Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 73
  1. #1
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.833 waarderingen in 1.688 posts

    Stelling: Het is achterhaald dat op zondag geen vuurwerk verkocht mag worden

    Meer en meer gemeenten stellen zogenaamde koopzondagen in, waar winkels op zondag (met aangepaste openingstijden) geopend zijn. Ook zijn in veel gemeenten op zondag de supermarkten open. Voornamelijk bouwmarkten en tuincentra hebben zulke aangepaste openingstijden voor een zondag.

    Daarom mijn stelling: het verbod om op zondag vuurwerk te verkopen is achterhaald. Men zou gewoon de laatste drie dagen van het jaar (ongeacht een zondag) moeten aanhouden als verkoopdagen.

    Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

  2. Deze 9 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid DTCsjoerd's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 oktober 2017
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    775
    Thanks
    1.682
    823 waarderingen in 347 posts
    Leuke stelling! Ik vind het persoonlijk ook een beetje hypocriet dat er op zondag geen vuurwerk mag worden verkocht. Zo waren er hier in de buurt bijvoorbeeld een aantal vuurwerkwinkels die op zondag wel gewoon geopend waren, maar dus alleen cat1 mochten verkopen. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat er ook gewoon op zondag gaat worden verkocht.

    Vanuit het freak perspectief is dat dagje extra genieten van je vuurwerk natuurlijk alleen maar mooi meegenomen!

  4. #3
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.083
    Thanks
    2.646
    2.948 waarderingen in 890 posts
    Leuke stelling! Ik vind het heel fijn als ik al de 28e mn vuurwerk kan halen, toch een dag langer tijd om alles te voorbereiden/fotograferen/bekijken/strelen. Maar ja, ontzettend achterhaald dat er op zondag niets verkocht mag worden.

  5. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 maart 2007
    Berichten
    1.498
    Thanks
    2.601
    1.093 waarderingen in 396 posts
    Strelen

  6. Deze 2 gebruikers waarderen Kees voor het bericht:


  7. #5
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.533
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Ik vind het zeker niet achterhaald, meer branches zouden een verkoopverbod moeten krijgen op zondag. En juist hierdoor hebben we ons vuurwerk eerder binnen, snap niet dat mensen dat niet willen. Hiermee schieten we ons in onze eigen voet als we dat willen afschaffen.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  8. Deze 3 gebruikers waarderen RandomDaniel voor het bericht:


  9. #6
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees Bekijk bericht
    Strelen
    De hobby kan soms best ziekelijke vormen aannemen hoor! Ik betrap mezelf er namelijk ook wel eens op tijdens de verkoopdagen (strelen/geregeld oppakken etc.)

    Ontopic: Inderdaad wat achterhaald, maar ik vindt het wel prima! Heerlijk een dagje extra de boel in huis!

  10. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  11. #7
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.083
    Thanks
    2.646
    2.948 waarderingen in 890 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees Bekijk bericht
    Strelen
    Haha

  12. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  13. #8
    VWC-Lid Pyro Is Art's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 mei 2017
    Berichten
    1.302
    Thanks
    1.376
    2.257 waarderingen in 761 posts
    Ik vind het volledig achterhaald. Kerk en staat dient te allen tijden gescheiden te zijn.

    Die extra dag is wel fijn, maar dat staat er los van.

  14. #9
    VWC-Lid gwgwgw's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Locatie
    Noord Oost Veluwe
    Berichten
    873
    Thanks
    470
    1.806 waarderingen in 584 posts
    Oneens. Dit zou erg oneerlijk zijn tegen winkeliers die niet open MOGEN van hun gemeente.

    Of een winkel wel of niet open mag op zondag wordt per gemeente bepaald. Je krijgt natuurlijk oneerlijke concurrentie als een bepaalde winkelier die merk X verkoopt niet open mag van zijn gemeente op zondag. Maar dat in een gemeente ernaast een andere winkelier die datzelfde merk X verkoopt wel zou mogen verkopen omdat die gemeente het wel toe staat.

    Ik lees hierboven dat verwacht wordt dat het een kwestie van tijd wordt dat er op zondag vuurwerk verkocht mag worden. Ik denk dat je je daarin vergist. Er zijn echt nog heel veel gemeentes, zeker bijvoorbeeld op de veluwe, waar gewoon echt alle winkels dicht zitten op zondag. Zelfs een redelijke grote stad als Kampen kent nog geen koopzondagen. Door landelijk het toe te staan, zullen veel winkeliers hier hinder van vinden, ondanks dat ze zelf misschien wel willen verkopen maar simpelweg niet mogen van hun gemeente.

    Kerk en staat gescheiden klinkt leuk, maar het zijn uiteindelijk de inwoners van een gemeente die hier voor kiezen (d.m.v. gemeenteraads verkiezingen). En als nu het behouden van de zondagsrust de reden is of het ageren tegen een 24 uurs economie; dat is het recht wat een burger heeft om na te streven.

    Persoonlijk maakt het mij helemaal niets uit. Je hebt 3 dagen dat je vuurwerk mag kopen en als er een dag pauze tussen zit; nou en? Wel vind ik het jammer als oudjaarsdag op een zondag valt zoals vorig jaar. Je mist dan de charme van zo'n laatste verkoopdag op de dag zelf.

  15. Deze 3 gebruikers waarderen gwgwgw voor het bericht:


  16. #10
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.232
    Thanks
    12.599
    13.058 waarderingen in 3.425 posts
    Leuke stelling Koala. Ik vind het persoonlijk achterhaald. Steeds meer winkels zijn op zondagen geopend en daar maakt men gretig gebruik van. Een bedrijf waar ik in het verleden werkzaam ben geweest, was zelfs 365 dagen per jaar geopend.

    Ik vind het uiteraard ook fijn als we onze bestellingen al de 28ste op kunnen en mogen halen. Is toch weer een dag extra de sfeer ervaren en ik hoop dan ook dat dit zo blijft. Echter, heb ik vorig jaar diverse winkeliers hier in de regio gesproken en die baalden allen erg van het feit dat er op 31-12-2017 geen vuurwerk verkocht mocht worden, met uitzondering van cat 1. Ik heb diverse verhalen gehoord over bedrijfstelefoons die maar bleven rinkelen en hordes onwetende en teleurgestelde klanten voor de deur, die met een pakje sterretjes of crackling ballen weer huiswaarts keerden. Kortom, de winkeliers lopen wel degelijk omzet mis en vanuit dat oogpunt vind ik het een redelijk voorstel om de verkoop van vuurwerk op zondag toe te staan.

    Mijn voorkeur gaat uit naar een optionele verkoopdag op zondag. Dus indien één van de reguliere verkoopdagen op een zondag valt, dan begint de vuurwerkverkoop op 28 december (zoals het nu is). Daarnaast vind ik dat een winkelier dan vrij moet zijn in zijn/haar keuze om ook op zondag vuurwerk te verkopen. Echter, komen we dan wel op het punt dat gwgwgw terecht aanhaalt. Ik vind ook niet dat er een situatie moet ontstaan van ongelijkheid, maar dat zal wel meevallen denk ik.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  17. Deze 4 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:


  18. #11
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.083
    Thanks
    2.646
    2.948 waarderingen in 890 posts
    Die situatie van ongelijkheid heb je op dit moment ook al, in sommige plaatsen mogen winkels wel open op zondag en in andere plaatsen niet. Waarom zouden we dan alle vuurwerkwinkels gelijk moeten trekken terwijl bijvoorbeeld kledingwinkels in de ene plaats wel en de andere plaats niet open zijn?

    Het lijkt mij logisch als voor vuurwerkwinkels het zelfde beleid geld als voor andere winkels. Sta dus landelijk de verkoop van vuurwerk op zondag toe voor winkeliers die dat willen, maar begin, zoals hierboven ook wordt voorgesteld, wel op de 28e zodat ook de winkels die van de gemeente niet open mogen of zelf niet open willen op zondag nog wel 3 verkoopdagen hebben.

  19. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  20. #12
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.533
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Ik denk dat we gewoon een vast beleid moeten invoeren, standaard vanaf 3e kerstdag verkoop. En dan kan een winkelier zonder veel te veel schade op zondag dicht.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  21. Deze 2 gebruikers waarderen RandomDaniel voor het bericht:


  22. #13
    VWC-Lid gwgwgw's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Locatie
    Noord Oost Veluwe
    Berichten
    873
    Thanks
    470
    1.806 waarderingen in 584 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door \_niels_/ Bekijk bericht
    Die situatie van ongelijkheid heb je op dit moment ook al, in sommige plaatsen mogen winkels wel open op zondag en in andere plaatsen niet. Waarom zouden we dan alle vuurwerkwinkels gelijk moeten trekken terwijl bijvoorbeeld kledingwinkels in de ene plaats wel en de andere plaats niet open zijn?

    Het lijkt mij logisch als voor vuurwerkwinkels het zelfde beleid geld als voor andere winkels. Sta dus landelijk de verkoop van vuurwerk op zondag toe voor winkeliers die dat willen, maar begin, zoals hierboven ook wordt voorgesteld, wel op de 28e zodat ook de winkels die van de gemeente niet open mogen of zelf niet open willen op zondag nog wel 3 verkoopdagen hebben.
    Je kunt toch een reguliere winkel niet gaan vergelijken met een incidentele vuurwerkverkoop?

    Kleding bijvoorbeeld is het hele jaar verkrijgbaar, minimaal 6 dagen per week. Een winkelier zal dan echt niet veel merken van een kledingwinkel die in een gemeente verderop op zondag wel open is. Ook de koper kan er dan veel makkelijker op in springen door gewoon een andere keer te gaan, wanneer deze wel open is. Hij heeft immers 312 dagen per jaar de kans daarvoor.

    Met vuurwerk gaat die vlieger natuurlijk niet op. Daar gaat het maar om 3 verkoopdagen. Daar een dag van missen (of van 4 dagen er 1 missen zoals jij voorstelt) heeft natuurlijk een veel grotere impact op een winkelier.

  23. #14
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
    Ik denk dat we gewoon een vast beleid moeten invoeren, standaard vanaf 3e kerstdag verkoop. En dan kan een winkelier zonder veel te veel schade op zondag dicht.
    Super idee hoor! Lekker een dag of vijf de tijd! Gaat hem denk ik helaas niet worden, aangezien 0,4% van de totale bevolking dan 2/3 dagen weer meer overlast heeft van vervroegde afstekers!

    Er is trouwens ook al een keer een motie in de Tweede Kamer geweest om nog maar 1 of 2 verkoopdagen te doen maar gelukkig ketste die toen af.....


    Leuk om verder al deze meningen en aangedragen veranderingen door te lezen, er schuilt hier achter aardig wat mensen een politicus!

  24. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  25. #15
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.003
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Erg leuke stelling en mooi om de verschillende meningen te zien.

    Ik vind het zelf ontzettend achterhaald allemaal, laat iedereen lekker vrij om zelf te bepalen of ze de winkel open gooien of niet. En dat vind ik van alle winkels in alle sectoren.

    Als ik puur naar het freak zijn kijk mag die lekker gesloten blijven want een dag eerder je spullen halen is natuurlijk ideaal.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  26. Deze 2 gebruikers waarderen omepje voor het bericht:


Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •