|
|||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|
#16 |
|
VWC-Lid
vuurwerked is
|
Na afloop van O&N maak ik direct een overzicht van produkten die er de volgende keer bij zullen zitten. Tenzij er ineens een favoriet product ontzettend duur is geworden.
Daarna vele filmpjes op internet bekijken van medefreaks die gefilmd hebben met O&N. Meestal is het dan een paar maanden rustig en zo rond deze tijd de diverse fora afstruinen of er al nieuwe produkten bekend zijn.qVanaf september worden er al diverse demo's gegeven en deze zijn dan al weer te bekijken via vwc. Produkten die er echt uitspringen komen dan op de voorlopige lijst Verder probeer ik altijd demo's te bezoeken van zaken die veel merken verkopen, Rijswijkse vuurwerkhal en vuurwerkland Steenbergen. Daarna snel de definitieve lijst maken, wel afhankelijk van budget en bestellen maar !! |
|
|
|
| The Following 4 Users Say Thank You to vuurwerked For This Useful Post: | ||
|
|
#17 |
|
VWC-Lid
heartworm is
|
Vorig jaar heb ik geen keuze gemaakt, en eigenlijk (veel) teveel gekocht.
Dit jaar houd ik het bij een euro of 500, waarvan het grootste deel omgezet gaat worden in City Lights (Bon) en Vette Marja's. Samen met wat over is van vorig jaar hoop ik een tolle show neer te zetten. Projecten die al bekend en in ontwikkeling zijn: - 60 x Screaming Girls in rek, gelont zodat het op Sky Screamers van Beko moet lijken. - 24 X 2" mortiertjes in kratje. - 150 shots Binkie Z-shape cake. - 225 shots Binkie finale cake (alles op rood lont 3M van original)
|
| The Following 4 Users Say Thank You to heartworm For This Useful Post: | ||
|
|
#18 |
|
VWC-Lid
Snutareen is
|
Interessant onderwerp is dit!
Het bepalen wat voor vuurwerk ik neem beslaat altijd een groot gedeelte van mijn jaar. Dit jaar doe ik het via een stappenplan. Afgelopen jaren stelde ik een budget en keek ik vervolgens wat ik daarvoor kon kopen, maar dit was altijd een chaos. Met de eerste fase ben ik al begonnen: het evalueren van vorige jaar. De toppers zet ik op een lijst. De mindere producten streep ik direct weg. Voor overdag doe ik het een stuk makkelijker: na vorige jaar weet ik dat ik ladingen Binkies en Cruise rockets moet kopen. De goede producten die niet tot de top behoorden zet ik op een andere lijst. De tweede fase is de ervaringen van anderen lezen op vuurwerkfora (VWC, AVP en FPM). Producten die veel zeer positieve reacties hebben gekregen zet ik bij de 2e lijst. Als een product enkele negatieve reacties heeft gekregen, schrap ik hem. De derde fase begint als de nieuwe producten met prijs en filmpje bekend zijn. Intussen bedenk ik de relatie tussen cakes en pijlen en de effecten die ik wil hebben en de producten. De allermooiste nieuwe producten zet ik op een derde lijst. Als november is aangebroken wordt mijn budget bekend, een belangrijk moment. Nu ga ik een dealer kiezen in de buurt die veel producten verkoopt die op mijn lijsten staan en een aantrekkelijke actie heeft. Aan de hand van de prijzen, het budget en de lijsten puzzel ik een definitieve lijst in elkaar van producten die bij èèn of twee dealers te koop zijn. Hier gaat dagen werk in zitten. Ongeveer 85% van het budget besteed ik in deze fase. In december bezoek ik demo`s. Als ik een topper zie die ik niet heb besteld, bestel ik hem alsnog. De eisen waaraan oud en nieuw i.i.g. aan moet voldoen zijn: 1. Om 10 uur moet er een spetterende opening zijn. 2. Er moet voor de hele dag vuurwerk aanwezig zijn. 3. Voor de avond moeten er fonteinen en kleine potten zijn. 4. Om 12 uur wil ik veel verschillende effecten en projectjes. 5. Het spektakel wordt afgesloten met een knallende finale. Op 29 december koop ik nog wat spulletjes die mij leuk lijken voor "erbij" en begin ik met de planning voor oud en nieuw. Dit bestaat uit een schietlijst maken en doorlonten van potten. Alles wordt op effectsoort en de hoeveelheid lading per schot gerangschikt. Het kopen van goede aansteekmiddelen is ook erg belangrijk. Op 1 januari begin ik gelijk weer met het noteren van mijn ervaringen op het forum. Laatst gewijzigd door Snutareen; 29 July 2010 om 15:04. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
VWC-Lid
070-pyro-070 is
|
Ik baseer mij keuze vooral op ervaring, en op goede verhalen van anderen, soms moet je niet bang zijn een gewoon een keer je geld op dat kleine potje spenderen om te kijken of deze goed is.
|
| The Following User Says Thank You to 070-pyro-070 For This Useful Post: | ||
|
|
#20 | |
|
VWC-Lid
leslifan is
|
Citaat:
hallo.hoe kan je al in de zomervakantie je vuurwerk "plannen". ik bedoel; 1. de foldertjes die je dan (nog) hebt, zijn dan oud. 2. ook op de site's staat dan toch nog geen vuurwerk voor het komende jaar. hoe wil je dat doen ![]() |
|
|
|
|
| The Following User Says Thank You to leslifan For This Useful Post: | ||
|
|
#21 | |
|
VWC-Lid
ivivuurwerk is
|
Citaat:
2. Hier op dit forum komt al van alles te staan over de nieuwe producten kijk maar bijvoorbeeld naar royal fireworks die heeft ook al producten laten zien voor 2010... Ontopic: Ik koop meestal het siervuurwerk aan de hand van reactie's van hier.. en de filmpjes van de demo's/straat filmpjes zijn ook erg handig. En wat 070-pyro-070 al zei, soms moet je de pot gewoon kopen. Is hij niet goed? dan neem je het jaar daarop niet.. Laatst gewijzigd door ivivuurwerk; 30 July 2010 om 16:45. |
|
|
|
|
| The Following 5 Users Say Thank You to ivivuurwerk For This Useful Post: | ||
|
|
#22 |
|
VWC-Lid
moontan is
|
Hier mijn reactie op de oproep van Jurrien:
De keuze wordt er met de jaren steeds moeilijker op. Zowel het aanbod als de kwaliteit van ons Nederlands consumenten vuurwerk is de laatste jaren enorm toegenomen. Mijn keuze wordt zo wie beïnvloed door 3 belangrijke factoren: 1. Budget. Ik heb een maximaal bedrag te besteden aan vuurwerk. Dit budget is ieder jaar weer verschillend en hangt van diverse factoren af. 2. Hoeveelheid. Op basis van jarenlange ervaring weet ik hoeveel cake,s ik gemiddeld weg kan schieten op oudejaarsavond. Het moet niet zo zijn dat ik na afloop van O&N nog met een hele volle schuur met vuurwerk blijf zitten (wat mij één keer is overkomen) 3. Verkooppunten. Je kunt een product nog zo mooi vinden, het moet wel te koop zijn in een verkooppunt in de directe omgeving. Ik ga niet voor één speciaal product het hele land afreizen. De keuze voor mijn producten die ik op oudejaarsavond ga afsteken begint gelijk al op 1 januari van een jaar. Het is voor mij al een jarenlang ritueel om op Nieuwjaarsdag een verslag te schrijven van de viering van Oudejaarsdag. Alle facetten komen dan aan de orde. Ik beperk mij in dit topic tot de producten die ik in het verslag beschrijf. Ik geef per product een waardering en een omschrijving mee. Het resultaat hiervan verwerk ik in een Excel database Zo ontstaat er op 1 januari al een wishlist voor de volgende Oud en Nieuw viering. Sommige producten zijn zo constant goed, die moet ik er elk jaar bij hebben. Om een paar voorbeelden te noemen: Camuro King, Outblast, Zware Jongens, Crocodile,Extreme Salute, Panter,Silver salute, Mega Steps en Dominator. Van de afgelopen Oud en Nieuw viering zijn daar een paar toppers uit de Bonfire collectie,Event cake,s serie en uit de Showtime collectie bijgekomen. Uit hoofde van mijn crewlid zijn bij VWC heb ik het voorrecht om veel productendemo,s te zien. Ik zie zowat bijna alle nieuwe producten in een jaar voorbijkomen. Al deze producten geef ik ook een waardering en een cijfer mee. Maar ik laat ook de meningen van medeliefhebbers een rol spelen, ik laat mij ook wel eens beïnvloeden door jullie enthousiasme. Aan het eind van het jaar ontstaat er dan een overzicht van de producten die op mijn wishlist voorkomen. Jullie zullen begrijpen dat deze lijst een totaalbedrag kent die vele malen groter is dan mijn persoonlijk budget. Dat betekent dat je keuze,s moet maken, het moeilijkste wat er is, maar ook een van de leukste dingen van onze hobby wat je maanden lang bezig houdt. De uiteindelijke keuze is altijd willekeurig en wordt beïnvloed door impulsen van de laatste dagen. De keuze voor de winkel bepaal ik op grond van de volgende factoren: 1. Klantvriendelijkheid 2. Productkennis 3. Sfeer in de winkel 4. Mogelijkheid van korting bij aankoop. Ik werk tijdens de verkoopdagen bij de Witte tenten Verhuur, en daar heb ik de mogelijkheid om aankopen met een flinke korting te doen. De indeling voor het vuurwerk op oudejaarsavond is bij mij vrij standaard: Op oudejaarsavond ben ik 4 maal buiten te vinden. 1. In de vooravond als het donker begint te worden, voor het kleine spul 2. Tegen een uur of negen om wat kleine potjes af te steken 3. Tegen tienen, voor mijn traditionele pijlenuurtje 4. En als laatste natuurlijk om 00.00 uur, het moment waar wij naar uitkijken, onze gelegenheid om legaal onze kunsten aan het publiek te tonen maar vooral intens genieten van het mooie vuurwerk wat al dagen lang in huis ligt en wat nu eindelijk het luchtruim in mag. Meestal stop ik om 02.00 uur met schieten, want dat is voor mij de limit. Ik ben ook nog gastheer van een grote groep gasten die samen met ons O&N vieren. Er moet ook nog op een andere manier gefeest worden Dit was mijn verhaal. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad. Nogmaals leuk topic, en ik hoop dat er nog meer mensen hun verhaal kwijt willen, want wie weet kun je van elkaar leren. Laatst gewijzigd door moontan; 31 July 2010 om 20:17. |
|
|
|
| The Following 22 Users Say Thank You to moontan For This Useful Post: | ||
|
|
#23 |
|
VWC-Lid
moontan is
|
Aan wie mag ik het stokje doorgeven om zijn verhaal te vertellen?
![]() |
|
|
|
| The Following User Says Thank You to moontan For This Useful Post: | ||
|
|
#24 |
|
VWC-Lid
killerdome is
|
|
|
|
|
| The Following 2 Users Say Thank You to killerdome For This Useful Post: | ||
|
|
#25 | |
|
VWC-Lid
moontan is
|
Citaat:
Vandaar dat ik er tegenwoordig rekening mee hou hoeveel cake,s ik maximaal ga kopen. ![]() |
|
|
|
|
| The Following 3 Users Say Thank You to moontan For This Useful Post: | ||
|
|
#26 |
|
Super Moderator
bassie1978 is
|
prachtig verhaal fred! En geeft een erg mooi beeld van hoe je avond eruit ziet en hoe je tot je keuze komt
![]() ben benieuwd naar de volgende verhalen!
|
| The Following 2 Users Say Thank You to bassie1978 For This Useful Post: | ||
|
|
#27 |
|
VWC-Lid
skyrider is
|
FireDragon dit kan wel eens een handig topic worden,voor mensen die er niet uit komen met hun budget. Staan genoeg tips in.
|
| The Following 2 Users Say Thank You to skyrider For This Useful Post: | ||
|
|
#28 |
|
VWC-Lid
dimple is
|
Mooi verhaal Fred, ook bij mij begint het op 1 januari alweer. Mijn zwager filmt op 31 december alles wat we schieten, heerlijk om dat de dag erna terug te zien. Dan gelijk krijg ik al een goed beeld welke pot het volgend jaar terug komt en welke niet. Tevens in de maand januari zo veel mogelijk reacties lezen van mede forumgenoten en straatfilmpjes kijken.
Het maken van de lijstjes kan beginnen. Ik werk ook met een excell bestandje. Ik heb hier een zgn basisopstelling en een reservebank. In de basisopstelling staan pots die ik absoluut wil hebben aangevuld met kanshebbers.Op de reservebank zitten potten die mijn aandacht hebben, maar de basis (nog) niet halen. Meestal vanwege prijs/kwaliteit ratio. Ik houd scherp in de gaten dat ik niet boven mijn budget ga. Ook ik ga niet stad en land afreizen. Ik beperk me tot 2 leveranciers. 123Vuurwerk in Lopik waar ik vorig jaar Wolff, Zena, Bonfireworks en B&W kocht en Vechtweelde met de collecties van Broekhoff, GVB, en Marijn. Op deze collecties concentreer ik me op dit moment. Het meerendeel van het budget gaat naar 123Vuurwerk waar ik 30% korting krijg, aangevuld met de beste potten uit de collecties van Vechtweelde. Weeklijks verandert mijn basisopstelling. Ene week denk ik: toch maar die super 500 een keer doen. Andere week denk ik weer: er uit dat ding en 2 andere 500 grammers erin. Deze gedachten gaan door tot begin oktober. Eindelijk: site van 123vuurwerk is online. Lijstjes kunnen weer aangepast worden. Ze hebben opeens weer een nieuwe lijn. Het filmpjes kijken begint weer, recensies lezen. Nieuwe potten in de basis, nieuwe potten op de reservebank. Eind oktober komt eraan, het wordt tijd om te bestellen, de deadline waarbinnen de gehele selectie van Dynasty besteld kan worden nadert. Nu is het tijd om knopen door te hakken. Soms lastig. Wat mij opvalt aan mezelf dit jaar is dat ik maar relatief weinig potten op de lijst heb staan die ik vorig jaar ook had. Blijkbaar onbewust kies ik er dit jaar voor om andere potten te gaan zien. Ook was ik in het verleden niet echt dol op crackling en fluiten. Dit jaar heb ik er een aantal opstaan die mijn interesse hebben getrokken. In mijn budget heb ik nu nog genoeg ruimte overgehouden om bij Vechtweelde te gaan shoppen. Absoluut komen de Zware Jongens, Wil Wil Wel, Mega Steps en Clouds of Thunder erin. Eventueel aangevuld met wat nieuw spul. Op 31 december zelf wil ik rond 16.00 uur nog wel eens gaan shoppen om die laatste potjes met 50% korting te krijgen. Gaat dit jaar moeilijk worden, ik moet helaas werken tot 20.00 uur `s avonds. Kortom, wat zijn voor mij de factoren waar ik mijn keuze op baseer: 1. prijs, je kan lang of kort praten, die 30% korting trekt. Hoe mooi ander vuurwerk bij een andere dealer ook is. 2. locatie, 30 minuten rijden vind ik lang zat 3. service, bij beide zaken is het absoluut goed geregeld. Groeten, Dimple |
|
|
|
| The Following 9 Users Say Thank You to dimple For This Useful Post: | ||
|
|
#29 |
|
VWC-Lid
moontan is
|
Dimple, ontzettend interessant en boeiend verhaal heb je geschreven.
Bedankt voor je moeite |
|
|
|
| The Following User Says Thank You to moontan For This Useful Post: | ||
|
|
#30 |
|
VWC-Lid
myrte is
|
Ook ik zal me licht hierover laten schijnen.
Jaren lang ga ik op wintersport met oud en nieuw. Hier is absoluut niks mis mee, sterker nog ik ga vaak erna nog een week omdat ik nou eenmaal van me zelf moet snowboarden. Hierdoor maak ik oud en nieuw altijd mee in de bergen, waar je hoe je het ook went of keert niet te groot vuurwerk mag worden afgestoken. Nou weet ik dat het in het dal wel kan maar daar zitten wij praktisch nooit. Vaak doen ze dan op het plein in het dorp bij de kinderweide een show waarin ze gaan springen over een schans met fakkels etc. Leuk om mee te maken en altijd erg gezellig onder het genot van veel drank voor de meeste om de spierpijn van de dagen ervoor even te vergeten. Vaak koop ik altijd snel ter plaatse nog een aantal pakketten met fonteinen om het jaar toch af te sluiten met iets wat ik het liefst stiekem toch in Nederland zou doen vuurwerk afsteken. Overdag krijg je er niets van mee en zit het me ook niet in de weg mede doordat ik daar ben om te snowboarden. Maar om 12 uur is anders altijd dat zuigende en knagende gevoel in me hoofd van Carlo blijf eens in Nederland en vier daar eens oud en nieuw. Tot afgelopen jaar kwam het hier nooit van mede omdat ik door de wil om te snowboarden toch altijd weer ja zei en zonder morren gewoon weer heerlijk meeging. Afgelopen jaar ging het goed fout, want hier was het erg koud maar waar ik heen ging was het wel koud maar net onder de 0 graden. Op zich niets mis mee maar na 3 dagen daar kregen we het bericht in ons hotel er komt regen aan en temperatuur gaat stijgen naar 4 graden op 2800 meter hoogte. Mooi vervelend om maar zacht uit te drukken. Eigenwijs als we zijn toch de 30e gewoon met de liften omhoog. maar na werkelijk waar 20 min boven te hebben gestaan weer snel naar beneden, we waren doorweekt! en niet door sneeuw maar regen heel veel regen. Dat was de druppel, als een gek spullen pakken en naar huis want daar blijven zitten was niets. er was niks en met dat weer in je hotel kamer blijven word ook niet leuker. 's avonds lekker in het hotel gegeten en in de auto gesprongen naar huis. Stiekem onderweg had ik een dubbel gevoel Niet meer snowboarden en vakantie verziekt andere kant dit was mijn eerste oud en nieuw wat ik dus in Nederland ging vieren en met vuurwerk!. Volgende ochtend was aan gezet spullen weer opgeborgen als een speer naar dichtstbij zijnde vuurwerk handel. heb letterlijk alles gekocht wat me mooi leek. Ik had inderdaad geen onderzoek gedaan niets kunnen bekijken, gewoon gedacht komt best goed. Middags belde een maat van mij die ook mee was op wintersport, of we niet eens snel vuurwerk moesten gaan halen, hij wist wel een plek. Wij naar Rotterdam zevenkamp en daar bij vwmagazijn7kamp nog veel meer gehaald. Hier werd Bonfireworks verkocht, daar hebben we een hoop van meegenomen. Het was een mega oud en nieuw, hierdoor besloten dit jaar zeker thuis te blijven en me dus ook te verdiepen in producten etc. De verhalen van moontan oa helpen mij dus ook zeker bij het kiezen van bepaalde producten. Ben ook erg blij dat ik dit forum heb gevonden want hier vind ik echt veel informatie. Super. Hoop dat jullie mijn deel begrijpen 2 verslavingen en eigenlijk altijd 1 kunnen uitvoeren. tot zover vanuit hier. Groetjes Carlo |
|
|
|
| The Following 12 Users Say Thank You to myrte For This Useful Post: | ||