Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 mei 2006
    Berichten
    2
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts

    Question "consumenten vuurwerk verbetert"

    Hey mensen dit is een bericht uit december 2005 uitgegeven door VROM
    Wat is jullie mening hier over?


    22-12-2005



    De kwaliteit van consumentenvuurwerk is verbeterd. Dit blijkt uit een onderzoek van de Vliegende Brigade Vuurwerk van de VROM-Inspectie naar de stabiliteit, lontvertraging en samenstelling van vuurwerk. Ruim vijftien procent van het onderzochte consumentenvuurwerk is gevaarlijk voor de consument. In 2003 en 2004 werd nog ongeveer een kwart van het onderzochte vuurwerk afgekeurd.

    De Vliegende Brigade heeft de afgelopen vier maanden samen met het NFI (Nederlands Forensisch Instituut) bij TNO de veiligheid en kwaliteit van consumentenvuurwerk getest. De Vliegende brigade heeft de gevaarlijke partijen vuurwerk uit de handel gehaald.

    Stabiliteit
    De Vliegende Brigade Vuurwerk heeft de afgelopen maanden vooral gekeken naar de stabiliteit van vuurwerk. De onderzochte artikelen zijn onder meer de zogenaamde Flowerbeds, mini - cakeboxen of multischots. Dit vuurwerk schiet - als het goed gaat - de lading in zes tot tien schoten verticaal weg. Ruim vijftien procent van de onderzochte monsters bleek instabiel en viel om. De gevaren van het omvallen van dit soort vuurwerk kunnen groot zijn voor de consument. Bij het onderzoek zijn namelijk gevallen geconstateerd waarbij de lading in een cirkel van meer dan 35 meter wordt 'uitgeworpen' en vervolgens uiteenspat met een voelbare drukgolf en brandende delen.

    Ontsteekvertraging
    Het vuurwerk is daarnaast ook onderzocht op ontsteekvertraging. Vuurwerk moet minimaal drie en maximaal acht seconden nadat het is afgestoken, afgaan. Gaat het vuurwerk eerder af, dan kan dit tot ernstig letsel leiden. Het vuurwerk gaat bijvoorbeeld af vóórdat het is weggegooid. Als het vuurwerk ná acht seconden nog niet afgaat, kunnen mensen denken dat het niet werkt en het proberen opnieuw aan te steken. Bij het oppakken kan het dan alsnog afgaan.

    Samenstelling vuurwerk
    Ook de samenstelling van het vuurwerk is gecontroleerd. Zo is gekeken of er verboden stoffen, zoals perchloraat in het vuurwerk zitten. Perchloraat is een milieubelastende stof, die in Nederland niet mag worden gebruikt in vuurwerk. Daarnaast is ook de hoeveelheid kruit in het vuurwerk gewogen. Teveel kruit, kan ernstig letsel en schade aanrichten.

    Samenwerking
    Een andere taak van de Vliegende Brigade is de controle op de in- en uitvoer van vuurwerk. De Vliegende Brigade werkt hierbij veelvuldig samen met andere instanties zoals de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de provincies, de politie en de douane.
    Samen met handhavingspartners als de politie wordt eveneens op illegaal vuurwerk gecontroleerd. Er wordt namelijk nog steeds illegaal vuurwerk in het buitenland gekocht en naar Nederland gebracht. Maar ook vuurwerk dat via internet wordt verkocht. Vaak gaat het hier om zéér gevaarlijk vuurwerk, zoals de verboden mortierbommen en lawinepijlen.


    Het verhandelen en opslaan van illegaal vuurwerk kan anoniem worden gemeld door 'M' te bellen (0800-7000, dagelijks bereikbaar tussen 10.00 en 22.00 uur).


    Bron: Http://www.vrom.nl

    Het verhandelen en opslaan van illegaal vuurwerk kan anoniem worden gemeld door 'M' te bellen (0800-7000, dagelijks bereikbaar tussen 10.00 en 22.00 uur).
    belachelijk

  2. #2
    VWC-Lid Jeko's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Berichten
    764
    Thanks
    131
    198 waarderingen in 61 posts
    Volgens mij zijn hier toen ook stukjes over in het journaal van geweest.. iig ik vind die anonieme lijn van illegaal vuurwerk melding nergens op slaan.. dan kunnen bewijze van spreken je buren je nog aangeven voor illegaal vuurwerk zonder dat jij weet dat hun je hebben verlinkt

  3. #3
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Ik vind het bericht toch wel goed, het laat zien dat het vuurwerk toch een stuk veiliger is geworden en dat ze er goed mee bezig zijn om het nog veiliger te maken. Dit is alleen maar positief natuurlijk, helaas gaat het vaak wel ten koste van wat effecten of zelfs hele producten natuurlijk, maarja, liever dat dan een ongeluk lijkt mij.

    Over die lijn M, waarom zijn jullie daar zo fel op? Ik snap best dat zoiets behoorlijk laf is en dat mensen "genaaid" worden, maar uiteindelijk blijven ze schuldig aan een misdaad... Als je buurman belt wanneer je 3 pakjes nitraten hebt dan kan je het wel heel triest vinden enzo, maar stel je zelf eens voor dat jouw buurman zijn schuur stampvol heeft liggen met lawinepijlen en mortierbommen. Ikzelf zou er echt geen lekker gevoel bij hebben, als vuurwerkfreak zou ik hem er persoonlijk op aanspreken, maar dat doet dus niet iedereen.
    In sommige gevallen is het dus maar goed dat zoiets er is vind ik, maar vaak is het iets waarmee velen gepakt worden voor kleine hoeveelheden. Gebeurt vaak bij overlast natuurlijk.
    (Denk eraan dat die lijn M niet alleen voor vuurwerk geldt he, zijn nog wel ergere dingen die er gelukkig mee worden opgelost!)

  4. #4
    VWC-Lid Jeko's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Berichten
    764
    Thanks
    131
    198 waarderingen in 61 posts
    Ja als je het zo gaat bekijken.. maar dan nog heb ik heb er geen lekker gevoel over

  5. #5
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Hier heb ik dus een vraag over; Gisteren was op het nieuws het herhaalde fragment van (ik dacht) Samir A die de camera man van het NOS op zijn gezicht sloeg.
    Deze camera man had hier GEEN aangifte van gedaan, omdat hij bang was dat Samir A naar zijn huis zou komen e.d.
    Het kwam erop neer dat hij geen aangifte deed, omdat op het proces-verbaal de gegevens van het slachtoffer staan, waaronder adres, maar ook naam en beroep etc.
    Hoe zit het dan bij deze anonieme telefoonlijn?

  6. #6
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door invader999 Bekijk bericht
    Hier heb ik dus een vraag over; Gisteren was op het nieuws het herhaalde fragment van (ik dacht) Samir A die de camera man van het NOS op zijn gezicht sloeg.
    Deze camera man had hier GEEN aangifte van gedaan, omdat hij bang was dat Samir A naar zijn huis zou komen e.d.
    Het kwam erop neer dat hij geen aangifte deed, omdat op het proces-verbaal de gegevens van het slachtoffer staan, waaronder adres, maar ook naam en beroep etc.
    Hoe zit het dan bij deze anonieme telefoonlijn?
    Zoals je zegt; anoniem.

  7. #7
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Aber sicher maar wat staat er dan in het proces verbaal?

  8. #8
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door invader999 Bekijk bericht
    Aber sicher maar wat staat er dan in het proces verbaal?
    Geen gegevens, anders zou het niet anoniem zijn he. Wat er precies staat weten alleen de mensen die er ervaring mee hebben.

Soortgelijke discussies

  1. Opslag vuurwerk bij politie
    By Mattenfreak in forum Media archief 2006
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 16 augustus 2006, 23:57
  2. Vuurwerk kan autobom van honderd kilo zijn
    By Mattenfreak in forum Media archief 2005
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 2 december 2005, 13:12
  3. Politie treed op tegen illegaal vuurwerk en vuurwerkoverlast
    By Mattenfreak in forum Media archief 2005
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 2 december 2005, 12:54
  4. Grote partij vuurwerk gevonden in Almere
    By Mattenfreak in forum Media archief 2005
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 23 november 2005, 23:38
  5. Huisvader krijgt werkstraf voor grote partij illegaal vuurwerk
    By Mattenfreak in forum Media archief 2005
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 augustus 2005, 23:36

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •