Banner GBV-WECO - ExportVuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    VWC-Lid nathanael's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Berichten
    579
    Thanks
    156
    835 waarderingen in 221 posts

    20mm, 25mm en 30mm - Wat is het beste en hoe zit het met de kruitinhoud

    He Allen,

    Ik heb even een vraag als het gaat om de 20mm, 25mm en 30mm. Ik lees verschillende meningen hier op het forum en raak er niet helemaal uit.
    Afgelopen jaar heb ik diverse cakes gekocht en zag al gauw dat de duurdere met de grotere kalibers mooiere effecten hebben en een hardere burst hebben.
    Maar wat is nou het verschil tussen bijvoorbeeld 25mm en 30mm als het gaat om kruit-inhoud? Bevat een 30mm bombette per definitie meer kruit?

    Ook lees ik verschillende verhalen over de duur van het effect, sommigen zeggen dat een 25mm of zelfs 20mm qua effect langer blijven hangen dan de 30mm, maar dat kan theoretisch toch niet als het antwoord hierboven "Ja" is.

    Wie kan mij meer informeren?

    Ik probeer dit jaar alleen nog maar voor 1"of 1,2" te gaan afhankelijk van de prijs/kwaliteit verhouding en de meningen van anderen en straatfilmpjes natuurlijk

  2. #2
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Ik heb afgelopen jaar wel wat 20mm boxen gehad die echt enorm goed presteerden. Boven verwachting kan natuurlijk altijd. Bepaalde kleinere boxen kun je voor de prijs ook haast niet laten staan.

    Ik zit nog maar twee jaar in het legale siervuurwerk, daarvoor altijd België en illegaal. Ik ben dus wel heel benieuwd naar de meningen hier over dit onderwerp.

  3. #3
    VWC-Lid Jantjebeton1981's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 december 2016
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    1.088
    Thanks
    814
    856 waarderingen in 385 posts
    Voor mij is er 1 logica, hoe groter de bombette hoe meer sterren er in kunnen. Nu kan het wel zijn dat een bepaald effect beter tot zijn recht komt in een grotere bombette. En natuurlijk is er ook scamming. Het voordoen van een dikke gevulde 30mm maar uit eindelijk valt het zwaar tegen. Als ik zie wat er tegenwoordig uit 20 en 25mm word gehaald kan menig 30mm u tegen zeggen. En volgens mij komen de bombettes ook lager ter ontploffing. En gaat een 30mm gemiddeld hoger dan een 20mm en 25mm. Maar goed ik ben ook maar een leek. Dus misschien kan iemand met goede info komen.

  4. #4
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Een 20 mm cake heeft bombettes erin van ca. 18 mm diameter. Trek daar de kartonnen huls vanaf, en je houdt misschien 15 mm binnendiameter over om kruit in te doen. Daarin past fysiek geen 15 gram kruit. Tenzij je een bombette van 8 cm lang maakt ofzo, maar dan krijg je nooit een redelijk gevormd boeket.
    Een 25 mm cake heeft bombettes die qua volume wel 15 gram kruit kunnen bevatten, maar een 25 gram per schot cake gaat daarin eigenlijk al niet passen (tenzij je een mine erbij doet).
    Een 30 mm cake heeft genoeg volume om 25 gr kruit in een bombette te doen, waarbij die bombette dan ook nog eens redelijk kort blijft. Dat betekent een mooi rond boeket. Er is dan genoeg ruimte om alle sterren fatsoenlijk kwijt te kunnen, wat resulteert in een goed gevormd boeket.
    Op een zelfde manier kun je berekenen dat een "50 mm enkelschots mortier" slechts hooguit 30-35 gram kruit qua volume kan bevatten in een sferische shell. Een maximaal gevulde enkelschots mortier van dat kaliber zal eerder een cylindrische shell (bombette) bevatten.

    Het "lang hangen van effecten" heeft uitsluitend te maken met de grootte van de sterren in een boeket. Je kunt een 25 mm bombette wel vullen met heel veel hele kleine sterren van 2 mm doorsnee, maar dan vervliegt dat boeket erg snel. De sterren zijn dan snel opgebrand aangezien ze van buiten naar binnen opbranden, dus je krijgt een vol maar kort hangend boeket. Een lang hangend boeket heeft sterren van misschien wel 6 mm diameter. Hoe krijg je dat netjes in een 15 mm binnendiameter bombette? Dat wordt proppen! Zo veel proppen, dat de boeketten nooit mooi rond gevormd zullen zijn, dus de Chinezen maken dat dan ook niet.
    Een grote bombette uit een 30 mm cake geeft alle ruimte om grote sterren nog netjes in te kunnen plaatsen. Plus dat er voldoende ruimte is om veel kruit in kwijt te kunnen. Daarom wordt het grote kaliber al snel een "mooier effect". Maar uiteraard is groter ook duurder. De Chinezen kunnen nu al hele mooie 22 of 25 mm cakes maken, die echt nauwelijks onder hoeven te doen voor een 30 mm cake. Pas bij meer dan 15 gram kruit per schot, gaat het naar mijn idee echt lonen om een 28 of 30 mm cake te nemen.

    De stijghoote van een boeket wordt voornamelijk bepaald door de lengte van de buizen/tubes. Daarnaast ook in kleinere mate door de hoeveelheid gebruikte stijglading. Een 30 mm cake met buizen die even lang zijn als een 25 mm cake, hoeft niet per sé hoger te schieten.
    Laten we lekker link gaan doen!

  5. Deze 24 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  6. #5
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.534
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarkSoul Bekijk bericht
    Een 20 mm cake heeft bombettes erin van ca. 18 mm diameter. Trek daar de kartonnen huls vanaf, en je houdt misschien 15 mm binnendiameter over om kruit in te doen. Daarin past fysiek geen 15 gram kruit. Tenzij je een bombette van 8 cm lang maakt ofzo, maar dan krijg je nooit een redelijk gevormd boeket.
    Een 25 mm cake heeft bombettes die qua volume wel 15 gram kruit kunnen bevatten, maar een 25 gram per schot cake gaat daarin eigenlijk al niet passen (tenzij je een mine erbij doet).
    Een 30 mm cake heeft genoeg volume om 25 gr kruit in een bombette te doen, waarbij die bombette dan ook nog eens redelijk kort blijft. Dat betekent een mooi rond boeket. Er is dan genoeg ruimte om alle sterren fatsoenlijk kwijt te kunnen, wat resulteert in een goed gevormd boeket.
    Op een zelfde manier kun je berekenen dat een "50 mm enkelschots mortier" slechts hooguit 30-35 gram kruit qua volume kan bevatten in een sferische shell. Een maximaal gevulde enkelschots mortier van dat kaliber zal eerder een cylindrische shell (bombette) bevatten.

    Het "lang hangen van effecten" heeft uitsluitend te maken met de grootte van de sterren in een boeket. Je kunt een 25 mm bombette wel vullen met heel veel hele kleine sterren van 2 mm doorsnee, maar dan vervliegt dat boeket erg snel. De sterren zijn dan snel opgebrand aangezien ze van buiten naar binnen opbranden, dus je krijgt een vol maar kort hangend boeket. Een lang hangend boeket heeft sterren van misschien wel 6 mm diameter. Hoe krijg je dat netjes in een 15 mm binnendiameter bombette? Dat wordt proppen! Zo veel proppen, dat de boeketten nooit mooi rond gevormd zullen zijn, dus de Chinezen maken dat dan ook niet.
    Een grote bombette uit een 30 mm cake geeft alle ruimte om grote sterren nog netjes in te kunnen plaatsen. Plus dat er voldoende ruimte is om veel kruit in kwijt te kunnen. Daarom wordt het grote kaliber al snel een "mooier effect". Maar uiteraard is groter ook duurder. De Chinezen kunnen nu al hele mooie 22 of 25 mm cakes maken, die echt nauwelijks onder hoeven te doen voor een 30 mm cake. Pas bij meer dan 15 gram kruit per schot, gaat het naar mijn idee echt lonen om een 28 of 30 mm cake te nemen.

    De stijghoote van een boeket wordt voornamelijk bepaald door de lengte van de buizen/tubes. Daarnaast ook in kleinere mate door de hoeveelheid gebruikte stijglading. Een 30 mm cake met buizen die even lang zijn als een 25 mm cake, hoeft niet per sé hoger te schieten.
    Duidelijke uitleg DS!
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  7. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
    Duidelijke uitleg DS!
    Inderdaad, DS is van de afdeling universitaire en technische verhalen! Fijne uitleg inderdaad en er zijn ook veel kleinere boxen waar heel dikke effecten uitkomen die ook fijn voelen in de portemonnee!

    Toppie, dit geeft weer wat meer duidelijkheid!

  9. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  10. #7
    VWC-Lid Vlinderbommetje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 december 2010
    Berichten
    906
    Thanks
    6.287
    749 waarderingen in 281 posts
    Prima Powerpoint meester DS. Niks meer aan doen.

    De kwaliteit is in ieder geval flink gestegen de afgelopen jaren in alle diameters. Een tube hoeft vaak ook niet maximaal gevuld te zijn om toch groots uit te werken, of beter tot zijn recht te komen. Het ligt er ook aan welk type effect gebruikt wordt natuurlijk. De perfecte combinatie tussen burst en effect is een kunst opzich.

    Persoonlijk vind ik alle diameters wel wat hebben. 20mm is perfect voor de avond. Qua budget zeker, maar ook qua uitwerkingen zeker de moeite waard. 25mm vind ik het beste tot zijn recht komen met hoog tempo, meerdere schietrichtingen of salvo's. 30mm is vaak per schot dan weer het mooist, puur genieten. Uitzonderingen daar gelaten.

  11. Deze 6 gebruikers waarderen Vlinderbommetje voor het bericht:


  12. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Nah ja. een 30mm pot kan meer burst hebben waardoor wel een groter effect maar hoeft nier perse langer te hangen dan een cake met 25mm tubes. Je kunt hier zeker wel heel veel verschillen in hebben. Wat ik je wel kan zeggen is dat een 30mm cake per definitie niet beter hoeft te presteren als een 25mm cake.

  13. #9
    VWC-Lid 5pyroman5's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 december 2005
    Berichten
    1.658
    Thanks
    879
    983 waarderingen in 551 posts
    Vele mensen roepen dat alle boxen 30mm moeten zijn. Natuurlijk geeft 30mm (ooit) dat ene extra's maar er zijn voldoende compounds op blokken die 25mm zijn en gewoonweg serieus grote boeketten hebben.
    Bigger is not always better
    https://www.houtse-bazar.nl

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •