Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    "Verbod op vuurwerk is pure broodroof" | Geraardsbergen

    "Verbod op vuurwerk is pure broodroof" | Geraardsbergen

    Christophe Byl is technisch werkloos in wat voor hem drukste periode zou moeten zijn
    Door het vuurwerkverbod in onze provincie is Christophe Byl van CBF Pyrotechnics uit Geraardsbergen dezer dagen zo goed als technisch werkloos. “Een verbod dat er zonder
    overleg met de sector gekomen is”, foetert hij. “Zelfs waar in een straal van honderden meters geen groen te bespeuren is, mag het niet. Dit is broodroof.”

    Door de aanhoudende droogte en hitte is het risico op branden sterk toegenomen. Op advies van de brandweer besliste provinciegouverneur Jan Briers dan ook om maatregelen te treffen. Voorlopig is het in heel Oost- Vlaanderen verboden om open vuren te maken, maar ook om te roken in natuurgebieden, provinciale domeinen, bossen en heiden. Én het is verboden om nog vuurwerk af te steken.

    Vooral dat laatste stuit bij Christophe Byl op onbegrip. “Bij barbecues is uiterste voorzichtigheid geboden en wordt er opgeroepen om voldoende veiligheidsmaatregelen te treffen”, zegt hij. “Maar het mag wél. Vuurwerk daarentegen, mag dan weer niet — terwijl de brandweer altijd aanwezig is wanneer wij aan de slag gaan. Alsof wij geen veiligheidsmaatregelen in acht nemen... Ik heb al honderden vuurpijlen gelanceerd in binnen- en buitenland en heb nog nooit problemen gekend. Ook niet bij extreme droogte. Deze beslissing werd gewoon genomen door iemand die geen kennis van vuurwerk heeft. In andere provincies geldt zo’n verbod niet, wat alles nog absurder maakt.”

    Christophe schreef gisteren een brief aan de gouverneur, waarin hij zijn ongenoegen uitte. “Zes organisatoren van evenementen hadden hun overeenkomst al opgezegd, en sinds het verbod zijn er al twee bijgekomen: het vuurwerk in Zelzate en dat tijdens de Lokerse Feesten. Ik doe veel vuurwerkshows in het buitenland, maar tijdens de zomer richt ik me op België, en sluit ik geen contracten in het buitenland af. Dit zou mijn drukste periode moeten zijn, maar in de plaats daarvan zit ik thuis zonder inkomsten. De rekeningen blijven ondertussen wel komen, en die moeten op tijd betaald worden. Daarom vraag ik een overleg met de gouverneur, organisatoren en veiligheidsdiensten. Op plaatsen waar het risico echt te groot is, kan er misschien uitgeweken worden naar een andere locatie. En we kunnen een vuurwerkshow ook altijd aanpassen om het risico te verkleinen. Maar alles gewoon verbieden is heel kort door de bocht. In 2015 heeft de gouverneur me nog gehuldigd als verdienstelijke Oost-Vlaming omdat ik in China
    wereldkampioen geworden was. Wel, ik heb veel zin om die medaille nu terug
    te sturen"

    https://www.hln.be/regio/geraardsber...roof~aedafd10/

  2. Deze 3 gebruikers waarderen moontan voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.592 waarderingen in 2.735 posts
    Ja ik vind niet dat ze een show mogen annuleren zonder wel te betalen.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •