Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mensen die tegen vuurwerk zijn

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Mensen die tegen vuurwerk zijn

    Wij hebben dus het vuurwerkkrantje binnen, ik zit daarin te kijken, begint mijn vader te zeiken: "Als je maar weet dat je geen 288 babypijltjes gaat kopen!"
    Wat boeit hem dat nou!!! Dat gaat zo makkelijk op, dat snapt hij niet en ik word helemaal gek van hem als het om vuurwerk gaat!
    Laatst aangepast door Ruben; 3 February 2011, 17:44.

    #2
    Ik heb lastige moeder maar een geweldige vader.
    Ik krijg €50 en mag er besteden wat ik maar wil aan vuurwerk.

    Comment


      #3
      Zo ging het vroeger bij mij ook...

      Ik was 6/7jaar en vroeg mijn moeder de oren van haar hoofd, over hoe werkt dit hoe kan dit. Toen zei ze omdat ze er genoeg van kreeg. Als je NU je mond houd over dat vuurwerk krijg jij een met oud en nieuw een beetje vuurwerk.
      Wat zal het zijn geweest een klein pakketje van 5 of 10 gulden, super klein paar kaarsje, paar fontijntje en jumping jacks wat ik me kan herinneren.

      Ik denk zelf dat toen mijn "Passie" voor vuurwerk is ontstaan.

      De eerste 3 jaar erna alleen 's avonds afgestoken(de leeftijd, en regels in het hoofd van pas van 12 uur 's nachts mogen afsteken of 10 uur 's avonds.

      Rond mijn 10e zal ik dus de eerste keer overdag afgestoken hebben.
      Ik mocht overdag nog niet de straat op, maar zei dan dat ik bij een vriendje bleef slapen 30dec op 31dec(samen wat sloffen en ander klein spul gekocht), en dan de dag erna stoken en rond 4 uur thuis kome daar zogenaamd niks afgestoken te hebben(kleren stonken 3 uur in de wind, en overal kruit/klei vlekken)
      Mijn moeder heeft me ook een keer betrapt... was wel balen. Loop je met een rugzak over straat en een aansteker, rijdt je moeder ineens langs
      Dreigde toen met alles wat thuis ligt gaat in een bak met water, en dat ik meteen na huis moest komen. Ik dus maar gedaan mocht ik na een preek toch mijn tas om 12 uur pakken
      Dit heb ik 2 á 3 jaar zo klaar gespeelt.

      Toen ben ik gewoon gaan vragen mag ik alsjeblieft overdag weg, want het is gewoon maar één dag in het jaar. Toen werd nee gezegt, maarjah dee het al 3 jaar dus ze wisten het toch wel. Maar na paar dagen hevige discussies was het dan zover. Ik mocht van mijn ouders vuurwerk voor overdag bestellen en de straat op gaan.
      Maar dan inderdaad het punt waar jullie mee zitten. het samenstellen. Als je dan komt met 600 kanonslagen 288 pijltjes enzo beginnen ze helemaal te flippen. Dat krijg je nooit op en weet ik allemaal. Nouwjah als je dan weggaat en je hebt nogwat over geef weg aan vrienden anders zeggen ze zie je je had veel te veel.

      ook de uitgavens wilden ze altijd beperken, ik kreeg wel gesponserd van ze, maar legde al snel zelf bij. Maar altijd even het lijsje door bespreken...
      Dan kwamen ze weer met pfff 50/60 gulden voor één dag.

      Maarjah tegenwoordig leggen ze zich erbij neer en weten toch ookal beperken ze het regelen ik wel wat via vrienden...
      Je moet je ouders er denk ik wat minder in betrekken, ik heb opzich wel chille ouders alleen moet niet rond augustes komen om vuurwerk thuis te leggen sowieso willen ze dat alleen in december in huis, maar aangezien ik met un kamerraad vier leggen we het daar dus is dat probleem gefixed

      Hoe ouder je wordt hoe meer ouders zich terug trekken, ik weet jullie leeftijden niet. Maar wees blij, sommige ouders verbieden het helemaal!!!(ken genoeg kamerraden)(Al denk ik dat met helemaal verbieden je het een beetje gaat uitlokken.)

      Mijn kinder zullen er mee opgroeien als ik dan nog freak ben. Maar vind dat je sowieso met opvoeden niet iets strikt moet verbieden zeg in iedergeval waarom je het niet wilt, en probeer een middenweg te vinden

      Comment


        #4
        Ah ik heb het niet zo.
        Ik stak pas vuurwerk af vanaf mijn 10de en dat was alleen sier.
        Verleden jaar kocht ik voor €50 aan vuurwerk.
        Ik heb nu nog 3/4 over. En als ik meezittende ouders heb kan me vriend komen einde van het jaar met zijn vuurwerk.
        Ik steek meestal al af op 29 december.
        Ik heb zelfs gister wat afgestoken.
        Maar dit jaar koop ik kei veel siervuurwerk want had echt te veel knal en pijlen.

        Comment


          #5
          Hier doen ze er niet moeilijk over, vind de hele familie alleen maar mooi om te kijken.

          Comment


            #6
            Tsja, me moeder maakt het eigenlijk niet zoveel uit als niemand maar gevaar loopt en me pa vind al het vuurwerk mooi. Alleen dit jaar heb ik beetje gedaan om wat geld bij hem los te wekken, aangezien ik vorig jaar heel veel vuurwerk (die gozer had expres alles dubbel gegeven) gekregen en ook voor dit jaar. Alleen ik wil nog wel een paar kleine dingen zoals rotjes, bloemen, jumping jacks, flashing demons, pijljtes etc. Maar me ouders vinden het niet erg wanneer, wat en waar ik vuurwerk afsteek, zolang er niks kan gebeuren. Alleen me vader vindt het wel grappig om bijv. een heksenkringetje te maken met van alles erin in een steegje waar een oud takkewijf woont Maar ik hoop dat ik vanaf januari of februari aan de slag kan met werken zodat geld geen probleem meer is.
            We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

            Comment


              #7
              Vanaf mijn elfde/twaalfde mocht ik een slof rotjes van me ouders. Dan ging je met je vriendjes vuurwerk afsteken en kwam je al snel met grondbloemen babypijltjes en dergelijke in aanraking. En dan dat jaar erop als je vuurwerk ging halen met je vader ook wat van die vuurwerkjes erbij.

              Dan word je ouder en ga je meer geld eraan uitgeven, en dan kom je met illegaal vuurwerk in aanraking. En dan wil je siervuurwerk erbij.. En dan heb je ineens gescheiden ouders. en moet je natuurlijk wel de plaats waar je vader altijd stond te knallen overnemen.

              Comment


                #8
                Heb nergens last van, mag dit jaar eindelijk illegaal vuurwerk en legaal vuurwerk boeid ze niet meer wat ik neem, als het maar binnen het budget blijft.. (Uchum)

                Kortom Goede ouders

                Comment


                  #9
                  Ik heb het ook zeker getroffen met mijn ouders. Heb van jongs af aan al vuurwerk gekeken en denk serieus dat het "zo heeft moeten zijn". Ik ben dus op 31 december geboren, 's avonds stond ik voor het raam in de armen van een van mijn ouders.
                  Heb altijd zenuwen gehad voor O&N, ieder jaar om 19:00 's avonds wat voor mijn verjaardag nog afsteken, ik mocht uitzoeken wát (altijd zo'n Starball ) en om 00:00 helemaal top natuurlijk. Was alleen wel altijd bang voor vuurwerk om het af te steken en ben pas op mijn 12e daarmee begonnen. Weet nog heel goed dat ik toen voor 20 gulden bestelde, matjes, babypijltje, astro's, grondbloemen en de rest van dat kleine grut, maar ik was toch echt van 00:00 tot 01:30 bezig met afsteken.

                  Ja, het budget werd maar groter en groter, nu, 7 jaar later, zit ik toch wel op een budget dat mijzelf ook even doet slikken, maarja, het is tenslotte een echte hobby geworden en een hobby kost geld...
                  Mijn ouders verklaren me welliswaar voor gek, die stellen ook vaak een grens voor het budget, maar ik ga er automatisch overheen (koopziekte, je kent het wel). Ze vinden het puur zonde, sponsoren me ook vaak nog voor 25/30 euri, maar ze genieten er altijd van en zien dat ik ervan geniet wat het dan toch minder zonde maakt van het geld.

                  Dusja, ik heb het getroffen, ken er genoeg die klagen over vuurwerk, zonde, gevaarlijk en weet ik het allemaal, maar ook die moeten maar denken; er komt een tijd dat ze er niets meer over te zeggen hebben.

                  En ja, zoals Guy al zei, mijn kind zal ook van jongs af aan al met vuurwerk opgroeien. Ik zal hem/haar de gevaren laten zien en hoe het wél moet uiteraard, maar de vraag blijft of zo iemand ook freak zal worden.

                  Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                  Comment


                    #10
                    Hier totaal geen gezeur van bijde ouders, mijn pa vind het alleen maar mooi en mijn moeder geeft er niet veel om. dus heb nix te klagen.

                    Comment


                      #11
                      mijn ouders hebben geen problemen met vuurwerk zolang ik het maar ''veilig'' gebruik en niet dingen er mee opblaas en naar mensen/dieren gooien enz (maar dat is wel logisch).
                      legaal of illegaal maakt niet uit...of ik een grens heb hoeveel ik ''mag'' kopen weet ik eigelijk niet...ik denk het niet,want als mijn vader tegen mij zou zeggen HEY dat is zonden van al dat geld..zeg ik gewoon kijk eens naar je zelf ( mijn vader is ook zwaar vuurwerkfreak )

                      mijn moeder vind vuurwerk wel leuk om te zien maar wil er geen cent aan uit geven (doen mijn vader en ik tog al wel).
                      mijn moeder en zusje verklaren ons wel vaak voor gek haha maarja jammer dan

                      nog maar 25 dagen jongens en dan is het zover

                      kruitsnuiver..
                      Once a pyro, always a pyro

                      Comment


                        #12
                        Toen ik jong was, was vuurwerk een bonus. Het kwam er alleen als 1 er geld voor was en 2 ik mij gedroeg. Mijn ouders zijn/waren nogal streng en als ze mij wilden straffen als ik iets deed rond de jaarwisseling dan kwam er eenvoudigweg geen vuurwerk.

                        Mijn pa/ma kochten dan altijd zo'n soort meterpakket en wat losse fonteintjes en pijltjes/raketjes. Nooit knal, dat vonden ze niet leuk. Hoe duur en hoeveel weet ik niet meer, dat is te lang geleden. Weet wel dat het allemaal van dat chinese spul was, Red Lantern enz. Parachute met lichtkogel, meter pakket, starballs, grondbloemen etc. Dat was het dan wel.

                        Tevens ben ik een keer geraakt tijdens de jaarwisseling door een raketje die alle kanten op vloog. Sindsdien ben ik toch wel erg zenuwachtig en bang als men vuurwerk gaat afsteken (vertrouw mijn pa nu nog niet).

                        Al voor mijn 12e kochten mijn ouders vuurwerk voor mij omdat ik het ook af wilde steken, net zoals elk ander persoon. Alleen ik durfde het dus steeds niet en waarom staat hierboven beschreven.

                        Het zal een kouden jaarwisseling zijn geweest, denk 96/97 toen ik voor het eerst vuurwerk afstak: 24 grondbloemen, 48 babyfluitpijltjes, 8 happiness potjes, 12 matjes jumping jacks. 15 gulden was het destijds, kan het mij goed herinneren omdat 1 ik straf had en daarom zelf vuurwerk moest betalen van mijn moeder ipv dat ik iets kreeg en 2, ik 3x op me smoel ging door de ijzel voordat ik met dat zakje thuis was.

                        De echte angst verdween voor vuurwerk en in loop van de jaren word je budget groter en ontwikkelde het vuurwerk zich. Wat nog wel hetzelfde is, is dat mijn vader de regels omtrend vuurwerk aan zijn reet lapt, hij denkt toch dat hij alles al meegemaakt heeft en kent. Elk kind van 12 steekt vuurwerk veiliger af dan hij. En zo zijn er nog vele volwassenen die totaal niet weten wat ze doen. Dáár ben ik nu nog steeds bang voor. Voor de rest heb ik een gezonde spanning richting 12 uur toe en als ik dat niet zou hebben, dan zou ik of een ouwe fokeend of dood zijn.


                        Dus mensen, wees blij dat je ouders meegaan en wees blij als ze veilig voordoen hoe je vuurwerk af moet steken. Beter bezorgde ouders, dan ouders die niet naar hun kind omkijken of zelf gevaarlijk bezig zijn. Jullie tijd komt nog wel eens, als je niet stunt met vuurwerk en goed oplet wat anderen doen met vuurwerk.



                        Comment


                          #13
                          Door mijn lastige ouders mag ik maar voor 30 euro vuurwerk kopen :S

                          Comment


                            #14
                            Mijn ouders klagen er gelukkig niet over, me vader en moeder vinden vuurwerk zelfs leuk!
                            Ze vinden het wel een beetje overdreven dat ik er zoveel aan uitgeef, maar wat ik met me geld doe moet ik zelf weten.

                            Comment


                              #15
                              Ik doe gewoon stiekem, ik heb nou al het lijstje ingevuld en heb drie sloffen babypijltjes weten ze niet! Zien ze wel als we het krijgen. Dan kunnen ze niet meer zeggen: je mag het niet, want dan vinden ze het weer zonde!

                              Comment

                              Working...
                              X