Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke tips zou jij aan andere mensen willen meedelen voor een veilige jaarwisseling?

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Vinnie Bekijk bericht
    1. zet dingen zoals lichte potjes die snel weg kunnen waaien goed vast tussen een aantal stenen/rekje
    Vincent
    Tussen stenen zal ik geen potjes vast zetten, mocht het potje bekneld raken kan hij altijd uitelkaar klappen zoals wel eens bij de Messiers gebeurt of bij de oude Patriot Launchers.

    Het is beter om hem om het gras te zetten en hem tussen twee paaltjes te slaan en eventueel nog (niet te strak) vasttapen met ductape.

    Comment


      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Pyro-rola Bekijk bericht
      Tussen stenen zal ik geen potjes vast zetten, mocht het potje bekneld raken kan hij altijd uitelkaar klappen zoals wel eens bij de Messiers gebeurt of bij de oude Patriot Launchers.

      Het is beter om hem om het gras te zetten en hem tussen twee paaltjes te slaan en eventueel nog (niet te strak) vasttapen met ductape.
      Ik bedoel hier niet mee dat je de potjes zo strak mogelijk moet aandrukken, maar gewoon een paar stenen omheenzetten, losjes tegen de verpakking.

      goed punt trouwens, zal ook wel eens gebeuren

      Comment


        #18
        1. Geen alcohol (tot na het stoken ;) )

        2. Vooral zorgen dat je pijlen afsteekt uit een stevige basis

        3. Ook last van plakkerige kindertjes die willen zien wat je nou weer aansteekt, er met hun neus bovenop zitten en niet doorhebben dat er straks keihard iets in hun smoel kan knallen? Laat ze maar ff janken door hard en helder duidelijk te maken dat ze moeten nokken, tot achter díe lijn! En spreek de ouders er anders ff op aan. (dit was voor mij afgelopen jaarwisseling een grote ergernis van onveiligheid, je bent verdikkie nog verantwoordelijk ook als er iets misgaat, en die suffe koters (die niks van hun ouders mochten, de arme kids) zagen t gevaar gewoon niet in...)

        4. Even serieus: er wordt aangeraden elke pot vast te zetten, maar hoe vaak heb je daar nou zin in al dat gedoe? Let vooral op de structuur van de pot: is ie hoger dan breed, dan is de kans van omvallen groter, stabiliseer m dan (evt. met bakstenen of tussen een paar andere afgeschoten potten), waaiers zijn ook verdomd gevaarlijk, die kunnen ze kantelen, zet er echt ff wat tegenaan. Maar de potten die behoorlijk stabiel zijn...ehm; lijken....want dan nog...Beste: neem geen risico's. Realistisch: neem zo weinig mogelijk risico's.

        5. Hou niks, maar dan ook niks, voor de gein een tijdje in je klauwen tot het lontje verder opgebrand is. Dat gaat zó vaak fout!!! Ook geen romeinse kaarsen. Nee, dat gaat niet vaak fout, maar 't gebeurt wel, en dan ben je niet blij want dat blijkt verdomd hard te knallen.

        6. En iedereen vwbrilletjes op!!!!
        Nee, geintje. Suffe dingen. Gebruik je gezonde verstand en neem afstand, dan komt alles goed.



        p.s. en ik ben voor de regel: wie sloopt mag gesloopt worden, en wie vw naar hulpverleners, andere mensen en dieren gooit, mag heel wat jaarwisselingen brommen, tot ze wat volwassener en minder opgefokt zijn.

        Comment


          #19
          Geweldige en nuttige tips komen naar boven hier.

          Onze members Cameo en Roel van Wijngaarden hebben vorig jaar de website vuurwerkveilig opgericht.
          Bovenaan onze site zie je regelmatig de banner van deze website verschijnen.

          Op deze website staan vast en zeker nog meer goede tips.

          Comment


            #20
            Heel belangrijk: schiet nooit vuurpijlen over de grond!!!! Ik ben bijna geraakt door een zware knalpijl die 50 cm langs mij raasde en achter mij knalde. De idioten die dat deden riepen:"jammer dat ie niet tegen hem aan vloog, zou wel kikken geweest zijn". Nu ga ik nooit meer door de straten knallen maar steek alles op een veilige plek af omdat er van die lijpen rondlopen!

            Comment


              #21
              Koop een hoofdzaklamp. (Petzl)
              Schiet je blokkies en/of shells, of steek je vuurwerk af op een dondere plaats.
              Dan is een hoodzaklmap erg handig.
              Je kan bijschijnen, zodat je niet op de tast het lont moet zoeken.
              Hoofdlampen kopen? Zwerfkei.nl ✓Meer dan 40 jaar ervaring ✓Gratis verzending en retourneren(NL) vanaf €50,- ✓Webshop keurmerk

              Of typ even op google Petzl in.
              Kom zei de vis in de vissenkom.

              Comment


                #22
                Zijn wel heel erg duur sigarenman.

                Hier zijn ze lekker goedkoop:

                www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

                Comment


                  #23
                  Misschien ook een handige tip vooral voor degene die shells schieten; houd een emmertje water binnen handbereik. Mocht een shell de buis niet verlaten na het aansteken ( wat ik zelf een keer met bonbridge shells heb meegemaakt)giet er dan een scheut water in en laat de buis een aantal uren ongebruikt staan zodat je zeker weet dat de shell doorweekt is en niet meer afgaat.

                  Comment


                    #24
                    Emmertje water. Waarom niet gewoon een 12 kg poederblusser?

                    hoofdlampje en goede stormaansteker zijn ook aan te raden.

                    Comment


                      #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door 200mm Bekijk bericht
                      Emmertje water. Waarom niet gewoon een 12 kg poederblusser?
                      Koop dan maar een schuimblusser.
                      Het poeder dat in de poederblussers in echt troep.

                      En zorg dat je meerdere buizen hebt, mocht er een shell blijven hangen in buis.
                      Kan je wel gewoon doorschieten.

                      En oordoppen zijn ook erg handig.
                      Kom zei de vis in de vissenkom.

                      Comment


                        #26
                        Het wondert me dat iedereen een beetje aan zichzelf denkt. Maar wat de meeste misschien niet weten is dat heel veel vuurwerkslachtoffers pas de volgende dag vallen Kinderen gaan dan op zoek naar weigeraars en kruit en dan vallen juist veel slachtoffertjes. Dus mijn tip is (alle belangrijke zijn nu wel genoemd) ruim je rotzooi de volgende dag op. Kijk maar eens hoeveel rotjes van een ct of 100k blijven liggen!!
                        Verder geef je ook de buurt het signaal dat je een liefhebber bent die van stoken houdt maar ook de buurt netjes wil houden. Weten we het nog: het vuurwerk zo goed mogelijk en positief naar buiten brengen. Als ieder zo zijn steentje bij draagt hebben de mensen weinig reden tot klagen
                        Pyroterror is verledentijd.

                        Comment


                          #27
                          Heel goed, Pyroterror. Het zijn inderdaad vaak de blindgangers die voor problemen zorgen bij voornamelijk de jongere vuurwerkliefhebbers. Ik zocht vroeger ook al heel vroeg op 1 januari en stak alles aan waar nog een beetje een lontje aan zat. Erg gevaarlijk natuurlijk, maar als knulletje van 12 waren de straten "met goud belegd" in mijn beleving.

                          Nu wordt er tegenwoordig niet meer zoveel gezocht als vroeger, toen je echt vele groepjes met tasjes de straten af zag stropen op 1 januari. In mijn buurt vind ik tegenwoordig zelfs nog daags na oudjaar compleet intacte vuurwerkjes op straat en in de struiken. De jeugd lijkt voldoende vuurwerk in huis te hebben en kijkt daarom niet snel meer op straat naar blindgangers. Desondanks blijft het een belangrijk aandachtspunt.

                          Los van alle goede tips die in dit topic reeds genoemd zijn wil ik mensen bovenal het advies geven rekening met elkaar te houden. Geef elkaar de ruimte en blijf vriendelijk, ook tegen de mensen die het niet zo op vuurwerk hebben. Ga ook niet expres bij zo iemand op de stoep staan stoken of harde klappers in zijn tuin gooien. Wacht even met stoken als er (huis-)dieren in de buurt zijn en hou de jongsten in het gezelschap tevens goed in de gaten. Lees vooraf de gebruiksaanwijzingen en plan de lokatie van je vuurwerk tevoren, zodat je weet met welke omstandigheden je te maken hebt. Laat aan je buurtgenoten zien dat een vuurwerkliefhebber NIET hetzelfde is als een vandaal of een ASO. Het klinkt raar, maar deze associatie is helaas nog steeds heel sterk vertegenwoordigd.

                          Een overzicht van veiligheidstips vind je op : www.vuurwerkveilig.com
                          Ontbreekt er een belangrijke tip, laat het ons weten via [email protected]

                          Cameo
                          -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
                          Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

                          Comment


                            #28
                            Erg veel goede punten zijn hier al aangehaald.
                            Goed punt van jou Pyroterror.

                            En durf andere mensen ook aan te spreken op hun gedrag.
                            Als ik mensen gevaarlijk of onverantwoord bezig zie spreek ik ze hier op aan.
                            Niet met een grote mond, maar gewoon vertellen hoe ze het beter/anders kunnen doen.
                            Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                            Comment


                              #29
                              Ga niet zelf experimenteren.
                              Zoals een knaller in een pot of een pot ondersteboven !
                              En vooral leg geen babaypiltjes in een heksenkring.
                              en maak GEEN pijpbommen vooral niet met een stalen buis of nog gekker met een glazen fles!

                              Comment


                                #30
                                Let alsjeblieft op voor elkaar, de meeste slachtoffers vallen door vuurwerk van een ander.

                                Als je zwaar spul gaat schieten in ieder geval niet in een straat waar 10m verderop kinderen staan, zoek een lege plek en informeer de mensen in de buurt dat je weer waar je mee bezig ben en dat ze afstand moeten houden.

                                En ruim je afval op, zoals al werd gezecht zijn er veel kinderen die de volgende dag de straat op gaan en het is best schrikken om wakker te worden van een kind dat een nitraat met schietlont in zn hand aansteekt volgens mij.

                                Gr Koevis
                                NO³

                                Comment

                                Working...
                                X