrij komt, (vanuit het punt van de bovenstaande foto gezien) drukt het blok naar voren. En niet naar de zijkanten waar nu de paaltjes staan. De paaltjes zou ik dus voor het blok en er achter plaatsen.

            Overigens wanneer iemand onbewust voor langere paaltjes heeft gekozen, wordt de vulling van de F-shaped cake tegen de paal aan geschoten. Wanneer de paaltjes er voor en achter staan is dit uitgesloten.

            Grtz Lev-he
            over die paaltjes verplaatsen ben ik het niet eens...zoals je ziet loopt dit blok schuin naar beneden af, als je de paaltjes aan voor en achterkant doet dan zit de spanband niet heel erg stevig en zakt snel naar beneden waardoor het blok helemaal los komt te staan, door de paaltjes word dat groot en deels verholpen.
            Dus daarom leek ons dit de beste manier, maar je zou ook nog extra paaltjes kunnen plaatsen voor en achter ( dat je aan elke zijde van het blok paaltjes hebt staan ).

            over de lengte van de paaltjes geef ik je gelijk, dit was ik er vergeten bij te zetten. Bedankt

            Kruitsnuiver..
            Once a pyro, always a pyro

            Comment


              #7
              Opzich een goed topic alleen meestal heb je met oudjaarsomstandigheden maar 1 optie om vast te zetten en dat is de eerste die met zandzakken, want de grond zal vaker bevroren zijn dan zacht en dan gaat paaltjes erin slaan of ingraven vrij moeilijk want ik denk dat weinig mensen met oudjaar zich helemaal te moeten uitsloven voor een blok want wees eerlijk de Nederlander heeft alles het liefst makkelijk zo ook bij deze.

              Ik mis nog 1 handige vastzet tip van tony op FPM en dat is die van een ijzerenplaat met daarop een paaltje gelast die handig is voor het vastzetten van blokken die hoger zijn dan breed, wel het paaltje zo maken dat het iig niet boven het blok uitsteekt.

              Maarja voor de rest is alles goed en duidelijk uitgelegt, topper!!

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pyromaster
                Ik mis nog 1 handige vastzet tip van tony op FPM en dat is die van een ijzerenplaat met daarop een paaltje gelast die handig is voor het vastzetten van blokken die hoger zijn dan breed, wel het paaltje zo maken dat het iig niet boven het blok uitsteekt.
                Kijkt u eens, daar had ik een appart topic over gemaakt, er komen ook nog foto's op te staan van zoals jij al zei een ijzere plaat met een paaltje er op vast gemaakt.

                HIER staat dat topic.

                Voor de rest over dat paaltjes in de grond slaan etc, je hebt gelijk dat rond oud en nieuw de grond vaak erg hard/bevroren is. maarja we blijven vuurwerkfreaks en dan heb je zo af en toe de drang om iets af te steken (bijvoorbeeld in de zomer tijdens een verjaardag ofzo iets) en dan kan je het blok wel ingraven of aan paaltjes vast maken hehe

                Groeten,
                Kruitsnuiver..
                Once a pyro, always a pyro

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kruitsnuiver
                  Kijkt u eens, daar had ik een appart topic over gemaakt, er komen ook nog foto's op te staan van zoals jij al zei een ijzere plaat met een paaltje er op vast gemaakt.

                  HIER staat dat topic.

                  Voor de rest over dat paaltjes in de grond slaan etc, je hebt gelijk dat rond oud en nieuw de grond vaak erg hard/bevroren is. maarja we blijven vuurwerkfreaks en dan heb je zo af en toe de drang om iets af te steken (bijvoorbeeld in de zomer tijdens een verjaardag ofzo iets) en dan kan je het blok wel ingraven of aan paaltjes vast maken hehe

                  Groeten,
                  Kruitsnuiver..
                  Ohh haha, had dat topic niet gezien, thnx voor de link, naja ik dacht dat het misschien ook handig was geweest om het hier in te vermelden dus zodoende.
                  Tja wat je zegt over vuurwerkfreaks kan ik me heel goed bij indenken

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kruitsnuiver
                    ... maarja we blijven vuurwerkfreaks en dan heb je zo af en toe de drang om iets af te steken (bijvoorbeeld in de zomer tijdens een verjaardag ofzo iets) en dan kan je het blok wel ingraven of aan paaltjes vast maken hehe ...
                    Klopt. Zo heb ik de tip met de paaltjes en een spanband vorig jaar succesvol toegepast met diverse artikelen in Engeland (Guy Fawkes). Omdat we toch wel wat zwaarder spul afstaken (500 grams starmines, 1200 grams cakes, kilofontijnen) waren we genoodzaakt om dit toch een eindje uit de bewoonde wereld te doen. Van het sjouwen met die blokken heb ik al bijna een hernia overgehouden, dus laat staan dat we met zandzakken zijn gaan slepen

                    Verder gebruik ik voor de middelgrote cakes meestal ductape om ze te fixeren. Stel dat je 6 cakes wilt koppelen, bijvoorbeeld 3x Thundering Heaven en 3x Thunder Salvo, dan zou ik deze zo praktisch mogelijk positioneren en tegen elkaar zetten. Dan de doorlont aanbrengen (ik gebruik graag quickmatch, zodat alle blokjes bijna gelijk gaan schieten) Daarna de 6 blokjes aan elkaar fixeren middels transport- of ductape. (zorg dat je de lontjes ontziet!). Fixeer tenslotte de hoofdlont mbv een stukje schilderstape. De blokjes zorgen nu gezamenlijk voor een stabiele basis. Meestal zet ik deze dan nog (al dan niet gefixeerd) in een sinaasappeldoos die je gratis bij de lokale supermarkt kunt halen. Zo kun je ze makkelijke vervoeren naar de plek waar je je opstelling gaat schieten.

                    Groetjes,
                    Cameo
                    Laatst aangepast door Cameo; 7 August 2006, 17:37.
                    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
                    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

                    Comment


                      #11
                      Ik heb nog wel een vraagje over iets wat ik hier zo gauw niet zie staan.

                      Dat rode/gekleurde papier bovenop een blok,
                      kun je dat het beste laten zitten of er af halen?

                      Je ziet wel eens dat men dat eraf haalt, maar heb je dan niet het gevaar dat er vonken in de overige buizen terecht komen?

                      Of is het juist wel beter om het eraf te halen?
                      Bijvoorbeeld omdat het opstijgen dan beter/makkelijker gaat?

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door leo303 Bekijk bericht
                        Ik heb nog wel een vraagje over iets wat ik hier zo gauw niet zie staan.

                        Dat rode/gekleurde papier bovenop een blok,
                        kun je dat het beste laten zitten of er af halen?

                        Je ziet wel eens dat men dat eraf haalt, maar heb je dan niet het gevaar dat er vonken in de overige buizen terecht komen?

                        Of is het juist wel beter om het eraf te halen?
                        Bijvoorbeeld omdat het opstijgen dan beter/makkelijker gaat?
                        Laat er maar lekker opzitten, het schiet er dwars doorheen en je hebt er geen last van en als je het papier er nu op laat zitten of niet hij bereikt de juiste hoogte wel.

                        Comment


                          #13
                          Kruitsnuiver, ik wil nog even terugkomen op je zeer nuttige topic.
                          Weet je ik zit mij voortdurend lekker te maken door naar de filmpjes van Alpeco te kijken (spektakelvuurwerk)
                          Daar zitten blokjes bij die ik zeer graag in mijn assortiment zou willen hebben.
                          Alleen ik woon in een smalle straat.
                          Zijn er blokjes van Alpeco die wel kunnen in een smallere straat of raad je dit af?
                          Gaarne je advies in deze.

                          Comment


                            #14
                            De 49 sh potten die niet fanshaped zijn, kunnen wel in een smalle straat. De 500-grammers die je onlangs hebt afgestoken komen daarbij al flink in de buurt. Aan de grote profblokken moet je niet beginnen, dit is echt te heftig. Zeker de fanshapes. Wij stonden bij de Alpeco-demo bij de schieter op ca. 20 meter van de grote blokken en dan moest je toch af en toe de crackling uit je haar kammen.

                            Groet, Mantronix

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door mantronix Bekijk bericht
                              De 49 sh potten die niet fanshaped zijn, kunnen wel in een smalle straat. De 500-grammers die je onlangs hebt afgestoken komen daarbij al flink in de buurt. Aan de grote profblokken moet je niet beginnen, dit is echt te heftig. Zeker de fanshapes. Wij stonden bij de Alpeco-demo bij de schieter op ca. 20 meter van de grote blokken en dan moest je toch af en toe de crackling uit je haar kammen.

                              Groet, Mantronix


                              Dank je Mantronix. ik neem je advies van harte over.
                              Dan beperk ik mij tot de 49 shots potten. Jij bedoelt met name de Bornio enz. zeker?
                              Bedankt en groeten,
                              Moontan

                              Comment

                              Working...
                              X