Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 133
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    Verbeteren imago vuurwerk

    Als de media het over vuurwerk hebben is het altijd negatief.
    Vuurwerk komt bijna dagelijks negatief in het nieuws.
    Zelden is het positief wat de media brengen.
    Het bezorgt de vuurwerkbranche een slecht imago.

    Natuurlijk mogen we niet om de feiten heen. Er wordt voor miljoenen schade toegebracht aan eigendommen van anderen met behulp van voornamelijk illegaal vuurwerk. De overheid is druk doende om het illegale vuurwerk tegen te gaan.
    Maar of de overheid in staat moet worden geacht de juiste maatregelen te nemen moet nog worden afgewacht.

    Diezelfde overheid discussieert momenteel in de Tweede Kamer over het beperken van het afsteken van vuurwerk. Een verbod op het afsteken van vuurwerk is zelfs al geopperd, beperken van de afsteektijden is nu aan de orde.

    Mijn vraag aan jullie is om actief mee te denken hoe wij als echte vuurwerkliefhebbers een bijdrage kunnen leveren om het imago van vuurwerk te verbeteren. Onze hobby loopt momenteel groot gevaar.

    Het zijn een klein aantal mensen (daders) die een grote invloed hebben op de media en politici.
    Ze zijn in staat om het voor ons in de toekomst te gaan verpesten

  2. #2
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Waar ik me altijd aan stoor, als er over vuurwerk gesproken wordt. Is dat men altijd de tegenstanders aan het woord laat... maar nooit eens een keer een voorstander, dan wel een liefhebber!

    óók is het bijna altijd zo dat de media bepaalde begrippen verkeerd interpeteerd, of het geheel gigantisch opblaast.. zo wordt er altijd voer Nitraat BOMMEN gesproken.. terwijl het in mijn ogen niks te maken heeft met een bom ofzo.

    het is denk ik ook mede aan de branche zelf om een positieve image campange te starten. dan wel dta ze met ons liefhebbers meedenken.
    Laatst gewijzigd door kruitsnuiver; 21 mei 2008 om 20:11
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  3. #3
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Moontan, met deze materie ben ik (zoals je weet) al heel lang bezig. Het is ongelooflijk hoe kortzichtig en bevooroordeeld mensen worden gemaakt door media, politiek en azijnzeikerds. Het wordt hoog tijd dat men gaat inzien dat vuurwerk op zich geen bron voor vandalisme en overlast is. Het is een kleine groep raddraaiers en (jeugd-)delinquenten die het imago voor iedereen verpest. De media doet daar graag een schepje bovenop door feiten nog net even wat spektaculairder neer te schrijven dan ze zijn. Woordkeus speelt daarbij zeker een rol.

    Op verjaardagsfeestjes gebeurd het me nog steeds wel eens dat, als ik eens contact leg met iemand en het onderwerp komt ter sprake, ik altijd eerst allerlei onzin-verhalen moet aanhoren. De hobby is omhuld met een waas van "illegaliteit" en "vage handeltjes". Natuurlijk is er een zwart circuit waarin gehandeld wordt en natuurlijk zijn er excessen waar we niet zo trots op zijn. Maar de kern is dat verreweg de meesten het vuurwerk gewoon waarderen om wat het is. De een doet dat met een meterpakketje en de ander geeft iets meer uit De goodwill onder deze mensen is groot.

    Het is dus zaak dat:
    - de kleine groep raddraaiers flink strenger wordt aangepakt
    - wij (de maatschappij) alerter reageren op ongewenste gedragingen (vandalisme)
    - wij als "ambassadeurs van de hobby" ons van onze beste kant laten zien. We hebben immers onterecht de schijn tegen ons. Ieder misstapje wordt met een vergrootglas uitgemeten.

    De media aanpakken heeft geen zin. Spektakel verkoopt nu eenmaal goed en mensen lezen het graag. Daar doe je niks aan. Al stoort het me wel enorm.

    Ik vind het goed dat je dit onderwerp hier belicht Moontan, want ik denk dat wij de belangengroep bij uitstek zijn om een eerlijker beeld van de materie aan te dragen. Uiteraard help ik jou en anderen daar waar ik kan om daar aan bij te dragen.

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    15 juli 2007
    Berichten
    728
    Thanks
    402
    782 waarderingen in 190 posts
    Kijk ik weet niet wat ik er aan kan doen,
    Het enige wat ik altijd doe is altijd tegen mijn vrienden zeggen dat ze niks moeten slopen Want zo brenegn ze vuurwerk in een slecht daglicht. Het enige wat ik kan doen is dus er iets van zeggen.
    Het ligt hem denk ik bij de handelaren, Want handelaren willen geld, dus maakt niet uit aan wie je het werkoopt als je het maar verkoopt. Dit is dus probleem iedereen kan aan Zwaar illegaal vuurwerk komen Via handelaren, Vrienden of zelf halen.
    En wat is er nou stoerder??? één deobus, Brievenbus of Prullebak? Ja natuurlijk Proberen we het alledrie We hebben zat vuurwerk waar het mee lukt... Zo'n deobus geeft een mooie grote steekvlam dat is wel gaaf... Zo'n Prullbak ziet er wel gaaf uit als hij helemaal kapot is... Zo'n brievenbus overal troep van de brieven is toch gaaf...
    Zo denken die mensen die Zwaar vuurwerk hebben, kan je toch beter iets slopen dan het zo af steken... Zo bende Toch weer stoer bij de vriendjes...

    Ik denk helaas dat hier niks aan te doen is, Wat ik vind is als de politie iemand betrapt op het slopen van iets dat ze thuis ook maar eens een bezoekje brengen... en geen taakstraf geven maar meteen een strafblad of een Fikse boet van ongeveer 5000/10000 euro dan leren ze het wel af.

    Maar hoe wij het imago van vuurwerk in een goed daglicht kunnen plaatsen zou ik echt niet weten...

  5. #5
    VWC-Lid PyroWaR's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 oktober 2005
    Berichten
    139
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Het probleem met heel Nederland is, wat Cameo ook al aankaart, de media. De bevolking hoeft het maar via het nieuws te horen, en ze hebben er geen eigen mening meer over. Maar nemen het als een stel schapen over van de tv dat vuurwerk slecht is. Eigen meningen hebben ze niet meer.

    Is er geen animo om via NUjij iets te proberen? Dat we gewoon ''tegenlicht'' artikelen schrijven. De mooiheid/kunst van het hele vuurwerkgebeuren waaronder de shows. Het tradtiegevoel met oud en nieuw. Achtergrond informatie van vuurwerkartikelen erbij?

    Dat het vuurwerk van onze zuiderburen helemaal niet zo gevaarlijk is als de media en politie wil laten blijken. Er nota bene in onze eigen vuurwerkwinkels misleidende reclame wordt gemaakt van chinese rollen met vele leuzen als: Nu ook in Nederland verkrijgbaar! Dan is het ineens niet meer gevaarlijk. Want het is in de Nederlandse winkels te verkrijgen.

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Red Baron*
    Goede en bruikbare mening. Van mijn kant kan ik toevoegen dat de vuurwerkbranche momenteel ook bezig is om het imago op te krikken. Zij hebben de mouwen opgestoken en hebben zich met elkaar verenigd om via gezamenlijk overleg tot oplossingen te komen.

    Cameo*
    Eveneens goed onderbouwde mening en commentaar.
    Doet me goed te weten dat er van jouw kant (Vuurwerkmuseum/Vuurwerkveilig) ook aandacht aan deze materie wordt besteed.
    Over het bespelen van de media ben ik een andere mening toegedaan.
    Iedere vuurwerkliefhebber moet volgens mij in staat zijn om de pen te pakken (lees computer) om een bericht te schrijven,bijvoorbeeld naar de plaatselijke krant, om positief te reageren op een eerder artikel waarbij vuurwerk onnodig in een kwaad daglicht wordt gesteld.

    Tot slot:
    Hierbij een zeer recent artikel van de Faculteit der Maatschappijen Gedragswetenschappen :
    Criminele kinderen: misdadigers van morgen?
    130.000 12-minners vertonen crimineel gedrag

    http://www.fmg.uva.nl/actueel/fmgnie...1B53793C34E124
    Een beter voorbeeld van onnodig vuurwerk negatief publiceren heb ik op dit moment niet.

    Allen bedankt voor jullie reacties alvast.

  7. #7
    VWC-Lid Arjan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 augustus 2005
    Berichten
    330
    Thanks
    110
    653 waarderingen in 141 posts
    Probleem hierin is dat de media vaak klakkeloos van elkaar overschrijft als het om nieuws brengen gaat. Dit is niet alleen met vuurwerkzaken, maar zo gaat dat dagelijks helaas

    Een klein voorbeeld als een kleine vuurwerkdealer is gepakt in een woonwijk:

    "Illegaal vuurwerk in woonwijk" schrijft de ene krant
    "Illegale vuurwerkhandel in schuurtje" schrijft de 2e krant
    "Illegale "bommen" in woonwijk" schrijft de 3e krant
    "Illegale vuurwerkhandel bloeit weer helemaal op" schrijft de 4e krant

    Dan word het vaak nog spectaculairder:

    "Zware vuurwerkbommen te verkrijgen in schuurtje woonwijk"
    "2e Enschederamp had kunnen plaatsvinden!" enz..enz..ezn..

    Wat denk je als een "leek" dit leest? Dan is het meteen weer ach en wee en dan hebben ze iedereen alweer te pakken. Het is dus net hoe de kranten/nieuwskoppen zijn en iedereen die er niets van weet neemt dat maar voor lief van "het zal wel zo zijn" Of er bommen in beslag genomen zijn weet helemaal niemand behalve de politie en de persoon die het verhandelde.. Maar om het makkelijker en begrijpelijker/smeuïger voor iedereen te maken word dat er maar van gemaakt....

    Helaas is het zo dat, zoals al eerder hier gemeld word, de vuurwerkbranche in een totaal verkeerd daglicht staat door dit soort geintjes. En je een keer fatsoenlijk "verweren" heeft toch geen zin want de tegenstanders komen sneller/vaker aan het woord zoals vaker is gebleken.

    Het zou zelfs niet eens uitmaken als de branche zoals de importeurs zich ertegen gingen verweren, want het komt alleen maar zo negatief mogelijk terug. En helaas moet ik weer erbij zeggen dat dit alles NA 13 mei 2000 (Enschede) bergafwaarts is gegaan..

    Enig pluspuntje is dat als je het echt eens goed onderzoekt er wel degelijk aardig wat liefhebbers zijn, en ook de "gewone" burger op die enkele azijnzeiker na waarderen een show of Oud & Nieuw vuurwerk meestal wel want mensen blijven nu eenmaal gefassineerd door die mooie kleurtjes, wat wij als grote hobby hebben.....
    AVP Forum: https://avpvuurwerk.nl/forum :-)

  8. #8
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Cameo*
    ...
    Over het bespelen van de media ben ik een andere mening toegedaan.
    Iedere vuurwerkliefhebber moet volgens mij in staat zijn om de pen te pakken (lees computer) om een bericht te schrijven,bijvoorbeeld naar de plaatselijke krant, om positief te reageren op een eerder artikel waarbij vuurwerk onnodig in een kwaad daglicht wordt gesteld.
    ...
    Mee eens, Moontan. Alleen blijk je ook daar regelmatig door een soort "firewall" van vooringenomenheid heen te moeten dringen. Metro en Spits hebben bijvoorbeeld nog nooit gereageerd op mijn reacties, laat staan dat ze gepubliceerd zijn. Een reaktie van mij in de Telegraaf (inmiddels jaren geleden) werd zodanig geredigeerd dat ik mijn mening in het geheel niet meer terugherkende. op mijn klacht kreeg ik het reglement toegestuurd waar in stond dat zij het recht hadden om zonder kennisgeving te redigeren.

    Verder zie ik soms goedbedoelde reakties van (zeer) jonge freaks die net even de verkeerde toon aanslaan of belabberde zinnen neerschrijven, waardoor ze in beide gevallen niet serieus genomen worden.

    Ik ben het dus wel degelijk met je eens, maar we moeten een goede strategie verzinnen om ons imago op doeltreffende wijze te verbeteren. Wellicht dat we gezamenlijk iets kunnen betekenen? Alleen als we helder, eenduidig, eerlijk en duidelijk communiceren, denk ik dat we een kans maken om een positieve stempel te drukken op de actuele discussies en ons imago te verbeteren.

    Cameo
    Laatst gewijzigd door Cameo; 21 mei 2008 om 18:32
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Ik ben het dus wel degelijk met je eens, maar we moeten een goede strategie verzinnen om ons imago op doeltreffende wijze te verbeteren. Wellicht dat we gezamenlijk iets kunnen betekenen? Alleen als we helder, eenduidig, eerlijk en duidelijk communiceren, denk ik dat we een kans maken om een positieve stempel te drukken op de actuele discussies en ons imago te verbeteren.

    Cameo[/QUOTE]

    Met het laatste stem ik volledig in. Ik ga je daar op korte termijn over benaderen.
    Het wordt tijd dat de echte liefhebber van zich laat horen. !!!!!!!!!
    Bedankt voor je inbreng in deze.

  10. #10
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.073
    Thanks
    5.418
    6.220 waarderingen in 2.973 posts
    Vuur met vuur bestrijden, dus via de media.
    Zoals Jasper een brief naar kranten stuurde, dat is een manier.
    Internet; posten op blogs, reageren op artikels over vuurwerk, zelf stukken schrijven en publiceren op t net en dan zwaar spammen.

    Je zult het toch via de media moeten doen.

    Wat best mogelijk moet zijn; een pro-vuurwerkactie opzetten en daarbij de media uitnodigen. Dat doe je dmv een aankondiging waarin de doeleinden (positiever geluid van liefhebbers) duidelijk worden gemaakt, lekker smeuiig zodat ze happen. En voila, Hart van Nederland op de stoep.

    Overal je stem laten horen, en/of via de media aandacht genereren op welke manier dan ook; of het een persconferentie is van de admins van vuurwerkforums, of een ontzettend ludieke stunt die de kranten haalt...aandacht is alles.

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 mei 2007
    Locatie
    midden nederland
    Berichten
    281
    Thanks
    29
    84 waarderingen in 21 posts
    Ik ben ook van mening dat we vuur met vuur moeten bestrijden maar dan inderdaat vanuit de hoek dat vuurwerk helemaal niet zo gevaarlijk is als je er mee omgaat zoals je er mee om hoord te gaan.

    Als ik naar een ander land ga rijden in de auto of een speciale diepe duik wil maken in de indische oceaan, en ik bereid mij NIET voor, zoals de media dus in dit geval ook niet doet zodra men over vuurwerk gaat praten, ja dan gaat het fout.

    Of in en met het gebruik of met de mogelijke toelichtingen in en vanuit de media.
    Het wel bekende nagatieve verhaal over vuurwerk.

    Ik ben van mening een programma op te zoeken waarin WIJ eens ons verhaal over vuurwerk neer kunnen leggen, dan wel ergens een krand of andere media bron op te zoeken om ons verhaal daarin kwijt te kunnen.

    Groetjes Giron
    Beter een Girandola in de lucht dan 10 in een doos :D

  12. #12
    VWC-Lid Jayden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 mei 2007
    Berichten
    84
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    We weten allemaal waar ons hart ligt en waar we op dit moment naar toe moeten. Maar hoe gaan we dat bereiken?

    Ik denk dat het nog een zeer lange weg te gaan heeft, er zijn er ons al zoveel voor geweest (De meeste weten wie dat zijn geweest) en wat hebben die bereikt? Zoeken in een hooiberg naar de spelt!

    Op de manier zoals we het allemaal gaan willen doen daar redden we het niet mee. Er moet budget zijn om het een en ander voor elkaar te kunnen krijgen en niet alleen woorden en daden.

    Er moet gewoon een groep op worden gezet die de wegen binnen de media en de kamer heel gemakkelijk weten te doorboren of zelfs al jaren in zitten!

    Laten we ook niet degene vergeten die het vuurwerk NL binnen halen, want de importeurs zullen toch ook meer hun best hierin moeten gaan doen ondanks dat ze dat al deden.

  13. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 mei 2007
    Locatie
    midden nederland
    Berichten
    281
    Thanks
    29
    84 waarderingen in 21 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jayden Bekijk bericht
    We weten allemaal waar ons hart ligt en waar we op dit moment naar toe moeten. Maar hoe gaan we dat bereiken?

    Ik denk dat het nog een zeer lange weg te gaan heeft, er zijn er ons al zoveel voor geweest (De meeste weten wie dat zijn geweest) en wat hebben die bereikt? Zoeken in een hooiberg naar de spelt!

    Op de manier zoals we het allemaal gaan willen doen daar redden we het niet mee. Er moet budget zijn om het een en ander voor elkaar te kunnen krijgen en niet alleen woorden en daden.

    Er moet gewoon een groep op worden gezet die de wegen binnen de media en de kamer heel gemakkelijk weten te doorboren of zelfs al jaren in zitten!

    Laten we ook niet degene vergeten die het vuurwerk NL binnen halen, want de importeurs zullen toch ook meer hun best hierin moeten gaan doen ondanks dat ze dat al deden.

    Hoi Jayden,
    Ik ben werkaam in medialand en heb heel veel conecties en wil hierin zeker de koppen bij elkaar gaan steken om op deze manier mijn steentje bij te gaan dragen.
    Ik denk dat het belangrijk is dat we eerst eens kijken welke programma's goed bekeken worden waar we een verhaal als vuurwerk gebruik etz, in kwijt kunnen.

    Natuurlijk zijn er programma's genoeg met hoge kijkcijfers, maar bij boer zoekt vrouw zullen we bakzijl halen.
    Ik denk dat wij eerder aan netwerk, nova en Paul en Witeman moeten denken
    En zo zijn er nog wel meer programma's.

    Het aller belangrijkste is dat we een goed concept hebben want zendtijd is erg kostbaar.
    Dus het zal een goed item moeten zijn willen we hier een programma mee kunnen vullen.
    Please shoot your idee en dan kijken hoe we te werk moeten gaan.
    Groetjes Giron
    Beter een Girandola in de lucht dan 10 in een doos :D

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Jayden*
    Met het opzetten van een groep kan ik me volledig vinden. Die kant zullen we ook op moeten. Een gestructureerd overleg orgaan die de belangen van de consument gaan behartigen en die het vuurwerk in een positiever charisma proberen terug te brengen.

    Daar is tijd voor voor nodig. Tijd kost geen geld, omdat de meesten het voor hun hobby doen.

    Budget waar jij over spreekt is met name het benodigde geld voor het voeren van reclamecampagnes e.d.

    Dank voor je interessante mening

  15. #15
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.099
    Thanks
    12.962
    19.579 waarderingen in 4.246 posts
    Iedereen heeft prima gedachtes, ook iedereen komt wel met een idee en je ziet zo dat het enorm leeft. Kom op, samen staan we sterk, laten we het nou doorzetten.

    Ik heb het vandaag ook al elders voorgelegd, de media werkt alles tegen. Het plan was om illegaal vuurwerk tegen te gaan, hoe doen ze dat, nou, gelukkig met een versoepeling van bijvoorbeeld het kruitinhoud als grootste voorbeeld. Een enorm scala aan cakes is in 2 jaar geïntroduceerd en dit blijft maar doorgaan natuurlijk, allemaal prachtig, want qua consumentenvuurwerk zal men echt niet meer direct naar België of Duitsland rijden, de prijs zal het meest meetellen. Het is prima uitgewerkt, we hebben waanzinnige cakes op de markt, cakes met een groter oppervlak, meer stabiliteit, gewoon veilig.

    Maar dan komt het, we krijgen de keuringen en de media weet daarvan, die krijgen feiten door die zij graag met een leuke aanpassing later in het jaar publiceren en daarmee is er weer een trap tegen het fenomeen vuurwerk gegeven. Alleen maar publicaties over "2/3 van het vuurwerk is onveilig", "cakes vallen te snel om" etc., je wordt er compleet gestoord van, want kijk eens naar de ongelooflijke hoeveelheid producten op de markt die verkocht worden. Alles wat verkocht wordt in de laatste 3 dagen mag als goedgekeurd worden gerekend en dus heeft een consument geen zorgen bij zijn aankopen. Dat lezen we alleen nooit in de media, nee, alleen de afgekeurde zaken. Waar die 2/3 dan op berust is, is bijvoorbeeld bij een test met verschillende romeinse kaarsen waarvan dan 2/3 niet goed functioneert, maar de media zet het in de krant alsof het over de hele markt genomen is.

    Het klopt gewoon niet, de regering gaat het illegale vuurwerk tegen met wat maatregelen (heb ik het niet over de huidige discussie die gaande is), maar de media trapt het aan de andere kant allemaal compleet de grond in met al die negativiteit. Beseffen ze nou niet dat als de regering iets versoepelt om het "gevaarlijke illegale consumentenvuurwerk" tegen te gaan, ze alsnog de mensen naar het buitenland drijven wanneer je dan plaatst "2/3 van het vuurwerk is niet veilig".

Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •