Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    Is Leiden binnen vier jaar vuurwerkvrij? Leiden wil graag het knapste kindje van de k

    Is Leiden binnen vier jaar vuurwerkvrij?

    In haar laatste vergadering voor de zomer besloot de gemeenteraad in jaarlijkse stapjes vóór 2020 al het vuurwerk in de gemeente te verbieden. Het voorstel ‘vuurwerkvrije gemeente’ werd behalve door initiatiefneemster Martine van Schaik, Partij voor de Dieren, gesteund door PvdA, GroenLinks, SP, D66 en ChristenUnie. Tégen stemden CDA, Partij Sleutelstad en VVD. Tom Leest (VVD) “Wij zijn niet vóór vuurwerk maar tégen verbieden”.

    De afgelopen jaren stelde de gemeenteraad jaarlijks parken en plekken bij ouderen en zieken vast waar niet geknald mocht worden. Achtereenvolgende gemeenteraden kozen al polderend voor de olievlek strategie. Een vuurwerkverbod op steeds meer plaatsen met de hele stad als wenkend perspectief.
    Oeverloze politieke onenigheid in welsprekendheid wedstrijden die steeds wél leidden tot handhaafbare besluiten.

    Knapste kindje van de klas
    Maar dit jaar hadden vuurwerk tegenstanders een machtige bondgenoot. De Raad voor de Veiligheid met een kritisch rapport vertelde wat iedereen al wist dat ‘Oud en Nieuw’ vuurwerk veel materiele schade, oog en handletsel veroorzaakt. Het lag op de weg van Minister Grappenhaus (Justitie) om vervolgens landelijk iets te regelen. Maar die paste wijselijk en verwees de verantwoordelijkheid naar de gemeenten. En als de landelijke overheid het laat afweten, werkt dat in Leiden als een rode lap op een stier. Leiden wil zo ontzettend graag het knapste kindje van de klas zijn. ‘Leiden de eerste vuurwerkvrije stad van Nederland’, gonsde het door de raadszaal’. Het hart van menig raadslid begon sneller kloppen.

    “Het feest dat ‘Oud en Nieuw’ behoort te zijn, is gierend uit de hand gelopen”, zegt Van Schaik. Echt niet mijn idee van een feest, als er gewonden vallen, milieu- en natuurschade wordt toegebracht en mens en dier angstig gemaakt worden”. En Van Schaik vervolgt: “Het is tijd om dit feest opnieuw uit te vinden, een nieuwe traditie creëren, waarbij het belang van mens, dier en natuur beter in evenwicht is”

    Handhaven
    Tom Leest (VVD): “Je moet pas een bestuurlijke maatregel nemen als je die kunt handhaven”. “Ik ben persoonlijk niet zo van verbieden of betuttelen”. “Maar als aantallen Leidenaren er plezier aan beleven om met familie, buren op verantwoorde wijze consumenten vuurwerk af te steken. Wie ben ik dan om dat te verbieden. Omdat kleine groep zich misdraagt?” Er zitten simpelweg teveel haken en ogen aan een verbod, vindt hij. En overtreding van een volledig vuurwerkverbod valt volgens hem niet te handhaven.
    Als wetsovertredingen ongestraft blijven, kan dat leiden tot gezagsondermijning. De volgde keer als je bekeurd wordt voor een kapot fiets achterlichtje, zeg je tegen de politieman: “Waar was u, agent met bekeuren toen met ‘Oud en Nieuw’ voor mijn deur Chinese rollen en nitraatbommen werden afgestoken?

    Partijen in de raad denken over een centrale vuurwerkshow in het centrum van de stad. Leest: De VVD is heus niet tegen zo’n vuurwerkshow, maar wij vinden het onjuist hieraan gemeente belastinggeld te besteden. Leest vreest voor een ‘Binnenstad feestje’, komen bewoners uit de Stevenshof of Merenwijk er naar toe?

    http://www.schuurman1942.nl/2018/07/...-vuurwerkvrij/

  2. Deze gebruiker waardeert moontan voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Je kan deze idioterie tijdens een hittegolf toch niet serieus blijven nemen?....

    Zouden er werkelijk is een stad als Leiden geen betere dingen te bedenken of e.v.t. urgentere problemen op te lossen zijn? Of is het gewoon komkommertijd?

    Die toon in dit artikel alleen al. Bah bah....

  4. Deze 3 gebruikers waarderen vuurwerkfreakk voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Ik denk dat Leiden het lelijkste kindje van de klas wordt met een verbod, vernielingen, rellen, benzinebommen, en ga maar door...
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  6. Deze 3 gebruikers waarderen RandomDaniel voor het bericht:


  7. #4
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.071 waarderingen in 3.426 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Is Leiden binnen vier jaar vuurwerkvrij?

    Handhaven
    Tom Leest (VVD): “Je moet pas een bestuurlijke maatregel nemen als je die kunt handhaven”. “Ik ben persoonlijk niet zo van verbieden of betuttelen”. “Maar als aantallen Leidenaren er plezier aan beleven om met familie, buren op verantwoorde wijze consumenten vuurwerk af te steken. Wie ben ik dan om dat te verbieden. Omdat kleine groep zich misdraagt?” Er zitten simpelweg teveel haken en ogen aan een verbod, vindt hij. En overtreding van een volledig vuurwerkverbod valt volgens hem niet te handhaven.

    Partijen in de raad denken over een centrale vuurwerkshow in het centrum van de stad. Leest: De VVD is heus niet tegen zo’n vuurwerkshow, maar wij vinden het onjuist hieraan gemeente belastinggeld te besteden. Leest vreest voor een ‘Binnenstad feestje’, komen bewoners uit de Stevenshof of Merenwijk er naar toe?

    http://www.schuurman1942.nl/2018/07/...-vuurwerkvrij/
    Eindelijk een keer een zinnige uitspraak. Dit is precies zoals de vork in de steel zit. Als het tot een verbod komt in Leiden, dat volgens mij niet eens kan, ben ik benieuwd waar dat toe gaat leiden.

    In haar laatste vergadering voor de zomer besloot de gemeenteraad in jaarlijkse stapjes vóór 2020 al het vuurwerk in de gemeente te verbieden
    Jammer dat het al weer wordt gebracht alsof het al is doorgevoerd, maar nog niets is zeker. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. Deze gebruiker waardeert pyrofan#1 voor het bericht:


  9. #5
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.455
    Thanks
    41.046
    19.065 waarderingen in 8.441 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pyrofan#1 Bekijk bericht
    Eindelijk een keer een zinnige uitspraak. Dit is precies zoals de vork in de steel zit. Als het tot een verbod komt in Leiden, dat volgens mij niet eens kan, ben ik benieuwd waar dat toe gaat leiden.
    Inderdaad mooi en goed om te lezen. Helaas komen de mensen die er een goed inzicht over hebben weinig in de media terecht, want ze zijn er wel degelijk.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  10. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •