Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 789
Weergegeven resultaten: 121 t/m 133 van 133
  1. #121
    VWC-Lid nismo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2005
    Berichten
    730
    Thanks
    238
    980 waarderingen in 373 posts
    Kwam een stuk tegen van iemand die er goed over nagedacht heeft,mbt vuurwerk overlast.


    Aan alle mensen die denken dat vuurwerk verbieden alle problemen maar oplost,

    Dit is helemaal niet zo, het grote probleem zit hem zoals bij zoveel maatschappelijke problemen bij een kleine groep idioten die zonder enige kennis van zaken handelen en daardoor dus veel overlast bezorgen.

    Het is algemeen bekend dat het overgrote deel van de ongelukken met vuurwerk gebeurt door (zwaar)illegaal vuurwerk of door mensen die vuurwerk afsteken onder invloed van drugs of drank. Daarnaast heb je nog het kleine groepje “stoertjes” dat gemakkelijk te pakken is.

    Momenteel wordt bij het aanpakken van het vuurwerk probleem vooral gekeken naar illegaal vuurwerk. Dit op zich is goed, maar ik merk steeds vaker dat aan andere dingen dan weinig gedaan wordt. Illegaal vuurwerk werd dit jaar meer dan eens onderschept wat dus betekend dat we hierin op de goede weg zitten.

    Tijd dus om in plaats van het bekende "het zou verboden moeten worden" eens te kijken naar waar de problemen nog meer vandaan komen. Zoals al eerder gezegd is er dus een groep mensen die het volkomen normaal vindt om in de ene hand een krat bier te hebben en aan de andere hand een tas met vuurwerk. Dit betekend hoe later het wordt, hoe minder verantwoord er gehandeld wordt, wat vaak tot gevolg heeft dat er of vernield wordt, of lastig gedaan wordt tegen mens en dier.

    Hoe kan het bestaan dat dit op de één of andere manier niet vaker wordt gezien/aangepakt. Mijn voorstel is om alle patrouille wagens van de politie (er rijden er behoorlijk wat rond op 31-12) uit te rusten met een flinke lading extra blaastests. Zo kunnen ze zeker later op de dag, als ze twijfelen of de mensen die ze op straat bezig zien, nog in staat zijn verantwoord met vuurwerk om te gaan, laten blazen. Teveel alcohol op betekend wat mij betreft dat je dus niet meer verantwoord kan afsteken en dat je al je vuurwerk in moet leveren. Zowel wat je op zak hebt als wat er thuis nog ligt.

    Dan gaan we verder met het probleem van vernieling. Er word naar mijn mening niet hard genoeg opgetreden tegen mensen die vandalisme plegen tijdens oud&nieuw. Ik snap natuurlijk dat het vaak kinderen zijn die "stoer" willen doen, maar ook die kan je harder straffen zonder dat je ze vast zet. Nu is het vaak zo dat ze de week na oud en nieuw bij verschillende bedrijven geplaatst worden voor een aantal uurtjes 'HALT'. Dit heeft tot gevolg dat ze even schrikken, maar na 10 maanden zijn ze dit al lang weer vergeten.

    We moeten ze dus harder aanpakken, ofwel raken waar het ze zeer doet. Als we die jochies nou eens allemaal afhankelijk van wat en hoeveel ze slopen, een x aantal jaar op oudjaarsdag laten werken bij 'HALT'. Gewoon lekker op "hun dagje" de hele dag vrijwilligerswerk doen. Dit natuurlijk buiten de gebruikelijke boete en het vergoeden van toegebrachte schade om.

    In diezelfde categorie overlast valt eigenlijk ook het gooien van vuurwerk naar mens en dier, of bewust dicht bij huizen waarvan je weet dat er huisdieren zitten. Hiervoor moeten wat mij betreft dezelfde straffen gelden. Helaas is dit probleem tot nu toe nauwelijks aan te pakken geweest omdat veel mensen zich logischerwijs bedreigd voelen door het gedrag van de dader. Vaak zijn deze mensen dus ook bang om de politie te bellen of er wat van te zeggen.

    Die angst is ook redelijk begrijpelijk, want tegenwoordig ben je zo te vinden voor iedereen. 112 bellen voor iemand die een rotje naar jou of je hond gooit is niet toegestaan en het algemene politienummer is niet anoniem. We hebben het hele jaar een nummer voor 'meld misdaad anoniem' dus waarom zou er rond oudjaar niet een speciaal nummer zijn waar mensen snel en anoniem naartoe kunnen bellen als ze zich bedreigd voelen of andere overlast opmerken. Dit zodat de politie snel ter plaatste kan zijn en de daders vaak nog op de plek zelf, of in ieder geval in de buurt zijn.

    Dan is er nog de vereniging van plastisch chirurgen die vinden dat vuurwerk verboden moet worden omdat het onveilig zou zijn. Met hen overigens ook de oogartsen. Voor hen als eerste de mededeling: Vuurwerk dat in Nederland gekocht en afgestoken mag worden behoort tot de veiligste in Europa. Nederland heeft verreweg de strengste eisen op gebied van opslag en gebruik. Producten worden uitvoerig getest. Bij enige twijfel wordt een product afgekeurd en is het ten strengste verboden dit als vuurwerk importeur nog aan te bieden aan vuurwerk winkels, laat staan te verkopen aan gebruikers.

    Het vuurwerk is dus veilig maar toch belanden er dus veel mensen bij de bovengenoemde artsen. Dit zal dus komen doordat mensen óf zelf onverantwoord omgaan met vuurwerk, óf de dupe worden van een ander die dit doet. Dit kan komen door het bovengenoemde alcohol probleem, maar ook door pure onwetendheid. Laten we dus zorgen dat mensen weten wat ze doen en nog meer voorlichting geven over het gebruik van de producten die ze kopen. Laten we buiten de gebruikelijke etiketten op het vuurwerk zelf, die vaak bijna onleesbaar zijn door slecht drukwerk of kleine lettertjes, ook brochures maken met daarin per soort vuurwerk uitgebreid uitgelegd hoe dit het beste gebruikt kan worden.

    Ook vuurwerk winkels kunnen hier aan bijdragen. Die zijn er natuurlijk enorm bij gebaat dat deze traditie in stand blijft, dus ik vind dat die ook een bijdrage kunnen, misschien wel móeten leveren. Allereerst vind ik dat bij iedereen die vuurpijlen bestelt (nee ik bedoel dan geen babypijltjes), gratis bij zijn bestelling een goede vuurpijl standaard, of lanceersysteem moet krijgen. Ook vind ik dat afhankelijk van het formaat van je bestelling de vuurwerk winkel gratis aansteeklonten moet verstrekken om zo het gebruik hiervan te bevorderen.

    Daarnaast blijft vuurwerk wel vuurwerk en kan er altijd wat gebeuren mocht je je nog dicht bij het vuurwerk bevinden. Hiervoor hebben we de veiligheids bril. Inderdaad dat lelijke ding waar je enorm mee voor "***" loopt. Waarom toch? Om de simpele reden dat we niet onder willen doen aan hen die hem ook zo lelijk vinden en dus niet dragen. Het lijkt wel een soort taboe om die dingen te kopen. Je kent de uitspraak wel: "ik ga toch niet zo'n achterlijke bril kopen! niemand heeft zoiets" . Daarom ook deze bij iedere bestelling meegeven. Niet eentje maar gewoon een stuk of 3. En als vuurwerk gebruiker lijkt het me toch een kleine moeite als je hiermee je traditie kan redden!

    Voor de gemiddelde vuurwerk winkel moet dit geen probleem zijn lijkt me? Dat kleine beetje extra kosten wat ze maken om ten eerste onze veiligheid te bevorderen en ten tweede de traditie in stand te kunnen houden.

    Als laatste wil ik graag nog het probleem aanstippen van huisdieren en ouderen die ook enorm last kunnen hebben van deze dagen. Zo ben ik een groot voorstander om vuurwerkvrije zones in te stellen rond dierenasiels en bejaarden/verzorgings tehuizen. Dit creëert een rustigere sfeer in en rondom deze plekken. Natuurlijk lost dit niets op voor de honden en katten die thuis zitten. Nu vind ik dat Landal Greenparks met een geweldig initiatief is gekomen door een aantal parken vuurwerk vrij te maken. Dit zouden meer organisaties moeten doen.

    Verder vind ik het heel normaal dat als iemand naar buiten komt en heel vriendelijk vraagt of je misschien net een stukje verderop wil gaan staan je daar gehoor aan geeft. Ja misschien is die persoon al wel de zesde die het je die dag vraagt, maar je kan naar mijn idee gewoon respect tonen voor medemens en zijn huisdieren. Er zijn namelijk genoeg plaatsen bij iedereen in de buurt waar je niemand tot last bent.

    Dus, beste lieden die vuurwerk willen verbieden, volgens mij heb ik in deze tekst laten zien dat voor alle problemen die volgens u onmogelijk op te lossen zijn zonder een geheel verbod op consumentenvuurwerk, vrij gemakkelijk met een beetje extra inzet van burger en overheid, prima een oplossing te vinden is. Ik denk zelfs dat we, als we dit kunnen realiseren, we de overlast zó ver kunnen terugdringen dat voor heel veel mensen die nú voor een verbod zijn, toch weer zullen genieten van deze geweldige traditie.

    Respect voor elkaar en elkaars voorkeuren, daar gaat het om. Niet om maar gelijk radicaal alles te willen verbieden. Hiermee hebben bepaalde politici onnodig hun partij en hun eigen reputatie schade aangedaan. Ik bedoel als ik deze oplossingen kan verzinnen, dan kunnen ze dat in Den Haag toch ook bedenken? Of zouden ze gewoon voor de makkelijke weg kiezen en uitspreken wat op dat moment het makkelijkst volgers creëert. Ik weet het niet, maar ik hoop mede door mijn Facebook pagina "https://www.facebook.com/AntiVuurwerkverbod", in gesprek kan komen met sommige voorstanders van het verbod. Dit om te laten zien dat vuurwerk een geweldige traditie is, die gevierd kan worden zonder al die overlast.

    Hartelijk dank voor uw aandacht,

    En vergeet niet: Vernietig overlast. Maar vermoord nooit een traditie!

  2. Deze 6 gebruikers waarderen nismo voor het bericht:


  3. #122
    VWC-Lid nismo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2005
    Berichten
    730
    Thanks
    238
    980 waarderingen in 373 posts
    tussen de 500 en 960 miljoen euro schaden door vuurwerk,berekening Arno pinokkio bonte.

    http://www.deondernemer.nl/binnenlan...-vuurwerk.html


    Makkelijk vuurwerk overal de schuld van geven.

  4. #123
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 november 2010
    Berichten
    240
    Thanks
    115
    126 waarderingen in 61 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nismo Bekijk bericht
    tussen de 500 en 960 miljoen euro schaden door vuurwerk,berekening Arno pinokkio bonte.

    http://www.deondernemer.nl/binnenlan...-vuurwerk.html


    Makkelijk vuurwerk overal de schuld van geven.
    Het is een artikel uit 2011, Bonte lijkt wel iets voorzichtiger te worden met zijn overdreven beweringen, al is ie het nog steeds niet afgeleerd. Van Rietveld heb ik dit jaar niet veel gehoord of gelezen afgezien wat retweets van Bonte.

  5. #124
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Bonte en de zijnen hebben een beetje een pechjaar gehad. Er stond van alles gepland, maar het kwam niet uit de verf. Oorzaak; de kort voor de decembermaand opgelaaide "zwarte pieten"-discussie. Mensen spraken zich zo massaal en duidelijk uit het belang van tradities, dat Arno eieren voor zijn geld koos en lange tijd zijn waffel hield. Pas een week voor oudjaar zocht hij weer publiciteit via zijn overlastsite.
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  6. Deze 3 gebruikers waarderen Cameo voor het bericht:


  7. #125
    VWC-Lid A2Racer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 oktober 2009
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Berichten
    90
    Thanks
    2
    3 waarderingen in 2 posts
    Wat ik eigenlijk al jaren in mijn hoofd heb, is om een campagnewebsite of informatieve website te starten over dit onderwerp. Een aanspreekpunt voor de media, zodat berichtgeving eindelijk eens wat realistischer kan worden. Goede teksten, uitleg over illegaal vuurwerk, ideeën om wetgeving te verbeteren, ideeën om illegaal vuurwerk beter te reguleren, het imago van vuurwerk in Nederland verbeteren. Dat lijkt me een prachtig project om aan te werken. Tegenwoordig wordt overal een stichting voor opgericht. Alleen Nederland vuurwerkland is nog slecht vertegenwoordigd. Journalisten, politici en vuurwerkhaters kunnen alles zeggen, zonder dat wij ons eigenlijk centraal kunnen verdedigen.

  8. Deze gebruiker waardeert A2Racer voor het bericht:


  9. #126
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.073
    Thanks
    5.418
    6.220 waarderingen in 2.973 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A2Racer Bekijk bericht
    Wat ik eigenlijk al jaren in mijn hoofd heb, is om een campagnewebsite of informatieve website te starten over dit onderwerp. Een aanspreekpunt voor de media, zodat berichtgeving eindelijk eens wat realistischer kan worden. Goede teksten, uitleg over illegaal vuurwerk, ideeën om wetgeving te verbeteren, ideeën om illegaal vuurwerk beter te reguleren, het imago van vuurwerk in Nederland verbeteren. Dat lijkt me een prachtig project om aan te werken. Tegenwoordig wordt overal een stichting voor opgericht. Alleen Nederland vuurwerkland is nog slecht vertegenwoordigd. Journalisten, politici en vuurwerkhaters kunnen alles zeggen, zonder dat wij ons eigenlijk centraal kunnen verdedigen.
    zoals vuurwerktraditie.nl bedoel je? Die heren hebben er keihard aan gewerkt destijds maar de media wíl het gewoon niet. Hun propagandaneuzen wijzen een andere kant op.

  10. #127
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.046
    Thanks
    4.075
    8.894 waarderingen in 3.143 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    zoals vuurwerktraditie.nl bedoel je? Die heren hebben er keihard aan gewerkt destijds maar de media wíl het gewoon niet. Hun propagandaneuzen wijzen een andere kant op.
    En er zijn al meer van dat soort initiatieven, zoals http://www.vuurwerkvermaak.nl
    www.huismanvuurwerk.nl

  11. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  12. #128
    Banned
    Geregistreerd
    16 december 2010
    Berichten
    1.359
    Thanks
    1.230
    984 waarderingen in 473 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    zoals vuurwerktraditie.nl bedoel je? Die heren hebben er keihard aan gewerkt destijds maar de media wíl het gewoon niet. Hun propagandaneuzen wijzen een andere kant op.
    Juist, dit zal ook niet werken tenzij er iemand een ongeluk krijgt van zo'n site met vuurwerk dan is het in eens weer actie.

    Negativiteit trekt de aandacht en dat is de reden waarom de kranten vol staan met ellende, laten we wel wezen een speelfilm moet ook ellende bevatten anders kijkt er niemand. Maak maar eens een film over een man die een goede baan heeft, een mooie vrouw, groot huis en gezonde kinderen. Niemand gaat daar 80 minuten naar kijken, men wilt ellende zien, dood, verderf en ziektes. En met vuurwerk heb je dat af en toe dus goed voer voor de media

  13. Deze gebruiker waardeert karol voor het bericht:


  14. #129
    VWC-Lid A2Racer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 oktober 2009
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Berichten
    90
    Thanks
    2
    3 waarderingen in 2 posts
    Er is vooral een stichting in combinatie met een website nodig die het verhaal van illegaal vuurwerk aankaart. Vuurwerktraditie.nl en andere initiatieven hebben het vooral over Nederlands consumentenvuurwerk. Maar er is juist voorlichting en begrip nodig over illegaal consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk. En dit alles in een fris concept, wat mensen aanspreekt.

    Zie bijvoorbeeld de situatie rondom harddrugs. Na een tijdje realiseerde dat het niet gestopt kan worden. Dus begint men met het geven van voorlichting etc. Bovendien werden er centra geopend waar men illegale drugs kan laten testen, zonder gevolgen. Oftewel, met dit soort maatregelen wordt de boel een beetje gereguleerd. En dit soort gedachtegangen vind ik mooi. In de vuurwerkwereld is er ook een verandering in gedachtegang nodig.

  15. #130
    Banned
    Geregistreerd
    16 december 2010
    Berichten
    1.359
    Thanks
    1.230
    984 waarderingen in 473 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A2Racer Bekijk bericht
    Er is vooral een stichting in combinatie met een website nodig die het verhaal van illegaal vuurwerk aankaart. Vuurwerktraditie.nl en andere initiatieven hebben het vooral over Nederlands consumentenvuurwerk. Maar er is juist voorlichting en begrip nodig over illegaal consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk. En dit alles in een fris concept, wat mensen aanspreekt.

    Zie bijvoorbeeld de situatie rondom harddrugs. Na een tijdje realiseerde dat het niet gestopt kan worden. Dus begint men met het geven van voorlichting etc. Bovendien werden er centra geopend waar men illegale drugs kan laten testen, zonder gevolgen. Oftewel, met dit soort maatregelen wordt de boel een beetje gereguleerd. En dit soort gedachtegangen vind ik mooi. In de vuurwerkwereld is er ook een verandering in gedachtegang nodig.
    Echter is die tijd alweer voorbij, harddrugs kun je niet meer bij feesten laten testen waar het risico het grootste is. VVD is fel anti drugs, eigenlijk fel tegen alles wat met "criminaliteit" te maken heeft behalve als Fred Teeven zoiets doet. Dan knijpen ze wel een oogje dicht

  16. #131
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 december 2007
    Berichten
    6
    Thanks
    0
    6 waarderingen in 2 posts
    Beter imago.

    is maar een idee die mee kan tellen...

    Probeer legaal vuurwerk wat goedkoper te krijgen (sier, cakes, grote pijlen. tot nu toe kost cake A in Nederland x euro en in België x euro's goedkoper. dat is een slecht Imago.
    Hopelijk hoeven mensen dan niet meer naar buitenland voor de Groote prijs verschillen.
    Er is immer keuze genoeg in Nederland

    Ik denk toch als in 2017 er Europees vuurwerk zou zijn, zowel uit België,Duitsland of waar dan ook in Europa, moet je de prijzen ook gelijk hebben anders loop je weer klanten mis.

    Zorg nu dat mensen hier inkopen en niet dat mensen naar België hoeven, komen ze ook geen zwaarder materiaal tegen, alhoewel zwaarder... dit ook steeds meer in richting Nederlandse richtlijnen komt. afwachten 2017

    Klein grut wat overlast bezorgt (lokkertjes stukken duurder maken)(b.v. rotjes,babypijltjes,single shots) en koop voor die hogere prijs anders iets kwalitatief beter spul.
    Waardoor hopelijk jeugd minder stunt met vuurwerk. omdat daarvoor de prijs te duur was, en ze dus minder van hun zak geld kunnen kopen.scheelt weer met overlast.
    gebruik voor stunt materiaal ander materiaal, b.v. fonteitjes,
    draaizonnen,bloemkooltjes, jumping jacks, dingen die lastiger te misbruiken zijn of minder overlast bezorgen.Die geven net zoveel plezier.

    Hopen dat hierdoor iets minder illegaal vuurwerk gekocht word.

    Schade komt meestal van zwaar vuurwerk dat verkeerd gebruikt wordt, of misbruik van vuurwerk. Illegaal vuurwerk hoeft niet perse gevaarlijk te zijn (is immers niet goed gekeurd in Nederland)maar dat wil dus niets zeggen..

    De echte veroorzakers blijven toch gaan voor de harde knallen, is al tientalen jaren zo of ze het nu in Belgie halen,Polen,of andere bronnen. Die moet je ontmoedigen op welke wijze dan ook om dit te doen.. hoe......Daar moet de regering iets mee doen.

    Dan als de jeugd met zwaar vuurwerk rond loopt vind ik dat eerder de fout van de ouders, hoe komt die jeugd eraan.....
    Dus taakstraf voor de ouders en jeugd.. opvoeding voor beide.

  17. #132
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.204
    Thanks
    5.529
    6.562 waarderingen in 2.719 posts
    Het ligt ook wat voor mensen je hebt, meestal heb je in de steden meer zeurders waarbij je het imago van vuurwerk niet kan verbeteren.

  18. #133
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    6 september 2019
    Berichten
    23
    Thanks
    37
    4 waarderingen in 2 posts

Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 789

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •