Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerkhandel daagt gemeente

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwerkhandel daagt gemeente

    VEENENDAAL - Veenendaler Nico Miezelmoe daagt de gemeente Veenendaal voor de rechter. Volgens hem verbiedt de gemeente hem onterecht vuurwerk te verkopen aan de Wageningselaan.

    Het is niet voor het eerst dat Miezelmoe en de gemeente elkaar voor de rechter zien. De Veenendaler spande al eerder met succes processen aan tegen de gemeente over het gebruik van zijn pand voor detailhandel.

    Het vuurwerkverhaal begon als een soort testje. Boven het pand van Miezelmoe aan de Wageningselaan lopen de hoogspanningskabels. Miezelmoe: "Ik heb een verkoopvergunning voor vuurwerk aangevraagd, om te kijken of de gemeente daar toestemming voor wilde geven. De hoogspanning bleek geen probleem."

    Vervolgens ging Miezelmoe verder met het plan aan de slag. De Veenendaler wilde een paar kluizen laten bouwen en daar vuurwerk van zijn achterbuurman De Kruiterij gaan verkopen. De Kruiterij aan de Bobinestraat heeft al een aantal jaren problemen met vuurwerkverkoop aan particulieren. Het bedrijf wil vuurwerk verkopen aan familie, vrienden, relaties en personeel. Daarvoor kreeg De Kruiterij meestal toestemming, maar bij controles bleek dat de regels niet altijd helemaal perfect werden nageleefd.

    Uit de evaluatie van de vuurwerkverkoop in Veenendaal in 2004 bleek dat aan veel meer mensen werd verkocht dan afgesproken. Klanten die bij de voordeur werden geweigerd door controleurs, bleken aan de achterdeur toch vuurwerk te kunnen kopen. Miezelmoe was van plan die klanten te gaan bedienen.

    De benodigde milieuvergunning was geen probleem, alleen de bouwvergunning weigert de gemeente af te geven. Miezelmoe: "Volgens de gemeente hou ik me niet aan de regels voor detailhandel. Ik wil de showroom aan de achterzijde bij de kluizen hebben. Bij de zaak van mijn zoon, Miezelmoe Snowsport waar detailhandel mag zouden de mensen betalen en daarna bij de kluizen hun bestelling afhalen. Dat is volgens de gemeente niet toegestaan."

    Miezelmoe laat het er niet bij zitten. "Ik ga in beroep tegen de geweigerde vergunning. En ik span een proces tegen ze aan. Voor het einde van het jaar krijg ik dit nooit meer rond, dus gaat de verkoop dit jaar niet door."

    De gemeente is nog niet op de hoogte van de juridische stappen die tegen haar genomen worden.
Working...
X