Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk verkooppunt brand af

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwerk verkooppunt brand af

    ’Ik zag het meteen, overal rook’
    door Marc Brink

    Dinsdag 28 maart 2006 - Den Bosch -
    Brand veroorzaakte gisteren vooral veel rookschade in het koopcentrum Mico aan de Lagelandstraat.

    De brandweer in actie bij Mico, de winkel waar gisteren brand uitbrak. Op de eerste verdieping is een kienhal gevestigd. Foto Marc Bolsius

    Vlammen zijn er niet te zien. Maar er komt veel gitzwarte rook uit het hoge pand op de hoek van de Lagelandstraat met Cypresstraat. Terwijl een agent in de harde wind staat te tobben met een rood-wit markeringslint kijken zo’n honderd belangstellenden op de stoep en in een plantsoen naar de brand die in koopcentrum
    Mico woedt.
    „Dit is jouw levenswerk, hè Mieke?“, zegt iemand tegen een vrouw van middelbare leeftijd. „Dat kun je wel zeggen“, antwoordt Mieke Spruijt. Haar zoon Johny exploiteert het bedrijf al geruime tijd. „Hij is vrijdag vertrokken naar Thailand voor vakantie. Maar hij weet het al. Hij zal wel snel terugkomen“, zegt zij.
    Mieke Spruijt was met haar man en een bezoeker in de zaak, die net geopend was. „Hij zei dat het licht was uitgevallen en dat er rook was. Ik zag het meteen. Overal was rook. Ik heb mijn tas gepakt en ben direct naar buiten gegaan. Ja, we hebben een brandblusser. Maar daar kon ik niet meer heen. Overal was rook. We konden nog maar net ontsnappen.“
    Ze heeft geen idee hoe de brand is uitgebroken. De bezoeker ook niet. Hij kan wel vertellen dat de sprinklerinstallatie ’werkte’. „Hij kwam voor een bakkie koffie. Maar die heeft hij niet gekregen“, zegt Spruijt.
    Zij is inmiddels omringd door een vijftal buurtbewoners. Keer op keer herhaalt zij haar verhaal. „Ik ken die verhalen wel van mensen die zeggen dat het zo snel gaat met brand. Dan dacht ik dat het komedie was. Maar het is echt zo.“

    Kienhal
    Op de eerste verdieping van het pand is een kienhal gevestigd die dagelijks geopend is. Uitbater Toon Brok krijgt van een een brandweerman de kans om de schade te bekijken. „Het ziet er boven verschrikkelijk uit. De bar, de vrieskasten. Alle tafels en stoelen. Alles heeft rookschade. Het gaat zeker drie weken duren voordat er kan worden gekiend“, zegt Brok.
    De brand betekent voorlopig een einde aan de parkeeroverlast die kieners volgens buurtbewoners veroorzaken. „Er zijn net een paar mensen uit de buurt naar mij toe gekomen. Ze zijn heel erg geschrokken. Ze zeiden dat ze dit natuurlijk niet hebben gewild“, zegt Brok.
    Met het idee dat het wekenlang kan duren voordat er weer valt te kienen, hebben sommige buurtbewoners al een tijdelijke oplossing bedacht. „Er kwamen net wat met mensen met het voorstel om zolang een tent neer te zetten. Maar dat zal niet gaan.“
    In het koopcentrum dat meer dan 25 jaar bestaat, wordt sinds jaar en dag vuurwerk verkocht. Er is een speciale opslagruimte voor ingericht. Maar volgens een woordvoerder van de brandweer was er geen vuurwerk in het pand aanwezig tijdens de brand.

    Brabants dagblad
Working...
X