Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 4 van 10 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 46 t/m 60 van 149
  1. #46
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    2.347
    Thanks
    1.165
    1.193 waarderingen in 545 posts
    Vind het erg jammer dat je voor de documenten in de buidel moet tasten.
    Maar komt er in Nederland ook dat systeem met de leeftijden? (18+ grotere single shots etc..) Of kan elk land daar weer uitzonderingen op maken? *confused*

  2. #47
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 oktober 2005
    Locatie
    Limburg (NL)
    Berichten
    4.794
    Thanks
    2.000
    4.517 waarderingen in 1.264 posts
    Ik heb het zo eens doorgebladerd hier.. maar er zijn mij toch een aantal zaken onduidelijk.
    Iemand die dit kan ophelderen?

    1. Lees ik nu goed dat het NL knalvuurwerk moet zakken van 156db naar 120db?
    2. Is dadelijk mogelijk om vuurwerk legaal vanuit Belgie en Duitsland
    hierheen te halen?

    Bedankt alvast!

  3. #48
    VWC-Lid Anaconda's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 november 2009
    Berichten
    996
    Thanks
    564
    3.577 waarderingen in 566 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DsNL Bekijk bericht
    Maar komt er in Nederland ook dat systeem met de leeftijden? (18+ grotere single shots etc..) Of kan elk land daar weer uitzonderingen op maken? *confused*
    Zoals je hebt vernomen, wordt vuurwerk straks onderverdeeld in (leeftijds)categorieën.
    Gelet op consumentenvuurwerk is dit:

    Categorie 1: 12 jaar
    Categorie 2: 16 jaar
    Categorie 3: 18 jaar


    In artikel 7, paragraaf 2 van RICHTLIJN 2007/23/EG staat beschreven:

    "De lidstaten kunnen de leeftijdsgrenzen in lid 1 verhogen wanneer dat omwille van de openbare orde of veiligheid gerechtvaardigd is. De lidstaten kunnen de leeftijdsgrenzen ook verlagen voor personen die een beroepsopleiding ter zake hebben gevolgd of volgen."

    Een lidstaat is dus vrij om de leeftijd van een bepaalde categorie te verhogen of te verlagen.

  4. #49
    VWC-Lid ruttie-partyboy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 september 2008
    Locatie
    omgeving Velsen
    Berichten
    480
    Thanks
    1
    41 waarderingen in 6 posts
    Nou, dan gaan we het wel meemaken... Dan kunnen we straks pas vanaf 18 jaar vuurwerk kopen. En als het knalvuurwerk van 156 naar 120db gaat mogen we straks alleen nog maar knalerwtjes kopen
    Knal goed, knal verantwoord!

  5. #50
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Berichten
    1.473
    Thanks
    184
    571 waarderingen in 189 posts
    156 naar 120?? (dan blijft bijvoorbeeld de binkie en silver salute wel hetzelfde?)

    Ok.. dan gaan we echt naar belgie.. vinden ze het raar dat de handel groeit??
    Hoop dat het niet gebeurd.. ging net zo goed.

  6. #51
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    De poster weet zelf niet eens of ie het goed las ;) laat staan dat enige verandering bekend en officieel is. Laat je nou niet te snel gek maken, wacht maar rustig af.

  7. #52
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Berichten
    1.473
    Thanks
    184
    571 waarderingen in 189 posts
    ii) het maximale geluidsniveau op de veiligheidsafstand is niet meer dan 120 dB (A, imp) of een gelijkwaardig geluidsniveau gemeten aan de hand van een andere geschikte methode;

    iii) categorie 1 bevat geen rotjes en ratelbanden, al dan niet met flitspoeder;

    ____________________________________________

    Nee, de knallers blijven gewoon 156, want rotjes tellen niet meer voor
    categorie 1

    Edit:
    b) Voor vuurwerk van categorie 2 moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

    i) de veiligheidsafstand bedraagt minstens 8 m. Indien nodig, kan de veiligheidsafstand echter minder bedragen;

    ii) het maximale geluidsniveau op de veiligheidsafstand is niet meer dan 120 dB (A, imp) of een gelijkwaardig geluidsniveau gemeten aan de hand van een andere geschikte methode.

    _________________

    Ow, categorie 2 mag niet meer dan 120 db? naja zeg, willen we dat het wat harder wordt, wordt het weer zachter?

  8. #53
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Berichten
    1.473
    Thanks
    184
    571 waarderingen in 189 posts
    Voorzover ik begrepen heb veranderd er niet veel? kooiconstructie blijft.. knaller worden niet harder (maar zachter?? (goede vraag)) en door de Keurmerk dus duurder? Klopt dat? iemand meer informatie? of gaan we afwachten...?

  9. #54
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Om nog even terug te komen om de leeftijdscategoriën:
    - vanaf 12 jaar: mag je uitsluitend klein vuurwerk kopen, het "kleine grut" als het ware: kanonslagen, babypijltjes grondbloemen...
    - vanaf 16 jaar: mag je alles kopen, behalve producten uit categorie 3:
    - vanaf 18 jaar: categorie 3: grote single shots (kaliber van 2"). Ja, dat is het enige dat er vanaf 18 jaar verkocht mag worden.

    Met andere woorden: qua leeftijden gaan we er denk ik alleen maar op vooruit met de CE. Het enige product waarvan de grens verHOOGD wordt, zijn de 2" single shots. Dat zijn er ook maar tien in heel NL ofzo.

  10. #55
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 december 2008
    Berichten
    225
    Thanks
    17
    75 waarderingen in 25 posts
    Vuurwerk Gemeten op 2 meter afstand = 156DB!
    Vuurwerk mag niet harder knallen dan 120 op (8 meter afstand)
    Dus als je op 8 meter staat mag het rotje niet harder dan 120db knallen!!
    op 2 meter afstand hoor je het als 156db! blijft dus gewoon het zelfde!

  11. #56
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Berichten
    1.473
    Thanks
    184
    571 waarderingen in 189 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slabbetje Bekijk bericht
    Vuurwerk Gemeten op 2 meter afstand = 156DB!
    Vuurwerk mag niet harder knallen dan 120 op (8 meter afstand)
    Dus als je op 8 meter staat mag het rotje niet harder dan 120db knallen!!
    op 2 meter afstand hoor je het als 156db! blijft dus gewoon het zelfde!
    Ok, jammer dat het niet harder wordt.
    Balen, nu nog hopen dat de prijzen gelijk blijven

  12. #57
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 oktober 2007
    Berichten
    616
    Thanks
    778
    79 waarderingen in 47 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lesl Bekijk bericht
    Voorzover ik begrepen heb veranderd er niet veel? kooiconstructie blijft.. knaller worden niet harder (maar zachter?? (goede vraag)) en door de Keurmerk dus duurder? Klopt dat? iemand meer informatie? of gaan we afwachten...?
    Ooit wel eens een Nederlandse kanonslag gehoord die 156dB produceert?
    Dat is een utopie.
    Ook op 2m afstand is een rotje bij lange na geen 156dB. Ik heb zo'n dB meter, maar een rotje op 10 meter afstand is hooguit 95dB, dus ver onder de limiet van 120dB.
    Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze in andere landen (Europees verband) knalvuurwerk meten op 10 meter afstand op een open vlakte en dan is het maximum aantal dB 120.
    Zelfs strijkers en nitraten komen zo nog niet aan de 120dB, dus laat staan een Nederlandse kanonslag.
    En ik meen dat er voor zwaarder knalvuurwerk regels zijn dat die op 10 meter afstand > 120dB zijn (knaller met 5 gram hoogwaardig flash bijv.) maar op 15meter maximaal 120dB moet zijn.
    Dus nee het vuurwerk wordt niet zachter, het max. van 120dB is relatief, het hangt ook af van de richtlijn over de afstand waarop het wordt gemeten.
    Zo zal die 120dB dus ook gelden voor al die knalbombettes die uit zo'n knalblok komen en die op grote hoogte in de lucht knallen. Dus in principe is er geen limiet aan de knal bij lucht(knal)vuurwerk direct bij de bron, maar op afstand waar het wordt gemeten. Een knal- of lawinepijl die zal op de grond op 2 meter afstand zeker >156dB zijn, maar daar zijn ze niet voor bedoelt. Op 100 meter hoogte zal de knal aan de grond denk ik ook <120dB zijn. Hoe zwaarder het luchtvuurwerk, bij prof. shows bijv, hoe hoger ze de lucht ingeschoten moeten worden. Veel shells moeten minimaal 300 meter of meer de lucht in worden gelanceerd.

    Ik denk niet dat de (grond)knallers zachter worden in Nederland, maar hetzelfde blijven. Misschien, maar dan heel misschien zouden de knallers ooit luider mogen, wanneer er flash wordt toegestaan in grondknallers, maar dat is denk ik nog ver weg. Waardoor vuurwerktoerisme blijft bestaan.

  13. #58
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Berichten
    1.473
    Thanks
    184
    571 waarderingen in 189 posts
    Dat zag ik een keer op tv, een rotje op 2m afstand van een db meter, het kwam niet hoger dan 104 db

  14. #59
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 oktober 2007
    Berichten
    616
    Thanks
    778
    79 waarderingen in 47 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lesl Bekijk bericht
    Dat zag ik een keer op tv, een rotje op 2m afstand van een db meter, het kwam niet hoger dan 104 db
    Nou en als je dan na gaat dat bij een verhoging van 10dB de geluidsintensiteit (en ook de (geluids)druk) 10X zo sterk wordt
    dan zegt dat al genoeg.
    Een voorbeeld 156dB-104dB=52dB, d.w.z. als het 156dB mag, dan moet de intensiteit dus 10^5,2 toenemen, want dB werkt logaritmisch en 52 dB is 5,2B, dus 10^5,2 neemt dan de geluidsintensiteit toe. Dat betekent dat een stuk (knal)vuurwerk wat wel 156dB knalt een geluidsintensiteit heeft die ruim 158.000 (158.489) keer zo groot is als een Nederlandse kanonslag, nou ik kan je vertellen dat je dan een flink rotje moet hebben voor Nederlandse begrippen.
    Echter wij ervaren niet de knal als 158.000 keer zo luid, maar 2^5,2, omdat bij verhoging van 10dB wij de knal als 2keer zo luid ervaren. Dat heeft met ons gehoor te maken, dieren ervaren dat weer veel anders.
    Voor ons ervaren we een 36,8 keer zo'n luide knal. En dat is harder dan een BSC2008!

  15. #60
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 maart 2010
    Berichten
    11
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    I have been studying the CE regulations and I cannot find anywhere that it states what date everyone must be in compliance?

    We have seen some Chinese manufacturers making offers to work with importers to design and send samples at no cost and we would like to offer the same.

    Does anyone know what date is deadline for new CE regs to be fully implemented?

Pagina 4 van 10 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •