Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duitse winkels die hetzelfde vuurwerk als in België verkopen

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Duitse winkels die hetzelfde vuurwerk als in België verkopen

    Hallo,

    Ik zit met een vraagje, ik kom regelmatig in Duitsland en tegen het einde van het jaar zag ik een paar jaar geleden winkels die vuurwerk verkochten. Dit was echter veel eerder dan de officiële verkoopdagen (de laatste drie dagen van het jaar).

    Het was ongeveer hetzelfde soort vuurwerk wat in België te koop is. maar er zat ook zwaarder vuurwerk tussen, wat niet meer in België verkocht mag worden. Het werd gewoon aan particulieren verkocht, vooral Nederlanders natuurlijk. Ik ben niet op zoek naar dit soort winkels, maar ik vraag me af waarom dit was toegestaan, want Duitsland heeft dezelfde verkoopdagen dan NL en het vuurwerk wat daar toegestaan is, is vergelijkbaar met Nederland.

    Het was ook geen schimmige onder de toonbank handel, de winkels trokken zoveel aandacht dat het bijvoorbeeld de Duitse politie wel op moet zijn gevallen. Met andere woorden, het leek wel of dit oogluikend door de Duitse autoriteiten werd toegestaan.

    Weet iemand hier meer van?

    Groet, flessenkop

    #2
    Welke streek was het? Ken ook wel in winkel die dit deed.
    Dit was zeker niet toegestaan maar werd 4 jaar terug ook echt van alles verkocht.
    Stonden de 31e ook alleen maar nl auto's.5 km over de grens!
    Mooie tijden.haha

    Comment


      #3
      In de grensstreek van Drenthe en Duitsland (deelstaat Nedersaksen).

      Comment


        #4
        Nu wordt ik wel heel erg nieuwsgierig.

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
          Nu wordt ik wel heel erg nieuwsgierig.
          Het gaat wel over een aantal jaren geleden

          Comment


            #6
            Ik vermoed dat je Weco Corsairs, knalpatronen etc hebt zien liggen? Zogenoemd Vogelschreck Feuerwerk. Dit mocht toentertijd verkocht worden in iedere winkel, tegenwoordig zijn knalpatronen verboden meen ik, of alleen met papieren etc. Fluitpatronen zijn in ieder geval wel te koop. Verder zou ik het niet durven zeggen!

            Omdat ik Duitsland qua dagen van de verkoop dezelfde regels gelden als in Nederland. Dus dit was of illegale verkoop, Vogelschreck Feuerwerk of Jugendfrei (Kindervuurwerk).

            Comment


              #7
              2007 idd. Een bouwmarkt verkocht strijkers met flashkruid, zogenaamde flessenkoppen (alwaar mijn naam naar vermoemd is ). Ik vroeg de verkoper uit interesse of het was toegestaan dat ze dat vuurwerk verkochten en hij antwoordde met: Ja hier ist es erlaubt, aber nicht in die Niederlande. Maar volgens mij mag het nu niet meer maar het vreemde was: dit verkoopbeleid was volgens die medewerker toegestaan, maar het ging wel in tegen de Duitse vuurwerkwet.

              Zou ongeveer hetzelfde zijn als er rond deze tijd bij de welkoop weco corsairs verkocht worden, ik denk dan dat de NVWA héél snel op de stoep zou staan.

              Comment


                #8
                @flessenkop, klopt. Toentertijd mocht dit, tegenwoordig niet meer:

                In Deutschland sind Vogelschreck-Patronen pyrotechnische Munition der erlaubnispflichtigen Zulassungs-Klasse BAM-PM II und bedürfen daher zum Erwerb und Besitz eines Munitionserwerbsscheines. Der unerlaubte Erwerb und Besitz von pyrotechnischer Munition dieser Zulassungs-Klasse wird als Verstoß gegen das Waffenrecht strafrechtlich verfolgt. In Österreich ist der Verkauf von Vogelschreck-Knallpatronen seit 2013 verboten. Restbestände dürfen dort noch bis zum Jahr 2016 von Personen über 18 gezündet werden. Danach wird auch der Besitz strafbar. In anderen Ländern (wie z. B. in Frankreich) ist der Erwerb und der Besitz ab 18 frei.

                Comment


                  #9
                  Klopt weco corsairs, weet iemand waarom die wet is veranderd?

                  Echter andere winkels verkochten ook zwaar vuurwerk. En dat was niet voor de Vogelschreck, echter het leek of hier niet moeilijk over werd gedaan.

                  Comment


                    #10

                    Het was een maas in de wet en het werd oogluikend toegestaan. Maar nu niet meer helaas.

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door flessenkop Bekijk bericht
                      Klopt weco corsairs, weet iemand waarom die wet is veranderd?

                      Echter andere winkels verkochten ook zwaar vuurwerk. En dat was niet voor de Vogelschreck, echter het leek of hier niet moeilijk over werd gedaan.
                      Maas in de wet inderdaad, nu mag er geen flashpowder mee gebruikt worden in Duits knalvuurwerk. Strijkers zijn wel nog toegestaan. Maar hier zit blackpowder in. Qua vuurwerk wetgeving lijkt die van Duitsland veel op die van Nederland. Alleen in Nederland mag er 40 gram in een vuurpijl, in Duitsland is dat 20 gram. En de fonteinen zijn in Duitsland weer zwaarder dan in Nederland.

                      Comment


                        #12
                        De winkel die ik bedoel.befoelen jullie denk ik niet.
                        Echt alles was daar te koop! Profblokken shells 2inch candles van alles ma of die vent nog leeft? Haha ik zal nog wel eens n fotootje opzoek van m'n kleine collectie toen.

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door robert_v_dijk87 Bekijk bericht
                          De winkel die ik bedoel.befoelen jullie denk ik niet.
                          Echt alles was daar te koop! Profblokken shells 2inch candles van alles ma of die vent nog leeft? Haha ik zal nog wel eens n fotootje opzoek van m'n kleine collectie toen.
                          winkeltje was in Laar bij Emlicheim,deze man is nu 85 jaar en het winkeltje is dicht helaas,heb er toen destijds veel weco blokken gezien pffff en shells


                          maar overal komt een eind aan helaas

                          Comment


                            #14
                            Dat is hem ja! Een klein supermarktje was het ofzo en daarachter een kamertje.ja de weco blokken! Prachtig! Heb er nog rondo xxl?? Gekocht toen.
                            En weco grande fiesta candles haha prachtig!

                            Comment


                              #15
                              Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	weco1.jpg
Vertoningen:1
Grootte:45,1 KB
ID:	1551850Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	weco2.jpg
Vertoningen:1
Grootte:60,4 KB
ID:	1551851

                              deze had ik als laatst gekocht bij hem volgens mij 2010,jaar daarvoor was hij gesnapt door de duitse overheid,de weco fiesta grande weco mixed emotions , weco Poisenous Spider allemaal wel gezien daar

                              Comment

                              Working...
                              X