Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uit huis gezet om 900 kilo vuurwerk

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Uit huis gezet om 900 kilo vuurwerk

    Uit huis gezet om 900 kilo vuurwerk
    Door MAARTEN VENDERBOSCH


    SCHALKWIJK -
    Omdat er november vorig jaar 900 kilo illegaal vuurwerk in zijn schuur werd gevonden, moet een 39-jarige Schalkwijker uiterlijk 1 augustus samen met vrouw en twee zoons zijn huurhuis verlaten.


    Foto ANP

    Dat heeft de Utrechtse rechter bepaald in het kort geding dat de Schalkwijker had aangespannen tegen zijn verhuurder, Dr. Schaepman in Houten.

    Schaepman vindt dat verdachte én zijn eigen gezin én de buurt onacceptabel in gevaar heeft gebracht door de partij explosieven te verbergen. Op die grond werd de huurovereenkomst door de kantonrechter ontbonden.
    Het geding heeft er wel toe geleid dat de familie niet al binnen twee weken, maar pas in de zomer vertrokken moet zijn.

    De Schalkwijker is zwaar verbolgen over de uitspraak. ,,Ik zat fout met dat vuurwerk, en ik vind het terecht dat ik daarvoor beboet ga worden. Maar door mij uit huis te zetten, zijn ook mijn vrouw en kinderen de dupe. Ik word zo dubbel gepakt.’’
    Hij vervolgt: ,,Als je wiet kweekt, weet je van tevoren dat je uit huis wordt gezet als ze je pakken. Maar ik wist niet beter of er stond alleen een fikse bekeuring op illegale opslag van vuurwerk. Wij zijn een echt Schalkwijks gezin, dat zo het dorp wordt uitgejaagd.’’

    Volgens een woordvoerster van Schaepman staat de Schalkwijker inderdaad op de zwarte lijst. Hij kan daardoor nergens anders in de gemeente Houten een woning huren. ,,Maar of je nou wiet kweekt of illegaal vuurwerk in je schuur hebt liggen, dat maakt ons niet uit. Waar het om gaat, is dat je je omgeving ermee danig in gevaar brengt. Dat is niet acceptabel. Overigens, sinds de vuurwerkramp in Enschede weet iedereen dat er strenge regels zijn gebonden aan vuurwerkopslag. Dat zal meneer heus óók wel bekend zijn geweest.’’
    Raadsman S. Kaai van de Schalkwijker overweegt in hoger beroep te gaan.


    Bron

    #2
    ’Ik dacht: da’s makkelijk verdiend’
    Door MAARTEN VENDERBOSCH

    HOUTEN -
    Elles Miltenburg heeft een fout gemaakt. Daarvoor wil hij boeten. ,,Maar wat ons nu overkomt gaat te ver.


    Elles en Klazina Miltenburg moeten hun huis uit. FOTO MARNIX SCHMIDT

    Mijn hele gezin wordt zwaar gestraft voor die ene misstap.’’
    De Schalkwijker zat in de kroeg. Een paar maten wilden Chinese duizendklappers. ,,Ik zei: ik ga ze wel halen. Want ik dacht: dat is makkelijk verdiend.'' Op een vrijdag in november huurde hij een boedelbakje, reed naar België, en keerde terug met 47 rollen duizendklappers. Die partij sleepte hij naar de garage. ,,Ik stapelde wat autobanden om de dozen heen, zeiltje erover, klaar.''

    Zondag zouden z'n maten de bestelling ophalen. Er werd gebeld dat het maandagavond werd. Maandag overdag stond de politie op de stoep. Die nam 900 kilo vuurwerk in beslag. Dat wordt een fikse boete, dacht Miltenburg. Maar daar bleef het niet bij. Verhuurder Dr. Schaepman stuurde een brief. De Miltenburgs werden uit hun huis gezet. ,,Ik kon het niet geloven. Er viel niet één keer over te praten.''

    Miltenburg (39) woont al zijn hele leven in Schalkwijk. Klazina werkt in de Spar, de enige supermarkt in het dorp bij Houten waar iedereen elkaar kent. ,,Fijn, maar nu ook wel moeilijk.’’
    In april diende de rechtszaak. Uitzetting dreigde per 1 mei. Een buurman begon een handtekeningenactie. ,,Hij was óók boos op me. Hij zat pal op dat vuurwerk. Maar uitzetting, dat vond-ie te ver gaan.''

    In een begeleidende brief gaat Elles voor de buurt diep door de knieën. Hij wil een tweede kans van Schaepman, in Schalkwijk. Bij Schaepman kwamen telefoontjes binnen van huurders die zich afvroegen hoe ze moesten reageren. De verhuurder reageerde zélf door een brief de buurt in te sturen. Schaepman zou zich niet tot andere gedachten laten brengen.

    Afgelopen maandag bepaalde de rechter at Miltenburg nog tot 1 augustus de tijd krijgt een ander huis te vinden. Elles: ,,Ik moet m'n dorp uit, en m'n gezin ook. Jordi van elf gaat hier naar school. Jeffrey is 15, hij voetbalt voor Schalkwijk. In elk geval zíj verdienen die tweede kans.'' Klazina: ,,We kijken nu naar Nieuwegein. Als ze ons daar tenminste wél willen hebben.''

    Bron

    Comment


      #3
      Een straf is wel op zijn plaats, want de wet wordt overtreden.
      Maar een huisuitzetting vind ik te ver gaan. Wat kunnen de kinderen van dit echtpaar hier nu aan doen? Trouwens ze zullen toch wel ergens weer moeten wonen lijkt mij.
      Is de overtreder niet die persoon welke ze vorig jaar gepakt hebben omdat die openlijk op het internet handelde? En bij alle kopers (veel leden van AVP) huiszoekingen werden verricht? Of zit ik er naast.

      Comment


        #4
        Volgens mij was dat een andere.

        Maar uit je huis gegooid worden vind ik idd ook wel errug ver gaan
        Gerwin

        Comment


          #5
          Los van het feit of dat iemand iets doet wat niet mag vind ik dat woningbouwcoorperaties en huisbazen erg veel macht hebben.
          Laatst aangepast door bassie1978; 18 December 2017, 21:52.

          Comment

          Working...
          X