Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 45
  1. #31
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Patrick, bedankt voor je leuke bijdrage. Leuk om te weten dat bepaalde tradities nog steeds in stand worden gehouden. Wat ik uit mijn eigen jeugd nog weet te herinneren (ik kom uit Hilversum) is dat ik tot mijn 12e jaar van mijn ouders niet de hele avond mocht opblijven, we moesten slapen en werden dan vervolgens om 23.00 uur wakker gemaakt.
    Samen met mijn broers en zusters (ik kom een uit een gezin van 8 kinderen) om 00.00 uur buiten naar het vuurwerk kijken en afsteken. En vervolgens kwamen mensen uit de gehele straat bij ons nieuwjaarwensen en mijn ouders omgekeerd bij de buren.
    En altijd was er een verrassing voor ons kinderen, meestal een gulden of een zakje snoep.
    Leuke herrinnering die ik heb weten te onthouden uit het jaar circa 1967-1968

  2. #32
    VWC-Lid josZie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 augustus 2005
    Berichten
    1.038
    Thanks
    1.307
    851 waarderingen in 343 posts
    in Winterswijk (achterhoek)
    komen op 1 januari kinderen met een lampion langs de deuren en krijgen ze snoep
    (wat in andere delen op 11 november gedaan word)

    omgeving Groningen:
    carbidschieten
    en ouderwets kerstbomen opbranden
    -Step outside the box to see the real picture-

  3. #33
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Berichten
    1.473
    Thanks
    184
    571 waarderingen in 189 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jupilerfreak Bekijk bericht
    Ik zal dan ook maar vertellen over de jaarwisselingen in Rotterdam en Den Haag van wat ik meegemaakt heb.

    De dagen voor oud en nieuw is het over het algemeen vrij rustig in de regio Rotterdam, zeker vergeleken bij Den Haag waar er ruim voor de jaarwisseling veel meer geknal te horen is. Over het algemeen heb je in Rotterdam te maken met vele aardszeikerds die bij het minst geringe reppen over het bombardement en gedurende de dag kom je dus veel zeikerds tegen. Ook komt oom agent met grote regelmaat langs en is het afsteken van vuurwerk eigenlijk niet leuk. Op de dag zelf wordt er vergeleken met bijvoorbeeld Den Haag dan ook weinig vuurwerk afgestoken, maar wordt er godzijdank heerlijk geklaagd. In de avond is het in Rotterdam ook rustig en wachten de meeste mensen tot 12 uur, dan gaat men naar buiten en steekt men het vuurwerk af. Vreugdevuren heb je hier niet meer, die zijn sinds de jaren 80 verboden en er wordt nogal streng gecontroleerd door de politie. In Den Haag daarentegen is het de hele dag knallen geblazen. In de avond heb je ook her en der vreugdevuurtjes. Ook kom je in Den Haag relatief weinig gezeik met oom agent en lokale buurtbewoners tegen. Qua beleving 2 totaal verschillende steden.
    Klopt, mensen hierzo in Rotterdam komen echt om precies 12 uur naar buiten en om 1 uur is het al bijna stil
    gelukkig zijn er freaks hierzo in mijn straat die non-stop stoken
    Maar de laaste jaren word het alleen maar gekker
    Mensen komen nu niet meer alleen maar om 12 uur naar buiten
    En over vruigdevuren gesproken, die zie je haast niet meer in Rotterdam.

    gelukkig heb je in mijn buurt bijna geen mensen meer die zeggen,''nee,doe het maar om 12 uur''

  4. #34
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    leuk topic!

    Eigenlijk is oud&nieuw voor mij 3 dagen lang, en het gaat me niet alleen om vuurwerk, maar ook om de sfeer er omheen!

    28 december (of 29december als er geen zondag tussen zit) sta ik al voor de winkel, 's ochtends vroeg, voor dat deze open is! Dat vind ik zo heerlijk, alles nog een beetje stil, lekker donker, en dan die heerlijke geur van kruit aan de toonbank!

    Tassen in de auto laden, en rustig met een big smile op m'n kop terug naar huis!

    En dan begint het feest helemaal, alles uitpakken, bekijken, doorlonten, enz enz. Alles nog in de kerstsfeer, kerstboom, lichtjes, donker buiten.

    De avond voor oud&nieuw haal ik altijd wat stookmaatjes binnen, gaan we gezellig een pilsie drinken, vers gebakken oliebollen erbij En dan natuurlijk wat dingen uit testen, grondbloemetjes, wespen, alles dat geen lawaai maakt

    Ook gaan we die avond vaak door mijn straat met een stapeltje papieren, langs de deuren, ik maak altijd ff een brief, waarin ik mensen waarschuw voor het openingsgeweld om 10:00 uur enzo, om gezeur te voorkomen. Ze weten nu allemaal wel zo'n beetje dat wij heel normaal met vuurwerk omgaan, en veel komen ook kijken bij grote rollen, en het showtje 's avonds

    Die avond kan ik altijd heerlijk slapen, omdat alles relaxed is. Je hebt je vuurwerk binnen, alles doorgelont, klaar om af te steken!

    Dan ga ik ook altijd vroeg naar m'n nest, omdat ik weer dat ik op D-day zelf, al om 6 uur wakker ben Ik weet niet hoe het komt, maar na al die jaren word ik nog steeds zo vroeg wakker op o&n, terwijl ik normaal uitslaap zo lang als ik kan!

    Dan is het voor ons een soort traditie geworden om 's ochtends vroeg al te beginnen met romeinse kaarsen in de achtertuin tussen 7 en 10 uur.

    En dan om 10:00, opening... ik zal wel niet vertellen wat daar altijd inzit, maar het is groots

    Dan volgt een dag van stoken, stoken, en nog eens stoken. Taveltje erbij, onder het afdak, verse oliebollen, de hele dag door, en met jong en oud stoken.

    's avonds gaan de kleintjes naar binnen, en stoken wij op een veld groots door, (veel siervuurwerk)

    Om kwart voor 12 naar binnen, snel rollen uitpakken en alles voor de laatste keer checken.
    Dan om 00:00 iedereen gelukkig nieuwjaar wensen en de vrouwtjes zoenen, en dan vlucht ik naar buiten om mijn rol eerder uit gelegd te hebben dan die van de buurman door de jaren heen is het tussen ons ook een traditie geworden om alles zo snel mogelijk neer gelegd te hebben

    Dan steken we alles tegelijk aan, en daarna is het non-stop stoken, harde knallers, rollen, blokken, ga zo maar door.

    Dan om 02:00 de afsluiter.

    Daarna met maatjes binnen een biertje drinken en de films terug bekijken op groot scherm

    Dan lekker maffen, en de volgende ochtend genieten van alle rode straten, en om 11:00 met iedereen alles opvegen, en na praten over dé dag van het jaar

    En daarna, in de zomerslaap, op naar de volgende decembermaand!



    Spookje

  5. #35
    VWC-Lid koevis's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 juli 2009
    Locatie
    Vlakbij Den Bosch
    Berichten
    180
    Thanks
    12
    15 waarderingen in 4 posts
    Heel oudjaarsdag staat bij mij in het teken van vuurwerk afsteken met vrienden en olibollen eten.Om ongeveer 8 uur sta ik op om de laatste dingetjes in te pakken(het meeste gebeurt al de dagen ervoor) Om 10 uur spreken we ergens af en dan gaan we in heel de wijk stoken. Rond 1 uur gaan we wat olibollen eten en daarna weer verder stoken. 's avond gaan we allemaal thuis eten en ik ga dan meestal nog naar een vriend toe en om 11 uur ga ik even met mijn zusje stoken(ze is helemaal gek van grondbloemen) en dan om 12 uur het grotere spul. Dan ga ik nog ongeveer tot 2/3 uur door en dan de volgende dag rond 12 uur opruimen. Dit was het zo'n beetje.

    Gr Koevis
    NO³

  6. #36
    VWC-Lid pyromaan1990's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 augustus 2008
    Locatie
    Het zuidelijke Noorden, daar het Oost-Westen van.
    Berichten
    285
    Thanks
    0
    5 waarderingen in 4 posts
    Het verhaal over oudjaarsdag in de regio van zuid Rotterdam(niet binnenstad)
    Gelukkig heb je hier geen oude mensen die schreeuwen dat de Duitsers weer aanvallen, maar gewoon mensen die af en toe ook de straat op gaan om een rotje of een tolletje af te steken. Bij mij begint het al om 8:30, lekker opstaan en een stuk of 14 vrienden bellen of ze het niet vergeten zijn naar mij toe te komen Als ze aangekomen zijn ff lekker wat eten, drinken en al het vuurwerk in de schuur leggen. Om 9:30 Alles controleren, beetje discussieren wat de beginknal gaat worden, en dan is het al 9:50 Even een Red Bull achterover slaan, en dan begint dé dag. Dan roepen we WAKKERRRRR WORDENNNN!!! En dan begint het geknal, geknal en nog eens geknal, non-stop. Af en toe naar de schuur om wat bij te 'tanken'. En dan gaan we weer hoor. Dit gaat zo door tot 19:00u Dan gaan we het spul overladen naar de auto, en dan naar familie. Dan zetten we het spul in de gang, en gaan we oliebollen eten, bijkletsen, TV kijken enz. Om een uur of 9 's avonds ga ik al naar buiten om wat te stoken, om 11 uur ga ik weer naar binnen. Als het 12 uur is, iedereen gelukwensen en dan begint het, haha. Allemaal projecten de lucht in, en dat gaat dan door tot 4 uur, dan eindig ik meestal met m'n hardste knaller. En dan lekker maffen tot 11 uur..
    En dan,,,weer een jaar wachten..
    Laatst gewijzigd door pyromaan1990; 25 augustus 2009 om 15:56
    [I]Zonder [B]vuur[/B] geen [B]werk![/B][/I]

  7. #37
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Naar mijn mening heeft Nederland de mooiste manier van een jaarwisseling. Het begint eigenlijk gewoon op 28 of 29 december als de eerste verkoopdag van start gaat. Vanaf dat moment is iedereen die geintreseerd is helemaal weg van het vuurwerk. Dat betekend ook dat er de hele dag al knallen te horen zijn. 30 december is het niet minder, maar betekend voor mij altijd wel een avond waarop ik zo vroeg mogelijk naar bed ga na het afsteken van een klein pakket dat zo min mogelijk herrie en spektakel maakt. Voor 12 uur in bed liggen is dan echt een must aangezien ik nooit kan slapen voor de grote dag. Meestal word ik dan wakker rond 7 uur en ga ik als eerste douchen om lekker warm wakker te worden. Een stevig ontbijt ertegenaan en vervolgens al het vuurwerk sorteren op middag en avond. Om half 10 naar buiten lopen met een tas vol met vuurwerk en alle jongens uit de buurt bij elkaar brengen om de hele middag door te stoken. In de middag nog even naar huis om van verse appelflappen en oliebollen te genieten en dan tot een uur of 5 buiten blijven vuurwerk afsteken. Daarna naar binnen en weer even douchen om de geur van me af te krijgen en me klaarmaken voor het avondeten. Daarna even kort op de computer, de foto's of films op de computer zetten en me weer klaarmaken voor de avond. Als het donker word gelijk beginnen met klein siervuurwerk, wat kleinere fonteinen en vuurpijlen. Tot een uur of 9 buiten blijven en daarna weer naar binnen of naar familie. Daar gezellig rond de tafel zitten onder het genot van een biertje tot 10 uur tot ze beginnen met de spellen. Trivianten altijd een must op oudejaarsavond. Tot een uur of 11 en daarna naar buiten om al wat groter siervuurwerk af te steken. Om half 12 weer naar binnen en alles klaarzetten voor het grote moment. 5 voor 12 met zijn allen voor de TV staan en aftellen met de klok. Iedereen nieuwjaarswensen geven en champagne mag natuurlijk niet ontbreken. Daarna als een gek naar buiten en de eerste 10 minuten genieten van andermans mooie vuurwerk. En dan zelf de show stelen met de grotere dingen, mooie cakeboxen, vuurpijlen en Chineze rollen natuurlijk. Tot een uur of 2/ half 3 vuurwerk afsteken en daarna naar de kroeg gaan tot een uur of 7. Daarna even kort slapen en rond een uur of 11/ 12 naar buiten om de vuurwerkrestanten op te ruimen en even na te genieten van een geweldige dag.

  8. #38
    VWC-Lid Ischa's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 november 2008
    Locatie
    Gorinchem
    Berichten
    1.954
    Thanks
    616
    1.398 waarderingen in 489 posts
    rommelige post
    Laatst gewijzigd door Ischa; 16 januari 2010 om 17:36

  9. #39
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Oudejaarsavond (1938) (BeeldenGeluid)

    De viering van Nieuwjaar in een bejaardentehuis te Haarlem. Zingende kok bakt oliebollen; bejaarden zingen lied en worden op oliebollen getrakteerd; klok slaat twaalf uur, waarna de mensen elkaar gelukkig nieuwjaar wensen;
    feestende mensen in andere omgevingen.


    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

  10. #40
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Leuk filmpje van een oudejaarsavond in de Wolfstraat de Utrecht, opgenomen op 31 december 1968.


    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

  11. #41
    VWC-Lid roelwijngaarden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 juni 2007
    Berichten
    400
    Thanks
    537
    1.213 waarderingen in 220 posts
    Geweldig, Fred! Ik was toen vier maanden oud.. Vroegâh vuurwerkjes uit m'n geboorte jaar, het moet niet gekker worden!
    THX!
    www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

  12. #42
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Ook in de Fabeltjeskrant vieren ze oud en nieuw

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

  13. #43
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Nog meer antieke beelden:
    OUD&NIEUW 1984/85 in de zusterstraat denhaag


    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

  14. #44
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 november 2007
    Berichten
    5.582
    Thanks
    2.934
    4.276 waarderingen in 1.455 posts
    leuk om die filmpjes te zien vooral die van 1968/1969 aangezien ik van januari 1068 bent en toen bijna 1 jaar was. echt leuk man

    bedankt Fred (nostalgie ten top)

  15. #45
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.486
    Thanks
    878
    848 waarderingen in 207 posts
    Heb nog wat leuke oude colllectie video's gevonden.
    Er zitten producten bij die sommige nog goed kennen.
    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •