Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sail ingeluid met lasers en vuurwerk

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Sail ingeluid met lasers en vuurwerk

    AMSTERDAM - Een groot vuurwerk op muziek en een lichtshow hebben woensdagavond rond 22.00 uur het grote maritieme spektakel Sail ingeluid. Het vuurwerk brak los boven de Amsterdamse IJ-haven, waar in de loop van de dag alle tall ships vanuit IJmuiden zijn aangekomen. Het IJ lag vol met motorbootjes, plezierjachten, sloepen en andere vaartuigen toen de hemel licht kleurde.

    De vuurwerk- en lasershow vormde de afsluiting van de Sail In Parade. Vanuit IJmuiden trokken 21 tall ships en honderden andere vaartuigen naar de hoofdstad voor het vijfdaagse nautisch evenement. Op de zes podia verspreid over het Sail-gebied traden de hele avond nog tientallen artiesten op. Bezoekers konden zich onder meer vergapen aan Griekse dans en een 'Fiesta Mexicana'.



    De imposante tall ships werden vanaf de kop van de Sixhaven op de Noordoever van het IJ verwelkomd door een saluutschot, het 'Saluut-Protocollair'. Het was de bedoeling dat de klipper de Stad Amsterdam als eerst zou aankomen bij het Sail-terrein. Maar het vlaggenschip van de Sail in Parade liep bij binnenkomst vast in het IJ. Havenschepen en sleepboten trokken het schip naar dieper water.

    Prins Willem-Alexander stond aan het roer toen de klipper vastliep. De tall ships zijn tot en met zondag in het oostelijk havengebied te bewonderen. De deelnemende schepen verlaten Amsterdam maandag met de Sail out Parade.

    Nauwelijks incidenten

    Er waren tijdens de Sail in Parade nauwelijks incidenten. "Ondanks de enorme drukte, zijn er geen problemen op het water", aldus een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). De KLPD schat dat enkele duizenden schepen en bootjes meevoeren.

    De waterpolitie heeft tien proces-verbalen opgemaakt voor het niet volgen van aanwijzingen van de politie. "Dat waren vooral schepen die ergens voeren waar dit niet mocht." Ook zijn er tientallen bekeuringen uitgeschreven voor het overschrijden van de maximum vaarsnelheid van 6 kilometer per uur.


    Foto: Frank Mostert | Klein, groter, grootst bij Sail 2005




    Tevreden

    Voor de directeur van Sail, B. Meijers kan de eerste dag niet meer stuk. "Het kan niet beter. Ik ben heel erg tevreden. Alle schepen varen zo goed als op schema. Ik zie alleen maar vrolijke gezichten, wat wil je nog meer."

    Meijers vond het een uniek moment toen de sluisdeuren van IJmuiden rond 11.00 uur opengingen, de kroonprins en de voorzitter van de stichting Sail aan de bel trokken en het evenement officieel begon. "Dat was fantastisch. Ook al die bootjes die voor de sluis lagen, een heel mooi moment."

    Het moment dat de Stad Amsterdam vastliep was even schrikken. Vooral omdat prins Willem-Alexander toen net het roer had overgenomen. "Dat gebeurt de beste schipper wel eens. We zaten net even aan de verkeerde kant van de vaart, maar gelukkig waren we snel weer los."


    bron: www.nu.nl

    #2
    Het was inderdaad een mooie Saildag (zat zelf ook op een bootje )
    Het vuurwerk viel me echter wat tegen. De lasershow heb ik in het geheel niet gezien (bleek later afgelast te zijn). Het tempo was onregelmatig en er vielen gaten/stiltes in de show. Vooral op afstand had dit tot gevolg dat men niet wist wanneer het nu afgelopen was. Met als gevolg dat die scheepstoeters om de 5 minuten losbulderden. Wel heb ik een reeks mooie zware bommen gezien.
    Jammer genoeg lag ik niet gunstig, dus is hetgeen ik heb gefilmd niet echt geschikt om te delen.

    Hier twee screenshots:


    Groetjes,
    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

    Comment

    Working...
    X