Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts

    Niets geleerd van Enschedese vuurwerkramp" klokkenluider hoopt op parlementaire enquê

    Volgens de Expertgroep Klokkenluiders heeft de overheid niets geleerd van de vuurwerkramp en moet een parlementaire enquête opheldering verschaffen om een nieuwe vuurwerkramp te voorkomen.

    In zijn werkkamer in Breda werkte Paul van Buitenen de afgelopen vier jaar aan zijn rapport over de vuurwerkramp. De ex-klokkenluider en oud-Europarlementariër heeft na het doorspitten van de dossiers, gesprekken met betrokkenen en zeker vijftig bezoeken aan Enschede zijn conclusies samengevat in het ruim 800 pagina's dik rapport. Vandaag werd het rapport in perscentrum Nieuwspoort aangeboden aan enkele Tweede Kamerleden.

    Dik rapport

    In het rapport schets Van Buitenen een beeld over het handelen van de overheid tijdens en na de vuurwerkramp in Enschede. Ook rapporteert hij over de strafrechtelijke vervolging. Volgens Van Buitenen "ging alles mis wat er maar mis kon gaan en heeft de overheid bewust naar een 'gewenste' uitkomst - de overheid treft geen blaam - toegewerkt."

    Wisse dood

    Een van de bevindingen van Van Buitenen betreft het blussen van vuurwerkbranden. Volgens de onderzoeker bewijzen tests van de Europese unie die in 2005 zijn uitgevoerd dat de brand nooit met water geblust had mogen worden. Ondanks de bewijzen stelt het Ministerie van Binnenlandse Zaken in een circulaire dat brandend consumenten vuurwerk nog altijd met water geblust moet worden. Volgens Van Buitenen lopen brandweerlieden daardoor nog altijd gevaar als ze naar een vuurwerkbrand worden gestuurd. "Onbegrijpelijk" aldus Buitenen: "Ze gaan een wisse dood tegemoet".

    Parlementaire enquête

    De Stichting Klokkenluiders hoopt op een parlementaire enquête om de onjuistheden aan het licht brengen en lering te trekken voor de toekomst.

    Ook zouden twee van meineed beschuldigde oud-rechercheurs van het Tolteam moeten worden gerehabiliteerd evenals de twee eigenaren van SE Fireworks. Voor Paul van Buitenen zit het ongeacht de uitkomst erop, "Als de politiek zou besluiten er niets mee te doen ben ik er ook klaar mee, ik heb vier jaar van m'n leven gegeven en alles op een rijtje gezet. Als dit het niet gaat doen dan houdt het voor mij op."

    Eerste vlammetje

    Op die ene nog altijd onbeantwoorde vraag: 'wat is er die bewuste zaterdagmiddag precies gebeurd' heeft ook Paul van Buitenen geen antwoord. "Daar ben ik niet naar op zoek geweest, ik heb alleen maar gekeken naar wat de overheid heeft gedaan met de ramp.

    Bron
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze gebruiker waardeert Scav voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Eigenlijk is het vreemd dat zijn rapport, waar hij vier jaar aan heeft gewerkt, alleen maar vragen oproept. En de uiteindelijke schuldvraag wordt niet gesteld, laat staan beantwoord. In mijn ogen is dat vreemd. Het al dan niet blussen met water is een goede discussie om te voeren, maar niet over de rug van deze ramp. Althans, dat is mijn bescheiden mening.

  4. #3
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.771
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scav Bekijk bericht
    In het rapport schets Van Buitenen een beeld over het handelen van de overheid tijdens en na de vuurwerkramp in Enschede. Ook rapporteert hij over de strafrechtelijke vervolging. Volgens Van Buitenen "ging alles mis wat er maar mis kon gaan en heeft de overheid bewust naar een 'gewenste' uitkomst - de overheid treft geen blaam - toegewerkt."
    Tja, het was bekend voor de overheid dat er hoogstwaarschijnlijk mijnen van defensie hebben gelegen. Dus daarom is er met man en macht gewerkt om het vuurwerk in kwaad daglicht te zetten. Dat is ze aardig gelukt en hebben wij daar nog steeds last van.
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  5. Deze 2 gebruikers waarderen Torrr voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
    Tja, het was bekend voor de overheid dat er hoogstwaarschijnlijk mijnen van defensie hebben gelegen. Dus daarom is er met man en macht gewerkt om het vuurwerk in kwaad daglicht te zetten. Dat is ze aardig gelukt en hebben wij daar nog steeds last van.
    Dat lijkt niet de conclusie die in dit rapport wordt getrokken. Sterker, van Buitenen adviseert een verbod op enige vorm van vuurwerkopslag in woongebieden.

    Koren op de molen van de verbodslobby, dus, dit rapport.

  7. Deze gebruiker waardeert Brainiac voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid Thresher's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2006
    Berichten
    2.736
    Thanks
    2.690
    1.907 waarderingen in 812 posts
    Geen mijnen, gewoon simpelweg veel te veel en veel te zwaar vuurwerk midden in een woonwijk, dat is het probleem geweest. Kijk eens nasr italie wat je daar voor verwoestende explosies hebt en dat gaat het vaak maar om kleine schuurtjes en geen tonnen aan opslag. De overheid is de schuldige die dit hebben toegstaan.
    Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

  9. #6
    VWC-Lid elgielo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 februari 2006
    Berichten
    715
    Thanks
    694
    977 waarderingen in 322 posts
    vanmorgen op het nieuws... volgens mij klopt dit niet algeheel

    Naam: se 900 kg.jpg
Bekeken: 135
Grootte: 57,3 KB

    Mischien is het mijn paranoia, maar het vermelden van zo weinig gewicht aan vuurwerk bij een explosie van dergelijk formaat...... is dit nou weer linkse beinvloeding van de publieke opinie?

  10. #7
    VWC-Lid pyrodreams's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2017
    Berichten
    768
    Thanks
    3.152
    950 waarderingen in 540 posts
    S.E. Fireworks (afkorting van Smallenbroek Enschede Fireworks) importeerde Chinees vuurwerk dat werd gebruikt bij popconcerten. De brand begon rond drie uur 's middags, op het werkterrein van een pakhuis van S.E. Fireworks. In dit pakhuis lag ongeveer 900 kilogram vuurwerk opgeslagen. Het vuur verspreidde zich naar twee containers, die illegaal buiten het gebouw waren opgeslagen. De ter plekke gekomen brandweerploeg kon niet verhinderen dat een nog derde container vlam vatte. Deze ontplofte korte tijd later. Een kettingreactie van meer ontploffingen resulteerde tenslotte in de grootste ontploffing; die van de centrale bunker. Hierbij kwam 177 ton vuurwerk tot explosie.
    ik heb dyslectie dus houdt daar rekening mee

  11. #8
    VWC-Lid pyrodreams's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2017
    Berichten
    768
    Thanks
    3.152
    950 waarderingen in 540 posts
    ik heb dyslectie dus houdt daar rekening mee

  12. #9
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    en alles wat op wikipedia staat klopt als een bus.......helaas klopt dat niet...dit hele rapport is feitelijk voer voor de anti-vuurwerk lobby..bah!

  13. #10
    VWC-Lid pyrodreams's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2017
    Berichten
    768
    Thanks
    3.152
    950 waarderingen in 540 posts
    nee wat se op tv lieten zien was lekker
    ik heb dyslectie dus houdt daar rekening mee

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •