Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 november 2007
    Berichten
    5.582
    Thanks
    2.934
    4.276 waarderingen in 1.455 posts

    Vuurwerk is gevaarlijke importtraditie

    Na de zoveelste bloeddoorlopen jaarwisseling eiste de Tweede Kamer in januari 2012 een onderzoek: hoe sterk hechten de Nederlanders aan ‘onze’ naoorlogse vuurwerktraditie? TNS Nipo peilde een verrassende verschuiving ten opzichte van eerdere cijfers, uit 2008. Slechts een derde van de bevolking bleek uitgesproken voorstander te zijn van de vrijheid om zelf explosieven te kopen en in het wildeweg af te steken.

    uitkomst was het regerende VVD/CDA(/PVV)-kabinet Rutte I onwelgevallig. Het rapport lag een tijd in de la en werd pas in de zomer naar de Kamer gestuurd. Een debatje erover, in het najaar, verliep langs de bekende links/rechts-lijnen. De coalitie stond pal voor ‘vrijheid’ en ‘traditie’. Alleen Kees van der Staaij (SGP) daagde die conservatieve overmacht uit. Tegen PVV’er Louis Bontes: ‘U heeft het over nationale tradities, maar dit is gewoon een geïmporteerde, Chinese traditie. Ze was bedoeld om de boze geesten te verjagen. Maar met het verminderde geloof in boze geesten, zie ik nog geen verminderd vuurwerkgebruik.’

    Na zes jaar, talloze vuurwerkslachtoffers en een stapel indringende pleidooien van onder andere de politie, burgemeesters, medici en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, kwam het kabinet Rutte III vrijdag met z’n meest hypocriete persbericht ooit: ‘Kabinet zet in op veilige jaarwisseling.’ Omringd door een kransje van symboolmaatregelen is de kern: geen vuurwerkverbod. Wel een gratis brilletje bij je buskruit – zonder statiegeld, dus nog meer plastic soep. Want ‘de Nederlandse traditie van Oud en Nieuw, die in ons land volop wordt gevierd’, moet doorgaan.

    Nota bene: we hebben het hier over een gebruik dat pas in de jaren vijftig opkwam, mede onder invloed van *Indiëgangers die in de Oost het Chinese vuurwerk hadden ontdekt. Voordien was vuurwerk een exotisch speeltje van de elite. Gewone Nederlanders vierden de jaarwisseling met veel kabaal en vreugdevuren, maar zónder vernietigende explosieven en kruitdampen.

    Een overheid die moedwillig slachtoffers riskeert, moet daar dwingende staatsrechtelijke of humanitaire redenen voor hebben. Juist onder populististen is de stijlvorm populair, dat een regering die bijvoorbeeld vluchtelingen binnenlaat, verantwoordelijk is voor elk misdrijf dat door een migrant wordt gepleegd. Maar over de talloze slachtoffers die deze import*traditie heeft gemaakt, hoor je xenofoob Nederland niet.

    Ieder vuurwerkslachtoffer dat in de toekomst nog moet worden betreurd, is gevallen voor een gevaarlijk spel van kleine en grote jongens. Een spel dat moest kunnen doorgaan, *vanwege het kinderlijke waanidee ‘dat ons al zoveel tradities worden afgepakt’.

    Bron: Nederlands Dagblad
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

  2. Deze gebruiker waardeert ylke voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.534
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Welke zieke gek heeft dit artikel geschreven? In mijn krant notabene.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  4. #3
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    En ja hoor:

    Weer een column van iemand die besmet is met dit gedachtegoed. Er is geen houden aan zeg...

  5. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid San71's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 januari 2016
    Berichten
    1.034
    Thanks
    3.768
    1.122 waarderingen in 477 posts
    Pfff, Kees van der Staaij van de SGP.... Als we het over geïmporteerde tradities hebben dan is het christendom wel de grootste geïmporteerde traditie....
    Door dit stukje wel extra trots op m'n Indische roots. Ik weet nog hoe ik eind jaren 70 een partijtje vuurpijlen ontdekte in de kast. Verstopt door m'n pa. Al die mooie gekleurde pijltjes, elke anders en wat voor effecten zouden er wel niet uitkomen? Fascinerend! Onder andere daardoor voor de rest van leven vuurwerkliefhebber.

    Dat er nog genoeg boze geesten zijn om te verjagen blijkt wel. Bijvoorbeeld Kees van der Staaij en de schrijver van dit stuk.

  7. #5
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
    Welke zieke gek heeft dit artikel geschreven? In mijn krant notabene.
    Is dit een column? Of een hoofdredactioneel commentaar?

  8. #6
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.093
    Thanks
    5.432
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Wat een zuur hatelijk stuk zeg, vol vooroordelen, aannames, fouten tot zelfs racisme aan toe. Die heeft hard een goeie beurt nodig.

  9. Deze gebruiker waardeert Richardus voor het bericht:


  10. #7
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Even mijn gal spuwen, ik kan er niks aan doen. Bij dit soort berichten gaat het jeuken!

    Ik snap dat je als tegenstander het gevoel hebt dat er veel aanbevelingen worden genegeerd, want dat is ook zo. Echter, er wordt even vergeten dat alle aanbevelingen zijn gestoeld op verdraaide of zelfs foutieve informatie. Daarbij komen deze aanbevelingen vanuit hoeken die bevooroordeeld een onderzoek of aanbeveling doen. Natuurlijk is de politie tegenstander, en natuurlijk zijn boswachters dat. Helaas voor hen zijn ze nog steeds in de minderheid en dus is dit een gerechtvaardigd besluit van de regering.

    Het gros van de mensen moet er namelijk niet aan denken dat de klok op 31 december naar het nieuwe jaar springt en we vervolgens een kille stilte om ons heen horen. Dat je, om een feestgevoel te creëren, met de auto of het overvolle OV naar een centrale plek toe zult moeten waar meer dan de helft van de mensen in beschonken toestand uit is op een vorm van spanning. Een plek waar ook nog eens, en dan ónverwachts, explosieven af zullen gaan die dáádwerkelijk de kracht hebben van een handgranaat. Dezelfde explosieven die overigens door DHL door het land gereden zullen worden. Afzender; Polska Fajerwerki.

    Wanneer wordt er eens column geplaatst in een grote krant, goed geschreven, die het beeld kan schetsen van de toekomst zónder consumentenvuurwerk? En dan heb ik het niet eens over slachtoffers van zwaar spul, handhaving, mislopen van inkomsten (BTW), praktische problemen rondom centrale festiviteiten, etc. Nee, dan heb ik het over sfeer. Wij fanatiekelingen op dit forum zijn wellicht extreme gevallen, maar mijn neefjes en nichtjes van acht tot 15 jaar niet. Dat zijn kinderen die één avond in het jaar op mogen blijven, en - desnoods van achter het keukenraam - mogen genieten van al dat moois. IN DE STRAAT! Jongens en meisjes die weken zakgeld hebben gespaard om samen met papa de lontjes aan te mogen steken. "Papa, ik heb een vuurwerkje aangestoken". Buurmannen die elkaar het beste wensen voor het komende jaar, wat in sommige wijken het enige jaarlijkse contactmoment is. Om vervolgens te laten zien wie de grootste heeft. Moeders die bezorgd vragen of iedereen wel een brilletje op heeft, en of je alsjeblieft een jas aan wil doen zonder capouchon. Om vervolgens met de andere dames in de keuken stiekem te genieten van het siervuurwerk.


    Kortom: Met een verbod op vuurwerk help je niet alleen de vuurwerktraditie om zeep, maar de gehele jaarwisseling. Een feest minder, in tijden waarin we veel te weinig genieten. Neem dat de bevolking niet af. Nooit.
    Laatst gewijzigd door Avalanche; 13 juni 2018 om 09:32

  11. Deze 10 gebruikers waarderen Avalanche voor het bericht:


  12. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Heel mooi verwoord Martijn!! En gelukkig denkt het kabinet er net zo over. Zoveel mensen er plezier beleven aan de oudejaarsavond traditie. Het hoort er gewoon bij.

    Maar wat een negativiteit in die column zeg. Sterk overtrokken en eenzijdig belicht.

  13. Deze gebruiker waardeert moontan voor het bericht:


  14. #9
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
    Welke zieke gek heeft dit artikel geschreven? In mijn krant notabene.
    Ene Sjirk Kuijper. Blijkbaar is hij de hoofdredacteur!

  15. #10
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.534
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Ene Sjirk Kuijper. Blijkbaar is hij de hoofdredacteur!
    Ja was daar inmiddels achtergekomen! Ik ga een stuk inzenden want dit kan echt niet. Een hoofdredacteur notabene die staat te barsten van het liegen.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  16. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


  17. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 december 2014
    Berichten
    206
    Thanks
    32
    115 waarderingen in 52 posts
    Waar liegt hij dan precies? Het is toch ook een voor Nederlandse begrippen weinig traditionele importgewoonte? Dat het kabinet zich beroept op een bescherming van een traditie, is hun zwakste argument.

    Dat de jaarwisseling bloeddoorlopen is door illegaal "vuurwerk" en dat de handhaving vooral een randstedelijk probleem is, waardoor een landelijk verbod te zwaar zou wegen, staat buiten kijf. Maar daar gaat het commentaar niet over.

    Voorts snapt iedere ND-lezer dat dit een mening is.

  18. #12
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.534
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maximaal30euro Bekijk bericht
    Waar liegt hij dan precies? Het is toch ook een voor Nederlandse begrippen weinig traditionele importgewoonte? Dat het kabinet zich beroept op een bescherming van een traditie, is hun zwakste argument.

    Dat de jaarwisseling bloeddoorlopen is door illegaal "vuurwerk" en dat de handhaving vooral een randstedelijk probleem is, waardoor een landelijk verbod te zwaar zou wegen, staat buiten kijf. Maar daar gaat het commentaar niet over.

    Voorts snapt iedere ND-lezer dat dit een mening is.
    Hij liegt al door tot twee keer toe door vuurwerk explosieven te noemen, en ook nog eens door te zeggen dat de overheid moedwillig vuurwerkslachtoffers riskeert. Dat is niet zo want iedere gek die dronken vuurwerk gaat afsteken riskeert vuurwerkslachtoffers. En zo ook iedereen die onverantwoordelijk met vuurwerk omgaat. De kans dat er slachtoffers vallen door normaal afgestoken vuurwerk is zeer nihil.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  19. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


  20. #13
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Ene Sjirk Kuijper. Blijkbaar is hij de hoofdredacteur!
    En dan wel een bijzonder slechte.....

    Super verwoord overigens. Ik sla jou post op mijn PC op voor als ik weer eens een discussie moet voeren. Super verwoord!

  21. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  22. #14
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    En dat mag zich dan hoofdredacteur noemen, hoe diep kun je zinken zeg.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  23. #15
    VWC-Lid Arnoud PyroFan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 november 2015
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    1.492
    Thanks
    1.980
    1.223 waarderingen in 409 posts
    Ik heb veel negatieve berichten wat betreft vuurwerk gezien, maar dit slaat echt alles. Hoe kan en mag een hoofdredacteur van een redelijk grote krant zo'n negatief anti vuurwerk column plaatsen met daarin zoveel dingen die niet correct zijn. Ik snap het niet meer...

  24. Deze gebruiker waardeert Arnoud PyroFan voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •