Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 81
  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts

    [Tutorial] Pijlenstandaard

    In deze tutorial wordt uitgelegd hou je een zeer stevige pijlenstandaard kan maken.
    Om jullie wat meer informatie te geven hebben wij dingen nagevraagd en getest. Hiermee hopen wij een aantal mensen zo te helpen dat er niet zoveel vragen meer zijn over het maken van zo'n standaard.
    Als er vragen zijn kunnen jullie die altijd stellen in dit topic of elders op het forum. Reacties kunnen uiteraard ook!

    Wat wij hier vertellen is gebaseerd op wat wij op dat moment hebben gemeten of iets dergelijks. Het kan dus weleens verschillen met de benodigdheden die jij dan hebt gekocht!

    Benodigdheden:

    • - 3 metalen latjes (afmetingen staan op de plaatjes)
      - een metalen buis (afmetingen staan op de plaatjes)
      - ijzerzaag
      - benodigdheden voor het lassen


    Aan de slag:

    Bij iedere stap staat een plaatje met een beschrijving eronder.

    Stap 1:



    Pak de 3 metalen latjes en zaag aan beide kanten een stuk eraf zodat je een latje zoals hierboven afgebeeld hebt krijgt. Let hier wel op dat het stukje dat je gaat afzagen loodrecht is, want het moet zometeen wel passen.
    Als je metalen buis nog niet helemaal op goed formaat is kan je hier ook een stuk van afzagen.


    Stap 2:



    Pak een latje en las deze tegen de buis aan. Zorg hierbij dat hij recht op de buis gelast wordt!
    Je kan eventueel de buis een enkele centimeter boven de grond houden door het latje iets lager aan de buis te lassen.


    Stap 3:



    Las nu de andere 2 latjes op dezelfde manier als bij stap 2 op de buis, maar zorg dat je de latjes goed over de buis verdeeld en dat je bovenaanzicht van de buis eruit ziet als hierboven afgebeeld.


    Stap 4:



    Nu je standaard in elkaar is gezet kan je hem eventueel een mooi kleurtje geven wat ook het roesten tegengaat. Schuur het even goed en spuit er een goede laag primer overheen op de manier zoals op de spuitbus staat aangegeven.

    Stap 5:



    Spuit er nu een mooie kleur overheen en ook deze op de manier zoals op de spuitbus is aangegeven.
    Tip: gebruik een kleur die je 's nachts zeer goed kunt zien.


    Eindresultaat:

    Je bent nu helemaal klaar en hebt een zeer stevige pijlenstandaard in elkaar gezet. Hier nog 2 aanzichten van een standaard die helemaal af is:





    Hopelijk kunnen jullie er iets mee!
    Laatst gewijzigd door pyroboy; 8 augustus 2011 om 16:50

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    92
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Heel erg handig! Enorm bedankt

  3. #3
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Ik kreeg net een foto van Duitje van een pijlenstandaard die je kan kopen bij enkele dealers in Nederland, maar het kan zijn dat je hem zelfs gratis krijgt bij je bestelling. (Bedankt Duitje )
    Hier de foto:



    Laatst gewijzigd door Mattenfreak; 6 augustus 2005 om 15:16

  4. #4
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    Het nadeel van die plastic dingen is dat het plastic in de fix gaat door de vonken tijdens het opstijgen van de vuurpijl

  5. #5
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerwin
    Het nadeel van die plastic dingen is dat het plastic in de fix gaat door de vonken tijdens het opstijgen van de vuurpijl
    Dat zal wel meevallen heb ik het idee, want hij is tenslotte gekeurd. En de pijl zit op zich maar voor een klein gedeelte in die buis, wat ik nogal instabiel eruit vind zien.

    Ik vertrouw op mijn metalen standaard. Lekker zwaar, de pijl zit er goed ver in en geen brandmogelijkheden!

    Zwaar is ie trouwens echt wel, een brandweer maakte een beweging alsof ie door de straat heen zou komen, dus ik moest snel dat ding weg zien te krijgen. Wat in mij opkwam was hem even samen met de potten die al afgestoken waren aan de kant te trappen. Geloof mij, je trapt hem dan wel weg, maar lekker voelt het niet. Stomme was nog dat de brandweer niet doorreed....

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 juli 2005
    Locatie
    Melkweg - Zonnestelsel - Aarde
    Berichten
    327
    Thanks
    536
    326 waarderingen in 111 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerwin
    Het nadeel van die plastic dingen is dat het plastic in de fix gaat door de vonken tijdens het opstijgen van de vuurpijl
    Hij gaat niet in de fik hoor.Ik gebruik hem al 3 jaar en elk jaar heb ik ongeveer 40 pijlen en het gaat altijd zonder problemen maar er smelten wel kleine stukjes weg per jaar.
    De ijzeren standaard kan je moeilijk opbergen en deze haal je uitelkaar en je kan hem zo wegleggen.

    Groeten Kees
    Wie zoekt zal vinden

  7. #7
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steelpan
    Mike, waarom heb je die laatste foto niet toegevoegt. Die foto waarbij staat dat je er beter een plastic zak onder kon leggen omdat bij jou de hele grond gekleurd was Ja, deze jongen is zo dom nog niet
    Haha, ik heb erover zitten denken, maar dacht dat het niet echt boeiend was. Speciaal voor jou de foto opgezocht en online gezet!

    Dus mensen, leg er iets onder bij het spuiten, want je krijgt er een leuke grond van anders!



    Ik had een krant gebruikt, maar doe het sowieso niet in je tuin, kan je moeder misschien slecht tegen.


  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Berichten
    80
    Thanks
    34
    15 waarderingen in 10 posts
    even een vraagje waar koop je zo'n kopere buis+latjes ?

    en kan je inplaats van die kopere latjes ook houte latjes gebruiken ?

    grt

    b..

  9. #9
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bavaria
    even een vraagje waar koop je zo'n kopere buis+latjes ?

    en kan je inplaats van die kopere latjes ook houte latjes gebruiken ?

    grt

    b..
    Een ijzerhandel heeft dit altijd liggen en de kluswinkels zullen ze ook wel hebben hoor.

    Houten latjes en wel een metalen buis kan niet, want die buis is echt te zwaar en lassen is het beste natuurlijk. Als je wel houten latjes gebruikt, neem dan een brede PVC-buis en duct-tape.

    Toch blijf ik er wel bij dat je beter een metalen kan maken, is sowieso stevig genoeg, ook heus wel voor prof. pijlen en je kan hem ieder jaar gebruiken zonder brandplekken en dergelijke.

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Berichten
    80
    Thanks
    34
    15 waarderingen in 10 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak
    Een ijzerhandel heeft dit altijd liggen en de kluswinkels zullen ze ook wel hebben hoor.

    Houten latjes en wel een metalen buis kan niet, want die buis is echt te zwaar en lassen is het beste natuurlijk. Als je wel houten latjes gebruikt, neem dan een brede PVC-buis en duct-tape.

    Toch blijf ik er wel bij dat je beter een metalen kan maken, is sowieso stevig genoeg, ook heus wel voor prof. pijlen en je kan hem ieder jaar gebruiken zonder brandplekken en dergelijke.

    oke bedankt dus praxis/gamma hebt dat wel

    Aleen nog een probleem hoe moet ik lassen kan ik dat laten doen ofzo?

  11. #11
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bavaria
    oke bedankt dus praxis/gamma hebt dat wel

    Aleen nog een probleem hoe moet ik lassen kan ik dat laten doen ofzo?
    Er is vast wel iemand in de familie die dit kan of iemand kent die dit kan. Autogarages kunnen ze ook lassen en er zal vast wel iemand zijn die een monteur kent.

  12. #12
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bavaria
    oke bedankt dus praxis/gamma hebt dat wel

    Aleen nog een probleem hoe moet ik lassen kan ik dat laten doen ofzo?
    met pvc pijp en van die metalen hoeken die je kan gebruiken om een plank mee aan de muur te maken kom je ook ver. zoek een geschikt formaat hoeken bij de ijzerwaren zaak, zaag gaatjes op de juiste plek in de buis, schroef de metalen hoeken aan de pijp en een plank en je hebt ook een geschikte standaard. en na afloop kan je hem weer uit elkaar schroeven.

  13. #13
    VWC-Lid Gurby's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 augustus 2006
    Locatie
    Palmbeach
    Berichten
    807
    Thanks
    42
    35 waarderingen in 17 posts

    Vuurpijlen standaard

    beste freaks ik zou graag willen weten hoe jullie proff pijlen afschieten wat voor standaard gebruiken jullie hier voor.
    sterke stevige veilige pijlen standaard deze heb ik zelf gemaakt van een weg pion ik heb er een stop in gemaakt aan de onder kant zodat de pijl goed kan staan tevens een looie pijp in gemaakt tegen het dicht smelten van de pion.

  14. #14
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Ik steek welliswaar geen prof. pijlen af, maar weet wel dat mijn standaard er geschikt voor zal zijn, flink gewicht, van staal en 3 poot, erg stevig dus.


  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts
    Hieronder een foto van een pijlenstandaard die Mantronix afgelopen O&N heeft gemaakt. hij heeft bij de Praxis losse ijzeren tafelpoten van 2 lengtes gekocht (resp. 5 en 3 euro). Hier zit een plastic dopje in wat je er zo uit kan wippen. Je krijgt dan een holle buis van ca. 3,5 cm doorsnee, waar alle pijlen inpassen. De poten zijn vervolgens op een stevig blok hout (20 X 50 cm en 4 cm dik) geschroefd en klaar ben je voor een eurootje of 10. Superstevig en valt absoluut niet om. Pijlen van het formaat wilde ganzen-pijl t/m de Ariane 250 hebben we hier mee gelanceerd.

    Hier een foto van de standaard:


    De standaard kan niet gemakkelijk omvallen door bijvoorbeeld harde wind van de zijkant doordat het hout blok zo zwaar is. je zou de standaart zo'n 40graden moeten kantelen om hem om te laten vallen, onder die 40graden kantelt de standaart zelf weer terug..

    Voordat we deze standaard hadden gebruikte we een houten schraag met buizen er aan vast om de pijlen me af te vuren, dit werke ook erg goed en was ook heel stevig.

    Erg veilig en goedkope standaard dus.

    Kijk ook hier:
    http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?t=89&page=2
    Laatst gewijzigd door kruitsnuiver; 25 januari 2007 om 23:56

Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. [Tutorial] Carbid schieten
    By Gerwin in forum Techniek van Vuurwerk
    Reacties: 93
    Laatste bericht: 25 maart 2022, 12:43

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •