Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk fotograferen met een digitale camera

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwerk fotograferen met een digitale camera

    Vuurwerkshows zijn heel geschikt om uw digitale vaardigheden te testen. Voor geslaagde foto's van vuurwerk zijn een nauwkeurige planning en de juiste apparatuur vereist. Als u het goed doet, is er niets mooier dan een vuurwerkfoto.

    Benodigdheden
    • - Een statief. Om vuurwerk te kunnen vastleggen, moet de sluiter van de camera meestal een seconde of langer geopend blijven. Als u wilt dat de camera stabiel blijft gedurende deze lange belichtingstijd, moet u investeren in een statief van goede kwaliteit.

      - Een digitale camera waarmee sluitersnelheden van meer dan 0,5 seconde mogelijk zijn. Idealiter laat u de sluiter tussen de twee en tien seconden open en stelt u de tijd bij terwijl de show zich ontwikkelt. Als op uw camera geen sluitersnelheden mogelijk zijn van langer dan 0,5 seconde, kunt u de spectaculairdere vuurwerkmomenten toch vastleggen. Als u geen langere sluitersnelheid kunt instellen op de camera, kunt u mogelijk kiezen voor een vuurwerk- of nachtmodus, waarmee hetzelfde effect wordt bereikt.

      - Sluiterbediening op afstand. Dit is niet noodzakelijk, maar het is wel handig. Als u de camera via een kabel op afstand kunt bedienen, hoeft u niet op de sluiterknop te drukken, zodat de kans dat de camera beweegt nog kleiner wordt. Sommige camera's zijn geschikt voor dergelijke kabels. Vaak zijn deze ontworpen voor een specifieke camera of groep camera's van een fabrikant. Als u de sluiter niet op afstand kunt bedienen, is er nog een andere manier om het probleem te omzeilen: kijk of u de zelfontspanner van de camera kunt instellen op bijvoorbeeld twee seconden in plaats van de gebruikelijke 10 seconden of meer. Als dit mogelijk is, kunt u mogelijk op de sluiterknop drukken zonder de nadelige gevolgen van het schudden van de camera. Dit komt doordat eventuele vibraties dan kunnen bezinken voordat de sluiter wordt geopend. Het moeilijkste hiervan is het inschatten (twee seconden of meer van tevoren) wanneer de beste momenten in de show plaatsvinden.


    Fotografietips

    Als u over de juiste apparatuur beschikt, kunt u de volgende suggesties gebruiken voor een leuke avond met vuurwerkfotografie:
    • - Stel de camera in op de laagst mogelijke ISO-waarde. Het grootste probleem bij vuurwerkfoto's die met een digitale camera worden genomen, is ruis. Dit verschijnsel manifesteert zich als kleine witte of veelkleurige puntjes op de foto. Dit komt doordat de hoeveelheid ruis op een foto die wordt genomen met een digitale camera, evenredig toeneemt met de belichtingstijd. Bij de meeste modellen wordt dit effect pas zichtbaar na een belichtingstijd van 0,5 seconde. Sluitersnelheden van een seconde of meer resulteren bijna altijd in een zichtbare toename van de ruis. Deze ruis neemt nog meer toe als u de ISO-waarde te hoog instelt. Als u de ISO-waarde handmatig kunt instellen, geeft u een zo laag mogelijke waarde op.

      - Kies de gewenste opening. Hoewel vuurwerkshows altijd plaatsvinden in het donker, is het vuurwerk zelf buitengewoon fel. Als u wilt dat de kleuren van het vuurwerk zo goed mogelijk naar voren komen, moet u een kleinere opening instellen (hoe hoger de f-stopwaarde, hoe kleiner de opening). Bij het fotograferen van vuurwerk bepaalt u met de opening de helderheid van de kleuren. Een te grote opening (lage f-stopwaarde) resulteert in een te felle, witte gloed in plaats van de daadwerkelijke kleur. Als de opening te klein is, ziet het vuurwerk er saai en vaag uit (hoge f-stopwaarde). Op het LCD-scherm van de camera kunt u zien of u de juiste instelling hebt gekozen voor de opening. Pas de instellingen aan als u merkt dat de foto's niet het gewenste resultaat opleveren. In de onderstaande tabel vindt u een aantal suggesties op basis

      ISO-instelling Aanbevolen openingsbereik
      50 f/5,6 - f/11
      100 f/8 - f/16
      200 f/11 - f/22

      - Houd de sluitersnelheid zo kort mogelijk, maar niet te kort. De sluiter twee tot tien seconden openhouden is voldoende om een hemel vol kleur vast te leggen. Bij een sluitertijd van meer dan tien seconden kan de ruis gaan overheersen, vooral als het een drukkende, benauwde avond is. Houd tijdens de show de kwaliteit van de foto's in de gaten. Als u tevreden bent met de resultaten die u bereikt bij een sluitersnelheid richting de twee seconden, houdt u die snelheid aan.

      - Ruisreductie bij lange belichtingstijden inschakelen. Een fantastische nieuwe functie voor digitale camera's is de ruisreductie bij lange belichtingstijden. U mag uzelf gelukkig prijzen als u over een camera beschikt die deze functie heeft, want zulke camera's zijn schaars. Met deze functie reduceert u de kans dat er ruis wordt gegenereerd bij langere sluitersnelheden bijna tot nul. Er is echter één nadeel: voor (bijna) alle camera's die deze functie ondersteunen, kost het ruisreductieproces nadat de foto is genomen, evenveel tijd als de verwerking van de belichting van de foto. Dit houdt in dat u, als u een vuurwerkfoto maakt van tien seconden, nog eens tien seconden lang geen foto kunt maken omdat de camera dan bezig is met het verwijderen van de ruis. Het wachten is bijna altijd de moeite waarde, omdat dit type ruisreductie fantastische resultaten oplevert. Zie de gebruikershandleiding van de camera om te kijken of uw camera deze handige functie bevat en wat u moet doen om deze in te schakelen (indien nodig).

      - Wees alert. Totdat de show begint, weet u waarschijnlijk niet precies waar het vuurwerk verschijnt. Het is ook niet te voorspellen hoeveel mensen er op de show afkomen. Mogelijk wordt uw zicht hierdoor beperkt. Zorg ervoor dat u uw apparatuur altijd naar een nieuwe locatie kunt verplaatsen, een paar meter of zelfs tientallen meters verderop.

      - Neem reservebatterijen mee. Als u de sluiter secondelang openhoudt, zijn uw batterijen zo leeg. Zorg ervoor dat u minimaal één extra setje meeneemt.



    Bron: http://www.microsoft.com/netherlands...ograferen.aspx
    Laatst aangepast door Mattenfreak; 22 July 2005, 23:25.
    Gerwin

    #2
    Ik heb nu een aantal shows bezocht en er foto's gemaakt.
    Eerst leende ik er eentje van mijn tante, maar aangezien ik niet wist hoe alles werkte kon ik die niet goed instellen en waren altijd veel foto's mislukt.
    Ik heb toen de opvolger van die camera gekocht, de Canon PowerShot S50 en kan deze dus helemaal instellen zoals ik dat wil. Het kost wat moeite om het allemaal een beetje goed te krijgen, maar veel lezen en proberen helpt wel degelijk.
    Toch mislukten er veel foto's, want ja... Lange sluitertijd betekent ook niet bewegen, maar hoe goed je vaste hand is, je beweegt wel degelijk. Ik heb daarom afgelopen week een statief gekocht voor weinig, maar ik gebruik hem dan ook alleen maar bij shows. Het moet dus nog even getest worden, maar ik ga er helemaal van uit dat er duidelijke, zo niet zeer duidelijke verbeteringen zullen komen in mijn foto's.

    Als alles meezit zal ik dus vrijdag foto's kunnen plaatsen die gemaakt zijn mét statief en dan kan ik eens goed vergelijken, ben zeer benieuwd!

    Een statief is sowieso aan te raden, het is altijd mooier, maar vaak zijn ze erg duur. Ik heb er eentje gekocht van het merk FalconEyes voor 25 euro en dat is toch echt wel een net prijsje voor iets wat je af en toe een keer gebruikt.

    Comment


      #3
      laten we hopen dat het werkt ik ga het nu ff uit testen in scheveningen dus als de foto's mislukken kunnen we de maker van dit topic (iemand van microsoft) bedanken :P:P:P

      mzzol en bedankt voor dit super topic sharkyboy

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door sharkyboy
        laten we hopen dat het werkt ik ga het nu ff uit testen in scheveningen dus als de foto's mislukken kunnen we de maker van dit topic (iemand van microsoft) bedanken :P:P:P

        mzzol en bedankt voor dit super topic sharkyboy
        Ik zou zeggen, oordeel maar, ik heb het op deze manier gedaan mét statief:





        Comment


          #5
          Ziet er zeer netjes uit toch Ik heb vandaag nog ff wat info mogen verschaffen over de Sony Cybershot DSC-S40 maar nou ben ik vergeten te vragen of ik ook ken inzoomen tijdens het filmen.. En als ik morgen terugkom en die mogelijkheid is er zal ik hem daar dus moeten kopen terwijl ik hem al bij Kijkshop heb besteld Heeft iemand een smoes om toch de winkel uit te komen
          We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ldeerenberg
            Ziet er zeer netjes uit toch Ik heb vandaag nog ff wat info mogen verschaffen over de Sony Cybershot DSC-S40 maar nou ben ik vergeten te vragen of ik ook ken inzoomen tijdens het filmen.. En als ik morgen terugkom en die mogelijkheid is er zal ik hem daar dus moeten kopen terwijl ik hem al bij Kijkshop heb besteld Heeft iemand een smoes om toch de winkel uit te komen
            soomen met een digicam tijdens filmen is onmogelijk bij mij antans canon powershot a510 en bij mun moeders oowk niet
            Gerwin

            Comment


              #7
              Bij sommige camera's kan het namelijk wel en dus vraag ik me af of dat bij deze Sony ook kan
              We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ldeerenberg
                Bij sommige camera's kan het namelijk wel en dus vraag ik me af of dat bij deze Sony ook kan
                Vraag het gewoon in die winkel en grote kans dat ze hetzelfde als Gerwin zeggen, maar als je info vraagt hoef je hem toch niet te kopen?

                Comment


                  #9
                  Het kan dus niet Njah, heb hem dus toch maar bij Kijkshop gehaald voor 170 euries. Ik vind alleen het geluid wel erg zacht als ik een filmpje ofzo opneem of als ik me foto's aan het bekijken ben hoor ik dat geluidje ook hartstikke zacht Weet iemand hoe je dat misschien kunt veranderen? In dat boekje staat namelijk geen ene tering
                  We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ldeerenberg
                    Het kan dus niet Njah, heb hem dus toch maar bij Kijkshop gehaald voor 170 euries. Ik vind alleen het geluid wel erg zacht als ik een filmpje ofzo opneem of als ik me foto's aan het bekijken ben hoor ik dat geluidje ook hartstikke zacht Weet iemand hoe je dat misschien kunt veranderen? In dat boekje staat namelijk geen ene tering
                    Dit kan je misschien beter even Googlen, want je bent vast niet de enige die dit wilde weten.

                    Comment


                      #11
                      Heb het al opgelost Naar je schermpje gaan waar al je bestanden staan en dan het bovenste pijltje indrukken
                      We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

                      Comment


                        #12
                        Ik heb weer eens een vraagje Ik heb nu een intern geheugen van 32 mb, maar als ik me memory stick erin doe, heb ik dus alleen het geheugen van me memory stick om te gebruiken. Ik vind dit dus best wel irritant, omdat ik normaal gesproken dus 32mb extra zou hebben, maar daar heb ik nu niks aan. Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit op te lossen zodat ik het samen kan gebruiken? Ik gebruik een Sony Cybershot DSC-S40
                        We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

                        Comment


                          #13
                          Is mij nooit helemaal duidelijk geweest. Ik kan hieruit opmaken dat het als volgt werkt:
                          jij hebt een intern geheugen van 32Mb. Je kan dus voor 32Mb foto's maken.
                          Wanneer jij een geheugenkaart erin doet, bijv. 64Mb, dan kan je alleen die 64Mb gebruiken en niet 96 zoals je zou denken?

                          Als dit verhaal klopt, koop dan gewoon een grote geheugenkaart.

                          Comment


                            #14
                            Ja idd, maar ik heb ook wel een redelijk grote geheugenkaart (256mb + een stickje van 16) en dan zou ik 32mb toch wel fijn vinden aangezien ik daar toch wel weer stuk of 4 filmpjes mee kan maken
                            We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

                            Comment


                              #15
                              Ik heb 512 mb stick werkt relexad nooit de probs dat hij vol zit en voor filmen gebruik mijn sony dv cam
                              Gerwin

                              Comment

                              Working...
                              X